Hoe onschuld verklaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Hoe onschuld verklaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 20:45

Deze kassierster heeft jullie raad nodig :(

Vrijdag heb ik mijn evaluatie gehad op mijn werk. Ik werk hier nu een maand en ze zijn zeer tevreden over mij. Of beter gezegd,ze waren heel tevreden over mij. Altijd een positief kassa verschil, graag gezien door de klanten en ik leverde goed werk. Tot gisteren. Gisteren had ik een negatief verschil van 12 euro, daar moest ik niet mee inzitten want er hadden nog mensen aan mijn kassa gezeten. Iedereen kon de fout gemaakt hebben.
Natuurlijk blijft dat toch in je hoofd spoken. Dus extra opgelet vandaag om zeker geen fouten te maken. Helaas weer een negatief verschil, dit keer 18 euro. Waarschijnlijk een briefje van 20 te veel gegeven, ik weet het echt niet.

Wel weet ik dat Ik, juist doordat ik zo kort in dienst ben, verdacht word van diefstal... Ik weet dat ik niks gestolen Heb, ik werk hier heel graag, heb toffe collega's en aangename klanten. Stelen zit ook totaal niet in mijn aard.

Heeft er iemand een idee wat ik kan doen om te bewijzen dat dat geld echt niet in mijn zakken verdwijnt en hoe ik dus mijn baan kan redden?

julius_juut

Re: Hoe onschuld verklaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:47

Voortaan beter opletten, veel anders kan je niet doen toch? Je kan moeilijk elke dag alle zakken en lichaamsholtes laten nakijken voor je naar huis gaat.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:48

Hangen er geen camera's bij de kassa? En zou je eventuel kunnen bewijzen dat er ook andere mensen aan je kassa hebben gezeten? Een foutje is inderdaad snel gemaakt en menselijk, dus lastig dat ze er zo moeilijk over doen.. ik heb ook wel eens perongeluk 20 euro teveel weggegeven (bedacht ik me later) bij de Hema, maar daar heb ik nooit wat van gehoord. Werk je in een kleine winkel?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:52

Je kassa tellen voordat je begint en weer tellen als je stopt. Als dat mogelijk is.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:56

Ik weet niet hoe je je onschuld zou kunnen bewijzen buiten de camerabeelden te bekijken. Wel kun je de leidinggevende voorstellen om voor iedereen een 'gebruiker' te maken op het kassasysteem, zo kan alles nauwkeurig(er) in de gaten gehouden worden, gezien er dan staat bij wie het kassaverschil juist ontstaan is.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:57

Wat rot zeg. Inderdaad, hangen er ergens camera's? Vraag om beelden om je onschuld te bewijzen. Heeft je leidinggevende daadwerkelijk al gezegd dat je verdacht wordt van diefstal of denk je dat zelf alleen maar/van horen zeggen? Ik zou er aan de andere kant ook niet continu te veel nadruk op willen leggen dat je onschuldig bent/niks gestolen hebt, misschien wekt dat bij hun juist ook argwaan op.

Verder denk ik dat je weinig kan doen. Zelf een keer bij een bedrijf gewerkt waar ik zo nu en dan eens een significant verschil had (van rond de 20 euro) en daar werd het woord diefstal niet eens in de mond genomen, maar daar hingen ook camera's boven de kassas dus hadden ze het zo kunnen nagaan.
Ergens anders ontslagen geweest omdat er een keer 50 euro ontbrak (daarvoor nooit ook maar een cent verschil, of andere onenigheden of problemen gehad) en er niet met camera's bewezen kon worden dat ik het niet in eigen zak gestoken had. Extreem zuur maar helaas...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:00

Heel naar TS, snap dat je je daar vervelend bij voelt :(:)
Meer dan je best doen kan je niet. Zou het sowieso wel bespreken met je leidinggevende hoe jij je erbij voelt.

Jolynne schreef:
Ik weet niet hoe je je onschuld zou kunnen bewijzen buiten de camerabeelden te bekijken. Wel kun je de leidinggevende voorstellen om voor iedereen een 'gebruiker' te maken op het kassasysteem, zo kan alles nauwkeurig(er) in de gaten gehouden worden, gezien er dan staat bij wie het kassaverschil juist ontstaan is.

