Electriciteit-, water- en gaskosten, waar te vinden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Electriciteit-, water- en gaskosten, waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:26

Beste Bokkers,

Ik studeer nu twee jaar in Antwerpen en zit daarvoor op kot. Nu wil ik aankomend studiejaar een appartement gaan huren. Nu loop ik tegen een probleem op.

Alle prijzen staan online geadviteerd exclusief electriciteit-, water- en gaskosten. Deze moet ik dan individueel gaan afsluiten.
Het probleem is dat ik nergens kan vinden hoe hoog die kosten kunnen zijn. Ik weet dat het afhangt van het verbruik en bij welke maatschappij je zit, maar ik kan nergens een gemiddeld verbruik vinden voor een klein appartementje voor 1-2 bewoners.

Elke keer als ik een appartement vind, vraag ik er gelijk bij of ze mij kunnen vertellen wat de gemiddelde bewoners aan kosten maken voor dat appartement. Echter lijkt het alsof de meeste mijn vraag negeren. En als ik wel antwoord krijg, dan is het antwoord dat ze het niet weten.

Is er iemand die mij in de goede richting kan sturen om hier achter te komen?
Ik heb zelf geen idee wat ik moet verwachten. Mijn kot huur ik all inclusive dus ik hoefde er ook nooit eerder over na te denken.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Rohol

Re: Electriciteit-, water- en gaskosten, waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:33

Hangt van zoveel dingen af...
Ik woon in een appartement van 45m2, erg slecht geïsoleerd en op een hoek. Ik betaal voor elektra en gas zo'n 80 euro per maand.
Voor het water zit ik op 20 euro per maand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:34

Ik bereken maximaal 1500 kWh en 1500 m3 voor een jaar. Maar ik ben ook alleen.
Ik heb het iets hoger ingeschaald en aan de leverancier doorgegeven. Zo heb ik een leuk bedragje terug aan het einde van het jaar

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:37

Online kan je wel van die inschattingen vinden, gewoon even googlen op gemiddeld energieverbruik/waterverbruik/gasverbruik en dan kijken wat er staat voor appartementen/eenpersoonshuishoudens. Dat verbruik kan je dan invullen op vergelijkingssites zoals gaslicht.com (maar dan allicht Belgische varianten daarop). Dan heb je 'n beetje een idee. :)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:41

Bedankt voor de adviezen!

Ik ben nu net van die tabellen tegengekomen.

Klinkt dit als een normaal bedrag?:

Gas+stroom voor een appartement tussen de 50-100m2 = €120
Water voor 2 personen = €15

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:50

Dit is heel verschillend inderdaad. Mn moeder is 20,- aan gas en licht kwijt. Daarnaast is water zo ongeveer 15,- ;-).

Oh ze woont in een flat, wat normaal geïsoleerd is.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:53

Ik neem aan dat je iets wilt huren in Antwerpen? Of bedoel je in Nederland?
Weet zelf niet of de prijzen anders liggen daar.
Hiervoor huurde ik een 3 kamer appartementje van ongeveer 50m2, wel dubbelglas maar geen CV (geiser voor de douche en keuken, 1 gashaard in de woonkamer).
Ik betaalde €90 gas en elektra en €20 water per maand.
Water kreeg ik einde van het jaar vaak een aantal (+/- 20) euro voor terug, gas en elektra meestal zo'n 300-500 per jaar. Dat was dus mijn spaarpotje :)
Je kan in Nederland zelf instellen wat je wilt betalen, en vaak weet de energie maatschappij wat er gemiddeld verbruikt werd door de vorige eigenaren en geven zij een advies door. Voor water is hier ook een advies per persoon per maand opgesteld.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:59

Ik wil inderdaad in Antwerpen (Wilrijk) gaan huren.

Nu zal ik de helft van de maand alleen zijn wat ook scheelt. En ik ga geen wasmachine of vaatwasser kopen. Dus dat scheelt ook al een hoop.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:59

Ik woon met mn vriend in een gesplitst (hoek)huis, wij bewonen de eerste etage en zolder, overal enkelglas en niet geisoleerd. voor GWL zijn wij per maand 180 euro kwijt, dit is erg veel. We verwachten dat we hier nog een deel van terug gaan zien aangezien ons verbruik minder hoog is dan de leverancier dacht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:55

Heel vaak worden de kosten ook gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners. Dit kun je zelf aanpassen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:50

purny schreef:
Heel vaak worden de kosten ook gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoners. Dit kun je zelf aanpassen.

Nee hoor, dat kan altijd alleen maar tot op bepaalde hoogte omdat de leverancier geen risico wil lopen.
De vorige bewoner van onze boerderij (ook slecht geisoleerd) verstookte zo'n 260 euro per maand, dus wij moesten dat het eerste jaar ook betalen. Nu zitten we op zo'n 100 euro per maand minder (goddank, dat is toch niet normaal zoveel).

Voor TS lijkt het me handig om bijvoorbeeld uit te gaan van zo'n 120 euro per maand, wellicht wordt het minder, maar dan heb je in ieder geval een bedrag om mee te rekenen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:54

Bedankt allemaal!

Ik dacht zelf ook nu om 120 in gedachten te houden. Het is fijn dat ik nu een idee heb, want dan kan ik mijn zoektocht aanpassen. Helaas zijn er niet veel opties, tot nu toe eigenlijk geen... Maar ik geef de hoop niet op!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:01

emilyslaluna schreef:
Bedankt voor de adviezen!

Ik ben nu net van die tabellen tegengekomen.

Klinkt dit als een normaal bedrag?:

Gas+stroom voor een appartement tussen de 50-100m2 = €120
Water voor 2 personen = €15

Dat betalen wij ongeveer voor een slecht geïsoleerde eengezinswoning. :) Als het een appartementje in een tussenlaag wordt denk ik dat je kunt rekenen op minder voor gas + stroom. Voor een tweekamerappartement op een tussenlaag van 60m2 betaalde ik rond de 50/60 euro.