Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:40

Eileen_ schreef:
Ooh en misschien nog een tip, handig voor iedereen met een iPhone: als je 5x op het vergrendelknopje drukt dan belt de iPhone automatisch naar 112 en geeft je locatie door. Probeer het niet uit, dat heb ik al gedaan en het werkt _O- Je hebt er wel iOS11 voor nodig.
Volgens mij heb je voor Samsung ook zo iets, maar hoe je dat precies doet weet ik niet.
Ik zag dat een bokker hier een snelkoppeling had gemaakt maar dat is dan in principe dus niet nodig :D

En die kan je ook instellen dat je een sms met locatie deelt naar degene wie je wilt.

Ik ben ook vaak in de bossen te vinden, met hond en/of paard.
Heb zo'n X marker (http://www.psproducts.nl/producten/X-marker.aspx) ooit jaren geleden ergens bij gekregen. Maar heb hem eigenlijk nooit bij.

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:51

Ik vind het eigenlijk best schokkend dat zoveel mensen niet alleen een bos in durven gaan zonder hun locatie te delen.
Ik ga graag alleen het bos in, te paard, hardlopend, wandelend, en dan het liefst op de rustigere tijdstippen. Heb eigenlijk nog nooit zo'n opmerking gekregen als TS, kom ook genoeg andere mensen tegen die alleen wandelen of hardlopen (soms met hond, soms niet).

Ik denk dat een locatie delen een soort schijnveiligheid geeft. Ik kan me niet voorstellen dat de persoon aan de andere kant elke 5 minuten je locatie checkt voor alle uren dat je weg bent. Als er al iets gebeurt, kan dat in heel korte tijd zijn, en is er best kans dat het eigenlijk te laat is voor iemand dat doorheeft en bij je is. Of bellen ze elke keer als de GPS even hapert?

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:55

Ik vind de Life360 app helemaal niet zo betrouwbaar :o Op mijn iPhone doet hij het heel goed, mijn ouders kunnen me dan precies volgen. Maar op de telefoon van mijn vader (nieuwe Huawei) werkt het helemaal niet. Ik vind live locatie delen op WA dan veel fijner :j

Alle opmerkingen die de TS krijgt vind ik ook vreemd. Ik zie zo vaak mensen in hun eentje wandelen, fietsen of hardlopen, dat is toch niet zo raar? In wat voor vreselijk angstige wereld leven we als je niet eens meer in je eentje op stap kan? Ik ga ook regelmatig in m'n eentje buiten rijden, dan deel ik ook mijn locatie niet. Deden we vroeger toch ook niet? Ik weiger om mijn leven te laten leiden door angst.

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:00

Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan... loop ook altijd alleen met de hond in soms afgelegen gebieden en heb me nooit onveilig gevoeld. Ik heb ook geen vriend oid en mijn ouders weten echt niet altijd waar ik naartoe trek.

Voel me trouwens onveiliger in een wijk in het di jet dan in het bos of de velden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110732
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 11:04

NoeskaMoos schreef:
Ik vind het eigenlijk best schokkend dat zoveel mensen niet alleen een bos in durven gaan zonder hun locatie te delen.
Ik ga graag alleen het bos in, te paard, hardlopend, wandelend, en dan het liefst op de rustigere tijdstippen. Heb eigenlijk nog nooit zo'n opmerking gekregen als TS, kom ook genoeg andere mensen tegen die alleen wandelen of hardlopen (soms met hond, soms niet).

Ik denk dat een locatie delen een soort schijnveiligheid geeft. Ik kan me niet voorstellen dat de persoon aan de andere kant elke 5 minuten je locatie checkt voor alle uren dat je weg bent. Als er al iets gebeurt, kan dat in heel korte tijd zijn, en is er best kans dat het eigenlijk te laat is voor iemand dat doorheeft en bij je is. Of bellen ze elke keer als de GPS even hapert?


