Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:04

Ts een relatie /verkering hebben is niet verboden,maar blijf bij jezelf en overschrijd je eigen grens niet.
en je bent nog jong dus je hebt alle tijd om rustig aan te doen op alle gebieden!

Anoniem

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:28

Mijn vriend is 7 jaar ouder.

Maar toen ik 15/16 was, moest ik er niet aandenken om een relatie te hebben met iemand die zoveel jaar ouder was. Tot mijn 21e heb ik daar ook geen behoefte aan gehad. Dus heb een aantal leuke jongens laten schieten.

Nu merk ik weinig verschil meer, dus heb er ook geen problemen mee. En vind ik het soms wel fijn, dat hij aantal jaren ouder is. Want dat merk ik wel duidelijk. Maar we vullen elkaar goed aan.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:41

Weidemaatje schreef:
Dankjewel voor jullie antwoorden! Als ik het goed begrijp, mag een 16 jarig iemand dus gewoon een (sexuele) relatie beginnen met wie diegene ook maar wilt. Alleen als een 18+ iemand sexuele foto’s op zijn telefoon heeft staan van -18 of als de ouders aangifte doen is diegene de sjaak.

Klopt mijn samenvatting?

Waarom wil je dit eigenlijk allemaal weten en los daarvan, ik hoop dat de huidige generatie niet zo stom is om met elk vriendje die ze in hun leven opdoen elke keer weer sexy foto's en filmpjes gaan maken. Daar is al zo veel ellende uit gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 09:43

Ik kan mij nog wel herinneren dat toen ik zelf 15 was, ik mijn oog had laten vallen op een kickbokser waar ik zelf ook trainde. Geen idee meer hoe oud hij precies was, maar toch wel over de 25 denk ik.
En ik zag er echt niet uit als een 15 jarige, met mijn 1.80 lengte en alle rondingen ruimschoots aanwezig. Had ook toen al een veel te grote mond.

Ik kreeg het dus zonder moeite voor elkaar om met hem af te spreken en toen ik dus bij hem in zijn dikke amerikaan zat om op weg naar zijn huis te gaan, besefte ik mij ineens wat er dan straks ging gebeuren. Ik was nog maagd. Ik had nog niets gezegd, maar trok blijkbaar wit weg ofzo, want hij keek mij aan en hij zei: Ik ga jou naar huis brengen meissie (was ook voor het eerst dat hij mij meissie noemde).

We hebben het er later nog wel eens over gehad en hij gaf toen ook aan dat dat het eerste moment was dat hij besefte dat ik helemaal nog niet de leeftijd had waarvan hij dacht dat ik dat zou zijn (nooit over gehad ook trouwens), dus hoezo ouder overkomen dat je in werkelijkheid bent.
Is trouwens nog een aantal jaar een lieve maat van mij gebleven, waar ik op kon rekenen als ik werd lastig gevallen door anderen op feestjes.

Ik heb toen dus ongelofelijk geluk gehad en juist die jonge meiden kunnen zo vreselijk volwassen overkomen. Want uiteindelijk was ik degene die het wel heel erg stoer vond om er met zon lekker mannelijk stuk vandoor te kunnen gaan en hand in hand te lopen en naast hem in zijn dikke Amerikaan te kunnen zitten, dus ik was de aanstichter van dit alles en te jong en naïef zijn om te beseffen dat er dan wel eens heel wat meer bij zou komen kijken dan alleen hand in hand lopen....

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:02

Fenrir schreef:
Ouders mogen regels stellen wat ze willen maar jij had het over aangifte doen, zolang er geen sprake is van dwang dan is het gewoon legaal dus valt er ook weinig aangifte te doen.
Dwang is uiteraard altijd strafbaar, ongeacht leeftijd.

Wat ik al zei..wil er niet teveel over kwijt.
Maar er is via de rechter wel een contactverbod opgelegd.

Maar blijkbaar vinden bepaalde mensen het wel normaal dat een man van 50+ een relatie wil met een meisje van 16.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:06

Wow minimelona wat heb je geluk gehad...en zo zie je maar dat alle spierbundels ook niet hersenloos zijn Goed dat je het hier verteld als voorbeeld.En je was niet alleen ik heb ook wel eens geluk gehad terwijl anderen een minder prettige ervaringen hebben.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:16

bigone schreef:
Waarom wil je dit eigenlijk allemaal weten en los daarvan, ik hoop dat de huidige generatie niet zo stom is om met elk vriendje die ze in hun leven opdoen elke keer weer sexy foto's en filmpjes gaan maken. Daar is al zo veel ellende uit gekomen.


