Huis laten schilderen, kosten? Wat doet de woningbouw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Huis laten schilderen, kosten? Wat doet de woningbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 10:48

zojuist zijn we bij een potentieel huurhuis geweest. Nu schrokken we een beetje van de staat van het huis.

Nu heb ik een paar vraagjes waar jullie mij vast mee kunnen helpen. Het gaat om vrije sector huur via een woningbouwvereniging. We gingen even langs fietsen en echt heel toevallig werd het net leeggehaald en mochten we binnen kijken.

- hoe moet het opgeleverd worden? Er zit nu heel oud vies behang op de muren, moet de oude bewoner dit verwijderen?
- stel dat wij dit huis willen laten schilderen door een schilder, heeft iemand een idee wat daar de kosten van kunnen zijn? Het is teveel werk dat wij het zelf “even” kunnen doen.
Oppervlakte van het huis is ong 95m2

Ook in de tuin zullen we moeten investeren, hoeft natuurlijk niet meteen maar wel iets om mee te nemen.

We twijfelen nu erg of we ervoor moeten gaan. Volgende week hebben we de officiële bezichtiging en dan hebben we 1 dag om te reageren.

Rena100

Re: Huis laten schilderen, kosten? Wat doet de woningbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:55

Bij mijn woningbouwstichting (ik heb een gewoon huurhuis maar in duurder segment), moet je de muren behangklaar achter laten. De woningbouw zelf ook, dus als de vorige eigenaar dit niet doet, moet de woningbouw de boel zo achterlaten dat het behangklaar is. Maar dit kan natuurlijk anders zijn per woningstichting.

Mijn woning was nooit behangen, dus ben er zelf met de kwast over heen gegaan, maar als er wel behang op had gezeten, dan had ik het waarschijnlijk ook weer behangen. Behangklaar en schilderklaar is wel echt een wereld van verschil. als er nu behang opzit, zou ik niet moeilijk doen er n weer behang op doen. muren zijn namelijk niet zo strak, dan zou je het al eerst helemaal moeten laten stucen voordat je het gaat schilderen.

Wat wil je geschilderd hebben? Daar zit ook wel verschil in qua prijs natuurlijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:55

Vragen bij de woningbouwvereniging? ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:56

Het huis moet netjes en schoon opgeleverd worden, her verschilt heel erg per woningbouw wanneer zij het goed genoeg vinden. Ik heb in mijn vorige huis zelf alle behang eraf getrokken en zelf alles geschilderd en weer netjes gemaakt.
Je zou even kunnen informeren, schilderen weet ik niet. Ik doe alles altijd zelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:59

Woningbouwvereniging gaat niet voor je schilderen. Als de afspraak is dat het behangklaar opgeleverd wordt zal de vorige bewoner zelf de boel eraf moeten trekken maar vergis je er niet in dat die regels vaak niet bijzonder streng zijn. Je zal denk ik toch echt zelf aan de slag moeten.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:02

Is echt per woningbouw verschillend hoe het opgeleverd moet worden. Bij de 1 moet het behangklaar, bij de ander moet alles neutraal (dus geen knalroze kozijnen). Soms moeten bijv steenstrips verwijderd worden, bij mijn laatste huis hoefde dat niet en heeft mijn man eroverheen gestuct zodat we daarna zelf konden behangen.
Heb ook wel eens klusbonnen gehad zodat we daar verf van konden kopen. Gaatjes in de muur dient de oude bewoner vaak wel te repareren.

Als het behang nog wel fatsoenlijk erop zit kun je eroverheen texen. Of afstomen, zoveel werk is dat allemaal niet.
Probeer een ploegje mensen te regelen, heb je in 2 dagen tijd alles geschuurd en geverfd en evt behangen.

Maar eerst even de woningbouw bellen over hun beleid.
Laatst bijgewerkt door Wijsje op 04-07-18 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:03

De woningbouw gaat 1x in de zoveel tijd bij de huizen langs om te kijken of ze opnieuw geschilderd moeten worden..
Als je dit zelf wil laten doen, zal je het zelf moeten betalen.. Of wachten tot de woningbouw dit een keer gaat doen.
Meestal moet je de woning schoon opleveren maar dat zal overal wel wat verschillend zijn of je het behang mag laten hangen of niet

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 11:06

Ja erover heen (laten) behangen is ook nog een optie.

De woningbouw Schildert niet, dat wist ik, maar t zou al schelen als wij niet t behang eraf hoefde te halen. Maar goed als we erover heen behangen geeft t weer niet. Kan dat met elk behang? Er zit van dat behang met inkepingen op (als je snapt wat ik bedoel haha)

Behang zat beneden wel redelijk, boven en in de gang minder.

