Voor de rechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Voor de rechter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 20:05

Ik schrijf dit namens iemand anders.

Een jonge, beginnend bestuurder heeft een brief ontvangen dat er te hard gereden is. Indicatie: 55 tot 60 kilometer te hard. Deze persoon moet zich dan ook verantwoorden voor de rechter. Het betreft een situatie waar die persoon even kort keek of het technisch nog goed met de auto ging, geen baldadigheid. Het ging om een klein stukje, buiten de bebouwde kom - verlaten weg, maar net op een punt waar een camera stond (waarschijnlijk omdat er op dat stuk wel bewust hard gereden wordt). Het was sowieso niet de bedoeling om te hard te gaan (sterker nog: deze persoon staat erom bekend altijd onder de snelheid te rijden), er reed namelijk nog iemand met een auto mee die zich wel aan de snelheid hield. De persoon die te hard reed heeft wel eens eerder een boete gekregen op een weg waar de snelheid overging op een andere: eerste stuk 70 km, waarna de weg overging naar 50 km. Liet wel gas los, maar rolde net te hard uit om op 50 km te komen (suffe boete dus en ook nog eens twee daarvan achter elkaar in één week op hetzelfde punt). De auto staat niet op naam van de persoon.

De persoonlijke mening van mij of iemand anders doet er even niet toe. De vraag is of iemand enig idee heeft hoe zo'n beginnend bestuurder berecht zal worden. Ik weet dat het zwaarder is dan iemand met jaren rijervaring. Op Internet staan verschillende antwoorden, waardoor ik niet het juiste antwoord kan geven. Is er een Bokker(s) die hier bekend mee is/zijn en een richtlijn kan/kunnen geven? De persoon in kwestie wil meewerken aan de straf die opgelegd wordt (boete/taakstraf/rijbewijs tijdelijk(?) kwijt), maar heeft moeite om te wachten tot het verlossende antwoord er is. Is er zelfs ziek van. Wat kan ik die persoon zeggen waar rekening mee gehouden moet worden? En weten jullie ook hoe lang het ongeveer duurt voor iemand kan voorkomen? Op tv zag ik situaties die pas 2,5 jaar later behandeld werden.

tengeltje11

Re: Voor de rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:12

Is dit in nl of belgie?en ook per regio kan het verschillen.
Nu,je 'uitvluchten' vind ik allemaal onzin eigenlijk.
Buiten de bebouwde kom mag je 70 of 90.
Als je daar 60km bijtelt,is dat totaal onverantwoord.

Van mij mogen ze direct rijbewijs intrekken het complete rijexamen laten overdoen.

Wagen testen?rij dan 70 waar je 70 mag,rij op de snelweg even 120,maar zoveel te vel is totaal,totaal onverantwoord,eender welke situatie.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:15

Ik denk dat eerder het probleem is dat de bestuurder al vaker te hard heeft gereden (vaak 20% van de straf erop). De boete zal voor een eerste keer zo veel te hard wel richting de 900 euro gaan lopen, hou daar rekening mee.

Wat ik mij echter afvraag: hoezo moet deze bestuurder voor de rechter komen als hij is gepakt door een camera en de auto op een ander zijn naam staat? Als hij niet is staande gehouden gaat de boete (en dagvaarding) naar de eigenaar van de auto?

Ik heb het trouwens over Nederland.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:15

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:16

Even ter verduidelijking. Zat deze persoon in de auto die niet op zijn naam stond alle drie de keren? En niet staande gehouden maar 'gewoon' geflitst? In dat geval ga ik er vanuit dat de eigenaar van de auto alleen de laatste keer heeft moeten doorgeven wie de bestuurder was, toch? En op basis daarvan moet hij nu voorkomen.

Ik vermoed, van wat ik over de jaren heen in m'n omgeving gezien heb qua beginnend bestuurders met domme acties, dat hij z'n rijbewijs mag inleveren, op cursus mag en een boete moet betalen. Maar ik weet daarvan de details verder niet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:18

@floriske,in belgie krijgt de auto-eigenaar de boete,indien hij niet de chauffeur was,geeft hij de naam door van de chauffeur.
Logisch ook toch?zou me verwonderen als dat in nl niet zo is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:23

tengeltje11 schreef:
@floriske,in belgie krijgt de auto-eigenaar de boete,indien hij niet de chauffeur was,geeft hij de naam door van de chauffeur.

