Actie voor goed doel, hoe aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Actie voor goed doel, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 17:34

Hey bokkertjes,

Ik ben in mijn creatieve carrière overgestapt van traditioneel schilderen naar digitaal tekenen.

Nu wil ik eigenlijk van mijn huidige voorraad schilderijen af, maar hierbij wel een goed doel betrekken. Het idee is dat een X bedrag of percentage bij mij terecht komt en de rest naar een goed doel gaat (puur om mijn eigen gemaakte kosten te dekken).

Nu vraag ik mij af, hoe gaat dit normaal in zijn werk? Moet ik een goed doel zelf benaderen? Of haal ik het geld op en doneer het naar believen aan het doel in kwestie? Of kan dit ook op een andere manier? Mijn eigen bereik is prima maar niet echt heel groot, mensen die tegen elkaar opbieden zou ideaal zijn natuurlijk. Punt is alleen dat het om een 20-tal schilderijen gaat wat natuurlijk lastig te monitoren is.

Idealiter hoop ik dat er een instantie is die voor bulkprijs (voor mij materiaalprijs dus) het boeltje overkoopt en het daarna ter veiling zet oid. waarna het geld naar het juiste doel gaat. Dit mede omdat ik afhankelijk ben van huur- en zorgsubsidie en het donatiegeld dus niet op mijn rekening gestort kan krijgen (of is daar een oplossing voor?)

Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn! Ideeën zijn meer dan welkom!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:15

Eigenlijk zoek je dus een verkapte manier om aan geld te komen zonder dat je er zelf heel veel moeite voor hoeft te doen.
Als je inkomsten hebt, of het nu materiaalkosten zijn of pure winst, je moet het opgeven. Dus het zwart in het handje krijgen gaat je niet lukken of is illegaal. Daarnaast gaat geen enkel goed doel eerst bij jou de boel inkopen om deze dan te gaan verkopen. Als jij wilt schenken aan een goed doel dan doneer je zelf van elk verkocht schilderij een deel aan dat doel. Dat maak je dus over naar hun rekening.

Xyris

Re: Actie voor goed doel, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 20:33

Nee hoor, ik heb best nog wat ruimte wat ik aan inkomsten kan hebben zonder dat ik problemen krijg bij de aangifte, maar als de bedragen oplopen heb ik een probleem, ik wil dat voorkomen omdat ik anders een paarduizend euro misloop omdat ik iets voor een goed doel wil doen. Daarnaast lijkt het me niet zo gek dat ik in ieder geval een deel voor mezelf wil houden voor de materialen waar ik zelf voor betaald heb, toch? Of zeg ik nou iets heel geks? Het is voor mij gewoon van belang dat ik geen grote bedragen op mijn bankrekening krijg -> die ik dus doorsluis naar een goed doel, ik wil niet mijn huur- en zorgsubsidie mislopen omdat ik een keertje wat wil doen voor een goed doel, ik bedoel, ik kan de schilderijen ook gewoon uitdelen onder mijn vrienden en familie, maar ik doe er liever iets leuks mee.

Anyways, ik hoopte dat er een soort instantie is waarvia ik een veiling kon regelen oid waarbij het geld niet op mijn bankrekening gestort wordt maar regelrecht naar het goede doel gaat. Anders is het gewoon simpel en dan doneer ik ze wel aan mijn familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:35

Ik heb getemd. Je bent op bokt aan het vragen om tips voor belastingontduiking.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 20:37

Zou fijn zijn als je mijn reactie even leest. Er is hier geen sprake van belastingontduiking, ik ben op zoek naar een manier om geld dat ik wil doneren niet op mijn rekening te krijgen, maar regelrecht bij het doel. Beetje jammer dat mijn goede bedoelingen zo getackeld worden.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:41

Je wilt een paar duizend euro inkomsten en die dan contant krijgen, zodat je belastbaar inkomen laag genoeg blijft voor huursubsidie en zorgtoeslag.
Huursubsidie is voor mensen die te weinig verdienen voor een huurwoning.
Zorgtoeslag is ook bedoeld voor mensen met weinig inkomen.
Technisch gezien ontduik je geen belasting, maar je licht wel de overheid op en wil onterecht geld krijgen van de overheid.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:43

Anoniem schreef:
Ik heb getemd. Je bent op bokt aan het vragen om tips voor belastingontduiking.

Wauw. :')

Ik doe werk voor stichting Roemeense paarden in nood. Wat wij doen is de kunst op de website plaatsen (in de website). Indien verkocht, kan het percentage voor jou dan doorgestort worden.
Daarmee scoor jij dan ook weer leuke naamsbekendheid. Dat loop je natuurlijk weer mis als je een bedrag doorstort.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 20:45

We hebben het over een paarhonderd euro (ga ik vanuit tenminste, dat is de huidige waarde inclusief de tijd die ik erin gestopt heb, wat ik eruit wil hebben zijn de materiaalkosten, dan heb je het over max 450 euro) stel dat is ook wat ik zou krijgen dan val ik nog binnen wat ik mag verdienen om gewoon recht te hebben op huur- en zorgsubsidie. Het punt is alleen, op het moment dat je er het labeltje "goed doel" aan gaat plakken dan krijg je nog wel eens dat mensen meer gaan bieden dan wat iets waard is. Ik ben bang dat dat uit de klauwen gaat lopen en dat ik er op afgerekend word en dus mijn huur- en zorgsubsidie in moet gaan leveren, dan kan ik gewoon niet bolwerken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 20:47

@Willeke, klinkt precies als wat ik bedoel! Ik houd het in gedachten!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:49

Ts wil iets doen voor het goede doel niet de belasting ontduiken..

En logisch dat je niet het risico wilt lopen dat je toeslagen in gevaar komen toch.