We hebben zelf helaas niet veel tijd, man heeft een eigen zaak, ik werk ook en hebben een klein kindje. Tuurlijk kunnen we wel wat doen hoor! Maar het hele huis is teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:09

Dat ligt er maar net aan, ik zou de kijkdag even afwachten.
Mijn huurwoning is compleet opnieuw gestuct en geschilderd opgeleverd, met een nieuwe keuken en nieuwe badkamer en wc ook nog.
Ze dragen geen zooi aan je over.
Aangezien het nu leeg gehaald wordt en je pas volgende week kan kijken, gok ik dat er nog wel wat aan gedaan zal worden.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:12

Hier kost schilderen voor 100 m2 2300 euro.. alleen de muren ..dat is dan wel een gerenomeerd bedrijf dus het kan nog altijd goedkoper.. ik zou het even navragen bij de woningbouw. Ik weet van hier dat alles kaal en leeg en muren schoon opgeleverd moeten worden. Maar of dat overal zo is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:13

Maar als je het behang er af haalt en dan kale betonnen muren tegen komt is de kans groot dat je dat niet gaat kunnen schilderen. Wat al gezegd werd, dan zul je moeten stucen.

Ik zou dus ook even afwachten wat je krijgt. Als de muren gestuct zijn kun je er voor kiezen om te verven, maar krijg je kale muren terug dan zou ik eerder kiezen voor de boel behangen als je het zo snel en makkelijk mogelijk wil oplossen. Stucen (en daarna ook nog verven) is best aan de prijs.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:14

Ook in een huis in redelijke staat, zul je waarschijnlijk ook verven/behangen om het naar eigen smaak in te richten. Dus de meerkosten hangen vooral af van hoe de woningbouw het huis gaat opleveren.
Behang eraf halen is een klus, maar met een stoomreiniger is dit goed te doen. Als het behang nog netjes zit, kun je er ook overheen schilderen.
Of de muur vlak is, (of geplamuurd moet worden) zal even aandacht vergen. Als je tijd en inzet hebt, lukt het zeker om het zelf te doen.
Heb je ook gekeken naar de vloeren en de staat van keuken en badkamer? Dat lijkt me nog meer een punt van aandacht.
De kosten heb je zelf in de hand door materiaalkeuze en zelfwerkzaamheid. Dus daar valt weinig over te zeggen, behalve dat verhuizen altijd geld kost.

P.s. de woningbouw neemt de buitenkant van het huis voor haar rekening; de binnenkant is voor de huurder.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:28

Behang met inkepingen... klinkt als structuurbehang of, nog erger, vinylbehang. Bij mijn woningbouwverenigingen moest dat er echt wel af voorafgaand aan oplevering, maar dat kun je echt beter even bij deze woningbouwvereniging controleren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:31

In ons huurhuis moesten we zelf schilderen en het behang verwijderen. :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:53

Dat laatste herken ik ook.
Ik heb nog nooit bij het verlaten van een huurhuis behang verwijderd.
Wel na het aanvaarden van een huurhuis.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:58

Ik zou gewoon bij de woningbouw aangeven dat je interesse hebt maar dat er wel het eea opgeknapt dient te worden voordat jullie het huis willen. Wie weet zeggen ze dan van we laten het doen voordat jullie er in kunnen.

Schilderen is duur!! Kennissen waren 6k kwijt om benedenverdieping te laten doen (incl plafonds) en dat was al gestuct. Ik had ook een offerte aangevraagd voor plafond schilderen en was ook al 3k :wow:

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:08

En vergeet niet dat schilders momenteel ook bomvol zitten.

Overheen behangen zou ik zelf niet snel doen, de kans dat oud behang loslaat of wat dan ook is ook aanwezig.

Hoezo kunnen jullie niet zelf schilderen? Het is lang licht, dat scheelt met de dagen. Een groep mensen bij elkaar zien te krijgen en het lukt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:21

Het is toch vrij normaal dat het verfraaien van een huurhuis op eigen kosten is? Als een behang lelijk is maar wel heel en niet stinkt dan doen de meeste woningbouwverenigingen daar niks aan. Ik weet niet beter dan dat ik in elk huis waar ik in trok eerst een week of twee fulltime aan het verfen/ behangen was om het een beetje toonbaar te krijgen .

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:25

Ik heb hier net 8 euro per vierkante meter betaald voor het schilderen. Wat jullie woningbouwvereniging doet weet ik niet. Bij ons moeten de muren behangklaar zijn en vrij van felle kleuren.

Ik las hier eerder dat 100 M2 2300 euro kostte, :oo ik heb net voor 210 M2 betaald, dat kostte mij dus maar 1680.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:41

Ik huur ook en hier moet het gewoon schoon achtergelaten.
Gaten in de muren moeten opgevuld zijn en hele felle kleuren mogen niet binnen.
dan moet je dat wit oververven.
Er komt een opzichter controleren en alles wat stuk is word gemaakt.

Aanvaard je de woning dan ga je samen met die opzichter kijken.
En bijvoorbeeld gaten in deuren,gaten in muren, of hang en sluitwerk wat niet goed is geef je dan door en maken ze.
In het vorige huis hebben ze wel verwarming vervangen omdat er roest aan de onderkant zat.