Is in NL niet zo. Als je auto geflitst wordt krijg je gewoon een rekening door je deur en die moet je betalen. Dat je hem later verhaalt op degene die daadwerkelijk gereden heeft is je eigen probleem.

Als de politie je pakt moet je je wel legitimeren en dan krijg je zelf gelijk de boete.

Ik snap niet zo goed waarom je hard gaat rijden om te kijken of je auto nog technisch in orde is. Daarvoor zou ik hem naar de garage brengen, maar goed.
Ik weet niet echt hoe dit berecht wordt... maar ik mag toch hopen minstens zo’n cursus :o

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:26

tengeltje11 schreef:

Voor lagere boetes (bij ons Wet Mulder boetes), dan moet je denken aan boetes tot 30 km/u te hard buiten de bebouwde kom, geen knipperlicht gebruiken, fout parkeren, enz. Kan dit niet. Deze boetes geven ook geen blijvende aantekening op je rijbewijs. Hogere boetes kan dit wel, maar dan ligt de bewijslast bij jou. Als die ander zegt "nee hoor, toen heb ik niet gereden" en jij hebt geen ondertekende brief van hem/haar, of een appje of iets anders waaruit blijkt dat diegene reed, dan heb jij pech.

Enige weg die open staat bij de mulder boetes is privaatrechtelijk de ander aanklagen. Maar de kentekenhouder zal eerst moeten betalen aan het openbaar ministerie.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:30

Dan veronderstel ik dat dit belgie is?
Dan ben ik bijna zeker dat de chauffeur rijbewijs kwijt zal zijn en examen opnieuw mag doen + de boete die er sowieso bijkomt,want met jonge bestuurders die zo'n overtredingen maken,wordt echt niet licht omgegaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:36

Even 60/70 km/u te lang is echt niet een veilige voorzichtige chauffeur zoals jij noemt. Net goed dat ie op de blaren moet zitten.
Ikzelf ben ook een jonge chauffeur die weleens te hard rijdt zonder het door te hebben (130 ipv 120 bv). Maar 130 waar je 70 magvalt echt wel op en hoort echt niet!
Wat mij betreft trekken ze het rijbewijs in, daarbovenop een rijverbod voor een aantal jaar en dus opnieuw examen doen.
Dit is echt een zware overtreding.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:56

De rechter gaat dit geval op zichzelf bekijken. Je zult dus op internet geen passend antwoord vinden. Daarnaast denk ik dat begrip tonen de ander meer aan heeft dan zelf bestudeerde internettheorie voorspiegelen. Je weet pas hoe de uitslag is als die er echt is. Tot die tijd kun je beter er gewoon voor diegene zijn ipv verkeerde verwachtingen geven. Dat maakt het niet beter.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 21:57

Nogmaals: het gaat niet om de persoonlijk mening (die heb ik namelijk zelf ook: heel terecht dat deze persoon zich mag verantwoorden en daarvoor beboet wordt), maar over wat deze persoon kan verwachten.

Om wat vragen te beantwoorden:

- Het heeft zich afgespeeld in Nederland, zowel eigenaar als de bestuurder zijn van Nederlandse komaf.

- De eigenaar van de auto heeft een brief ontvangen, de gegevens van de jonge bestuurder ingevuld en vervolgens het formulier weer teruggestuurd naar de afzender. De jonge bestuurder is in dit geval fout (en die is zich daar ook bewust van). Daar kun je lang en breed over spreken, maar het blijft een feit dat diegene zich mag verantwoorden.

- De reden van de bestuurder heb ik puur geciteerd.

