Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:00


Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:06

Welkom Murphy! Wattpad heb ik een tijdje gedaan maar uiteindelijk mijn account verwijderd. Wel zit ik zelf nog regelmatig op Sweek.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:32

Wat is Sweek als ik vragen mag?

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:52

Eigenlijk hetzelfde als Wattpad. Een schrijvers en lezersplatform.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 08:55

Aha leuk! Misschien mezelf daar ook maar een keertje aanmelden binnenkort dan! Eerst ga ik mijn eigen boek/verhaal afmaken!

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:52

murphypower schreef:
Ik denk dat het toch onder het Genre avontuur valt, maar het is nog niet af dus wat het precies wordt weet ik nog niet!

https://www.wattpad.com/myworks/1170919 ... euwe-start


Ik heb de eerste paar delen gelezen, leuk verhaal! Doet me denken aan de paardenboeken die ik vroeger verslond. Er zitten wel nog wat tik- en spelfoutjes in, misschien kan je daar nog eens naar kijken? :)


Even een vraagje voor de mensen hier: in hoeverre plannen jullie voordat jullie beginnen te schrijven? Ik heb een hele tijd alleen maar korte verhalen geschreven, daarbij begon ik met een idee en liet het verhaal tijdens het schrijven ontstaan. Dus schrijven, redigeren, schrijven, de boel omgooien, schrijven... alles zonder vaststaand plan, totdat ik het gevoel had dat het goed was. Nu probeer ik een volledig boek te schrijven, en dan ook nog een spannend boek, dus met een spanningsboog, plottwists, een mysterie dat langzaam maar zeker ontrafeld moet worden... Heel erg leuk maar hele andere koek! Ik heb geprobeerd een outline te maken en ik heb een aantal van de personages, een paar grove verhaallijnen en enkele plottwists, maar ik heb ook nog een heleboel vragen open :+ . Ik heb het gevoel dat ik die vragen pas gaandeweg het schrijfproces kan beantwoorden, als ik de personages en de verhaallijnen beter leer kennen.
Hoe doen jullie dat? Blijven broeden totdat je in ieder geval de belangrijkste punten op papier hebt, of beginnen met schrijven en kijken hoe het verder gaat?
Stiekem ben ik natuurlijk al begonnen met schrijven, maar ergens ben ik bang dat ik op een gegeven moment vast ga lopen en geen uitweg meer weet, of de hele boel om moet gooien }:0 .

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:56

Als ik een idee krijg begin ik gewoon te schrijven, losse scene's zeg maar. Ik noteer wel in een apart document alles over mijn personages zodat ik daar geen fouten mee kan maken, zoals oogkleur, haarkleur etc. Meestal maak ik daarna wel een outline zo van, dit, dit, dit en dat gaat gebeuren en daar probeer ik mee te werken. Ik kom soms ook pas tijdens het schrijven tot een bepaald idee of antwoord op vraagstuk.

Foaly

Berichten: 4854
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:06

'The first draft is telling yourself the story' en 'Write down everything that happens and then, in your second draft, make it seem like you knew what you were doing all along.' Terry Pratchett en Neil Gaiman, respectievelijk.

Oftewel, eerst zorgen dat die eerste draft op papier komt. En dan aan de hand daarvan pas écht je boek gaan schrijven :D

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:33

Hoi bokkers, ik wil mij ook graag melden!
Heb 'vroeger' als kind veel geschreven, helaas werd er destijds om mijn verhalen gelachen en ben ik er mee gestopt. Ging toen vooral over kalverliefde en 'penny' verhalen.
Laatste jaren begint het wel weer te kriebelen maar ontbreekt het mij aan de tijd.
Loop nu al wel een tijdje rond met een onderwerp waar ik graag een verhaal over zou schrijven, dus ik ga maar eens een poging wagen en zo af en toe eens wat tijd vrij maken om nou ook echt eens verder te komen...

