Branden door de aanhoudende droogte...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 01:32

Quir schreef:
Ja het is echt heel extreem. Ergens ook best beangstigend, zeker nu ze 4 zeer grote branden (ca 10.000 hectare) als niet blusbaar beschouwen. Nog niet eens heel dichtbij mij, maar wel al verschillende branden dicht bij gehad.

Het houdt me in ieder geval bezig en volg het volop.


Jeetje heftig zeg. Lees dat Zweden zelf geen blusvliegtuigen hebben.
Maar al wel hulp. Wordt het niet tijd dat er meer hulp volgt uit Europa? Straks is er niks meer over van Zweden...

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:05

Er is hulp gevraagd aan Europa, twee maanden geleden al. Toen de enige reactie van Italië die twee vliegtuigen gestuurd hebben, die zijn nu nog aan het blussen. Frankrijk heeft wat gestuurd en Noorwegen wat helicopters, verder totaal geen reactie of hulp...

Zweden zelf heeft wel wat helicopters en hebben het leger ingezet. Ook privé helicopters zijn ingezet en politie vliegt dag en nacht om nieuwe branden te ontdekken.

1 van de branden die onblusbaar verklaard is in Dalarna (8000 hectare), is extra gevaarlijk vanwege militair terrein dat brand en daar nog niet ontplofte munitie ligt. Vrijwilligers mogen daar dus ook absoluut niet mee helpen en vanwege het grote gevaar zijn de vliegtuigen en helicopters ook gestopt met blussen.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:03

tje wat een drama dan in Zweden, dat ze dan niet het aan de grote klok hangen! Ik wist niet eens dat het daar nu zo heftig is. Pas na het lezen van jou berichten.

Voorlopig hebben we hier in NL nog geen regen in het vooruitzicht. Integendeel. Er is een 15 dagen hittegolf voorspelt (lees 15 dagen warmer dan 30 graden) Er kan regen vallen bij een onweersbui maar we moeten er niet veel van verwachten.

Hier de kampvuur van kamp geannuleerd. Het is nog nooit voorgekomen in die 10 jaar dat ik er werk, maar we hebben het gras van kamp terrein gewoon moeten sproeien. Het is helemaal geel en na 1 week op sommige plekken gewoon dood gelopen. En dan moet dat terrein nog 5 weken hebben...

Zit er ook over te denken een grote doek mee te nemen en deze over te spannen zodat we extra schaduw hebben voor de kinderen.

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:21

Zweden hangt het wel aan de grote klok, maar buitenland pikt het gewoon niet op! Komt geen hulp, niets... Zweden vraagt al 2/3 maanden lang hulp aan de EU, omdat ze het zelf niet alleen meer aan kunnen en nu is het eigenlijk gewoon veel te laat...

Paar dagen terug heeft AD voor het eerst iets er over geschreven, maar verder gewoon helemaal niets.

Hier komende twee weken nog geen druppel regen en weer 35+ graden, bizar. Heel lokaal is er wat onweer, maar die veroorzaken juist heel veel branden op dit moment.

Afbeelding

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:27

Quir schreef:
Zweden hangt het wel aan de grote klok, maar buitenland pikt het gewoon niet op! Komt geen hulp, niets... Zweden vraagt al 2/3 maanden lang hulp aan de EU, omdat ze het zelf niet alleen meer aan kunnen en nu is het eigenlijk gewoon veel te laat...

Paar dagen terug heeft AD voor het eerst iets er over geschreven, maar verder gewoon helemaal niets.

Hier komende twee weken nog geen druppel regen en weer 35+ graden, bizar. Heel lokaal is er wat onweer, maar die veroorzaken juist heel veel branden op dit moment.

[ [url=m/MmimJW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje wat een drama daar! 8000 hectare :wow:

Wel een heel indrukwekkende foto is dat zeg.. lijkt me doodeng om daar zo dicht bij te zijn...

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:29

Jeetje.. wat verschrikkelijk dat niemand dat zo groot oppikt en Zweden gaat helpen zeg! Vreselijk daar, zoveel en zo onbeholpen allemaal..

Piekosjj

Berichten: 5466
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:30

Hier heeft het vanochtend ten noorden van Stockholm zeker een uur goed geregend, dat was echt een opluchting zeg!

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:30

Jeetje ik heb net dit topic bij gelezen en inderdaad pas door wat jij schrijft weet ik het. Kan er geen sociale media ingezet worden om de Nederlandse politiek wakker te schudden? Of gebeurt dat al?

Piekosjj

Berichten: 5466
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:34

Dan zou scandinavie logischer zijn, maar het is overal zo heet en droog dat ieder z’n eigen land er wel zoet mee is heb ik het idee. Ik dacht vanochtend op de radio te horen dat er wel brandweermannen van andere landen zijn overgekomen. Ze spraken met een professor van mijn universiteit maar mijn Zweeds is nog niet zo goed dus kon het niet echt volgen helaas.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:42

Heb je ook zeker weer een punt.

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:05

Vanuit Noorwegen zijn er inderdaad brandweermannen en helicopters ingezet.

Maar:

Sverige har erbjudits hjälp från andra delar av Europa - däribland Polen, Österrike, Portugal, Italien, Danmark, Litauen, Tyskland, Frankrike och Norge. Brandbekämpningsflyg, personal och helikoptrar har skickats hit eller är på väg.