Dat klopt niet. Je staat alsnog bij dezelfde kassa. Op de computer log je wel telkens in en uit met je gebruiksnummer, maar bij kassatelling weet je alsnog niet bij welke nummer het verschil is ontstaan. Enige 'oplossing' is elk op een aparte kassa staan.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:02

billionache schreef:
Heel naar TS, snap dat je je daar vervelend bij voelt :(:)
Meer dan je best doen kan je niet. Zou het sowieso wel bespreken met je leidinggevende hoe jij je erbij voelt.

Jolynne schreef:

Dat klopt niet. Je staat alsnog bij dezelfde kassa. Op de computer log je wel telkens in en uit met je gebruiksnummer, maar bij kassatelling weet je alsnog niet bij welke nummer het verschil is ontstaan. Enige 'oplossing' is elk op een aparte kassa staan.

Hier kon de leidinggevende anders wel zeggen bij wie het kasverschil ontstaan was. :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:06

Wellicht adhv camerabeelden of elk op een eigen kassa gedraaid? Ik werk zelf bij een grotere keten, net nieuwe kassasystemen geïnstalleerd en hier kan het dus niet (logisch, want het is gewoon één kassa-bak waar al het geld van die dag voor die kassa in zit). Als dat bij jullie wel kan zonder beelden ben ik erg benieuwd hoe dat systeem werkt :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:12

Rot hoor.
Ik heb een keer een vervelende situatie gehad waarbij een vaste klant beweerde dat ik hem vijftig euro teveel had teruggegeven. Mijn baas geloofde me gelukkig, die had het vermoeden dat de beste man graag wilde dat ik werd ontslagen. Maar ik kreeg toch een preek. En je gaat aan jezelf twijfelen, dat is nog het stomste.

Het idee van verschillende gebruikers is een slimme, maar lost het probleem niet op vrees ik. Want uiteindelijk werk je met meerdere mensen met dezelfde kassa, en dus hetzelfde geld...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:15

Leg je het geld voor je neus neer als je het krijgt?
Tel je terug met teruggeven van wisselgeld?
Iedereen kan fouten maken. Hoezo voel je je beschuldigd van diefstal, dit kan bij de beste persoon voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:21

Goed terugtellen en het geld niet meteen in je lade doen.
Hebben ze gezegd dat ze je verdenken? Kan ook zijn dat ze alleen vermoeden dat je niet zo scherp bent geweest en idd een verkeerd bedrag hebt terug gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:26

Ik zou er niet vanuit gaan dat ze je verdenken van diefstal hoor. Ik heb heel lang als leidinggevende op de kassa gewerkt en als een caissière 2 keer een verschil had van nog geen 20 euro gingen er echt geen alarmbellen af. Juist omdat er meerdere mensen op een kassa werken en je nieuw bent. Meestal gaat er overigens gewoon iets mis met tellen en is er uiteindelijk geen verschil als de kluis geteld wordt, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:28

dees_daan schreef:
Goed terugtellen en het geld niet meteen in je lade doen.
Hebben ze gezegd dat ze je verdenken? Kan ook zijn dat ze alleen vermoeden dat je niet zo scherp bent geweest en idd een verkeerd bedrag hebt terug gegeven.

Dit dus

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:37

Als je met meerdere op 1 la werkt, la eraf en tellen als je begint en na tellen als je stopt. Idd goed terug tellen en goed blijven opletten met wisseltrucs Ed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:55

obelix schreef:
Als je met meerdere op 1 la werkt, la eraf en tellen als je begint en na tellen als je stopt. Idd goed terug tellen en goed blijven opletten met wisseltrucs Ed.

Nee want als het goed is kun je doormiddel van je kassanummer precies zien hoeveel verschil je hebt. Tenzij je allemaal hetzelfde nummer hebt

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 22:11

Vandaag had ik de kassa van mij alleen. Dus de fout zit echt bij mij helaas.

