Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:44

Resistance schreef:
Ik ben gemeen. Ik laat mijn hoofdpersonen waar énorme chemistry tussen is helemaal nóóit bij elkaar komen. :') Geeneens een kusje.


Heerlijk, ik ben fan! _/-\o_ :D
En dan helemaal als de hoofdpersoon niet met een, maar met twee of drie personen die enorme chemistry heeft (met elke steeds net iets anders) en je als lezer je dus niet alleen continu afvraagt of de hoofdpersoon ooit echt de ware vindt, maar ook wie van de drie nou werkelijk zou zijn. En dat dan heerlijk boeken lang uitrekken... }:) :~
Dan heb je niet eens meer een plot nodig. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:50

Hahaha. Mogelijk komt er nog een persoon in waar chemistry mee is, maar dat weet ik pas als ik boek 2 ga schrijven. :')

En ik ga het inderdaad heerlijk rekken ja. :D Steeds biiijjjjjjna.... en dan nee toch helaas weer net niet. Gnagna. ~~}>


Het boek (of de boeken) gaan ook niet over liefde. Wel betekenen de hoofdpersonen enorm veel voor elkaar, en is de ene persoon een soort van de "leermeester" voor de andere persoon. Gaan voor elkaar door het vuur. Maar bij elkaar komen? Nooit. :')

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:04

Haha, leuk dat soort dingen. In mijn eerste boek is er aan het eind wel een soort van 'we vinden elkaar leuk en gaan kijken wat het wordt', maar ik weet nog niet hoe dat in deel 2 gaat lopen, maar dan gaan ze wel ergens heen waar ze het wel zwaar gaan krijgen.

In mijn drakenboek begin ik al gelijk goed: met een aanslag op een tempel. Die is uitgevoerd door de 'organisatie' van die religie zelf blijkt uiteindelijk. Maar dat wordt later pas duidelijk, alle aanwijzingen gaan natuurlijk eerst uit naar een groep die hen tegenstaat.

En dat verhaal dan! Ik zou er dan echt een lekkere plottwist in gegooid hebben hoor, daar is toch geen lol meer aan? Welke titel is dat, dan weet ik welk boek ik moet vermijden _O- .

Oh, en wat vinden jullie van uitgegeven boeken die nog aardig bol staan van spel- en grammaticafouten? Ik heb de laatste tijd aardig boeken van de bieb gelezen, maar kom bij 1 specifieke uitgever echt regelmatig deze fouten tegen. Mits in plaats van tenzij is maar een voorbeeld. Nu scheelt het dat ik die uitgever n.a.v. reacties van een bevriende schrijver wiens uitgever ging stoppen al afgeschreven had van tevoren, maar toch.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:17

Dat is wel echt heel erg zonde, Merileth! Een foutje kan, maar bol staan van de fouten, dat is gewoon luiheid en laksheid. Zonde van de passie en het eventuele talent van de schrijver dan. Mag ik vragen welke uitgeverij dat is?

Lekker gemeen Résistance, maar daar houd ik wel van. Ik ben ook snel op boeken uitgekeken als je vanaf het begin al merkt dat het toch wel een happy end zal hebben, ongeacht wat er gebeurt.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:27

Ik heb tot nu toe in alle boeken van Zilverspoor die ik heb gelezen dergelijke fouten gevonden.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:03

prulletje schreef:
Dat is wel echt heel erg zonde, Merileth! Een foutje kan, maar bol staan van de fouten, dat is gewoon luiheid en laksheid. Zonde van de passie en het eventuele talent van de schrijver dan. Mag ik vragen welke uitgeverij dat is?

Lekker gemeen Résistance, maar daar houd ik wel van. Ik ben ook snel op boeken uitgekeken als je vanaf het begin al merkt dat het toch wel een happy end zal hebben, ongeacht wat er gebeurt.