Ik stond er eerst totaal niet bij stil dat ik mogelijk kwetsbaar ben omdat ik in m'n uppie door een bos loop te banjeren.
Het is trouwens een vrij rustig bos en heidegebied. In het weekeinde is het op de grote paden erg druk, maar doordeweeks heel rustig en ik kies meestal de kleine paadjes omdat die gewoon leuker zijn en je meer kans op wildspotten hebt.
Maar sinds ik in mijn omgeving bezorgde mensen heb en ook vreemden er over begonnen dat het misschien niet zo veilig is, ben ik wel gaan nadenken.
Niet eens omdat ik aangevallen zou kunnen worden, maar als ik een been breek oid dat ze nog wel kunnen uitvogelen waar ik ben. Want het is wel een groot gebied dat je niet binnen een uurtje hebt uitgekamd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:00

Ik voel me ook niet onveilig en voor mij hoeft het allemaal niet met dat locatie delen enzo.

Maar aan de andere kant ben ik 3 jaar geleden lelijk van mijn jonge pony afgevallen tijdens een buitenrit. Klap in mijn gezicht gahad en daar zit nu een behoorlijke hoeveelheid plaatwerk in. Ik heb veel mazzel gehad dat ik niet tot nauwelijks het bewustzijn heb verloren en aan de rand van het gebied zat. Ik ben op eigen kracht het bos uit gekomen en een fietser heeft mij compleet gedesoriënteerd gevonden. Ik moet er niet aan denken wat er begebeurd was als ik daar veel dieper op de ruiterpaden had gezeten (utrechtse heuvelrug) en wel buiten bewustzijn was geraakt......

Mijn vriend was al beschermend en nu helemaal. Dus als ik hem met locatie delen een beetje gerust kan stellen waarom niet?

Met hardlopen in de avonduren idemdito. Hij ziet overal spoken maar ik voel me niet onveilig. Heb een hond bij me die een watje eerste klas is maar in de schemering en in het donker van onzekerheid wel gaat grommen naar vreemden. Watje of niet.....dat schrikt wel af :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110732
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 14:08

Ik heb geen problemen met de locatie delen. Alleen mijn man kijkt dan mee en daar heb ik geen geheimen voor :P

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:11

Ik zou niet weten met wie ik mijn locatie moet delen als ik ergens wandel haha, de buren? Mijn familie woont totaal niet in de buurt. Ik loop met mijn honden altijd alleen in het bos en door wandelgebieden. Doodstil, maar vind dat niet eng hoor. Met honden misschien anders en dan ook nog 3..

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:15

GDG schreef:
Wel bijzonder dat je het wandelen alleen zo heerlijk vindt, ik hoop dat je nog eens op een fijn en stabiel maatje stuit om je te vergezellen (als dat je wens is natuurlijk) +:)+ .


Grappig, ik vind het bijzonder dat iemand dat bijzonder vindt :D

Genoeg tips, Ts!


Ik ga ook vaak alleen, op met paard, op stap en sta er eigenlijk nooit bij stil.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110732
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 14:17

Ik vind het heerlijk omdat je dan veel meer dieren ziet. Met z'n tweeen praat je veel en jaag je het wild weg.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:25

Met paard en hond er alleen op uit vind ik ook heerlijk gewoon je eigen ding doen. In aps geloof ik niet omdat ik a wel uitgelegd krijgt waar ik ongv ben en mocht ik overvallen worden dooriemand die kwaadwil dan zetten ze of je gsm uit of gooien hem weg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110732
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 14:26

Mijn man kent het natuurgebied niet half zo goed als ik, dus dan is uitleggen al best moeilijk zonder app.
En ik vind het ook moeilijk om uit te leggen als ik tig kleine paadjes ingelopen ben. Een aantal grote wandelpaden hebben hier nog wel een naam, maar de kleine tussendoorpaadjes zijn naamloos en dus niet op te zoeken op bijvoorbeeld Googlemaps.

Xanthippe

Berichten: 1723
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:01

Ik ben ook heel vaak alleen op pad, meestal met de hond, soms met het paard.
Mijn vriend weet dan ook niet waar ik uithang, en dat hoef in sé voor mij ook niet.
Als er iets gebeurt, kan ik hem nog wel zover krijgen dat hij mij vindt, als dat nodig mocht zijn.

