mijn dochter is 11 jaar en begint zich te interesseren voor social media.
Facebook mag ze van ons nog niet,omdat wij dit te groot en onoverzichtelijk vinden. Wildvreemden kunnen haar aanspreken, ze kan (onbedoeld) haar locatie delen, én ze moet zich bewust zijn van ‘eens geplaatst op internet,is voor altijd op het internet’.
Pffff!

Wij hebben dit ook met haar besproken, en ze begrijpt onze redenen waarom. (Daarbij hebben we haar ook bewust gemaakt van het eventuele cyberpesten, net iets te pikante foto’s die gevraagd worden, en ook dat alleen de mooie dingen op Facebook belanden waardoor je een scheef beeld krijgt van de wereld. )
Geen Facebook (tot ze wat ouder is) accepteert ze dus gelukkig zonder morren.
Maar.... ik heb een heel sportieve en Muziekale dochter, die bij toeval ook nog heel fotogeniek is.
En die graag filmpjes kijkt van mensen die dansjes doen,over iets vloggen of iets mooi maken. (Make up, art , haren )
Ze wil zelf ook graag vlogger worden.
Een YouTube account heeft ze,maar ze mag niks online plaatsen van ons. Thuis oefent ze heel graag en ze maakt al echt leuke filmpjes,die alleen in de familie gekeken worden maar niet online komen.
Er is een app ‘Musicaly’ waar mensen elkaars korte filmpjes kunnen bekijken met eigen invulling van muziek,dansjes en effecten. Na een tijd met haar meegekeken te hebben,hebben we besloten haar een account toe te staan.
Ze mag daar filmpjes van zichzelf op zetten onder bepaalde voorwaarden die wij altijd controleren. (Dingen als: altijd volledig aangekleed zijn, niet een keer per ongeluk in de spiegel als je alleen je ondergoed aan hebt. Niks dat kan herleiden tot je woonplaats of straatnaam, telefoonnummer of persoonlijke informatie)
Op dat account staan alleen goedgekeurde vrienden (vriendinnetjes die ook musicaly hebben,en enkele idolen die ze volgen)
En toch. De rest vind ik zo eng.
Waar trek je de grens? Wanneer durf je een kind los te laten op social media?
Hoe bereid je een kind voor op de impact van instagram, Facebook, Snapchat en weet ik wat nog meer?
Hoe zorg je er voor dat je in de gaten kan houden of ‘creeps’ je kind niet aan het cyberlokken zijn?
Ik probeer haar vaak te betrekken bij mijn eigen social media gebruik, ik leg dan uit: ‘kijk, deze foto zou ik nooit op Facebook zetten. De kat ziet er superschattig uit zo! Maar ik zat niet op te letten,daarom zag je mijn onderbroek omdat ik op de bank zat in een jurkje’. Ik noem maar even wat. Dat begrijpt ze dan ook.
Wanneer ik wel iets plaats (wat sporadisch is) vertel ik haar ook waarom ik het plaats, en wat ik er van verwacht. Ik laat haar ook zien hoe mensen reageren. Ik laat haar ook zien hoe mensen kúnnen reageren - trek een willekeurig nieuwsbericht omhoog en ga eens reacties lezen

Om een lang verhaal kort te maken: hoe gaan jullie om met kinderen in de social media? En wat zijn de meest gangbare leeftijdsgrenzen?