Branden door de aanhoudende droogte...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:09


RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:31

sureido schreef:
Ja maar RSDICBS, er wordt toch uitgelegd dat dat waarschijnlijk grondwater water is? Wij sproeien ook nu elke dag +/- 5 uur, wij hebben een pomp daarvoor aan laten leggen.
Edit: Dit komt dus niet uit jouw kraan.

Idem dito voor boeren die hun landen nu met die grote kanonnen beregenen.

Tja, ik woon dichtbij Budel en er is 10 hec verloren gegaan. Helaas :( Maar het waait ook best hard en icm de droogte gaat het erg snel nu.


Maar zoals ik al aangeef vind ik het niet netjes leidingwater te gebruiken!
De kraan zit aangesloten op een tuinslang direct aan hun huis. Dat is echt gewoon leidingwater hoor. Net zoals dat bij de meeste mensen leiding water zal zijn hier in de regio.
Bij 1 persoon in de straat kun je zien dat die grondwater gebruikt want die heeft altijd zijn siertuin (witte) stenen geel/bruin.

Ook is hier gevraagd zuinig te zijn met grondwater en alleen als het echt nodig is het grondwater te gebruiken. Oppervlakte water mag op dit stuk sowieso niet. De sloten staan ook allemaal leeg en alle sluizen staan dicht.

De boeren hebben het land nodig voor de beesten en hun inkomen, dat is heel wat anders dan siertuinen inplanten en die hele dagen be-wateren in deze tijd. Inplanten en zaaien is sowieso beter in het voorjaar of najaar!


Hier gelukkig nog geen branden oid. Wel hebben wij de chinook meerdere keren over ons heen zien vliegen van de week (richting de afval brand in Hengelo) gelukkig geen last van stank. Daarvoor zitten we te ver uit de buurt denk ik.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:34

RSDICBS schreef:
De boeren hebben het land nodig voor de beesten en hun inkomen, dat is heel wat anders dan siertuinen inplanten en die hele dagen be-wateren in deze tijd.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar de meeste boeren hier hebben geen zin om te beregenen. Te veel gedoe...

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:35

Oh, dacht dat ze misschien ook grondwater hadden. Dat is wel jammer ja. En dadelijk klagen als het water bruin is :+

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:59

Ik denk dat het ieder zin eigen verantwoordelijkheid is en als het je wel stoort dan moet je erw at van zeggen tegen die gene.

Ik had vorige week ook niet aan zien komen dat er zon grote droogte zou zijn, dus ja, als ik dan mn grasmatje had ingezaaid had ik er denk ik ook water overheen gegooid.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 21:53

Hier in de afgelopen dagen vier keer de brandweer door het dorp ivm bermbrandjes

Nou staan er hier ook erg veel van Die pluisbomen
De bermbrandjes vinden ook allemaal plats rondom de grootste pluisboom concentratie, dus Die dikke laag Pluis gecombineerd Met Bermen Die natuurlijk gehouden worden(lees heel af en toe gemaaid worden) In die hoek waardoor de bermen op dit moment bestaan uit hooi vind ik het ook niet vreemd dat daar bermbrandjes ontstaan , is niet veel voor nodig

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:20

Desty schreef:
Bosbranden zijn van origine heel nuttig. Het as wat er overblijft is namelijk heel goed voor de vruchtbaarheid van de grond. Je hebt bossen waar het de normaalste zaak van de wereld is, 1x in de zoveel jaar flinke branden te hebben (ik geloof Portugal sowieso). Hierdoor gaat alle natuur juist weer floreren.

Het onhandige van bosbranden in Nederland is uiteraard dat we zo'n dichtbevolkt landje zijn, en dat elk natuurgebied minstens grenst aan een flink aantal woonwijken.

Dat is niet het grootste probleem, maar dat onze bossen slecht tot niet onderhouden en gemanaged worden. Er staat dus giga veel dood, droog! hout rechtop, er is veel droog snel brandend materiaal als bladeren. Resultaat daarvan is dat er bij brand zoveel hitte ontstaat dat niet enkel de bladeren en de bramenstruiken (de ondergroei dus) wegfikt, maar dat er ook veel bomen mee gaan. Gewoon omdat er zoveel droog brandhout als aanmaakhout aanwezig is. Schijnt natuurlijk beheer te zijn, maar is eerder verwaarlozing en voor de veiligheid van mensen, brandweer en bebouwwing funest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 04:58

Bij ons onderhouden ze het bos wel redelijk goed (of tenminste, dat denk ik omdat ze na de december/januari storm echt weken bezig waren om bomen en hout op te ruimen.
En het gebied bestaat uit vele vennen waardoor het redelijk lang nat blijft. Maar toch zie je hier ook veel tekenen van ernstige droogte.

