Voor het eerst op jezelf wonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:50

Leuk topic! Ik ga het eens rustig doorlezen vandaag :)

Mijn vriend en ik zijn ook toe aan samenwonen maar het is nog even puzzelen hoe en wat. We willen graag wat kopen maar weten nog niet hoeveel we mogen lenen(ik 23, hij 27, beiden op zich geen slechte baan maar ook beiden beginnend eigen bedrijfje + nog thuiswonend beiden). Dus daarvoor gaan we binnenkort langs de bank/een adviseur.

Ook moeten we allebei nog even langs de kvk om ons eventuele bedrijf te laten registreren. Daarbij zit ik nog midden in mijn opleiding(uitbreiding van mijn bedrijfje), kortom; lekker veel stress alles bij elkaar!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:53

Ik meld me ook! Ik ben alleen niet zó ver als de meesten. Ik (bijna 23) en mijn vriend (bijna 25) zijn ook aan het oriënteren over de mogelijkheden. Hier is het bijna onmogelijk om als starter via sociale huur een huisje te bemachtigen en we overwegen momenteel het kopen van een appartementje. Ik heb afgelopen week te horen gekregen dat ik aangenomen ben in het onderwijs (dag dag horeca!). Hier ga ik een stuk meer verdienen en wordt kopen dus realistischer. Een starterslening kan de kosten koper overbruggen. Ik hoop over een half jaar iets voor onszelf te hebben!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:17

Wat leuk om te horen allemaal :D

Ik ben nu een kleine 3 maanden geleden verhuisd naar een appartement - vrij klein, maar voor mij echt perfect, met nieuwe badkamer, keuken etc <3 Qua huur zou ik wel iets goedkopers willen, en ik ben sindsdien van baan veranderd compleet een andere kant op, maar ik zit hier zo op mijn plek... Voor nu is het qua reizen in ieder geval prima te doen, en wie weet ga ik straks ook kijken om iets te kopen.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:49

Hoi! Wat een leuk topic!

Ik woon sinds september samen met mijn vriend, beiden vanuit ouderlijk huis. In een appartementje van 70 m2, leuk balkonnetje op het oosten, dus de hele middag/avond zon :D
Sinds maart hebben we een kat in huis en regelmatig komt de hond van mijn ouders logeren. Ik heb het maarliefst een half jaar zonder beest in huis volgehouden (ben ik niet gewend, bij mijn ouders waren áltijd dieren) :Y)

Beiden studeren we nog, ik ben 23 en hij 24.

We hebben eerst een jaar geprobeerd om binnen sociale huur een huisje te vinden, maar dat leverde helemaal niks op. Uiteindelijk hebben we dit particulier kunnen huren voor een heel aangenaam bedrag, dus helemaal happy! We willen hier blijven wonen tot in ieder geval mijn vriend klaar is met studeren (nog minimaal 1,5 jaar, ik ben zelf nog wel minimaal 3 jaar bezig) en het liefst een beetje langer om wat te kunnen sparen. :)

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:42

Ik woon al wat langer op mezelf (oktober 2016) maar wilde toch even een reactie plaatsen omdat ik zelfs nu vaak nog een beetje zoekende ben hoe en wat :)

Ik ben Robin, inmiddels 21 jaar (was dus 19 toen ik de sleutels van mijn appartementje kreeg) en woon dus sinds 17 oktober 2016 op mezelf.

Ik heb een sociale huur-appartementje van 35m2 op de 2e verdieping met een bergzoldertje, bereikbaar d.m.v. vlizotrap, en een gedeelde berging.

Grootste deel van mijn inboedel komt van familie of markplaats, eigenlijk alles is dus tweedehands. Het eerste nieuwe wat erin kwam was mijn wandklok. :+

Ben momenteel niet thuis maar zal morgen wat foto's maken van mijn kleine paleisje.

Wellicht ben ik over enkele maanden wat relevanter in dit topic omdat mijn vriend en ik hoogstwaarschijnlijk vanaf april samenwonen. Kan daar binnenkort meer over vertellen :D

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:43

Leuk topic! Als student heb ik 3.5 jaar op kamers gewoond. Inmiddels bijna weer 4 jaar thuis na mijn afstuderen en vinden van een baan. Ik ben inmiddels 28. Heel hard gespaard en de verleiding van huren weerstaan en nu was het mogelijk om een mooie middenwoning te kopen. Best een beetje trots op zo in mijn eentje. 1 augustus krijg ik de sleutel en gaan we een maandje klussen. 1 september start ik met een nieuwe baan. Het past allemaal precies.

