Sociale verplichtingen ontlopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sociale verplichtingen ontlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:20

Ben wel benieuwd of iemand dit herkent...

Ik zit bij een vereniging en eens per jaar is een gezellige avond.
Dat is vanavond.
Toen het weken geleden aangekondigd werd, had ik zoiets van; hartstikke leuk!

Nu ben ik al de hele dag kotsmisselijk en bezig met een goeie smoes verzinnen waardoor ik vanavond niet heen hoef. Heb totaal geen zin...

Dit is niet de eerste keer, eigenlijk heb ik dit met alle 'sociale verplichtingen'. Een leuk uitje, dagje weg etc. Alleen met m'n ouders wil ik wel eens een dagje mee. Verder niet...

Benieuwd of er bokkers zijn die dit herkennen. Vind het erg vervelend, vanuit m'n omgeving word ik wel 'gepushd' er heen te gaan, maar ik ben er dus gewoon ziek van.

luuntje

Re: Sociale verplichtingen ontlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:23

Op het laatste moment afzeggen vind ik wat minder netjes.
Maar van te vvoren aangeven dat je niet van die sociale verplichtingen houdt is toch prima.

Ik ga ook niet naar de bbq van mijn orkest.
Gewoon aangegeven dat het niet mijn ding is.
Ik blij en geen mensen die op mij zitten te wachten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:24

Waarom moet je een goeie smoes verzinnen?
"Sorry voor de late afmelding, ik ben onverwacht verhinderd en kan vanavond niet komen." Punt. Hoeft toch geen reden bij?

Overigens eens met Luuntje, volgende keer gewoon zeggen dat je er niet van houdt. Maar om nu letterlijk ziek ergens heen te gaan heb je ook weinig aan, dus gewoon afmelden mag en kan best.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:26

Als je er zo tegenop kijkt, zou ik ook geen smoes verzinnen. Zoals Ibbel zegt, gewoon zeggen dat het je jammer genoeg niet zal lukken om erbij te zijn.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:27

Ik herken het zelf niet, maar ik zie het wel eens bij mensen in mijn omgeving.

Weet je ook waarom je geen zin hebt? Heimwee? Toch wat angstig voor vreemde situaties? Bang dat je iets verkeerds zegt/doet? Pas als je de achterliggende oorzaak/oorzaken weet, kun je er iets aan doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:29

Ik ben ook zo maar ben daar ook heel eerlijk in. Zeg gewoon dat het niets voor mij is en wens de rest een leuke avond.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:31

En als je dan toch gaat, vind je het dan leuk?
Ik heb ook wel eens dat ik op de dag zelf totaaaal geen zin heb in een sociale verplichting, terwijl ik er eerst wel zin in had. Meestal is dat omdat ik moe ben of m'n hoofd er niet naar staat. Maar als ik dan toch ga is het altijd leuk en ben ik heel blij dat ik gegaan ben. Ik weet dat van mezelf, dus geef mezelf dan altijd een schop onder m'n kont en ga gewoon. Daar heb ik echt bijna nooit spijt van. En als het toch niet leuk is kan je altijd weer naar huis.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:32

Heel herkenbaar. Al ben ik er niet ziek van. Ik push mezelf juist wel om te gaan. En meestal heb ik dan een heel leuke avond. Probeer eens te achterhalen waar het vandaan komt. Bij mij is het zo dat ik niet zo van grote groepen mensen houd. Vooral als ik weinig mensen goed ken. Ik kan dan verlegen worden. Maar door mezelf juist uit te dagen wel te gaan wordt het makkelijker. Ik kan het tegenwoordig beter relativeren

Mando

Misschien als je jezelf er overheen zet dat het toch wel gezellig is.
Ik zeg altijd al ga ik maar een uurtje mijn neus laten zien.

Ik hou er ook niet van maar ach... meestal als je er eenmaal bent is het wel gezellig.

En wil je niet zeg je gewoon sorry ben verhinderd.
Hoef je helemaal geen smoes voor te verzinnen.

Suzanne F.

Ik houd daar ook niet van. Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je je niet lekker voelt en niet komt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:33

Je zegt ik ben misselijk, niks over gelogen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:35

Inderdaad melden dat je je niet goed voelt en dus niet komt. Maar vervolgens zou ik me wel, als ik jou was, afvragen waar dit gevoel vandaan komt.

Ik heb ook van die fases en dat is bij mij meestal een teken dat het mentaal niet helemaal goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:37

Bedankt voor alle reacties!