@ Yessy: Alle drie de situaties stond de auto niet op naam van de bestuurder. De eigenaar van de auto heeft de gegevens van de bestuurder doorgegeven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 22:02

Bienotje schreef:
De rechter gaat dit geval op zichzelf bekijken. Je zult dus op internet geen passend antwoord vinden. Daarnaast denk ik dat begrip tonen de ander meer aan heeft dan zelf bestudeerde internettheorie voorspiegelen. Je weet pas hoe de uitslag is als die er echt is. Tot die tijd kun je beter er gewoon voor diegene zijn ipv verkeerde verwachtingen geven. Dat maakt het niet beter.

Helemaal mee eens, vandaar dat ik voor die persoon een geruststellend antwoord probeer te vinden. Diegene is door de brief al zo geschrokken en later door familieleden en zijn beste vriend al dusdanig tot de orde geroepen, dat het niet de bedoeling is om het nog erger te maken dan het al is. Deze persoon is er echt ziek van, dus het is niet de bedoeling om diegene nog meer de grond in te stampen. Hij is zich bewust van zijn fout en wil daarvoor de verantwoording nemen. Heeft alleen erg moeite met de onzekerheid over hoe lang het duurt voor hij de uitspraak te horen krijgt. Wat de uitspraak is, daar zal hij mee moeten leven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 22:07

verootjoo schreef:
tengeltje11 schreef:

Is in NL niet zo. Als je auto geflitst wordt krijg je gewoon een rekening door je deur en die moet je betalen. Dat je hem later verhaalt op degene die daadwerkelijk gereden heeft is je eigen probleem.

Als de politie je pakt moet je je wel legitimeren en dan krijg je zelf gelijk de boete.

Ik snap niet zo goed waarom je hard gaat rijden om te kijken of je auto nog technisch in orde is. Daarvoor zou ik hem naar de garage brengen, maar goed.
Ik weet niet echt hoe dit berecht wordt... maar ik mag toch hopen minstens zo’n cursus :o

Vergeet nog op jouw vraag te reageren (of was het retorisch bedoeld?). Het gaat om iemand die zelf auto's onderhoudt/reviseert.

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:22

Ik denk dat je in de Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen (even google gebruiken), vanaf p. 33 informatie kunt vinden over de richtlijn van het om.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:28

Ik denk dat je weinig geruststellends kunt zeggen, elke bestuurder die zoveel te hard rijd is papiertje kwijt en terecht.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 07:29

bigone schreef:
Ik denk dat je weinig geruststellends kunt zeggen, elke bestuurder die zoveel te hard rijd is papiertje kwijt en terecht.

Zoals ik al eerder zei: het gaat niet om het geruststellen van wat de exacte uitslag is (een richtlijn is wel 'fijn' om te weten), maar voornamelijk hoe lang het duurt voordat deze persoon zich moet verantwoorden en dan de uitslag hoort. Er zijn geen ongelukken gebeurd, er is geen sprake van een aanrijding, het heeft plaatsgevonden op een stil stuk - wat ik heb begrepen - en er was geen sprake van baldadigheid of langdurig/vaak hard rijden. Alleen maar een kort stuk. Neemt niet weg dat het nog steeds niet handig is geweest, maar dat weet diegene nu wel.

Voor iedereen die toch zijn/haar mening wil blijven geven, ondanks dat daar niet om gevraagd wordt: de persoon in kwestie heeft voor zichzelf al besloten een volgende keer een auto op de testbank te zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:45

bigone schreef:

Dat is niet waar.

Ik had ooit een opgeschoten werkgever die ook wel hield van het gas intrappen.
Ook voor de rechter maar omdat hij een bedrijf had mocht hij wel blijven rijden.
Hij kreeg wel een enorme boete van tegen de 1500 euro. En ook nog een cursus dag ofzo.
Het is lang geleden maar toen werd het rijbewijs niet ingevorderd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:50

Die werkgever zal en ouder en blanco geweest zijn + de laatste jaren worden ze daar alleen maar strenger op,en terecht!

@TS,iedereen die voor zoiets voor de rechter komt zegt dat het maar eenmalig was,een kort stukje,.....

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:53

In Nederland wordt bij 50 of meer te hard, altijd het rijbewijs ingetrokken. Heeft niets met de leeftijd van de bestuurder te maken.