Ik heb er mega veel zin in! Vrijwel alle meubels zijn besteld en ik heb mezelf verwend met alles nieuw en helemaal naar smaak.
Enigste waar ik wat tegenop zie is het alleen wonen. Genoeg vrienden en familie vlakbij hoor... maar toch is het niet je ideaalplaatje.
En zoals Janine ook vertelde, ook bij mij zal ik voor verf en kluswerkzaamheden veel afhankelijk zijn van mijn vader (en lieve vrienden).
Mijn moeder is keer op keer meegweest om meubels te bekijken en te kiezen. Super lief. Het zijn nogal wat keuzes die je alleen moet maken.
Nu druk met de praktische zaken als verzekeringen. Daar zitten ook veel verschillen tussen.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:54

Vraagje aan jullie. Zijn jullie gaan wonen in de stad waar je bent opgegroeid? En waar je familie en vrienden wonen?

Het lukt mij dus echt niet om iets in mijn eigen stad te vinden dus ik ben eens een stad hiernaast gaan speuren. Er staat daar echt een te leuk huis te koop welke ik eigenlijk ook niet uit mijn hoofd krijg. Maar verhuizen naar een plek waar ik helemaal niemand ken lijkt mij zo raar..

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:08

Oh ik woon nu 3 jaar op mezelf, en net gaan samenwonen. Maar ik vond het heerlijk!! Ik was ook wel heel hard toe aan mijn eigen plekje. Maar desondanks ook wel een beetje spanning/enthousiasme gevoeld, en vond het toch wel leuk dat mijn ouders een paar dagen later al weer op bezoek kwamen :D

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:17

Wat leuk! Ik ben ook bezig aan het kijken voor mijn eerste huisje samen met vriend. Ik studeer alleen nog dus kopen is nog niet echt een optie. Kan voor m'n vriend wel maar willen eigenlijk pas gaan kopen als ik klaar ben met studeren en een baan heb. Dan weet je ook wat meer waar je zou willen wonen etc.

We zijn dus nu druk aan het zoeken naar een huurhuisje maar is lastig :') Ik zie er ergens al wel een beetje tegenop om uit huis te gaan hah

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 00:16

Bon_ita schreef:
Vraagje aan jullie. Zijn jullie gaan wonen in de stad waar je bent opgegroeid? En waar je familie en vrienden wonen?

Het lukt mij dus echt niet om iets in mijn eigen stad te vinden dus ik ben eens een stad hiernaast gaan speuren. Er staat daar echt een te leuk huis te koop welke ik eigenlijk ook niet uit mijn hoofd krijg. Maar verhuizen naar een plek waar ik helemaal niemand ken lijkt mij zo raar..


Ik ben in dezelfde plaats gebleven een woonwijk verder, heb wel ook even getwijfeld maar in alle toonaarden was dit voor mij beter.
Heb ook veel huisdieren en in de maanden dat ik nu in mijn huis zit heeft mijn moeder al veel onverwachtse dingen op kunnen vangen en mijn schoonzus ook. Als ik 15 km verder bij mijn werk in de buurt was gaan wonen was dat allemaal minder praktisch geweest en niet zo goed gegaan.
Mijn vrienden wonen overal verspreid, van in de buurt tot anderhalf uur rijden dus dat was niet perse een reden.
Zelf ben ik lang niet altijd stabiel en kan ik daardoor beter in een stabiele omgeving blijven. Moet wel zeggen dat ik me niet helemaal thuis voel in dit huis maar dat komt nog wel :j

Als jij je droomhuis ziet zou ik het zeker niet laten hoor. Een stad ernaast kan nooit ver zijn toch :D
Zou gewoon eens gaan kijken en vragen stellen en wellicht de omgeving bekijken. Misschien overtuigd dat wat meer.
In deze straat kende ik ondanks de woonplaats ook geen mensen behalve nu mijn beide naaste, vervelende buren.
Voor de rest heb ik graag mijn rust en ben ik vaak lekker alleen dus om onbekende mensen zou ik het ook al niet laten. Ik leg in principe ook vrij makkelijk contact, alleen geen behoefte aan.
Je ziet vanzelf aan mensen of zij dat ook wel of niet leuk vinden

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 00:34

Bon_ita schreef:
Vraagje aan jullie. Zijn jullie gaan wonen in de stad waar je bent opgegroeid? En waar je familie en vrienden wonen?

Het lukt mij dus echt niet om iets in mijn eigen stad te vinden dus ik ben eens een stad hiernaast gaan speuren. Er staat daar echt een te leuk huis te koop welke ik eigenlijk ook niet uit mijn hoofd krijg. Maar verhuizen naar een plek waar ik helemaal niemand ken lijkt mij zo raar..