Inderdaad. Bij mij gaan juist alle alarmbellen mbt de TS. Afgezien van alle wetten lijkt me je gezonde verstand gebruiken het allerbelangrijkste.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:17


Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 10:59

Brainless schreef:
Fenrir schreef:
Ouders mogen regels stellen wat ze willen maar jij had het over aangifte doen, zolang er geen sprake is van dwang dan is het gewoon legaal dus valt er ook weinig aangifte te doen.
Dwang is uiteraard altijd strafbaar, ongeacht leeftijd.

Wat ik al zei..wil er niet teveel over kwijt.
Maar er is via de rechter wel een contactverbod opgelegd.

Maar blijkbaar vinden bepaalde mensen het wel normaal dat een man van 50+ een relatie wil met een meisje van 16.


Snap niet zo goed waarom je mensen woorden in de mond legt, ik heb hier nog niemand zien zeggen dat zoiets normaal of wenselijk is (het tegenovergestelde juist).
In die situatie zal er waarschijnlijk meer aan de hand geweest zijn als ik het zo hoor.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:05

Nezzie schreef:
Magrathea schreef:
Nou nee, want er staat dus ook dat het leeftijdsverschil niet groter mag zijn dan 5 jaar onder de 18.


Klopt niet. "Wettelijk gezien mag je vanaf je 16e seks hebben met wie je wilt." en "Als iemand onder de 16 jaar is mag er sex plaatsvinden als beide mensen het willen en het leeftijdsverschil niet groter is dan vijf jaar." Beide quotes uit de folder op de vorige pagina.

:o? Ik eh, was aan het kijken of jullie wel goed lazen :o :o :o :j :j

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 11:28

Ik kan de link naar die folder niet vinden? Volgens de gequote artikelen ben je buiten echt wel strafbaar als de een 13 is en de ander 18... Eigenlijk alles onder de 16.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 12:45

Sheran schreef:
Ik kan de link naar die folder niet vinden? Volgens de gequote artikelen ben je buiten echt wel strafbaar als de een 13 is en de ander 18... Eigenlijk alles onder de 16.


Foto staat op de eerste pagina, ik dacht ook altijd dat alles onder de 16 gewoon strafbaar was maar dacht dat dit miss iets nieuws was - maar het kan ook gewoon niet kloppen natuurlijk.

Wat nergens op slaat trouwens als de een bijv. 14 is en de ander 17 is helemaal niet zo gek toch? Heb dat altijd al apart gevonden.

Buiten echt is helemaal raar trouwens. Dan mag het ineens wel :=
Die wetten zijn zo verouderd.

maaike1994

Berichten: 2049
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: België

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:09

Ik viel ook altijd al op oudere jongens. Nooit problemen mee gehad. Ik heb nu al 6,5j een relatie met een schat van een jongen. Ik was 17j, hij werd net 25. Ik ben nu 23j en hij 31j. We hebben ondertussen een dochter van 2j,ik kan elk moment bevallen van ons 2e kindje, we hebben een koophuis samen, beide vast werk,...
Leeftijdsverschil kan prima (tot een bepaalde grens natuurlijk) , als je net als bij elke relatie maar je grenzen aangeeft van wat kan en wat niet kan.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:29

Als ik het goed begrijp kunnen onder de 16 ook de ouders aangifte doen, daar boven moeilijker tot niet en zal het kind dat zelf moeten doen.
Het hele dwang verhaal is een lastige, maar je zou kunnen stellen dat met zo'n leeftijdsverschil waarvan 1 partij minderjarig is (of dat nu onder of boven de 16), dat dwang/druk heel makkelijk is al valt het niet meteen op. Respect voor ouderen/volwassenen, meisjes die zich dienstbaar leren opstellen (cultuurprobleem waar zelfverdedigings trainers hard tegen aan lopen als ze vrouwen van welke leeftijd dan ook les geven hierin, want nee zeggen is niet vrouwelijk) en je hebt recept voor ellende.
Hormonen en gezond verstand lopen nog flink uit de pas in deze levensfase, meer eigen ik gevormd en minder beinvloedbaar is eerder 21 dan 16 of 18, maar er zijn zat mensen die al lang daarvoor seksueel actief zijn (en van wat ik zo lees/hoor ook zat die er later spijt van hebben). Goede voorlichting doet een hoop, evenals ouders en voorbeelden van vrienden (groepsdruk en wat is normaal). Verder is het voor mij : volwassen (al zeg ik dan eerder 21 dan 18), wederzijdse toestemming en vergeet de anticonceptie/condooms niet.

