Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:19

@CoonArt
Het is een hert dat...
Sorry, ik ben allergisch aan dat soort fouten.

CoonArt

Berichten: 23294
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:23

BigBen schreef:
@CoonArt
Het is een hert dat...
Sorry, ik ben allergisch aan dat soort fouten.

Hey bedankt :)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:51

BigBen schreef:
@CoonArt
Het is een hert dat...
Sorry, ik ben allergisch aan dat soort fouten.


Allergisch voor, niet aan toch? Of is dat een Nederlandse/Belgische taalverschil?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:23

:+
Het is een Belgische variant.
Maar allergisch voor is inderdaad standaard taal.

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:46

Mag ik mij hier ook melden?

Ik schrijft echt al jaren en jaren maar nooit echt serieus maar nu heb ik een idee gevonden dat mijn echt passioneert. Ik heb wel enorm veel werk met alles voor te bereiden aangezien het een fantasy verhaal is. Er kruipt zoveel tijd in een hele wereld maken. Ik vind het heel fijn om te doen, maar soms wou ik toch dat het wat sneller zou gaan, zeker met de beperkte tijd die ik heb om te schrijven.

Ik schrijf wel volledig in het Engels. Ik vind Engels veel prettiger dan Nederlands (ik lees ook bijna exclusief in het Engels) en met Engels is het ook potentieel een grote publiek als ik mijn boek ooit afkrijg.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:17


Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:49

Leuk stuk murphypower!

Pfoe Aprella, knap dat je dat kan in het Engels! Ik heb vroeger geprobeerd liedjes te schrijven in het Engels maar dat wou al niet lukken :o

Hier gisteravond weer een stuk verder gekomen. Langzaam begint het verhaal in mn hoofd vorm te krijgen. Gisteren een pagina geschreven en daarnaast de hoofdlijnen die ik nu heb even opgeschreven.
Heb zin om verder te schrijven maar het ontbreekt me een beetje aan tijd en ik wil graag alleen zijn als ik schrijf, dat is vaak ook niet het geval...

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:10

Dat vind ik ook lastig inderdaad, schrijven terwijl er iemand anders in de buurt is. 'Vroegah' nooit last van maar tegenwoordig wel. XD

CoonArt

Berichten: 23294
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:34


Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:44

Ik kan ook niet schrijven met iemand in de buurt. Ik moet echt alleen zijn.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:58

CoonArt schreef:
Op Google Play een hulp app gevonden voor het schrijven van verhalen, wel een goeie hulp... Maar moet je verhaal echt beperken tot 80,000 leestekens?

https://play.google.com/store/apps/deta ... rite.abook


Dat is dan wel een kort verhaal dan. Ik zit met nog geen 20K woorden op ruim 106K tekens.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:12

Myrthe3 schreef:
Leuk stuk murphypower!


Thnx!

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:50

CoonArt schreef:
Op Google Play een hulp app gevonden voor het schrijven van verhalen, wel een goeie hulp... Maar moet je verhaal echt beperken tot 80,000 leestekens?

https://play.google.com/store/apps/deta ... rite.abook


Een app, boek, artikel, persoon, wat dan ook die mij gaat vertellen dat ik maar max. zoveel tekens mag gebruiken, neem ik bij voorbaat al niet serieus :')

Natuurlijk moet je geen miljoenen woorden gebruiken. Maar een beperking op leestekens? Kom zeg, alsof mensen daarop letten :+

Also, ik heb zin om weer een short original fiction te schrijven, maar heb geen inspiratie/plot. Iemand die een prompt mijn kant op wil sturen? :D

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:31

OK nevermind, denk lang genoeg na en er komt vanzelf iets opborrelen. Het is niet helemaal original fiction, maar de protagonist is een OC dus ik vind dat het telt.

Citaat:
Judy paused. 'So what you're saying is, you go around people's gardens at night just so you can help the plants grow better? And you prune them and water them without anybody asking you to?'
The man grinned. He had a lovely grin: open and wide, crinkles around his blue eyes and just for a second, Judy could have sworn the air in her little garden got a little brighter. 'Yeah. If you wanna put it like that.'
'So....' Judy said, very slowly as it dawned on her,. 'Soooo... you're like... a veggie-lante?'
She grinned.
All at once, the man's grin disappeared. For a second, Judy was afraid she had offended him, but then he rolled his eyes, groaned, and gave her a semi-serious glare. 'Alright, first of all. My boyfriend would love you. Second of all, remind me to never introduce the two of you to each other.'

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:34

Oke, ik uitgebreide schrijven wil nog even niet helemaal vlotten. Drakenboek ligt compleet stil, en mijn andere boek moet ik een keer serieus doornemen weer om te kijken of ik weer wat aanpassingen kan verwerken. Daarentegen had ik een vaag idee voor een kinder(prenten)boek, en dat heb ik vandaag uitgewerkt. Het is klein, want een prentenboek is natuurlijk ook niet groot. In totaal kom ik uit op minder dan 2 A-4tjes tekst. Gaat wel weer over een zeemeerminnetje :') . Kom ik nu bij een volgend probleem. Ik kan niet tekenen :+ . Voor nu laat ik het even. Binnenkort nog een keertje doorlezen, en eventueel een vriendin van me vragen om er tekeningen bij te maken.

