Zo ga ik dus echt niet slapen...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:34

xPareltje schreef:
Ik moet ook echt helemaal niks van spinnen hebben ik vind het zulke vieze ranzige beesten ongeacht of ze beestjes opeten. Paar weken geleden heb ik hier een rioolspin gehad nou bah zelfs moeders vond dit een ramp om deze kapot te meppen. Helaas ben ik echt een dierenbeul en gaan alle spinnen hier kapot, sorry voor de mensen die dit zielig vind.. :(


Hier ook hoor, vind het ook zo'n vieze beesten brr.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 12:36

anjali schreef:
Ik verwonder me er vaak over dat mensen niet bang zijn van grote honden,grote paarden etc. maar wel van een heel klein spinnetje of klein insect. Daar moet iets achterzitten waar je dieptepsychologie voor nodig hebt om het te kunnen verklaren.

Ze zeggen dat het een oerinstinct is om bang te zijn voor spinnen. Hier in Nederland is het niet nodig, maar er zijn genoeg landen met giftige spinnen.

Ik heb ook wel eens (twee keer zelfs) een vogelspin op mijn hand gehad. En dat vond ik echt heel eng. Maar de eerste keer heb ik het gedaan omdat ik waarschijnlijk nooit meer die kans zou krijgen en de tweede keer had ik het natuurlijk al eend gedaan. En het heeft in die zin geholpen dat ik ietsjes minder bang ben voor kleine spinnen en ze zelf dood durf te slaan (weghalen met een bakje durf ik dan weer niet). Maar spinnen met een dikker lijf of die heel groot zijn vind ik dan wel weer heel eng. Ooit een cliënt gehad die een grote spin van iemands kamer weggehaald had en hem buiten wilde zetten. Hij kwam aan me laten zien wat hij gevangen had en toen heb ik mezelf opgesloten op kantoor, roepend dat hij naar buiten moest gaan met dat beest :+ Daarna wisten ze op mijn werk dat ik bang ben voor spinnen, haha.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:38

Ik heb het ook écht niet op spinnen! Moet er niks van hebben, maar ik krijg het niet over m'n hart om die beeste dood te meppen!? Laat staan met haarlak!? Waar gaat de wereld heen? Voor je eigen angst maak je maar een leven kapot, nee.. Nee dat kan ik niet. Gewoon beker erop en papier eronder, je hoeft hem niet aan te raken en hij kan buiten gewoon verder leven. Ik kan me hier zo door opfokken ehh. :x

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:50

Anastasia24 schreef:
Ik heb het ook écht niet op spinnen! Moet er niks van hebben, maar ik krijg het niet over m'n hart om die beeste dood te meppen!? Laat staan met haarlak!? Waar gaat de wereld heen? Voor je eigen angst maak je maar een leven kapot, nee.. Nee dat kan ik niet. Gewoon beker erop en papier eronder, je hoeft hem niet aan te raken en hij kan buiten gewoon verder leven. Ik kan me hier zo door opfokken ehh. :x

Nou gelukkig is er een optie voor jou om dit topic te ontstippen, er is zelf een optie dat dit topic niet meer in beeld komt.
Hier gaan ook alle dieren dood die mijn kamer betreden, soms vergas ik ze met insectenspray of ze gaan plat onder een schoen, schrift of boek :Y)
Weg ermee.

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:53

Ik denk dat de meeste hier niet echt weten wat sommige voor spinnenfobie hebben.. beker eronder en buiten zetten is echt de beste tips voor mensen met spinnenfobie! Not :') en ja dat hier therapieen voor zijn dat zal allemaal wel, maar ze zien er groot, eng en vies uit. En als mensen zich beter voelen door deze kapot te meppen of met haarlak te doden dan moeten ze dit doen. Ik zeg wel niet dat dit een goede oplossing is uiteraard :=

xPareltje

Berichten: 942
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:59

SindyKaya schreef:
Anastasia24 schreef:
Ik heb het ook écht niet op spinnen! Moet er niks van hebben, maar ik krijg het niet over m'n hart om die beeste dood te meppen!? Laat staan met haarlak!? Waar gaat de wereld heen? Voor je eigen angst maak je maar een leven kapot, nee.. Nee dat kan ik niet. Gewoon beker erop en papier eronder, je hoeft hem niet aan te raken en hij kan buiten gewoon verder leven. Ik kan me hier zo door opfokken ehh. :x

Nou gelukkig is er een optie voor jou om dit topic te ontstippen, er is zelf een optie dat dit topic niet meer in beeld komt.
Hier gaan ook alle dieren dood die mijn kamer betreden, soms vergas ik ze met insectenspray of ze gaan plat onder een schoen, schrift of boek :Y)
Weg ermee.