Zo gaat het hier :j
Maar bel even,dan weet je alles

Ohw en huis laten verven, geen kennis of beunhaas in je familie of vrienden groep?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:47

Ik had het geluk dat de vorige bewoner vlies-behang erop had zitten, dat verft zeer makkelijk over. Had dus aangegeven dat ze het behang mocht laten zitten, anders had ze het eraf moeten halen.
Vergeet niet dat je niet op de kale betonmuur zomaar mag verven. Hier in ieder geval niet. Doe je het toch, zal je bij verlaten vd woning de muren weer kaal moeten opleveren, tenzij je geluk hebt en de nieuwe bewoner wil het zo overnemen.

Als je goede verf neemt (histor bijvoorbeeld) en je kiest voor waterbasis, is het echt zo gebeurd. Rollers erin en verven maar. Zou ik niet iemand voor inhuren, paar vrienden/familieleden vragen en gaan maar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:48

Dan zou je specifieker moeten vragen naar de ervaringen van mensen met die woningbouw in die buurt, want ook dat verschilt.

Hebben voorheen weleens gehuurd en de woningbouw was vrij simpel. De muren moeten vlak zijn en alleen hele gekke kleuren kunnen ze over zeuren bij ex huurders.

Ik heb 2x alle behang zelf verwijdert en opnieuw behangen. OOk wij naast werk, eigen zaak, kind en paarden. Dat heb je nou eenmaal of je moet alles laten doen.

Binnen schilderwerk doen ze in principe niet. Tenzij er dingen kapot zijn of er bijv kozijnen vervangen moeten worden. Maar zelfs dan....als jij alle kozijnen beige hebt geschilderd en ze plaatsen nieuwe, spierwit, brengen ze niet jouw kleur daarop aan.

Ik zou kijken of deze woning je past qua woning en ligging, want zelfs een mooie, schone woning kan afschuwelijk behang hebben en dan wil je ook iets anders. Kan het nog zo netjes erop zitten, als jij het niet mooi vindt, wil je toch wat anders.

Als je bij de inspectie dingen ziet, moet je die direct noteren, foto's nemen, goed de datum erbij en dat overleggen, want naderhand nog iets gedaan krijgen is lastiger.
Wij keken bijv bij een woning waar ze van alles wilden achterlaten en ze op laatste dag nog druk bezig waren. Ik wilde niks van ze hebben en onze zoon zei bij de man van woningbouw meteen dat de badkamer vies was. Hij was nog hartstikke klein, maar die man zag het ook en we kregen pas 3 dagen later de sleutel, zodat die mensen moesten schoonmaken.

Maar toen wij weggingen wilde de woningbouw van ons het laminaat en de gordijnen overnemen omdat het zo netjes was....Nieuwe bewoners waren er toen nog niet.

Kijk ook even naar de grond. Vaste vloerbedekking of hout en tegels mag ook niet overal. Laminaat bijv kun je ter overname aangeboden krijgen of moet eruit.

Je krijgt een lijst wat aanwezig is en dat moet ook heel zijn. Zoals wasbak, kraan, toilet etc etc etc.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:04

Zo te lezen is iedere woningbouw weer anders...
Ik heb in mijn woning ook zelf het behang moeten verwijderen en schilderen. Vraag het na bij de woningbouw. Je kan trouwens niet zomaar over elk behang heen behangen of schilderen

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:11

mijn ouders hebben toevallig voor twee maanden terug een andere huurwoning betrokken, ze wisselden ook van woningbouwvereniging.
Bij het vertrek moesten ze het bezem schoon opleveren. Alle schroefjes en spijkers uit muren en gaten gevuld. Behang mocht blijven zitten. Vloer er uit, tenzij nieuwe bewoners het over wilde nemen. De tuin moest vrij zijn van onkruid. Andere beplanting dan onkruid mocht blijven staan, maar was niet verplicht. De kliko's moesten leeg opgeleverd worden.

Het huisje dat werd opgeleverd, was ook bezemschoon, dwz dat we zelf al het vieze gele behang er af moesten halen en zelf alle kozijnen e.d binnen moesten verfen. En geloof me dat was echt nodig, bewoonster er voor was een kettingroker. De buitenboel is voor de woningbouw. Zoals onderhoud dakgoten en kozijnen. Nu kregen mijn ouders wel een nieuwe keuken, badkamer en wc omdat dat behoorlijk gedateerd was.

Geloof me het was echt een vies stinkend huisje en nu heel mooi en fris. Dus kijk er lekker door heen en knap het op naar eigen smaak.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:54

Voila, wettelijk zijn woco's het volgende verplicht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning.

Woco's kunnen er voor kiezen om méér te bieden dan dit, minder mag niet. Dus schilderwerk buitenzijde is wel iets wat zij zelf op moeten pakken. Vaak gebeurt dit planmatig. Even met je verhuurder bellen en dan weet je het zeker ;)