Wij hebben net een flink (3 meter doorsnee en 71 cm hoog) zwembad gekocht, maar we durven hem niet te vullen -O-

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:02

Veel branden zeg.

Ponylief staat op de Strabrechtse Heide en ben nu toch ook een beetje angstig aan het worden.. hopelijk blijft dat veilig..

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:30

Cayenne schreef:
Bij ons onderhouden ze het bos wel redelijk goed (of tenminste, dat denk ik omdat ze na de december/januari storm echt weken bezig waren om bomen en hout op te ruimen.
En het gebied bestaat uit vele vennen waardoor het redelijk lang nat blijft. Maar toch zie je hier ook veel tekenen van ernstige droogte.

Wij hebben net een flink (3 meter doorsnee en 71 cm hoog) zwembad gekocht, maar we durven hem niet te vullen -O-


Vitens waarschuwde alleen dat niet te doen in spitsuren he! Dus tussen 10-18 mag dat wel gewoon!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:06

Wat ik hiervan vind weet ik niet zo goed :=


Afbeelding

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:16

RSDICBS schreef:
Maar zoals ik al aangeef vind ik het niet netjes leidingwater te gebruiken!
De kraan zit aangesloten op een tuinslang direct aan hun huis. Dat is echt gewoon leidingwater hoor.

Die kraan kan toch evengoed aangesloten zijn op een regenwaterput? Wij hebben gewoon 2 kranen naast elkaar, 1 zit op het leidingwater, de andere op het regenwatercircuit. Een toevallige voorbijganger ziet echt het verschil niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 14:45

Dat van de Horka cup vind ik ook niet netjes als dat in een gebied ligt waar sproeien verboden is.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:06

Ik vind 300.000 liter water nogal veel voor een weekendje paardenconcour, zodat het parcours er iets mooier bijligt? Die 300.000 liter kan ook gebruikt worden voor boeren.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:39

Again bosbrand geuzendijk tussen Budel / weert.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:42

Hier op t eiland is sinds vanmiddag een algeheel rookverbod in natuurgebieden, bossen en duinen. Ook open vuur en bbq is verboden. Ook word opgeroepen om geen afval te laten slingeren. Het is zo droog, echt bizar hier.

Als je nu een vuurtje bij mn land houd fikt t zo weg, is gewoon hooi op stokjes noem ik t.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:34

Sclimpre schreef:
RSDICBS schreef:
Maar zoals ik al aangeef vind ik het niet netjes leidingwater te gebruiken!
De kraan zit aangesloten op een tuinslang direct aan hun huis. Dat is echt gewoon leidingwater hoor.

Die kraan kan toch evengoed aangesloten zijn op een regenwaterput? Wij hebben gewoon 2 kranen naast elkaar, 1 zit op het leidingwater, de andere op het regenwatercircuit. Een toevallige voorbijganger ziet echt het verschil niet.

Regenwater? waar?! dat spul is na zoveel weken 0 regen al lang op en grondwater komt van dezelfde bron, nl regen en dat moet wel aangevuld worden. Aanvullen van grondwater via regen duurt langer dan dat de nodige hoeveelheid neerslag valt, want het moet wel kunnen doorsijpelen door de bovenliggende grondlagen en er verdampt, etc. ook aardig wat voordat het zo diep komt. En groot deel van ons drinkwater komt ook uit grondwater en vaak de 2e grondwater laag, die dieper ligt en langer duurt om weer bij te vullen ... Het water komt altijd ergens vandaan, en hoe dan ook betalen we er voor, of dat is door hogere drinkwaterrekening of droogvallen put door te lage grondwaterstand, omdat er zoveel opgepompt wordt door iedereen die er gebruik van maakt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:39

Wij pompen dagelijks twee maal water op voor de paarden en Ik weet heel zeker dat de grondwaterstand bij ons wel goed zIt momenteel , normaal moeten we een bak water de pomp in gieten voor hij kan pompen dat hoef ik al een dikke week niet te doen
Water staat bij ons in de put blijkbaar zo hoog dat het niet meer terug loopt in de slang