Precies ik moet ook niks van ongedierte weten. En vooral spinnen gaan hier dood, maar ook echt strontvliegen en andere vieze beesten. Ik heb wel even een vraagje TS! Je gebruikt insectenspray en dit is ook voor spinnen? En hoe werkt dit? Ik moet namelijk altijd iemand roepen om mijn spinnen weg te halen.. :')

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:01

Ik laat ze gewoon zitten. Het zijn ook schepselen Gods en tenzij je zelf een vlieg bent,doen ze niets.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:01

Als je echt spinnenangst hebt durf je ze ook niet vast te pakken als er een bakje omheen zit, geloof me. Als je spinnen maar eng genoeg vindt durf je niet eens naar plaatjes te kijken. Laat staan dat je een levende spin in zoiets fragiels als een tupperware bakje durft vast te houden. Ik was vroeger wel als de dood voor spinnen, dus ik weet hoe het voelt. Heb ooit eens een hele Bosatlas op een spinnetje gegooid :o . En dat boek heeft er weken gelegen omdat ik 'm niet meer durfde vast te pakken.
Ik ben allang blij dat ik ze nu wel leuk vind. Die keer dat een spinnetje een vlieg van mijn vinger at vergeet ik niet meer <3 .

TS, moet wel zeggen dat ik het knap vind dat je in ieder geval al iets minder bang bent en dat je het lef had om een vogelspin op je hand te zetten. +:)+

Is voor de volgende keer dit misschien iets?
https://www.bol.com/nl/p/spinnen-vanger ... 020342081/
Hoef je er niet aan te zitten én ze gaan niet dood.

En als spintherapie kan ik de filmpjes van Lucas the Spider aanraden. Té schattig. Echt! Mijn moeder blieft ook geen spinnen maar vindt Lucas wel leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:03

anjali schreef:
Ik verwonder me er vaak over dat mensen niet bang zijn van grote honden,grote paarden etc. maar wel van een heel klein spinnetje of klein insect. Daar moet iets achterzitten waar je dieptepsychologie voor nodig hebt om het te kunnen verklaren.

Daar zit een hele leuke psychologie achter. We zijn bang voor dingen die niet op ons lijken of bewegen op een manier die wij niet goed kunnen plaatsen. Een spin heeft 8 pootjes en plakt vast aan de muur, waardoor de meeste mensen er banger voor zijn dan honden of paarden, die vier uitstekende ledematen hebben en sociaal zijn richting ons. Mensen zijn bijvoorbeeld ook sneller bang voor muizen omdat deze heel snel bewegen en we dat niet goed kunnen verwerken.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:42

anjali schreef:
Ik verwonder me er vaak over dat mensen niet bang zijn van grote honden,grote paarden etc. maar wel van een heel klein spinnetje of klein insect. Daar moet iets achterzitten waar je dieptepsychologie voor nodig hebt om het te kunnen verklaren.

Is niet heel moeilijk te verklaren hoor. Ik heb de naam ooit moeten leren, maar ben het helemaal vergeten dus vergeef me :') Maar het heeft te maken met onze voorouders. In die tijd waren spinnen (de giftige dan natuurlijk), slangen etc heel gevaarlijk en daarom is die angst ontstaan. Zonder angst voor dit soort dieren zouden ze niet heel lang overleven.. Nu is dat in ons geval (als Nederlanders) niet meer nodig, maar dat is er gewoon zo ‘ingesleten’. In de prehistorie waren er nog geen auto’s bijvoorbeeld, dus vandaar dat een mens van nature niet bang is als hij een auto ziet..
Mensen zijn voor grote honden soms trouwens wel bang hoor! Kijk maar hoeveel kinderen bang zijn voor grote honden. Alleen komen gedomesticeerde honden veel voor in onze samenleving en met goede ervaringen kan die angst weg gehaald worden. Volwassenen zijn er daardoor dus vaak niet meer bang voor.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:57

anjali schreef:
Ik verwonder me er vaak over dat mensen niet bang zijn van grote honden,grote paarden etc. maar wel van een heel klein spinnetje of klein insect. Daar moet iets achterzitten waar je dieptepsychologie voor nodig hebt om het te kunnen verklaren.