Beetje jammer dat er gelijk zulke reacties komen als iemand iets voor een goed doel wilt doen.
Makkelijk geld verdienen is ook niet aan de orde ts wilt alleen de kosten er uit hebben daar houd ze dus geen cent aan over

Heb je al een goed doel in gedachten?
Om wat voor soort schilderijen gaat het?
Je zou wat verschillende doelen kunnen benaderen waarbij je je idee voor kunt leggen.
Als je dan per schilderij de kostprijs ongeveer uitrekent kun je misschien een afspraak maken dat alles wat ze er meer voor krijgen voor hun is.

Je kunt ook kijken of je ze zelf kunt verkopen via marktplaats oid
Dan kun je altijd nog een deel van de opbrengst doneren. Of zodra je uit de kosten bent de overige schilderijen weggeven aan een goed doel.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:50

Dammie schreef:
Je wilt een paar duizend euro inkomsten en die dan contant krijgen, zodat je belastbaar inkomen laag genoeg blijft voor huursubsidie en zorgtoeslag.
Technisch gezien ontduik je geen belasting, maar je licht wel de overheid op en wil onterecht geld krijgen van de overheid.

Als ts hier een paar duizend euro aan over gaat houden gebruikt ze wel hele dure materialen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:51

Dammie schreef:

Op het moment dat je een dergelijk hoog bedrag op je rekening krijgt, dien je daar ook gewoon belasting over te betalen. Dus dan zou TS beiden doen.

De optie van Willeke is een mooie, maar meld het gewoon bij de belastingdienst. Bokt bepaalt niet waarover je wel/geen belasting moet betalen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 20:58

Thanks voor de andere berichtjes en tips!

Wat June zegt is inderdaad precies mijn punt, ik wil best doneren, ik vind het zelfs niet erg om belasting te betalen over het te doneren bedrag, mijn punt is gewoon: Voor met name huursubsidie is er een max bedrag aan inkomsten dat je per jaar mag hebben, kom je daarboven uit (al is het maar 1 cent) dan krijg je gewoon geen cent meer van de belastingdienst terwijl ik daar wel van afhankelijk ben. Ik wil dus geen belasting ontduiken, ik heb er geen problemen mee belasting te betalen met wat ik wél 'verdien' (of eigenlijk dus terughaal aan materiaalkosten) ik wil het te doneren gelddeel gewoon helemaal niet op mijn rekening hebben omdat ik anders een kleine 5000 euro meedoneer naar de belastingdienst omdat ik dan geen subsidies meer krijg. Zou van den zotte zijn natuurlijk.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 21:03

Ps, dit zijn de werken trouwens: https://tez-art-design.weebly.com/for-sale.html
Website is niet helemaal up-to-date meer, ook niet vindbaar via google, het was destijds de bedoeling er een zakelijke website van te maken (voor ik weer beschuldigd word) maar dat is er nooit van gekomen. Het stukje design gebeurt via de zaak van mijn ouders, hiervoor word ik gewoon betaald met mijn uurloon (en draag dus belasting af!).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:17

Waarom laat je de opbrengst niet op een bankrekening van je ouders storten?
Zij storten daarna aan het goede doel minus jouw materiaalkosten. Giften aan goede doelen zijn aftrekbaar voor de belasting, dus je ouders hebben daar uiteindelijk zelfs nog profijt van.

En ik betwijfel of je ouders die inkomsten zouden moeten opgeven, anders zou iedereen die een keer iets op marktplaats verkoopt zwaar aan het ontduiken zijn. Het is geen bedrijfsmatige activiteit, want eenmalig. Maar zo ja, dan valt dat dus weg tegen het belastingvoordeel op een schenking aan een goed doel.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 21:22

Oh dat klinkt goed, ik ga het met ze bespreken! Dat zou een stuk minder omslachtig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 21:34

Ibbel schreef:
Waarom laat je de opbrengst niet op een bankrekening van je ouders storten?
Zij storten daarna aan het goede doel minus jouw materiaalkosten. Giften aan goede doelen zijn aftrekbaar voor de belasting, dus je ouders hebben daar uiteindelijk zelfs nog profijt van.

En ik betwijfel of je ouders die inkomsten zouden moeten opgeven, anders zou iedereen die een keer iets op marktplaats verkoopt zwaar aan het ontduiken zijn. Het is geen bedrijfsmatige activiteit, want eenmalig. Maar zo ja, dan valt dat dus weg tegen het belastingvoordeel op een schenking aan een goed doel.

Nee dat klopt, en er zit geen ook harde exacte grens aan hobbymatige verkoop (met wellicht goede opbrengsten).

Wel belangrijk voor je ouders, mocht je het zo doen: zorg dat het wel een ANBI geregistreerd goed doel is, anders is het niet aftrekbaar.

TS: succes!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 21:53

Thanks, bedankt voor alle tips! Better safe then sorry.

Vind het altijd een beetje koffiedik kijken met de belastingdienst hoor, brengt zo veel onzekerheid mee merk ik nu ik er nog zo afhankelijk van ben, want stel, ik zou meer inkomsten genereren door een opdrachtje oid (even los van de schilderijen waar het over gaat) dan zou dat vallen onder extra inkomsten, een stukje dat je inderdaad vrij mag bijverdienen (en meen ik geen belasting over hoeft te betalen/niet aan hoeft te geven, weet even niet zeker meer hoe het nu zit) aleen, die vage grens (zoals June zegt) is dusdanig schimmig dat het gewoon eng is om "bij" te verdienen als het slechts om eenmalige zaken gaat, voor hetzelfde geld zeggen ze wel dat je boven de grens zit en ben je om een paar euro gewoon een berg geld kwijt. Erg rot.