Afgelopen weken is het weer erger dan ooit (zomerhormonen misschien?) en in de 40 minuten die ik vandaag buiten ben geweest al 5 keer lastiggevallen. Sissen, opmerkingen, aanspreken. Een keer eerder de politie gebeld omdat iemand niet weg wilde gaan voor m'n deur. En het begint me echt de keel uit te hangen, en maakt me boos tegelijk. Ik wil geen korte broeken/rokjes meer aan als ik alleen over straat ga en zet altijd een zonnebril op. Hebben mannen echt niet door dat vrouwen dit vervelend vinden? Ik kom op een punt dat ik bijna een activistische feminist wordt. En zelfs mannen niet meer wil spreken op straat, ook in het geval dat ze wél echt de weg niet kunnen vinden of iets normaals willen vragen. En dat vind ik vervelend, want dan voel ik me een egoïst. Het ligt in ieder geval niet aan m'n kleding of aan wel/niet knap zijn, ik weet dat veel vrouwen er hier last van hebben.
Naast dat ik het van me af wil schrijven, vraag ik me af hoe ik hier iets aan zou kunnen doen. Negeren heb ik altijd al gedaan maar dat werkt dus niet goed genoeg. Opties die ik zie:
1. Iets grappigs of l*lligs terugzeggen.
Pas viel iemand me lastig en zei ik in zijn eigen taal "Laat me met rust". Had diegene niet zien aankomen, en stiekem moest ik wel in mezelf grinniken om zijn verbaasde/beduusde reactie. Zo maak je er als vrouw zelf ook nog wat leuks van
Nadelen: Iemands ego kan gekwetst worden en mensen worden nogal snel agressief. Geen zin om in elkaar geslagen te worden als je de verkeerde treft.
2. Zo'n persoon vragen wat hem beweegt om deze opmerkingen te maken. Door cultuurverschillen kun je als Nederlander sissen heel beledigend opvatten terwijl dat in een aantal gevallen niet zo is bedoeld. Ook kan ik dan wat bewustwording teweegbrengen: veel vrouwen vinden dit niet leuk en het heeft dus averechts effect. Stop met het lastigvallen van vrouwen. Ook staat een deel van de (groepjes) mannen denk ik wel open voor een serieus gesprek of een serieuze vraag. Als je contact legt vallen sommigen best mee.
Nadelen: Je komt lastig van ze af en contact maken is dan de minst goede optie. Ook wordt je dan wellicht bekend in de buurt - veel straathangers vervelen zich de hele dag en zitten in dat soort netwerken.
3. Misschien is het mijn eigen houding. Ik laat niet over me heenlopen maar ik heb geen uitstraling dat ik iemand neersla als iemand een vinger uitsteekt.. Zou het helpen om bokslessen o.i.d. te nemen, om gewoon wat zekerder te worden? Wellicht heb ik een te toegankelijke/hulpvaardige uitstraling?
4. Briefjes meenemen in m'n tas en uitdelen aan mensen die me lastig vallen. Met een grappige/bewustmakings tekst erop? Iemand ideeen?