Wat grappig dat iedereen iets anders prettig vindt, ik vind het namelijk heel irritant als twee mensen heel de tijd naar elkaar toe worden getrokken maar dan toch weer net niet... heel frustrerend haha :=

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:13

Gebruiken jullie ook weleens dingen die je in het echte leven meemaakt als inspiratiebron?

Foaly

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:16

Niet per se dingen, maar ik heb wel ooit mijn biologieleraar laten opdraven als side character :D En ik probeer vaak locaties te gebruiken waar ik zelf ben geweest, enerzijds omdat dat veel opzoekwerk scheelt en anderszijds omdat het een leuke manier van terugdenken is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:20

capopjekop schreef:
Gebruiken jullie ook weleens dingen die je in het echte leven meemaakt als inspiratiebron?


Echt heel veel. :j mensen, gevoelens, gebeurtenissen... ik merk dat ik me veel beter kan inleven wanneer ik iets zelf "herken".

Lau

Berichten: 16670
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:40

capopjekop schreef:
Gebruiken jullie ook weleens dingen die je in het echte leven meemaakt als inspiratiebron?


Mijn hele boek gaat daar over :')

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:01

Hoe doen jullie het dan als een persoon er niet echt goed vanaf komt?

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:40

Ik kreeg weer iets leuks van eadeverell in mijn mailbox: een samenvatting van 11 boeken over schrijven die over de vraag gaan hoe je een goed plot bouwt. Dit is de link naar het overzichtsschema: https://www.eadeverell.com/wp-content/u ... tsheet.pdf
Dit is haar uitleg die je erbij kunt lezen met de links naar alle originele boeken: http://www.eadeverell.com/plot-formulas ... aign=Day+4
En dit is Plotto, een schema om zonder inspiratie plots te bedenken: https://www.eadeverell.com/wp-content/u ... -Chart.pdf :D

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:59

capopjekop schreef:
Gebruiken jullie ook weleens dingen die je in het echte leven meemaakt als inspiratiebron?

Ja zeker! In mijn huidige verhaal - over een manege - komen mijn twee paarden en het gemeenschappelijke beste vriendje ook voor :D

Mijn arabier - een doetje tot en met - staat afgebeeld als de Arabier die iedereen kent. Dus bang voor alles et cetera terwijl mijn fjord in het boek te boek staat als het schatje van stal. En Rimska is eigenlijk een wolf in schaapskleren.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:35

Schrijven jullie ook wel eens fanfiction and if so, welke?

Foaly

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:08

Ik schrijf bijna alleen fanfiction :') Ik heb een Sherlock-fase gehad drie/vier jaar geleden (laten we het daar vooral niet over hebben :') ) en ik schrijf nu voornamelijk Leverage en The Librarians. En een heel klein beetje Critical Role, als iemand dat wat zegt :D

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:29

Foaly schreef:
Ik schrijf bijna alleen fanfiction :') Ik heb een Sherlock-fase gehad drie/vier jaar geleden (laten we het daar vooral niet over hebben :') ) en ik schrijf nu voornamelijk Leverage en The Librarians. En een heel klein beetje Critical Role, als iemand dat wat zegt :D


Hahah ik heb ook heeeeeel wat beschamende tenenkrommende Engelse bagger geschreven, als je ooit wat te lachen wil hebben :D

Dat zegt mij zo niks, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar!

Foaly

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:17


Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 20:30

Ik schrijf ook bijna alleen maar fanfiction :') harry potter fanfic := (maar wel altijd met ships die in het verhaal niet erg naar voren komen (Remus/Sirius) en dan dus niet met de verhaallijn van hp, maar wel met geleende personages en mijn eigen verhaal. Dat is makkelijker dan zelf personages ontwerpen :')

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 19:03

Foaly, zodra ik weer meer tijd heb ga ik lezen! Is sowieso goed voor mijn woordenschat.

Marrie, dat vind ik dan weer moeilijker omdat ik altijd bang ben dat ik het personage geen recht doe.