Ik ga naar het dorp/stad hiernaast verhuizen maar vooral vanuit praktisch oogpunt. Zowel mijn school als werk zitten straks binnen 5 minuten fietsen (en t is nieuwbouw). Kwa vrienden wonen de meeste ook in dat dorp (of nog verder weg), en niet in het dorp waar ik nu woon. Wel heb ik een eigen auto waardoor ik makkelijker even heen en weer kan rijden.. :)

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:02

Bon_ita schreef:
Vraagje aan jullie. Zijn jullie gaan wonen in de stad waar je bent opgegroeid? En waar je familie en vrienden wonen?

Het lukt mij dus echt niet om iets in mijn eigen stad te vinden dus ik ben eens een stad hiernaast gaan speuren. Er staat daar echt een te leuk huis te koop welke ik eigenlijk ook niet uit mijn hoofd krijg. Maar verhuizen naar een plek waar ik helemaal niemand ken lijkt mij zo raar..


Ik kom uit een klein dorp en ben een dorp verder gaan wonen. Mijn/onze vrienden wonen overal en nergens op kamers (Utrecht, Rotterdam, Wageningen, Gouda...) dus daar hoef ik geen rekening mee te houden haha. Nou heb ik altijd in een dorp 8km van de stad gewoond en dus altijd mijn vriendinnen op de middelbare op zo’n afstand gehad, dus ik ben niet anders gewend.

Maar mijn vriend en ik willen niet in deze omgeving blijven wonen, het was puur dat dit appartement op ons pad kwam en dat gunstig ligt t.o.v. onze beide studies en werk. Dus voor nu helemaal perfect, maar op ten duur trekken we denk ik meer naar het midden-oosten van het land :D

Phylos

Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:20

Ik heb ook in een dorp en kleine stad verderop gekeken, ook omdat het daar goedkoper is dan in mijn huidige dorp. Maar ik kwam al snel tot de conclusie dat ik daar niet gelukkig ga worden. Mijn ouders wonen hier (straks 8 min fietsen) mijn paard staat bij hun aan huis. Werk is 20 minuten, mijn kerk staat hier en vrienden wonen hier, in omliggende dorpen of verder weg. Daar hoefde ik het niet voor te doen.
En ik vind de omgeving hier zo fantastisch! We hebben heel veel verschillende natuurgebieden. Straks woon ik vlak naast zo'n gebied.

Het was wel lastig om iets te vinden, ik heb ook wat langer moeten wachten. Maar ik besloot dat ik de plek belangrijker vind dan het huis en dat ik desnoods wat langer zou willen sparen om toch iets hier te kunnen kopen. De plek verander je niet, een huis kun je nog heel wat aan doen.
Laatst bijgewerkt door Phylos op 29-06-18 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:21

Ik heb van mijn 17e tot mijn 21ste in studentenhuizen gewoond, toen even terug naar mijn moeder en verhuis over twee weken met mijn vriend naar een appartement bij Amsterdam. Hier dus ook voor het eerst buiten een studentenhuis en verantwoordelijk voor zelf dingen regelen.

Wij hebben vandaag pas gehoord dat we de woning krijgen en moeten nu dus gaan kijken naar dingen regelen. Krijg er behoorlijk wat stress van maar mijn vriend is er gelukkig iets beter mee :')

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:32

Ik woon een dorp verderop dan mijn ouders en ouderlijk huis.

Ik wilde in eerste instantie nog een stukje verder van mijn ouders af gaan wonen ivm dichtbij paard. Alleen waren daar weinig huizen te koop en wat te koop was was boven mijn budget. Toen kwam ik mijn huidige woning tegen. Juist een stukje verder van paard af (ach, wat is nu 4km) en in een voor mij bekend dorp. (waar vrienden wonen maakt mij geen hout uit, daar hebben ze auto's voor uitgevonden :+ )
En groot voordeel hier is dat ik geen achterburen heb, een hele diepe tuin voor een tussenwoning (ruim 20m diep) en een relatief grote woning (3 slaapkamers, voor mij alleen *\o/* ). Nog geen dag spijt gehad van de aankoop...

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:34

Ben ik dan de enige die rustig totaal ergens anders onbekend gaat wonen? Mijn ouders wonen 2.5 uur verderop en ik kan me daar niet druk om maken :) En heb een prima band met ze.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:37

Century schreef:
Ben ik dan de enige die rustig totaal ergens anders onbekend gaat wonen? Mijn ouders wonen 2.5 uur verderop en ik kan me daar niet druk om maken :) En heb een prima band met ze.