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:28

Je hebt een 100 boeken in eigen beheer voor een 1000 euro, en dan heb je 180-200 pagina's per boek. Dat is dan de begin investering, dus dat is te overzien. Dat ga je verliezen natuurlijk. Maar is dat erg als het hobby is? Als ik een boek uitgeef is dat niet om er aan te verdienen, maar wel om meer naamsbekendheid te krijgen zeg maar. Desnoods geef je het als kadootjes weg.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:29

Beetje laat antwoord, maar bedankt voor de motivatie :) . Aan die quotes heb ik nog een paar keer gedacht de afgelopen weken! Ik ben dus bezig geweest met schrijven en brainstormen door elkaar, net wat ik voel dat op dat moment nodig is. En dat werkt heel goed tot nu toe! Ik ben echt gemotiveerd en de karakters en het verhaal krijgen steeds meer vorm. Er is ook nog heel veel wat ik niet weet en ik weet nu al dat ik de eerste hoofdstukken behoorlijk zal moeten herschrijven, maar goed het is dan ook mijn eerste echt serieuze poging tot een roman. Op dit moment heb ik zo´n 12.000 woorden op papier en voor de komende hoofdstukken heb ik goed in mijn hoofd hoe het eruit moet komen te zien. Kan niet wachten om die hoofdstukken ook daadwerkelijk te gaan schrijven, helaas ontbreekt het me de komende dagen nog even aan tijd := .

Germie, hoe zou je door het publiceren meer naamsbekendheid willen genereren? Daar zou je dan al een goed plan voor moeten hebben, anders vrees ik dat het vergeefse moeite is. Begrijp me niet verkeerd, als jij het het geld en de moeite waard vindt, vooral doen, maar heb duidelijk voor ogen wat je doel is, en hoe realistisch dat is.

Welkom, Myrthe3!

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:24

Heb weer een hééééél klein ieniemienie stukje erbij geschreven maar zit nog steeds in een groot writers-block...

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:55

Oh lastig is dat Coonart!

Ik hoop vanavond weer een stuk bij te schrijven. Had vd week 3 tussenuren en wou toen op school schrijven, maar dan zit ik toch niet zo lekker als iedereen mee kan lezen :')

Verdelen jullie alles gelijk in hoofdstukken? :)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:03

Ik weet niet welke kant ik het verhaal op wil laten gaan... Good or bad...

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:25

Al een grove verhaallijn gemaakt voor beide opties? Dat kan je misschien losschudden uit de block. En anders gewoon beide doen. :D

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:33

hoi mag ik mij hier ook melden? Ik ben begonnen aan een LOI cursus creatief schrijven. Altijd al in willen verdiepen. Misschien stom om dit te vragen (helemaal omdat ik een cursus creatief schrijven aan het volgen ben) maar hoe kan je je spelling en grammatica oefenen of verbeteren? Ik merk dat ik daar wel veel moeite mee heb.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:46

Het enige wat daar in voor mij werkt is gewoon gaat typen met spellingcontrole aan, en dus eindeloos gecorrigeerd worden. Ik ben zelf belabberd slecht in grammatica, heb het nooit aan de kop kunnen krijgen, maar dan leer je uiteindelijk wel hoe het woord/de zin hoort in plaats van dat je de regels er achter snapt. :)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:08