Volgens mij was het zo dat spinnen en insecten zo weinig van mensen weg hebben of'schattig zijn' zoals honden of andere dieren, dat ze dus vanuit onze hersenen gezien worden als iets wat totaal niet op ons mensen lijkt en dus gevaarlijk kan zijn. Zoiets staat me bij :+

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:57

Ik heb m'n best gedaan om van spinnenangst af te komen maar het wil niet erg lukken. Ik kan gerust naar foto's/filmpjes kijken, ik vind het ook fascinerende dieren in het echt - zolang ze achter glas zitten. Maar ik krijg de rillingen van zo'n beest in mijn kamer en ik raak echt in paniek als een grote spin mijn kant op rent. Ook al besef ik hoe stom dat is. :+ Een bakje er overheen zou ik best willen, maar dan moet ik veel te dichtbij komen. Met zo'n spinnenvanger ook. Die grote durf ik niet eens zelf dood te maken, straks sla ik mis. :\

Dus TS, ik begrijp je volkomen. Sterkte voor de komende nacht. :(:) :D

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 14:16

xPareltje schreef:
Precies ik moet ook niks van ongedierte weten. En vooral spinnen gaan hier dood, maar ook echt strontvliegen en andere vieze beesten. Ik heb wel even een vraagje TS! Je gebruikt insectenspray en dit is ook voor spinnen? En hoe werkt dit? Ik moet namelijk altijd iemand roepen om mijn spinnen weg te halen.. :')

Ik gebruik geen insectenspray hoor! Was volgens mij iemand anders.

Zo'n spinnengrijper vind ik ook niks. Ik zie al helemaal voor me hoe ik zo'n spin vast probeer te pakken en hij dan alsnog ontsnapt en weg rent. Brrr! Ik vind bewegende spinnen nog erger dan spinnen die gewoon rustig stil zitten.

En achter glas vind ik ze ook wel interessant, als ze maar niet bij me kunnen komen.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:19

Ik heb altijd mijn raam open op mijn kamer. Toen ik naar bed ging zat er een hele grote spin bij het raam. Ik ging weg om een bakje te halen, kwam ik terug, was de spin weg..... Dat vind ik dan nog het ergste. :')

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:26

-
Laatst bijgewerkt door Undefined op 10-02-22 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:37

anjali schreef:
Ik verwonder me er vaak over dat mensen niet bang zijn van grote honden,grote paarden etc. maar wel van een heel klein spinnetje of klein insect. Daar moet iets achterzitten waar je dieptepsychologie voor nodig hebt om het te kunnen verklaren.


Meer evolutie biologie :o

Als diersoort mens komen we uit Afrika en daar zijn een x aantal spinnen giftig. Ons instinct/ onze amygdala weet dat nog.
Er is niets 'stom' aan spinnenangst...!
(Hooguit een kwestie van een overijverige amygdala - is te verhelpen, maar niet met cognitieve gedragstherapie.)

Verder ben ik nadrukkelijk opgevoed met 'dat een Hollandse huisspin niets doet' (mijn moeder is aan de andere kant van de wereld geboren) - maar ik snap de beesten verder niet echt, emotioneel gezien.

Honden en paarden zijn zoogdieren zoals wij, groepsdieren bovendien - met emoties die we kunnen herkennen over en weer.

CharleyT
Berichten: 3993
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:49

anjali schreef:
Ik laat ze gewoon zitten. Het zijn ook schepselen Gods en tenzij je zelf een vlieg bent,doen ze niets.


Schepselen of niet, God boos of niet, maar als het er teveel worden gaan er regelmatig een stel naar hun
''schepper'' toe.
Geen gegil van de kids en rust in huis. :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:03

Ik heb hier dagelijks rioolspinnen! Heel gewoon waar ik woon, zijn overal (engels eiland, ook in engeland gewoon schijnbaar). Betekend niet dat ik ze leuk vind, verre van :+ ik heb een keertje een uur naar eentje op de muur gekeken voordat ik me weer kon bewegen, was van angst bevroren ofzo. Toen probeerde ik met de stofzuiger stang dichtbij genoeg te komen maar hij werd steeds groter _O- uiteindelijk heb ik handdoeken nat gemaakt m, echt doorweekt nat zodat ze zwaar zijn en tot ballen (kanonnen) gepropt, ze allemaal in een emmer gedaan en ben die vanaf een veilige afstand, enkele meters, gaan mikken op de muur. De tweede was raak en vanwege het gewicht was de spin dus ook echt plat :oo voel me altijd zo schuldig maar ik heb er echt moeite mee.
Inmiddels woon ik hier alweer wat langer en begin ik een beetje te wennen. Maar ik weet dat ze heel hard kunnen rennen en alleen ‘s avonds tevoorschijn komen, en het jaagseizoen is begin herfst, dan zijn er de meeste aanwezig, soms wel elke dag twee.

