Hoe/waar oude munten verkopen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Hoe/waar oude munten verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 20:30

Er zal vast wel iemand zijn op bokt die dit weet en mij kan helpen want ik heb géén idee :')

bij het opruimen vond ik een bakje met oude munten, voornamelijk Nederlands maar ook een paar uit Nederlands Indië. Moet je denken aan dakgootmuntjes, oude centen, guldens en dergelijke, eentje met een koning Willem zelfs nog als ik mij niet vergis, en een paar guldentientjes (1 gouden en 5 wat nieuwere). Ze zitten in een bakje, en zijn gewoon "op straat" betaalmiddel geweest. Dus niet uit een verzameling waar ze elk in een doosje zitten en regelmatig worden afgestoft enzo.

Nou doe ik er niks mee dus ik dacht: verkopen maar. Maar ja, dan nu dus het punt: heeft het wel zin met die gebruikte dingen, en hoe pak je zoiets het handigst aan (lees: waar brengen ze het meeste op)? Is er iemand thuis in de munten-scene?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe/waar oude munten verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:31

ik zou zeggen op marktplaats gooien en zien of er iets interessants op komt qua reactie?

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 20:33

Ja, dat had ik natuurlijk zelf ook al bedacht. Op marktplaats zie ik wel eea staan maar nauwelijks prijzen. Er zijn hier in de stad twee handelaren die dit soort dingen inkopen maar ik niet weet eigenlijk gewoon niet aan wat voor prijzen ik moet denken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:35

Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 10-07-18 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 20:36

Oh, dat is wel een goed idee! Ga vanavond meteen even kijken :)

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:37


Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 20:42

Wdj schreef:
Ik heb mijn oude munten via een veling verkocht.
http://Www.mpo.nl

Oeh, dank je wel! Handig! Ben jij naar zo'n taxatiedag geweest? Of hoe heb je het aangepakt?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hoe/waar oude munten verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:48

Ik wou inderdaad ook adviseren om ze via een veiling te doen. Lekker laten taxeren en de veiling op :j

Let wel dat een veilinghuis zich vaak een bedrag vraagt voor het in veiling brengen.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 20:50

Mja, o ja... dan is een handelaar misschien toch handiger.

In elk geval heb ik nu een klein beetje meer houvast. Dank jullie wel!

musiqolog
Berichten: 3332
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:56

Ik zie dat de beste tip al is binnengekomen. Een veiling, of een munthandel (Google kan je vertellen of er eentje bij jou in de buurt zit). In elk geval niet marktplaats. Dan doe je waardevolle munten veel te goedkoop weg.

Ga er trouwens niet van uit dat al je munten veel waard zijn. Gouden tientjes zijn prijzig, maar tegenwoordig krijg je er zelden meer voor dan de metaalwaarde. Niet dat munten minder waard worden; het goud waar ze van gemaakt zijn is gewoon heel erg duur geworden, duurder dan hun verzamelwaarde. Munten van na de oorlog willen handelaren vaak niet eens hebben; daar zijn er zoveel van over dat ze weinig tot niets waard zijn. Maar het kan altijd zijn dat een losse verzamelaar er net eentje mist; die munten kun je dus wél weer op marktplaats zetten.

Ik zou mijn munten nooit weg doen, al heb ik er eerlijk gezegd al jaren niet meer naar gekeken. Ik zie er al vijftien jaar tegenop om alle nog niet geordende exemplaren op te bergen. :)

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:01

Een paar jaar geleden heb ik ook wat oude munten naar een handelaar gebracht.
Weet uit mn hoofd even niet meer hoeveel precies maar dacht dat ik een kleine ‘ schat’ had gevonden :')
Het waren écht oude munten, guldens, dubbeltjes enz allemaal uit 18.. nog wat.
Had wel verwacht dat het nog iets op zou brengen....
Ik kreeg er mooi maar een paar euro voor, volgens mij €1,50 of €2.
Kon wel gelijk mn parkeerkaartje ervan betalen :')

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:03

Bij de verhuizing van mijn ouwelui kwam ook het eea los.
Heb het toen naar een muntenhandelaar in de buurt van Utrecht gebracht.

Uiteraard betaal je een x-aantal kosten, maar zij regelen alles, ze zetten je munten vooraf online, je krijgt een catalogus waar ze in staan.

Nu zaten er twee ' Zilveren Ruiters' tussen in mint condition, dus ik heb lekker gecashed, ondanks de kosten die eraf gingen.
Ze weten je daar ook gelijk te vertellen of het wat waard is, hoor.

MP. Zou er niet aan moeten denken om het daar te hebben moeten verkopen....

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 01:51

Galja schreef:
Een paar jaar geleden heb ik ook wat oude munten naar een handelaar gebracht.
Weet uit mn hoofd even niet meer hoeveel precies maar dacht dat ik een kleine ‘ schat’ had gevonden :')
Het waren écht oude munten, guldens, dubbeltjes enz allemaal uit 18.. nog wat.
Had wel verwacht dat het nog iets op zou brengen....
Ik kreeg er mooi maar een paar euro voor, volgens mij €1,50 of €2.
Kon wel gelijk mn parkeerkaartje ervan betalen :')

Het gaat me er maar om dat 't weg is, heb al genoeg zooi in huis. En als iemand er blij van wordt en het mij wat moderne euro's oplevert dan vind ik 't prima.

Marktplaats is heel handig maar ook vaak veel gedoe. Mocht de handelaar geen interesse hebben dan kan het altijd nog op mp.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Hoe/waar oude munten verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 06:14

Ik had letterlijk een aantal kilo gebruikte munten,ook uit Nederlands Indië, ook hele oude.
Ik heb ze toen naar een muntenhandelaar in de stad gebracht. Hij zei me echter dat gebruikte munten vaak niet erg gewild zijn onder verzamelaars. Ik heb toen geloof ik, €30 gekregen voor 2 kilo aan allerlei soorten munten uit verschillende landen. :)

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:50

Koper schreef:
Wdj schreef:
Ik heb mijn oude munten via een veling verkocht.
http://Www.mpo.nl

Oeh, dank je wel! Handig! Ben jij naar zo'n taxatiedag geweest? Of hoe heb je het aangepakt?


Ik heb een afspraak gemaakt en ben langs geweest. Het voordeel van een veiling is dat het voor hen aantrekkelijk is om er zoveel mogelijk geld voor te krijgen, dus zij zorgen er wel voor dat hetgeen je verkoopt mooi wordt gefotografeerd voor in de catalogus enzo. De opbrengst was toen iets van 1400 euro en zij hielden daarvan 10% in, meen ik.