Ik werk in een grote supermarkt, dus die 20 euro voelen ze eigenlijk niet. Maar het gaat om het principe. Ik snap dat ook wel natuurlijk, maar ik heb het echt niet expres gedaan. Ik vermoed dat ik ergens 2 briefjes van 20 heb gepakt ipv 1.

Camera hebben we wel maar het moet weer lukken dat juist die kassa buiten beeld valt denk ik. Staat een paal tussen de kassa en de camera...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:13

Ach fouten kunnen gemaakt worden. Ik heb ooit een keer een briefje niet bij de kassalade gelegd waarna de klant met een krop sla heel vakkundig het briefje van 10 oppakte en in de tas stopte. Die fout heb ik nooit weer gemaakt. Zonder camerabeelden waren we er nooit achter gekomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:16

Zolang ze je niet letterlijk beschuldigen zou ik me niet druk maken. En dan mogen ze gerust met bewijs aankomen toch?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 22:23

purny schreef:
obelix schreef:

Nee want als het goed is kun je doormiddel van je kassanummer precies zien hoeveel verschil je hebt. Tenzij je allemaal hetzelfde nummer hebt

Wij hebben wel onze eigen login, maar de kassa word alleen bij sluiting geteld. Het is bij ons niet te achterhalen wie de fout maakt, behalve vandaag dan.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:23

Ach, ik stond in de kleding en ook meerdere personen aan de kassa.
Had ik een dag alleen gedraaid geen probleem geen kasverschil.(zelden)
Stond er 1 bepaalde collega ook aan de kassa gegarandeerd kasverschil.
Enigste kloterij was dat wij het verschil moesten bij leggen.
Daarna is persoon ook niet meer aan de kassa gezet vanwege dit feit.
Ga niet werken om het verschil te kunnen betalen.

Ik zou je er zelf niet te veel van aantrekken en echt opletten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:28

Als ik aan de kassa briefgeld aanpak, houd ik het omhoog, en trek ik het uit elkaar, links en rechts, zodat de klant ook kan zien dat het echt maar één briefje is. Dan leg ik het briefje buiten bereik maar wel in het zicht van de klant naast de kassala. Stel je stopt een briefje van 10 meteen erin kunnen ze later beweren dat het 50 was. Als je het ernaast legt kan dat niet.

Ik tel het geld als ik het pak, en dan nog een keer hardop terugtellen als ik het teruggeef.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:29

Dus als het niet te achterhalen is waarom dan stressen. Ik snap dat je je rot voelt heb het zelf ook een keer gehad. Maar gewoon lekker verder werken en blijven opletten.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:32

poetser schreef:
Vandaag had ik de kassa van mij alleen. Dus de fout zit echt bij mij helaas.

Ik werk in een grote supermarkt, dus die 20 euro voelen ze eigenlijk niet. Maar het gaat om het principe. Ik snap dat ook wel natuurlijk, maar ik heb het echt niet expres gedaan. Ik vermoed dat ik ergens 2 briefjes van 20 heb gepakt ipv 1.

Camera hebben we wel maar het moet weer lukken dat juist die kassa buiten beeld valt denk ik. Staat een paal tussen de kassa en de camera...

Vervelend TS maar zolang het niet de spuigaten uitloopt, wat nu echt niet het geval is kan je het het beste naast je neerleggen. Het is duidelijk dat je hier zelf echt niet blij mee bent, dus zelfreflectie genoeg lijkt me.

Echter is het natuurlijk wel zo dat je marge voor fouten nu wel wat kleiner is geworden. Je moet een stuk zorgvuldiger zijn in de toekomst.

Maar voor nu, laat het los. Je bent niet ontslagen dus zie het als een kans.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 09:15

Na een slapeloze nacht ben ik nu onderweg naar het werk. Mijn bazin was er gisteren niet, maar ik ga eerst met haar op gesprek voor ik achter de kassa kruip. Zit er nog steeds mee in mijn maag. 1x kan gebeuren, 2 dagen achter elkaar is natuurlijk al bedenkelijk. Ik wil dit uitgesproken hebben, ook al til ik er zelf waarschijnlijk veel zwaarder aan als de leidinggevende.