Een app die me vertelt hoeveel woorden/leestekens whatever ik mag gebruiken vind ik onzin. Het aantal leestekens moet in verhouding staat tot het aantal woorden wat gebruikt is.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:43

Waar ik wel benieuwd naar ben: wat vinden jullie nou echt fijne sites om verhalen op online te zetten, en waar ook nog een beetje een lezerspubliek is? Zowel voor Engels als Nederlands geschreven fictie (geen fanfiction), hoeft niet dezelfde site te zijn :)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:48

Oei, het enige wat ik gebruik is Sweek maar daar wordt niet heel actief gelezen.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:17

Ik zou zeggen AO3, maar daar moet je wel eerst 'naam' gemaakt hebben als fanfiction schrijver voordat je original fiction ook gelezen wordt. Verder, Wattpad? Geen idee eigenlijk :+

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:52

Heb een tijdje wat geplaatst op Wattpad maar daar kwam weinig op af...

Ik schrijf nu eerst voor mezelf in word maar bedoeling is wel dat ik dit op den duur uit wil (laten?) geven.

Aprella
Berichten: 643
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:49

Myrsky schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben: wat vinden jullie nou echt fijne sites om verhalen op online te zetten, en waar ook nog een beetje een lezerspubliek is? Zowel voor Engels als Nederlands geschreven fictie (geen fanfiction), hoeft niet dezelfde site te zijn :)


Goh moeilijk...misschien een blog? Maar het moeilijke is dat jezelf dan wel een publiek moet aantrekken.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik echt allen fanfiction online lees. Ik post zelf ook niets van origineel werk online. Ik heb vroeger wel wat fanfiction gedaan waar ik redelijk veel respons op heb gehad.... en dat was echt bar slecht. Ik schrijf nu zoveel beter :')


Hoe vinden jullie tijd om te schrijven? Of plannen jullie dit actief in?
Ik heb hier echt moeite mee. Ik krijg vaak zin om te schrijven als ik op het werk zit, maar dan kan ik dus niet schrijven. -O- Normaal heb ik geen problemen om mezelf te motiveren, maar nu dat ik nog volop in het voorbereiden zit (world building, plotting etc) heb ik echt wel moeite om aan het werk te gaan. En ik heb eigenlijk echt super veel zin om echt een verhaal te schrijven dus misschien moet ik voor wat afwisseling maar een one-shot fanfic schrijven :o

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:53

Hier is de tijd vinden ook lastig. Vaak onder het werk krijg ik inderdaad ook zin om te schrijven of bedenk ik weer een stukje wat ik in het verhaal wil verwerken. Maar vaak ben ik savonds te moe om te schrijven, dan krijg ik er met moeite een heel veel overlezen een halve pagina uit.

Het meest schrijf ik op zondagochtend, dan heb ik vaak even de tijd en ben ik alleen.
Soms doordeweeks nog kleine stukjes maar niet veel, vaak te moe of ik ben niet alleen en dan schrijf ik niet prettig.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:20

Ik woon alleen, dat scheelt een hoop denk ik. En verder maak ik altijd een korte notitie als me iets invalt op een moment dat ik niet kan schrijven. Dan werk ik dat uit zodra ik weer achter mijn computer kan kruipen. Ik vind schrijven juist iets wat ik vrij makkelijk een half uurtje of uurtje tussendoor kan doen, alleen als mijn hoofd té vol zit met andere dingen lukt het soms niet.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:09

Dus zo samengevat is er nergens echt een lezerspubliek :') (natuurlijk schrijf ik niet om maar zoveel mogelijk lezers te krijgen, maar meer dan twee lezers waarvan 1 een kennis is zou leuk zijn haha).

Ehh, tijd, wat is dat?
Ik heb op het moment ook vrij weinig tijd om te schrijven. Soms 's avonds op de bank dat ik een half uur tot een uurtje vrij heb (en dan alles doe behalve schrijven). Het meeste schrijf ik vlak voor ik ga slapen haha. Dan ga ik iets eerder naar bed en schrijf dan nog zo'n half uurtje op mn mobiel. Dat plan ik dan wel in, maar niet dagelijks ofzo. Gewoon wanneer ik denk 'ik ben toch moe en in bed ligt lekker, en dan kan ik nog wat schrijven'.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:17

Als jezelf heel actief bent op Sweek misschien wel.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:40

Tja, er is nu eenmaal zoveel online fiction is dat iedereen (terecht) heel kritisch geworden is. Je titel + summary moeten dus al steengoed zijn om überhaupt op te vallen, en dan moet je verhaal zelf ook nog eens staan als een huis om te voorkomen dat mensen na de eerste alinea al afhaken.

Fanfiction schrijven is wat dat betreft wel makkelijker, zeker in kleinere fandoms. Die zijn vaak zo starved for content dat ze alles wel willen lezen :')