Weet niet of het bij iedereen aan de ouders ligt. Volgens mij gaat het meer om de omgeving waarin ze zich prettig voelen. Ik zou eerlijk gezegd ook niet graag uit deze omgeving weg willen... Nouja... Noord Drenthe lijkt me ook nog wel wat... Maar dat lijkt wel redelijk veel op hier. Alleen de dorpjes zijn wat idyllischer.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:48

Ik moest wel op kamers destijds vanwege mijn studie, maar heb niet perse echt iets met de provincie waar ik ben geboren of opgegroeid. Dat zal er wel mee te maken hebben dat ik het ook niet zo erg vind om ergens anders te wonen :).

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:53

Century schreef:
Ben ik dan de enige die rustig totaal ergens anders onbekend gaat wonen? Mijn ouders wonen 2.5 uur verderop en ik kan me daar niet druk om maken :) En heb een prima band met ze.

Ik woon totaal niet in de buurt van familie, dat boeit mij echt niets. Ik ben niet iemand die elke zondag bij familie op bezoek gaat. Toen 18 was direct ver weg gegaan :+ En nu woon ik zelfs in Duitsland.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:55

ik woon nu jaar opmezelf en ik moet zeggen ik zelf wil nooit meer anders zoveel vrijheid enzo:D

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:09

Ik wilde niet op kamers, was ook niet nodig... Het was maar een half uurtje met de bus. Iets wat ik al vanaf de brugklas gewend was. Dus mijn leven veranderde niet echt.
Vriendinnen uit het dorp wilden juist in de stad wonen (gingen daar niet vanaf de brugklas al naar school)... Zij begrepen mij niet, ik begreep hun niet.
Ik ging niet vrijwillig mijn geld steken in iets dat nooit van mij zou worden en bijna net zo duur was als een gewoon huis, maar dan met veel minder ruimte. :+ En dan te bedenken dat je geen tuin hebt...
Dat zijn voor mij overwegingen om niet in een stad te gaan wonen.

En nu ik mijn hele leven nooit een achterbuur heb gehad, staat me dat nog meer tegen.

En qua omgeving ben ik een sucker voor geschiedenis. Mijn ouders wonen in een ogenschijnlijk normaal huis, wat vroeger de veldwachterswoning en brandweerwacht was. Eén veldwachter is destijds vermoord, wat echt een groot verhaal is geweest.
Ik woon praktisch in de achtertuin van mijn oma haar geboortehuis. Zal ook enig vertrek niet meehelpen :P

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 02:42

Century schreef:
Ben ik dan de enige die rustig totaal ergens anders onbekend gaat wonen? Mijn ouders wonen 2.5 uur verderop en ik kan me daar niet druk om maken :) En heb een prima band met ze.

Nee hoor, ik zou rustig van het midden van het land naar Friesland willen verhuizen. Ware het niet dat ik dan mijn school en werk op een kleine 2u afstand heb... :')

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 03:04

Ik woon nu 1 jaar op mezelf en vind het heerlijk al mis ik soms wel stemmetjes in huis :P! Ik het begin keek ik er enorm naar uit, tot ik de eerste nacht alleen moest slapen.. Dit was even met een traan en wat gebrul maar uiteindelijk super blij dat ik deze stap heb gezet! Ik zou me niks anders meer kunnen wensen dan een eigen stekkie, doen wat je zelf wil dat is heerlijk _/-\o_ Ik ben ook echt totaal ergens anders gaan wonen ook wel leuk om een echte nieuwe start te maken! Ouders en vriendinnen komen regelmatig op bezoek dus allemaal ideaal. Ik wens je heel veel succes in iedergeval TS. :D

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 07:10

Ik heb de sleutel gisteren gekregen *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag ga ik meteen aan de slag met schilderen :D


Ik heb gezocht naar huizen in de omgeving van mn werk. Woonde daar eerst 8 km vanaf en 2 jaar geleden ben ik verhuisd (pap ging samenwonen met zn nieuwe vriendin) en is dat 17 km geworden. Ben nu toevallig uitgeloot voor dit appartementje in het dorp waar dus mn vader woont, maar heb er niet specifiek op gezocht!

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 07:30

Gefeliciteerd met je mooie woning *\o/*

_kimm schreef:
Daar heb ik vaker over gehoord inderdaad. Maar ik werk in het onderwijs en wanneer ik van baan wissel per nieuw schooljaar moet ik helaas de zomervakantie overbruggen zonder loon. Nu ik thuis woon gaat dit prima maar durf dit niet aan als ik op mezelf woon.

Het is heel normaal om te bedingen per 1 augustus aangenomen te worden en per 31 juli ontslag te nemen. In het onderwijs heb je genoeg uren gemaakt door het jaar heen voor je vakantie.