Hoelang het duurt voordat deze persoon voor moet komen kan niemand voorspellen, kan tussen enkele weken en 2 jaar zijn en ligt maar net aan de drukte bij het OM en de prioriteit die er aan deze zaak gegeven wordt.

Ik vermoed het rijbewijs kwijt voor een lange tijd, een hele fikse boete en een huftercursus op eigen kosten. Daarnaast kan het ook zijn dat de proceskosten door de bestuurder betaald dienen te worden.

Het enige dat hij kan doen is al zijn smoesjes inslikken (niet druk, verlaten weg, auto uittesten) want daarmee wekt hij echt de indruk boven de geldende wet te staan, getuigt ook echt niet van inzicht en spijt. Daarnaast zou hij een advocaat moeten inschakelen en alvast ontzettend hard moeten gaan sparen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:04

Shenavallie schreef:
bigone schreef:

Zoals ik al eerder zei: het gaat niet om het geruststellen van wat de exacte uitslag is (een richtlijn is wel 'fijn' om te weten), maar voornamelijk hoe lang het duurt voordat deze persoon zich moet verantwoorden en dan de uitslag hoort. Er zijn geen ongelukken gebeurd, er is geen sprake van een aanrijding, het heeft plaatsgevonden op een stil stuk - wat ik heb begrepen - en er was geen sprake van baldadigheid of langdurig/vaak hard rijden. Alleen maar een kort stuk. Neemt niet weg dat het nog steeds niet handig is geweest, maar dat weet diegene nu wel.

Voor iedereen die toch zijn/haar mening wil blijven geven, ondanks dat daar niet om gevraagd wordt: de persoon in kwestie heeft voor zichzelf al besloten een volgende keer een auto op de testbank te zetten.

Je kunt misschien even het nummer op de brief (van het OM?) bellen om te vragen of ze iets over de termijn kunnen zeggen. Zoniet vragen naar welke rechtbank het gaat zodat je die kunt bellen.

Dat mensen hun persoonlijke mening toch geven komt vooral omdat je in de OP toch wel de boel aan het goedpraten bent denk ik. Daar reageren mensen op.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 08:56

Omdat dit geen nieuws of een discussie-onderwerp is, verplaats ik je topic naar [LZP] Leven Zonder Paarden.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:32

Ik kan er niks nuttigs over vertellen, behalve hetgeen wat mij is overkomen.

Op mijn 22e of 23e ben ik met 80 de bebouwde kom ingereden. Bord te laat gezien/niet op tijd geremd. Dit was met de auto van mijn schoonbroer. Hun kregen de brief thuis en hebben mijn gegevens doorgegeven. Vervolgens moest ik een telefonische afspraak inplannen met de officier van justitie om mij te verantwoorden. Er werd gezegd dat als ze mij gepakt hadden ik m'n rijbewijs kwijt was, maar omdat ze er niet werkelijk bij geweest waren ze dit niet konden.
Boete (denk rond de €400,-) + kruisje achter mijn naam dat na 2 jaar verviel.
Dit kruisje 'deed' niks als ik nog een 2e keer een dergelijke overtreding zou maken, maar bij de derde keer zou dat een zwaardere bestraffing betekenen.

Ja, ik weet het. Allemaal heel erg stout.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:33

Hangt van de officier van justitie af.

Mijn man was zo stom om vorig jaar op de snelweg te hard,rond de 50 km p/u te hard te rijden.
Geen beginnend bestuurder meer, wel oliedom wat dit betreft.
Kostte €600 en 2 maanden rijbewijs kwijt.

Nogmaals hangt af van de officier van justitie.
Je moet voorkomen, krijgt een gesprek en dan wordt de straf bepaald.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:43

luuntje schreef:
Hangt van de officier van justitie af.

Mijn man was zo stom om vorig jaar op de snelweg te hard,rond de 50 km p/u te hard te rijden.
Geen beginnend bestuurder meer, wel oliedom wat dit betreft.
Kostte €600 en 2 maanden rijbewijs kwijt.

Nogmaals hangt af van de officier van justitie.
Je moet voorkomen, krijgt een gesprek en dan wordt de straf bepaald.

Klopt en dit heet dan een beschikking. Als je die afwijst, kom je alsnog voor een rechter.