De wet zit qua wat wel en niet mag ongeveer in het midden, en geeft daarmee redelijk de realiteit weer, naast wat echt niet mag/niet gewenst is (sex onder de 18). Qua foto's, filmpjes is mijn mening heel simpel : niet doen. Idem trouwens voor het online knallen van alle bewegingen van je kind op bv fb.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 13:54

Foto's en filmpjes kunnen echt niet. Zelfs tekenfilmpjes/manga waarbij de leeftijd onder de 18 zou kunnen zijn zijn verboden.

De wetten zijn er niet voor niks. Maar natuurlijk is handhaving moeilijk als er door niemand wordt geklaagd.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:12

Sheran schreef:
Foto's en filmpjes kunnen echt niet. Zelfs tekenfilmpjes/manga waarbij de leeftijd onder de 18 zou kunnen zijn zijn verboden.

De wetten zijn er niet voor niks. Maar natuurlijk is handhaving moeilijk als er door niemand wordt geklaagd.

En dat start dus met ze niet maken (in elk geval zelf), hoe leuk, spannend, etc. dat ook klinkt.

En inderdaad zonder aangifte kan er niks gedaan worden, al is het ook met aangifte vaak moeilijk zat om echt veroordeling/handhaving te krijgen. Zeker in dit soort zaken zijn vooroordelen en verschillen in interpretaties een fors struikelblok. Nu is het ook zo (van wat ik mij herinner in elk geval) dat de mechanische/biologische kant van sex voor de voortplanting in de les behandeld wordt, maar de rest niet. Het hele toestemming en communicatie verhaal (veel belangrijker in dit gebeuren buiten de condooms dan) komt eigenlijk niet/slecht ter sprake.
Dit filmpje (al zou vaak een nederlandse versie handig zijn in zo' n les) kan al een boel helpen met mensen aan het denken zetten :

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:17

Dat komt zelfs al op de basisschool ter sprake hoor tegenwoordig tamary.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 15:04

Dat filmpje _O- ik ga stuk!

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 18:01

Dankjewel allen! Voor de mensen die vragen hebben over mij, ik heb duidelijk er neer gezet dat ik hierop niet ga antwoorden. Als je een dringende vraag hebt, kun je me PB’en. ;)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:00

Ik verplaats dit topic vanaf Young rider Talk naar Leven zonder Paarden gezien het onderwerp.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:22

In heb zelf een tijdlang iets gehad toen ik zelf vrij jong was met iemand die best ouder was. Als je vragen hebt mag je me altijd pb’en :j

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 10:46

@poes: Dankjewel!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:04

Mensen mochten een pb sturen maar je antwoord niet?? Of wil je alleen maar horen dat jij als 16 jarige ongestraft een relatie met een 27 jarige kunt beginnen. Antwoord is ja maar of het verstandig is is een tweede. Natuurlijk kan het goed gaan, sommige 16 jarigen zijn in gedrag en uiterlijk ouder dan hun werkelijke leeftijd. Maar vraag je eens heel serieus af wat een 27 jarige man moet met een 16 jarig meisje.

Weidemaatje

Berichten: 1627
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat is nou legaal en illegaal kwa leeftijden+relaties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 23:23

Ik heb niet gezegd dat ik zou antwoorden. Ik heb duidelijk gezegd geen commentaar. 27 was een voorbeeld. Begrijp dat ik ook een privé-leven heb en niet alles op internet hoef te gooien, ookal is het pb. Wees blij dat ik het vraag en niet naïef zelf een beslissing maak. En nu hier graag over stoppen.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:54

Weidemaatje schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik zou antwoorden. Ik heb duidelijk gezegd geen commentaar. 27 was een voorbeeld. Begrijp dat ik ook een privé-leven heb en niet alles op internet hoef te gooien, ookal is het pb. Wees blij dat ik het vraag en niet naïef zelf een beslissing maak. En nu hier graag over stoppen.



Tja, wanneer jij als 16 jarige hier moet vragen of je de wet overtreed wanneer je met een ouder persoon het bed in duikt , sorry, dan kom je toch wel naief over. Zou er maar even heel goed over nadenken waar je dan aan begint. Maar succes ermee.