[ENQ] Leerkrachten VO gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

[ENQ] Leerkrachten VO gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:20

Hallo beste (hopelijk aanstaande) collega's!

Ik ben derdejaars pabo student en voor mijn minor over differentieren heb ik een inventariserende enquête gemaakt.

Ben jij werkzaam in de onderbouw van het VO en wil je mij helpen met mijn minor, zou je dan deze volledig anonieme enquête voor me in willen vullen? *\o/*

Klik hier om naar de enquête te gaan!

Je zou me er erg mee helpen en ik hoor graag wat jullie missen of opmerkingen!

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:29

Ingevuld!
Wel een tip : bij de keuze op welk je niveau je werkzaam bent, kan je er maar 1 selecteren. Ik geef les aan mavo/havo, havo/vwo en vwo klassen. Heb nu alleen havo aangeklikt.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 16:30

LauraO schreef:
Ingevuld!
Wel een tip : bij de keuze op welk je niveau je werkzaam bent, kan je er maar 1 selecteren. Ik geef les aan mavo/havo, havo/vwo en vwo klassen. Heb nu alleen havo aangeklikt.

Kijk hier heb ik wat aan, ga ik direct aanpassen! *\o/* Thanks voor het invullen!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 19:38

Ik zoek nog meer mensen die de enquête willen invullen! :))

Goof

Re: [ENQ] Leerkrachten VO gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:51

Ik ben toevallig dit jaar gestopt in het VO, maar heb er 13 jaar gewerkt, dus ik heb hem wel voor je ingevuld.
Ik ken het model dat je noemt niet, is dat weer iets nieuws?
Goed onderwerp, differentiëren. In de praktijk niet altijd makkelijk toepasbaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:57

Ingevuld... ben stagiaire maar heb wel les gegeven afgelopen maanden. :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:13

Ingevuld! Veel succes met je studie!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:27

Ingevuld! Vrij 'negatieve' kijk op dit model en differentieren in het algemeen. In de praktijk merk ik dat differentieren gewoon niet mogelijk is in klassen met meer dan 30 leerlingen. Het vraagt toch een zekere zelfstandigheid van leerlingen en, zeker op de mavo, komt hier in de praktijk weinig van terecht.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:47

Ik heb hem ook voor je ingevuld!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:21

Ingevukd, werk vmbo bk

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:30

Ook hier ingevuld voor je!
Bij ons willen ze het hele onderwijs op de schop gooien, meer digitalisering en meer differentiatie.
Maar ik ga mee met Saar88. Ik wil graag meer differentiatie in mijn lessen, maar met grote klassen is dat enorm lastig.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:32

Ik ben zelf geen docent, maar het ziet eruit als een interessant onderzoek. Veel succes!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 21:57

Super fijn zoveel reacties!

Mede daardoor ben ik zo nieuwsgierig naar dit onderwerp, ik ben benieuwd hoe je dan wél kunt differentiëren op het VO, want in het basisonderwijs is het ook in klassen van 30 leerlingen tegenwoordig bijna 'verplicht'. Het lijkt alsof het VO, of de leerkrachten, over te weinig kennis beschikt het óók te kunnen in grotere klassen. Niet verwijtend bedoeld overigens, maar ik denk dat er veel meer te halen valt :j Daarom mijn onderwerpkeuze :D

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:08

Ik ga proberen hem morgen voor je in te vullen! ;)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:10

@MerleSimone: Het staat en valt met de leerlingen die je voor je neus hebt, als het een grote groep betreft. En vooral hoe die leerlingen 'opgevoed' zijn qua onderwijs - als ze vanaf dag 1 gewend worden aan differentieren en aan zelfstandig werken is er veel mogelijk. Als ze de eerste twee jaar alles volledig docentgestuurd aangereikt krijgen en jij wil in de derde (als ze ook lekker beginnen te puberen) eens even fijn gaan differentieren, dan wordt dat nogal eens lastig.

Wat betreft je opmerking over PO en VO, vergeet niet dat leeftijd ook nogal een rol speelt. De meeste pubers zitten liever te ouwehoeren met hun vriendjes of te appen dan dat ze even uitgebreid hun kennis gaan vergroten. :D

Ik heb de enquete ook ingevuld, doe dit jaar geen onderbouw maar normaal gesproken wel en doe redelijk wat aan differentiatie. :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:15

Interessant! Ik geef les aan groep 8, dus kan de enquete niet voor je invullen, maar deel wel je interesse voor dit onderwerp. Differentiëren gaat mij ook echt niet altijd makkelijk af, zeker zo richting het VO als de niveauverschillen steeds zichtbaarder worden. Maar het is wel iets wat wij de hele dag moeten doen op veel vakgebieden en gigantisch uiteenlopende niveaus... Ik ben wel benieuwd hoe dat op het VO gaat, daar heb ik te weinig kennis van...

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:19

rider schreef:
Wat betreft je opmerking over PO en VO, vergeet niet dat leeftijd ook nogal een rol speelt. De meeste pubers zitten liever te ouwehoeren met hun vriendjes of te appen dan dat ze even uitgebreid hun kennis gaan vergroten. :D

Dat geloof ik! Maar onderschat de PO-leeftijd ook niet! In groep 7/8 is (gebrek aan) motivatie echt al wel een uitdaging en in de lagere groepen loop je vaak tegen een gebrek aan zelfstandigheid en een korte spanningsboog aan. Tel daar nog eens de niveauverschillen bij op (van praktijkonderwijs tot hoogbegaafd) en de nodige ‘passend onderwijs’-zorgleerlingen... Gaat hier ook echt niet vanzelf... :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:50

Ik heb ervaring in zowel po als vo en ik kan aardig goed uit de voeten met differentiatie.
Wat ik merk is dat ik met mijn pabo-achtergrond en po-ervaring heel goed in staat ben om te kijken naar wat een leerling nodig heeft en hoe we ervoor kunnen zorgen dat hij/zij wel de lesstof begrijpt. Ik vind het persoonlijk in het vo makkelijker dan in het po, omdat je in het po binnen 1 groep van ruim 30 kinderen te maken hebt met vmbo basis kinderen en vwo kinderen. Daarvan leer je pas echt differentiëren...

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 22:54

Ingevuld, ik miste de optie 'soms' bij de vraag of ik leerlingen zelf laat kiezen om de instructie te volgen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 23:06

Wauw best een interessant gesprek komt er op gang! Ga morgen even uitgebreid op jullie reageren, in ieder geval alvast super bedankt voor jullie reacties!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:13

Heb hem ook ingevuld. Ik differentieer heel veel maar de manieren kon ik niet kwijt in de enquete. differentieren hoeft echt niet altijd moeilijk te zijn. :) Trouwens, leerlingen kunnen kiezen of ze éxtra instructie willen bij mij. Instructie krijgen ze allemaal.