Stukje:
Citaat:
Vol van vragen probeert Nikki op te staan, gelukkig ligt Jack naast haar. In het gras. Alleen... de omgeving. De onwaarschijnlijk blauwe lucht. Het frisse heldere water. Alle bloemen. De onwaarschijnlijk groene bomen. En overal... vlinders... OVERAL! In de verte ziet ze een hert, die langzaamaan op het duo afstapt. Kalm probeert Nikki alles op orde te zetten in haar hoofd. Eenkhoorn, gehaast beestje. Lichtstorm. Wervelwind. Licht. Tunnel. Deur. Magie? Magie? Ach kom, Nikki. Zoiets bestaat niet. Goed, sommige mensen kunnen door een vloek dieren worden. Da's zeker. Ze is immers het levende voorb... Wat bazel je nou? Wat doe ik hier eigenlijk? Wat is dit voor plek en hoe kom ik hier weer weg? Snertvlinders. Dans niet zo om mijn hoofd heen... Anders vreet ik jullie op! Oh kom óp Jack, wordt wakker dan kunnen we weg... En dat hert. Die komt ook dichterbij.... Ohjee. Wat een statig beest met al die dingen... ehhhh... gewei. Ja, gewei. Zo heette dat... Soort van overmaatse Bambi. Maar dan groter. Veel groter. Vast groter dan een Edelhert....
Ineens staat het grote hert voor haar neus. Ineens. Alsof het dier wat meters 'oversloeg'... en duidelijk Nikki wilde spreken... Duidelijk ziet ze hoe het dier echt zijn keel schráápt! “Welkom. Weest welkom in het land.”,hoort ze het dier duidelijk zeggen. Welkom? Helemaal niks welkom. Ze is juist ontvoerd. Naar.... waar 'hier' ook mag zijn. En hoe komen ze nu weer thuis? In de verte hoort ze ineens wat vreemds. Een duidelijk 'walvis' geluid. Een soort van gehuil maar dan HARD. Zo hard dat het geluid dwars door haar botten en vacht gaat dat spontaan omhoog gaat staan. “Neemt U mij niet kwalijk. Dat is hier heel normaal”,vervolgt het hert zijn relaas. “Uh.... Normaal? Door die eekhoorn ben ik nu HIER. En ik wil weer TERUG! STANTE-PEDE! Hunters of niet.”,schreeuwt Nikki het ineens uit, vanuit haar longen! Woest is ze. Zomaar iemand ontvoeren naar een vreemd... Land... Of wat het ook is... “Het wordt U straks allemaal duidelijk. Ziet U, U bent nu in het land van de Morphs. Allen die Morphs zijn geworden komen hier om verder te leren en als DIER VERDER te leren. Een soort van Hoe-wordt-ik-weer-dier... U heeft het vast gemerkt bij ene... Tiara? Kent U die?”,legt het hert uit. “Tiara? Tuurlijk kennen we haar. Ze werd... is nu wild.”,komt Jack ineens tussenbeide. “Dat is heel gewoon. Wij hadden haar opgevoed. Hier. Ze was hier.”,legt het hert verder uit. “Dus jullie maken elke Morph WILD?!”,zegt Jack ineens stomverbaasd en staat op het punt dat mislukte stuk schotwild tot moes te trappen. “Ik begrijp Uw woede. Maar het is puur natuur. Het moet gebeuren.”,zegt het hert, nu een beetje dreigend. “Er... er moet helemaal NIKS! Al wat er moet gebeuren is dat jullie ONS weer terugstuurt!”,zegt Jack op een bazige toon. Maar dan voelt Nikki wat... in haar buidel... wat bewegen... Een klein versuft kopje steekt omhoog. Een eekhoornkopje dat glazig vooruit kijkt. “Toe nou... stuur ons terug. Doe dat woesh-ding... Wat je ook deed...”,fluistert Nikki zachtjes naar beneden maar dan zakt het kopje alweer naar beneden in de buidel. Nikki zucht even, en grijpt dan het bruine bosdiertje bij zijn nekje om het omhoog uit de buidel te tillen... “Kom ooooop! Doe je ding. Wat je ook deed.... Doe HET!”,zegt Nikki wanhopig tussen neus en lippen door. “Eeeeeeh??? Doe waaaaat?”,vraagt ineens het bungelige diertje versuft en langzaam laat ze het weer in de buidel zakken... “Oooooh....... Traaaansp..... oooooooortttttt...... Ben zoooooo mooooehhhhhhh......”,komt er alleen maar uit het eekhoorntje en doet weer gauw zijn oogjes dicht.

“Dat hielp niet veel, is het wel Jongedame?”,lacht het hert schamper en Nikki kijkt wat verslagen toe. Nu moet ze wel WILD leren worden. En datzelfde geldt vast ook voor Jack. Arme Jack. “Toe dame en heer Kangaroe. Het is allemaal niet zo erg. Jullie komen echt niet in een klasje te zitten. Het is allemaal heel eenvoudig. Laten we zeggen: it all will happen.. Naturally....”,legt het hert verder uit. “En oja, de naam is Simonos. Onthoudt die naam goed. Simonos Cervus.” Dan stapt hij weer uit het zicht en laat hij de twee dieren achter. Of liever gezegd: DRIE.

Hoofdstuk 12
De wilde school.