Maar ik voel me ook niet onveilig. Reed vroeger na de late les in de manege met mijn paard weer naar huis door het bos, opgetuigd als een half-verlichte kerstboom.
's nachts of in het donker door het bos met de hond, dat doe ik dan weer niet, ik kan zo snel niet lopen als mijn paard :D
Mijn hond is van het type dweil en zal me niet verdedigen, dus hou ik het in het donker maar op de verlichte wegen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:52

Ik ben eigenlijk ook een beetje geschokt dat dit als niet meer normaal gezien wordt.
Als ik bedenk dat ik alleen in Australie zat toen de mobiele telefoon nog niet echt gangbaar was en nergens bereik had zou dat tegenwoordig haast ondenkbaar zijn.
Ik heb ook nogal reislustige vrienden die rustig 3 maanden alleen de rimboe in gaan, dan is zo‘n ruiterpadje peanuts :D

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 16:48

Ik ook, heb altijd telefoon bij mij en een mesje (geen groot slagersmes :') , mijn ouders vinden dat grappig/raar. Voel mij dan altijd veilig, je weet maar nooit wie je tegenkomt.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:28

Ik ben ook veel alleen in de natuur te vinden en had hier nooit bij stil gestaan. Tot ik vorig jaar in Zwitserland woonde en daar de bergen in ging. Op een dag was het heel glibberig en gleed ik bijna van de afgrond af. Toen dacht ik: misschien moet ik een app gaan zoeken, want als ik hier val dan kan ik hier weken liggen zonder dat iemand weet waar ik ben. Daarom ook maar W'app gaan gebruiken qua locatie.
Er kan altijd wat gebeuren (en dan heb ik het niet over rare mensen).

Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:42

Oh ik ben ook veel alleen op pad maar meestal wel met paard of met hond(en). Ik ging voordien ook graag bij volle maan het bos in. Zálig vond ik dat maar dat heeft mijn man me verboden, ttz, hij heeft aangegeven dat hij dat ècht niet fijn vindt.

Tjsa, bang ben ik niet maar vermits ik al wel een heftig ongeval met mijn paard heb gehad en ik ontzettend veel geluk had dat daar nou toevallig wel iemand in mijn buurt was, heb ik sinds mijn locatie wel gedeeld met mijn man. Eerder met het gedacht erachter dat ik van mijn paard kukkel dan dat ik denk dat ik door anderen gevaar loop.

Wat ook een fijn apparaatje is Cayenne, is een Trackimo. Die heb ik om de hond te tracen maar die zou jij kunnen meenemen (klein en licht) en dan kan jouw man op zijn Iphone jou tracen en blijft jouw batterij van je smartphone vol.
De Trackimo heeft ook een Sos-knop. Qua batterij gaat hij lang mee. Fijn ding!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110732
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 17:46

Bedankt voor de tip Lukasje! Het is idd wel fijn wanneer je batterij niet snel leeg gaat.
Ik ga hem even opzoeken!

moonsparkle
Berichten: 21733
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:48

Ik heb de rest niet gelezen maar ik wandel ook graag alleen. Ik voel me veiliger alleen in het bos /the middle of nowhere dan in de stad. Ik ben ook nooit bang. Maar wat je zegt inderdaad familie van mij vindt het ook eng, ze weten niet wat ze missen. En mocht er wat gebeuren tja er kan overal waar gebeuren en dan heb ik al die tijd ervoor heerlijk genoten van wat de wereld gratis te bieden heeft.

Ik neem soms zelfs geen mobiel mee, heerlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110732
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 17:56

Mobiel heb ik wel altijd mee, maar dat is meer omdat ik graag foto's maak :')
Of ik loop met de spiegelreflex door het gebied.

