Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gloa schreef:Jeetje wat een verhaal. Ik zie hier ook hoe een vechtscheiding het contact tussen grootouders en kleinkinderen in de weg staat.
Maar ik ben bang dat je er juridisch niets mee kan. Tenzij de ouders uit de ouderlijke macht worden gezet hebben grootouders geen gezag en nauwelijks rechten.
De ex (+ nieuwe partner) van mijn vriend liggen overhoop met haar vader/opa. Die bezoekt zijn kleinkinderen nu via ons. Het is olie op het vuur en ze is er bloedlink over maar op dit moment de enige optie om de kinderen buiten het geschil van moeder en opa te houden.
Is dat bij jullie geen optie? Ik neem aan dat de vader van jouw nichtje gewoon zeggenschap heeft over zijn dochtertje. Als het kind bij hem is mag hij zelf bepalen wat hij met die tijd doet en wie hij bezoekt. Daar heeft moeder 0,0 inspraak in.
Daphara schreef:Als je nichtje 12 jaar is mag ze (in NL) zelf mee bepalen waar ze wil wonen. Ik zou zeggen, nog even volhouden tot ze zelf mag kiezen en hopelijk bij vader komt te wonen.
Jessix schreef:Ja dat kan wel. Er wordt dan vooral gekeken naar het belang van het kind. Dat is ook iets waar je zelf als opa, oma, etc. goed naar moet kijken. Als elk bezoek gepaard moet gaan met veel ruzie en stress vraag ik me af voor wie het nog leuk is.
DiantaM schreef:Het zal gaan om de nauwe band die jouw nichtje met jouw ouders moet hebben en een belangenafweging.
zorro schreef:Mijn nichtje was tot de scheiding meerdere dagen per week bij mijn ouders, sliep regelmatig bij hun. Nu dus al een aantal jaren niet meer.
zorro schreef:[naam], ook heftig zeg! Mijn zus zit gelukkig nog maar op 2 kinderen van verschillende mannen, maar het zal me niks verbazen als er nog wat bij komt. Want ook deze vriend is er een keer klaar mee.. uiteindelijk komen ze er vanzelf achter dat niets waar is.
Erg voor je ouders ook. Kunnen zij er een beetje mee omgaan?