Het is eigenlijk vanavond vooral zo dat ik er tegen op zie omdat het vooral oudere mensen zijn waar ik dus weinig mee heb eigenlijk. Ik weet dan niet goed wat ik moet zeggen en word onzeker.

Het is niet zo dat ik dan vreselijk spijt heb als ik wel eens ga, maar echt leuk vind ik het meestal niet. Voor mijn gevoel zit ik er vaak voor jan met de korte achternaam bij...

Ik ben vrijwel altijd ook degene die als eerste naar huis gaat. Krijg daar dan ook vaak opmerking over of vragen en vind dat vervelend...

Ik zit op moment sowieso niet lekker in m'n vel, druk gehad dus ook wel moe. Maar heb het eigenlijk altijd.

Edit: een uurtje heen gaan gaat m sowieso niet worden vanavond. Het is een spelletjes avond met een spel van circa 2 uur... Dus midden daarin weglopen ga/kan ik (helaas) sowieso niet doen...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:44

Ik moet ook vaak een soort drempel over maar dan geef ik mij een schop onder mijn kont want vaak is het eenmaal daar wel super gezellig. Rn anders blijf ik er tegenop kijken. Last minute afzeggen met een smoes kan maar vind ik niet netjes. En andersom heb ik een schurft hekel aan mensen die op het laatste moment afzeggen. Zeg dan niets toe.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:46

Ik heb hetzelfde, ik doe zo'n dingen gewoon echt niet graag en zeg dit ook gewoon :) Mensen die me graag hebben accepteren dit gewoon en daar doe ik dan wel eens een drankje mee ofzo.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:48

Gewoon gaan.
Is er niemand bij die vereniging die samen met jou daar heen wil gaan?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 16:49

Wat is het voor vereniging? Kun je het niet over de activiteiten die jullie normaal doen hebben?

Edit: als ik jouw verhaal zo lees, zou ik me al niet eens hebben aangemeld. Het lijkt meer alsof deze mensen je niet zo liggen, dan dat het fenomeen 'sociale verplichting' het probleem is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:00

Eerst zou ik zeggen, ga niet heen. Maar als ik je verhaal nu lees, denk ik, het lijkt me wel slim om te werken aan je social awkwardness. Dat is namelijk nergens voor nodig waarschijnlijk, en als je niet gaat vergroot je alleen maar de stap om dingen te ondernemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:02

Lekker thuisblijven TS :j Als mensen daar wat van vinden, dan moeten ze dat maar doen... Maar daar komen ze ook wel weer overheen.

Voor een volgende keer zou ik zeggen: alle uitnodigingen die je krijgt eerst af te wimpelen met 'ik heb nu even geen tijd om mijn kalender erbij te pakken, ik zal erover nadenken.' Dan goed bij jezelf stilstaan, wat wil jij, en desnoods zeg je daarna heel vaak nee. Als jij niet wilt, dan lekker niet gaan.

Hoe simpeler je dat houdt, hoe beter dat vaak gaat. Bij verenigingen hoef je meestal niets meer te doen dan een mailtje met 'ik wilde even laten weten dat ik dag x niet aanwezig bij [activiteit], veel plezier, groetjes!'
Uitleg is niet nodig. Wordt er dan alsnog later naar gevraagd dan kun je altijd kiezen voor 'ik heb al wat anders staan' (Netflix! :) ) en dan gevolgd door een verandering van onderwerp.
Bv - ik heb tijden bij koren gezongen, en dan kun je heel goed teruggrijpen naar 'vind jij liedje x ook zo mooi / loopje y ook zo lastig?' Bij andere verenigingen heb je vast ook wel een onderwerp waar je makkelijk op terug kunt komen omdat je al weet dat het voor iedereen een interesse is.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:07

Ik ben echt exact hetzelfde, ik weet ook dat het minder netjes is.
Steeds weer neem ik me voor te gaan en denk ik leuk.
Dan op t moment zelf wil ik er onderuit.
Waar het vandaan komt geen idee?
Maar ik denk dat we moeten proberen eerder nee te zeggen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:24

Ik herken het opzich wel.
Ik ga nooit naar verjaardagen, liever niet naar familie dingen (zowel van mn eigen als van mn vriend zn familie) en kerst is helemaal ellende.
Echter een dagje weg vind ik dan weer wel leuk.
Met een vriendin of met collegas of wat dan ook.
Maar verdere sociale dingen nee, nooit van gehouden. Het verplichte 'moeten' en de belangstelling die men dan toont hoe t met je gaat. Hartstikke leuk maar niet aan mij besteed. Lig liever lekker op de bank of ben bij mn paard.
Je moet er netjes uitzien, je moet gezellig zijn anders ben je te stil, je moet geïnteresseerd zijn in anderen, je moet vertellen hoe het met jou gaat en wat je zoal doet. Je mag niet na een half uurtje weggaan want das raar. Blehg.

