[Volg] & denk mee, mijn tuinverbouwing!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

[Volg] & denk mee, mijn tuinverbouwing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 17:24

Aangezien ik al sinds vorig jaar september in mijn huidige woning woon en het binnen een beetje in orde begint te komen (vriend en ik zijn beide druk dus alles duurt enorm lang. Lampen en gordijnen zijn net pas besteld }:0 ) wil ik deze zomer gaan beginnen aan de tuin.

Ik ben geen held in tuinen aanleggen maar we willen zo veel mogelijk zelf doen als we het kunnen oppakken.

Wat ik voor nu het belangrijkst vind is als eerst de tuin katproof maken. Over een kleine twee weken komt ons Ragdoll kitten in huis en ik zou haar graag in de tuin laten op den duur maar zeker niet daar buiten.

Even twee foto's van de tuin voordat ik verder ga met wat ik zou willen 8-)

Afbeelding
Dit is naar achter kijkend. Mijn vriend wil graag de bloembakken behouden.

Afbeelding
Dit is naar het huis toe.

Wat ik tot nu toe bedacht heb:
-Er moeten op bepaalde plekken aandacht worden besteed aan de onderkant van de schutting omdat hier wat gaten zitten waar de kat doorheen kan.
-Aan de bovenkant wil ik rollers zodat de kat niet kan ontsnappen, dit moet nog met de buren worden overlegd maar ik neem aan dat dit geen probleem is.
-Ik wil het grind ER UIT :')
-Overal wil ik meer planten en meer groen, steen er uit en gras en planten er in. Achterin bij de uitgang van de schuur zal steen moeten komen omdat ik daar mijn scooter nog in en uit rij en de prullenbakken hier staan (we willen nog een garagedeur in de brandgang maken voor de motoren).
-De verhoging die er nu zit moet er uit. Als het regent komt het namelijk de schuur in lekken omdat het verkeerd afwatert. Ook is het zonnescherm wat er zit rijp voor de sloop en wil ik hiervoor in de plaats een druif of andere klimplant die de zon blokkeert en dus een schaduwplaats creëert.
-Ik wil regenwater kunnen opvangen voor mijn binnenplanten, namelijk mijn verwende Cactusbende en mijn Venus vanger. Deze gaan in staking van kraanwater dus nu krijgen ze heel duur demi water of rivier water als ik daar de tijd voor heb.
-Over een tijd zou ik graag landschilpadden willen hebben in de tuin. Hoe en wat heb ik verder nog niet bedacht maar wel iets waar ik rekening mee wil houden in het eventueel ingraven van gaas.

Mijn wijde verzameling van foto's voor mijn moodboard:
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding

(aan de voorkant van het huis wil ik de tuin ook gedaan hebben en dit zal deels tegelijk gaan maar mijn focus ligt op achter)

Ideeën zijn zeer welkom en het is leuk als je volgt *\o/*

Anoniem

Re: [Volg] & denk mee, mijn tuinverbouwing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:36

ik heb dit topic verplaatst van leven zonder paarden naar huis, tuin en techniek. Hier past het beter. :)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:01

Wil je vriend per se alle bloembakken houden? Anders zou je ook 1 grote en 1 middel en 1 kleinere kunnen doen en dat eventueel verplaatsen naar een zijkant van detuin. Of is het de bedoeling dat ze in het midden blijven staan?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-18 21:57

Die bloembakken zijn wel lastig inderdaad.
Volgens mij wil mijn vriend ze alle drie behouden. Ik kan ze tegen de uitbouw van de buurman aanzetten, tegen de schutting vind ik riskant voor de kat.
Liefst wil ik ze kwijt :+

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 11:21

Zo, iemand gevonden die zondag het grind uit de tuin komt halen. Dan in die week erna de stenen er uit en dan langzaam vorderen :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:12

[vakidiotie]
Als je er echt landschildpadden in wilt, is het handig om nu te gaan bedenken welke je wilt voor de hele tuin bedacht is.