Er komt (onderweg of is er al) dus hulp uit Polen, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Litouwen, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen! *\o/*

Er staat nu meer dan 30.000 hectare in brand.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:17

Mag ik je foto's opslaan en delen op FB Of heb je zelf al fb waar ik berichten kan delen? Ik heb aardig wat vrienden die dit wel zullen oppakken en verder delen.

Quir

Berichten: 17371
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:26


Palmera

Berichten: 9470
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:29

Jezus, Quir, doodeng. Ik deed het bijna non-stop in mn broek toen ik die ellende zowat aan de overkant van de straat had.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 14:38

Wat vreselijk daar in zweden. En die foto wat eng. zit je zelf nog wel veilig...

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:53

Ik wist het ook niet van Zweden.
Pas door de berichtje van Quir inderdaad. Na je foto met wat er in de brand stond ben ik gaan googlen. Ben er echt van geschrokken hoor.
Fijn dat er meer hulp komt.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:22

Wauw, ik dacht dat we hier in Nederland momenteel veel branden hadden. Maar van Zweden hoor je idd amper wat....onbegrijpelijk dat het in deze tijden nog zo uit de hand kan lopen....al zou ik daar nog enigszins in kunnen komen. Al kan ik er niet bij dat er zo slecht omgegaan wordt met een hulpvraag voor zoiets

Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:27

Ach, er zijn in Zuid-Europa jaarlijks talloze bosbranden waar we hier niets van horen dus zo bijzonder is dat niet.

cursebreaker

Berichten: 11538
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:29

Fitzroy schreef:
Ach, er zijn in Zuid-Europa jaarlijks talloze bosbranden waar we hier niets van horen dus zo bijzonder is dat niet.


Ik vind het toch ook wel bijzonder hoor dat er pas zo laat gehoor gegeven wordt terwijl het land al maanden om hulp roept. Dat er branden zijn, nog tot daar aan toe - al is dat wat nu aan de gang is in Zweden nu toch wel vrij bijzonder want er gaat nu echt gigantische veel aan grond weg in zweden. Dit is ook niet te vergelijken met de bosbranden in Zuid-Europa naar mijn mening maar oké - maar dat er hulp gevraagd wordt en het zolang duurt eer er gehoor aan gegeven wordt, vind ik echt schandalig.

cursebreaker

Berichten: 11538
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:02

in Zuid-limburg is het aan't regenen momenteel!
Ik moest twee keer kijken, maar het is echt zo haha.

Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:15

Als een Grieks eiland voor een kwart afbrandt vind ik dat minstens zo erg. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Hoor je ook niemand over.

cursebreaker

Berichten: 11538
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:25

Fitzroy schreef:
Als een Grieks eiland voor een kwart afbrandt vind ik dat minstens zo erg. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Hoor je ook niemand over.


Je hoort ook niemand over Zweden behalve de mensen hier in het topic.
Ik had het niet geweten als ik dit topic niet las bv.

En ik zie niet in waarom dit niet erg gevonden mag worden, wat er momenteel gebeurt in Zweden of hier in ons eigen land. Puur omdat er in de rest van de wereld ook ellende is waar niet elke seconde bij stil gestaan wordt terwijl dat dan als vele malen erger beschouwd wordt als wat hier gaande is?
- Dan kan ik nooit meer iets erg vinden van wat er in m'n omgeving gebeurt, want er zijn altijd andere landen en mensen die het erger hebben.

Als er een Grieks eiland voor een kwart af brandt is dat net zo erg, maar als je er niet vanaf weet kun je er ook niet bij stil staan. Wij weten wel van Zweden af momenteel dus waarom mogen mensen daar niet bij stil staan dan en vinden dat het erg is wat daar momenteel gebeurd? En vooral, waar het om ging, het feit dat mede EU landen zo laks zijn met het sturen van hulp erg vinden- gelukkig een hoop landen die dan momenteel wel hulp sturen maar het is vreselijk dat het zolang geduurd heeft.

Maar iedereen is gelukkig gezegend met een eigen mening en mag er het zijne/hare van denken allemaal.

Fitzroy

Berichten: 25154
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:31

Nee, maar waarom zou Zweden nu meer recht hebben op hulp dan een willekeurig Grieks eiland? Dat bedoel ik te zeggen. Daar is ook geen aandacht voor hier in de media.

Misschien druk ik me niet duidelijk genoeg uit. Het is voor allebei even erg maar er zou ook hulp moeten komen voor beiden. Als je wel eens op een Grieks eiland geweest bent, weet je ook dat ze het daar moeten doen met afgeschreven brandweerwagens uit Nl. Ook niet het meest fantastische materiaal.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:17

Tja zo werkt de EU.

Idd Portugal staat ook vaak in hens. Zo heb je jn Amerika half California in hens maar die moeten het ook zelf doen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:25

Helemaal eens met Helmer.

En ja natuurlijk is het erg als er een kwart Griekenland afbrandt. Dat is het punt toch ook helemaal niet?

Zweden heeft iig 2 maand geleden om hulp gevraagd. Die vrijwel niet kwam. En hier lezen we dat via Quir. En dan ben je op de hoogte.

Ik ben niet op de hoogte van Griekenland

Zo ben ik ook niet op de hoogte van meisjes die ongetwijfeld nu ergens op de wereld verkracht worden. Vind ik ook erg hoor