Vooral ook in deze leeftijd waar ik nu in zit. Alles heeft kinderen, krijgt kinderen of wil kinderen. Ik heb alleen maar een succesvol bedrijf wat ik draaiende moet houden.. Oja en een lieve vriend die, net als ik, geen kinderen wil (wij hebben liever honden).
Dus de gespreksonderwerpen bevallen, poepluiers en de beperkingen die het hebben van kinderen opleveren ben ik na een kwartiertje ook wel beu. En mensen vinden het niet interessant als ik over mijn paard praat... Dus ja, ben je gauw uitgepraat.

Dus nee voor mij lekker mn eigen ding, en af en toe gezellig met een (paardenvriendin) op pad.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:43

Gewoon ziek melden, het is niet je werk dus dat kan.

Volgende keer dat je uitgenodigd wordt gewoon zeggen dat je even thuis je agenda moet controleren of er over na moet denken.

Verjaardagen ga ik wel heen. Van die club avonden ook wel.

Ik ben wel eens bij een club reünie binnen twintig minuten weggegaan was nog niet eens echt begonnen. En elders wel eens als laatste weg. Niks ergste aan.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 17:50

Heeel herkenbaar hoor! Wat mij heel erg heeft geholpen; gewoon erkennen dat je dit soort dingen niet leuk vind. Zodra je dat door hebt, valt alles ineens op z'n plaats en voel je je een stuk beter. Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat ik best wel introvert ben (niet verlegen) en ik ben benieuwd of jij je daar in herkend. Het boek 'Ik moet nog kijken of ik kan' van Liesbeth Smit was voor mij wel een soort eyeopener.

Eerder ging ik altijd naar alle sociale dingen van mijn vriend; verjaardagen, kraamschudden, bruiloften. En een buikpijn dat ik kon hebben omdat ik niemand ken en me een soort loner voel. En ik ben heel sociaal hoor! Maar niet altijd en niet als ik me niet op mijn gemak voel. Mijn vriend is iets ouder en zijn vrienden zitten in een andere levensfase waar ik me niet altijd mee identificeer. Toen ik ein-de-lijk begreep dat het geen verplichting is om mee te gaan (uitzondering daargelaten natuurlijk), werd alles ineens zo veel leuker. Ik ga nu alleen nog mee naar de feestjes waar ik heen wil en de rest blijf ik thuis. Als ik toch een smoes nodig heb, zeg ik dat ik moet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:08

Ik ben best introvert en heb het dus ook niet zo heel erg op grote feestjes etc. Zelfs met feestdagen als oud en nieuw hang ik liever met mijn vriend op de bank en ga ik op een normale tijd slapen dan dat ik een hele avond met allemaal vrienden om me heen sta. Het is niet alsof ik ze niet mag of alsof ik het ongemakkelijk vind om ergens te zijn, maar ik word gewoon snel 'moe' als ik heel sociaal moet doen, het zuigt echt energie uit me en ik heb dan wat alone-time nodig om weer even op te laden. Ik heb ondertussen gewoon geleerd om dat ook tegen vrienden te zeggen. Meestal als ik last-minute afzeg weten ze dat mijn hoofd er gewoon even niet naar staat en dat ik ook geen leuk gezelschap ga zijn als ik mezelf er wel naartoe sleep. Meestal maak ik dan een compromis, bijvoorbeeld wel een hapje eten met een vriendin maar niet zoals gepland nog de hele avond uitgaan en drankjes doen.

In dit specifieke geval zou ik gewoon aangeven dat je hoofd er niet naar staat/je je niet zo lekker voelt en dat je liever even thuis blijft. Daar hoef je echt geen smoes voor te verzinnen imo.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:15

Ik vraag me af hoe je het zelf zou vinden als er mensen zo laat afmelden, terwijl jij iets hebt georganiseerd?
Gezorgd voor voldoende hapjes en drinken..... En er dan mensen zo laat afmelden....