Ik schrijf op dit moment een Merlin fanfiction, is lang geleden dat ik fanfiction geschreven heb maar sinds ik de serie weer kijken op Netflix kriebelt het weer.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:02

Als megafan heb ik eens een fanfic vervolg op the phantom of the opera bedacht omdat ik het officiële deel 2 zo verschrikkelijk vond (maar natuurlijk wel 100x gekeken en eindeloos de cd geluisterd :D). Verder dan een alternatieve verhaallijn bedenken kwam het niet, maar het was wel geweldig om me zo te verliezen in die geweldige karakters met al die pathos en weltschmerz en hopeloos onmogelijke liefde, zucht... :~
Vandaag heb ik als test eens de dag planner ingevuld van die planners van eadeverell... En zomaar 900 woorden geschreven! *\o/*
Het lijkt echt te werken, ik zag het schrijven eigenlijk niet zo zitten, maar door in invullen van wat ik zou moeten schrijven en waarom, wat het doel was en hoe het zou voelen om het af te hebben werd ik vanzelf in het onderwerp en het schrijven gezogen, dus toen schreef ik in een ruk door. Ik vind het een aanrader en als het blijft werkwn dan is het die 9 dollar ook absoluut waard.

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:42

capopjekop schreef:
Gebruiken jullie ook weleens dingen die je in het echte leven meemaakt als inspiratiebron?


In mijn boek zijn het allemaal waargebeurde verhalen: hoe ik probeer Janouk te trainen, en hoe uiteindelijk blijkt dat Janouk mij traint. :D

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:21

In mijn eerste boek heb ik, besefte ik terwijl ik al hele stukken geschreven had, bepaalde personages gebaseerd op echte mensen. En echte plaatsen er in laten terugkomen.

Van de week ging het met de kinderen op het werk over dat ik boeken schrijf, ook uitgelegd wat een uitgever doet en dat ik dus nog geen boeken in winkels heb liggen. Ze waren bijzonder teleurgesteld dat ik voor oudere kinderen schrijf :') (aangezien ik werk met basisschoolleeftijd en ik toch echt YA schrijf. Kinderen van 7 ongeveer die erg teleurgesteld zijn.). Vervolgens vonden ze allemaal dat ik een boek moest schrijven over hun interesses, voor hun leeftijd, met mensen die dezelfde naam hebben :+ . Ik heb ze toch maar even uitgelegd dat je een boek niet 'even snel' schrijft. Eigenlijk wil ik ook helemaal niet alle namen terug laten komen, dan voelt het geforceerd. Meestal zoek ik naar namen met een specifieke betekenis namelijk. Nu heb ik van één kind wel de betekenis van haar naam opgezocht, omdat ik echt een leuke band met haar heb, en haar naam geen standaard naam is (in Nederland dan). Die blijkt licht/vuur te zijn, dus besloten om in mijn drakenboek een van de draken wel die naam mee te geven, omdat die zo goed past. Maar ik ga dus echt niet alle kinderen die er om gevraagd hebben noemen in mijn boeken :') .

Oh, en ik had een paar dagen geleden voor mijn drakenboek ineens het lumineuze idee om een deel vanuit de menselijke, en een deel vanuit de draken-hoofdpersoon te gaan schrijven. Ik heb net 2 hoofdstukken en zit op bijna 6000 woorden. Ga nu net beginnen aan het eerste hoofdstuk vanuit de draak geschreven.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 19:38

Ik schrijf op Sweek een verhaal dat gedeeltelijk gebaseerd op echte gebeurtenissen en mensen. Sommige komen er slecht vanaf maar jammer dan :')

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:30

Ik pak wel gebeurtenissen of gegevens mee uit mijn persoonlijke leven of dat van mensen om me heen, maar ik vervorm het dan of combineer het met andere dingen. Ik heb ook nog nooit een situatie 1 op 1 overgenomen voor een verhaal, ik gebruik die dingen meer voor het invullen van details.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:32

Ik heb wel situaties overgenomen maar wel namen veranderd en wat inhoudelijke details. De betrokkene personen zullen zich er zeker in herkennen.