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:39


RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:25

En dat is dus zo'n 10 minuten bij ons vandaan..
Wij hebben hier al weken wat bijna 2 maand geen regen gehad.
Waar Limburg wateroverlast had en wij smachten naar een bui bleef het droog! Waar het dorp hier verderop 3 weken geleden een buitje van 10 minuten had(ook de eerste regen in weken!) hadden wij nog geen druppel regen.. het is echt heel erg droog.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Branden door de aanhoudende droogte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 01:27

Maar paniek is echt niet nodig hoor, hoeveel overstromingen en regen er al is geweest dit jaar vergeten denk ik veel mensen, maar voordat in Nederland geen water meer is duurt het nog heeeel erg lang. Het regent hier echt zovaak, nu misschien minder dan andere jaren maar er liggen genoeg reserves hoor.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 02:03

sureido schreef:
Maar paniek is echt niet nodig hoor, hoeveel overstromingen en regen er al is geweest dit jaar vergeten denk ik veel mensen, maar voordat in Nederland geen water meer is duurt het nog heeeel erg lang. Het regent hier echt zovaak, nu misschien minder dan andere jaren maar er liggen genoeg reserves hoor.

Hier verdroogd zelfs het onkruid. Veel regen dit jaar al of niet, de planten hier hebben er nu niks meer aan.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:48

sureido schreef:
Maar paniek is echt niet nodig hoor, hoeveel overstromingen en regen er al is geweest dit jaar vergeten denk ik veel mensen, maar voordat in Nederland geen water meer is duurt het nog heeeel erg lang. Het regent hier echt zovaak, nu misschien minder dan andere jaren maar er liggen genoeg reserves hoor.

Veel regen en overstromingen geldt maar voor een klein deel van het land... Winter en voorjaar waren hier ook relatief droog. Maar idd, zeker geen reden tot paniek, we wonen nog lang niet in een woestijn. Water zat.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:53

tamary schreef:
Sclimpre schreef:
Die kraan kan toch evengoed aangesloten zijn op een regenwaterput? Wij hebben gewoon 2 kranen naast elkaar, 1 zit op het leidingwater, de andere op het regenwatercircuit. Een toevallige voorbijganger ziet echt het verschil niet.

Regenwater? waar?! dat spul is na zoveel weken 0 regen al lang op en grondwater komt van dezelfde bron, nl regen en dat moet wel aangevuld worden. Aanvullen van grondwater via regen duurt langer dan dat de nodige hoeveelheid neerslag valt, want het moet wel kunnen doorsijpelen door de bovenliggende grondlagen en er verdampt, etc. ook aardig wat voordat het zo diep komt. En groot deel van ons drinkwater komt ook uit grondwater en vaak de 2e grondwater laag, die dieper ligt en langer duurt om weer bij te vullen ... Het water komt altijd ergens vandaan, en hoe dan ook betalen we er voor, of dat is door hogere drinkwaterrekening of droogvallen put door te lage grondwaterstand, omdat er zoveel opgepompt wordt door iedereen die er gebruik van maakt.

Waar dat regenwater vandaan komt? Uit de regenwaterput. Is zelfs verplicht in Belgie bij nieuwbouw.
Op het moment dat er teveel water is leg je een voorraad aan voor een droge periode. Toch logisch om dat nu dan te gebruiken? Ondanks het feit dat het hier al weken niet meer geregend heeft is onze regenwaterput nog niet leeg.
Een regenwaterput staat niet in contact met het grondwater (tenzij hij lek is).
Of het grondwater al dan niet voldoende aangevuld wordt, heeft niets te maken met regenwaterputten, maar wel met hoeveel verhard oppervlakte er in een gebied is en met de keuze van het rioleringssysteem.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 09:24

Laatste keer dat ik checkte zitten we nog steeds onder zeeniveau ,dus Die Sahara zal idd wel meevallen
ons durp is ooit gered door de Dijkjes rondom het dorp terwijl alles tussen ons en de biesbosch overstroomd was ( we hebben zelfs een Dijk welke de naam “de oude zeedijk” draagt terwijl we voor een zee toch echt in een andere provincie moeten gaan kijken )

Maar gebruik van grondwater hier in de omgeving zal niet zo snel leiden tot problemen :n
Tis alleen even beetje timen wanneer en hoeveel leidingwater je gebruikt
Dus zal wel loslopen