En idd, mijn familie weet niet wat ze missen! Het is echt prachtig en één van de weinige plekken waar ik echt zorgen en stress van me af kan laten glijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:01

Whatsapp live locatie vind ik een toffe uitvinding maar heeft wel vaak wat vertraging. Volgt je niet exact maar springt steeds stukjes over als je weer tig meter verder bent.
Ik snap wel wat je bedoeld, ik was vanochtend zelf ook aan het wandelen in het park en moet zeggen dat ik me op een gegeven moment toch wat dubbel voelde in een volgegroeid stukje met alleen een bospaadje in het midden en mijn mobiel in mijn rugtas (die heb ik normaal vaak bij de hand en als ik iets niet 100% vertrouw bel ik vaak iemand wat wel af kan schrikken). Ik zal niet zeggen dat ik bang was of wantrouwend maar het is een gevoel wat je dan krijgt, ik ben toen wel iets sneller gaan lopen, ook omdat ik dat stukje nog niet kende dus niet wist hoe ver het nog was tot het weer bekend werd voor me.
Maar de opmerking van het alleen gaan heb ik zelf nog nooit gehad eigenlijk.

Edit ; ik heb niet het hele topic door gelezen trouwens :x weet niet wat er verder al genoemd is ofzo :P

Anoniem

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:42

Trouwens mij gaat het niet om veilig/ onveilig voelen....
( aangezien werd gesuggereerd dat met paard en hond anders is dan alleen).
Er kan je ook wat overkomen.
Een val van je paard, bijvoorbeeld.
Dan zou ik het op zich handig vinden als iemand ( desnoods globaal..) weet waar ik uithang.

Ik geniet ook enorm van de natuur in m’n eentje.
( of met m’n vriend en de hond of pony).

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:05


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Alleen in het natuurgebied. Vreemd? + app gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:32

Ik voel me ook eigenlijk nooit onveilig.
Met paard kan ik me snel uit de voeten maken en mijn hond verdedigt me wel.

Maar zoals eerder gezegd gaat het niet alleen daarom.
Stel er gebeurt iets, en je bent nog in de gelegenheid om te bellen, hoe leg je uit waar je bent?
Mijn vriendin is vorig jaar van haar paard gevallen op de Veluwe. Ze kan goed rijden en ze waren daar regelmatig te vinden. Maar het kan dus iedereen gebeuren. Ze kon absoluut niet meer verder rijden.

Gelukkig kent ze het gebied op haar duimpje en kon ze iemand bellen die haar uitleg ook begreep (bij het brede pad bij die vertakte boom linksaf, zoiets).

Een lokatie kunnen delen in zo'n geval is wel handig...

Ik heb voor noodgevallen inderdaad die knop geïnstalleerd. 3x snel op de uit knop drukken en mijn locatie wordt gedeeld met mijn vriend en mijn ouders.

Dat apparaat voor de hond lijkt me ook handig!

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:42

Ik vind dat het zeker zou moeten kunnen, alleen zijn in de natuur.

Ik bedoel echt alleen. Zonder hond of paard. Met vind ik een stuk minder risicovol als het om mogelijke blootstelling aan geweld gaat.

De realiteit is natuurlijk dat je, helemaal alleen in een verlaten gebied, een zeker risico neemt.
Dat ontkennen heeft geen zin.
Je hoeft maar 1 gestoorde tegen te komen. En gestoorden en engerds lopen vrij rond. We worden er regelmatig door opgeschrikt. De cijfers over seksueel geweld liegen er niet om.
Kom je er toevallig 1 tegen, dan ben je in je eentje in de regel een aantrekkelijk, want makkelijk slachtoffer. Kwestie van op de verkeerde plek op de verkeerde tijd.

Dus nee, ik zou niet verbaasd zijn als ik zou worden aangesproken op het gevaar. Als me iets zou overkomen, dan zou dat niet als een donderslag bij heldere hemel zijn. Dat zou naïef zijn.

Het is een kwestie van het risico erkennen en een afweging maken.
Dat moet ieder voor zich doen.

Ik zit meer aan de voorzichtige kant. Ik wandel graag en zou graag onbekommerd alleen in een natuurgebied gaan lopen. Maar dat voelt voor mij niet prettig. Helaas.