Ik ben half jaar geleden verhuisd vanwege die beesten, ik dacht dat het aan ons huis en de locatie toen lag (oude omgebouwde stenen schuur in de natuur). Maar hier in de woonwijk hebben we ze nog steeds... ietsje minder wel.

Bah

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:08

Ik ben een keer wakker geworden met een spin op mijn kussen.. die ik had geplet... met mijn hoofd.. -O-

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:40

Undefined schreef:
Nou sorry voor de haarlak tip, blijkbaar ben ik een verschrikkelijk mens :')

Ik woon zelf in Australië en hier hebben we gelukkig spinnengif (en helaas ook veeeel grotere spinnen), gooi ik er altijd even achteraan als ik ze in de stofzuiger opzuig. Verder sprayen we dat ook op alle deuren en ramen zodat ze überhaupt nauwelijks binnen komen, dat is dan misschien nog een wat vriendelijkere tip voor de spinnenliefhebbers hier. In Nederland kun je dit dus niet kopen maar je hebt wel kruipende insectenspray wat ook wel redelijk werkt.

Nah, wat ik zo weet van tv en zo over Australië is dat daar bijna alles giftig is, inclusief de spinnen. Dat je er dan een bus haarlak tegenaan kwakt snap ik dan wel. Bovendien kun je goed ziek c.q. dood raken van een giftige spin, dat is voor mij nog een reden om dodelijk geweld naar achtpotigen te begrijpen. Net als dat verontrustende plaatje van een spin die een vogel at. Das heel andere koek dan die zebraspinnetjes in mijn tuin. Zie 'm zitten met z'n snoezige oogjes en zo dapper met z'n prooi <3 (of haar kan zomaar een haar zijn, ben niet zo goed in spinnen sexen)
Afbeelding
Is trouwens ook maar een ieniemieniespienie. Mijn pinknagels zijn groter.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:41

oomens schreef:
Sonja_vR schreef:
Je mantra voor de dag “ hij eet muggen, geen mensen. Hij eet muggen, geen mensen. Hij eet muggen, geen mensen”

"Van muggen wordt hij groot en sterk. Van muggen wordt hij groot en sterk. Van muggen wordt hij groot en sterk."


_/-\o_ :') :') :')

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:47

Aan alle buitenzetters: een buitengezette binnenspin doet er alles aan om weer binnen te komen, want buiten kan ‘ie niet leven. Dan blijf je dus bezig.
Ik laat ze ook altijd lekker hemelen, vieze beesten.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Zo ga ik dus echt niet slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:01

Ik heb meerdere spinnen in mijn kamer gehad die dusdanig groot waren dat zij niet door de stofzuiger heen konden. Dan blijven je opties ook beperkt, naast dat ze wegrennen als je toch de stofzuiger hebt geprobeerd. :')
Voorkomen is beter dan genezen, tegenwoordig doe ik slaapkamerraam dicht voor het gaat schemeren. Dan kom ik die griezels toch minder vaak tegen.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:11

watchthesky schreef:
Aan alle buitenzetters: een buitengezette binnenspin doet er alles aan om weer binnen te komen, want buiten kan ‘ie niet leven. Dan blijf je dus bezig.
Ik laat ze ook altijd lekker hemelen, vieze beesten.


Als buitenzetter: ik pieker hier niet over.
Trouwens - wie zegt dat een spin niet buiten kan leven...?
Zelfs in de zomer zie ik er genoeg.

Een spin is een dier. Waar ik verder weinig emoties van snap - maar wel een dier en een nuttig dier.

In een Hollandse huiskamer zitten er gemiddeld zo'n 200.

Ik zet het dier buiten - het dier wil eten en overleven en zal op de plek waar ik hey beest zet 'zijn plan trekken'. Hier blijven of door naar elders?

Geen enkele reden om het dier.naar de andere wereld te helpen.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:34

Kimbers schreef:
Ik ben een keer wakker geworden met een spin op mijn kussen.. die ik had geplet... met mijn hoofd.. -O-

:') omg, the horror!

Ik hoorde laatste van iemand dat ze haar huis had laten inspuiten met anti-spin en pas na een half jaar een mini spinnetje zag, buiten bij het raam. Was niet giftig.

Dat wil ik ook, ga me daar eens in verdiepen.