Paar uur later. Onder een dek van sparren moeten de twee dieren toch wel wat bijkomen van al het gedoe ineens. Een school die je innerlijke dier omhoog laat komen. Een soort school waar je wild van wordt. Waar je leert dat je mensen moet ONTWIJKEN... en dat niet elk dier voer is... Of juist wel. Waar je instincten worden getraind... Nikki en Jack hadden hier nooit van gehoord. But here they are! Verse 'leerlingen' in een vreemde omgeving. Nikki heeft ondertussen al wel een babbel gehad met een toch wel aardig schaap genaamd Kassandra. Alleen was ze wat moeilijk te verstaan want ze had steeds haar bek vol gras. En ja, ook wasberen lopen er rond. Een beetje téveel wasberen... Die school heeft vast een wasberenoverschot... Maar helaas heeft ze 5 minuten geleden ook één vijand gemaakt. Bo de BEER. En beren lusten wel een hapje kangoeroe. Heel graag zelfs. En dan te bedenken dat wild-zijn gewoon geoorloofd is in het land, zijn ze hun leven niet veilig... Ze voelt zich wel veilig onder de dennen... Maar dat is daar aan toe. Ze heeft steeds het gevoel... dat ze BESPIED wordt. Door die beer natuurlijk.

En ja, na het vervliegen van deze gedachtes voelt ze ineens een warme, diepe adem in haar nek. Alsof iets in haar nek hijgt. Iets, of iemand. Langzaam maar zeker draaien haar ogen naar links en ze durft amper om te kijken. Met haar linkerpoot voelt ze van achter een andere, veel grotere harige poot. Lang... breed... fluffig... maar... met kleine nagels... Dat... kan nooit een béér zijn? Maar... wat is het dan wél?! Langzaam draait ze dan toch met haar kop om naar achteren... en ziet daar, heel vrolijk en onbedaard... het grootste witte konijn staan wat ze in haar leven heeft gezien! Het witte konijn torent boven haar uit als een kerktoren op zondagmorgen. Ze hopt even om, om dat reusachtige dier verder te aanschouwen, en het konijn kijkt ook rustig naar beneden. Toch valt Nikki wat op aan het konijn. Nee, het zijn niet de zwarte oorpunten of die staalblauwe ogen die haar strak aanstaren. Vlak boven de ogen bevindt zich een rood kristal. Als zo'n stip wat Indiërs ook hebben. “Hallo, jij nieuwe hier?”,vraagt dan plotsklaps het pluizige witte dier. “Uuuhhh.... Tja.... Ja, zo... kan je dat... wel stellen...”,stamelt Nikki het uit en voelt zich even heel klein worden. “Oh... Tja... Aangenaam...”,zegt het konijn verbaast en bukt wat voorover... “EET ME NIET OP!!! HELP!!!”,gilt Nikki het ineens uit en wordt vragend door het konijn aangekeken... “Sorry? Ik... Jou opeten? Waarom?”,vraagt het dier zich af en om die Kangoeroe minder angst aan te jagen buigt het konijn zich weer naar de andere richting. Oef..., dat scheelde weinig..., zucht Nikki het uit en besluit maar om uit te zoeken waar haar vrienden zijn.


En ja, het is een fantasie verhaal met pratende dieren... (die eerst mensen waren)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:09

julius_juut schreef:
Al een grove verhaallijn gemaakt voor beide opties? Dat kan je misschien losschudden uit de block. En anders gewoon beide doen. :D

Maybe... :)

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:28

Ik heb eindelijk inspiratie!! Voor 4 zinnen |o

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:30

Ja hier is het ook alsof je een dweil moet uitwringen :')

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:03

Lau schreef:
Ik heb eindelijk inspiratie!! Voor 4 zinnen |o

Da'ssssssss................................ niet veel........

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:34

Geen boek, maar in maart heb ik 2 artikeltjes in 2 verschillende tijdschriften. :D
Eentje is een leergang, de andere een reisavontuur. Ook nog met eigen foto's. Blij mee dus.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:58

Iedereen vraagt wat de titel gaat zijn. Maar is het heel gek dat ik geen idee heb %)

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:23

Nee, dat is echt niet raar! Bij mijn eerste boek hebben mijn uitgever en ik zitten discussiëren over titels tot de dag dat de cover finaal moest zijn := En ik heb eigenlijk voor geen enkel verhaal dat ik ooit beginnen schrijven ben een titel gehad :))