Veel voorkomende tuinwandelaars zijn testudo horsfieldii (Russische vierteen), testudo hermanni hermanni, testudo hermanni boetgerii of testudo marginata. Die pitten best lang en die graven heul erg diep, zeker als je het veilig wilt houden. Maw, als je iets met winterslaap wilt; moet je eigenlijk een kasje met een ingegraven bak hebben, die zeker diep genoeg is (50-70cm de grond in). Ze goed in het snotje houden en proberen op tijd uit te graven om in een koelkast oid te overwinteren, da's een handigheid en niet aan te raden als je nooit eerder schilpjes hebt gehad.
Wil je eerder een tropische tuinwandelaar à la een kolenbrander (chelonoidis carbonaria) dan moet er ook een verwarmde kas voorzien worden, aangezien NL zelden de goede temperatuur haalt (hoewel, afgelopen weken...). Die slaapt dan weer niet, dus zonnecellen zijn wel handig om de kas het hele jaar door op temperatuur te houden. De andere meer voorkomende tropische schildpadden worden echt gigantische knoeperds en daar is de gemiddelde NL achtertuin welzijnstechnisch écht te klein voor.

Vind je 1 man voldoende of wil je een hele groep zetten? Carbo's gaan erg goed in groep, maar bij de Russen en Grieken wil een man wel eens belachelijk dominant zijn. Daar moeten meerdere vrouwen bij, of bij voorkeur de man alleen. Heb je vrouwtjes (of setjes), moet je zeker rekening houden met eieren leggen. Ze willen beschut diep genoeg kunnen leggen, op een plek die volgens hen perfect is. If not, dan wordt je hele tuin open gespit tot het perfecte plekje gevonden is :')

Bovendien moet je dan ook met je planten die je gaat zetten goed opletten. Ze eten veel en graag, maar niet alles is goed. Online zijn er zat lijsten van wat schilpjes mogen, dus als je de hele tuin/groot deel beschikbaar wil stellen, is het handig dat vooraf te plannen. Aangezien het ook katproof wordt zal je je om klimmen van de schildpad waarschijnlijk niet te druk moeten maken, maar dat doen ze dus ook :') 't is allemaal relatief, maar schildpadden hebben meer humor dan je denkt :') Ben de mijne al regelmatig absoluut kwijt geweest in haar mobiele bakje waarvan je 100% weet dat ie er in moet zitten. Hartstilstand tot en met en vervolgens 45min kwijt zijn met overal in dat bakje te gaan prikken :')

[/vakidiotie]
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 17-06-18 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:32

Schildpadden graven zich diep in, dus moeilijk te vinden.
Schildpadden en poes weet ik ook niet of dat samen gaan.

Afbeelding
Dit is mijn bak, met gaas er op voor poezen en vogels.

Ts ben benieuwd hoe het wordt.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 17:59

Mooie bak Birdie! Kan me voorstellen dat ze het daar prima in hebben zo. Wat zijn de afmetingen daarvan?

@Hoppit, ik hoor dat ik je nog eens moet uithoren over de schildpadjes op stal :p
Ik denk dat ik ruimtelijk beter voor 1 schildje kan gaan. Als blijkt dat dat niet kan dan moet ik nog maar even wachten :o
Denk ook dat ik liever ga voor een met winterslaap dan een zonder, al is het al voornamelijk voor de grootte die je al aangeeft. Had al bedacht dat er op zolder nog wel ruimte is voor een kleine koelkast oid.

Voor nu zijn ze ook niet de prio. Ik wil eerst de tuin katproof hebben voor ik aan andere dingen ga denken.
Wat ik alleen wel mee wil nemen is dat ik gaas in wil graven als de stenen er uit gaan. Dat scheelt later weer opnieuw alles open halen.
En de poes komt waarschijnlijk alleen onder toezicht buiten, zeker als er meer 'huisgenoten' zijn dus daar maak ik me niet te druk om.

Het grind is niet opgehaald zondag dus voor nu is er nog niks gebeurd _-:(, ik hoop snel iemand anders te hebben die het wel komt halen en anders moet ik toch zelf maar gaan scheppen gok ik...

Ondertussen maar begonnen aan andere dingen aan de buitenkant, namelijk schilderen. De vorige bewoners hadden de namen met een sticker op de deur en vanwege de zon staat die er nog steeds in door de verkleuring (de rest van het huis kan ook wel een likje gebruiken, de originele gele kleur van de kozijnen komt er weer doorheen :+).

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:36

De bak is 3x3