Basiscursus paardenverzorging voor kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eefke85

Basiscursus paardenverzorging voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 22:38

Voor kinderen die interesse hebben in paarden en nog niet mogen rijden of net gestart zijn met rijden, maar meer over paarden willen weten, ben ik een cursus aan het ontwikkelen.

Op die manier kunnen ze onder andere alvast leren over de geschiedenis van paarden, hoe het lichaam werkt, stalling, weidegang, voeding en ziektes.
Voor kinderen die al (bijna) mogen rijden komt er een cursus over onder andere borstelen, longeren, opzadelen en houding tijdens het rijden.

De reden dat ik de cursus ontwikkel is om zowel kinderen als pony`s te helpen door begrip te kweken. Ook gaan kinderen met meer vertrouwen met paarden om als ze weten hoe en vooral waarom ze iets doen.
Zelf ben ik begonnen met de verzorging en niet met rijden en ik merk dat dat een hele fijne basis is die veel kinderen missen.

Het gaat om een online cursus die tegen een meerprijs ook offline kan omdat je toch meer leert door te doen.
Op 2 juni 2018 begint de pilot versie waarbij 10 weken lang iedere week een les is.

Zou er interesse zijn voor een cursus als deze voor kinderen van ongeveer 4 tot 10 jaar?
Wat voor prijs zouden jullie willen betalen voor deze informatie? Zelf dacht ik aan een startprijs van 147, euro (dus 14, 70 per les).
Laatst bijgewerkt door Dani op 22-05-18 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: OP in overleg aangepast.

Paardenfan25

Re: Basiscursus paardenverzorging voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:41

Leuk idee! Denk dat daar wel een markt voor is

Hier helaas 2 zonen met nul interesse in paarden :(

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 05:51

Eerlijk gezegd denk ik dat er geen markt voor is. Jonge kinderen leren vooral door doen en ervaren. Niet door filmpjes kijken en daarna alles toch nog zelf moeten uitzoeken.
Daar komt bij dat er een enorme hoeveelheid filmpjes is met uitleg en informatie, die wél gratis zijn. Denk maar aan paardenpraattv.
Daarnaast gaat het om een flinke klap geld voor simpelweg filmpjes kijken.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:27

:)
Eefke85 schreef:
Op die manier kunnen ze onder andere alvast leren over de geschiedenis van paarden, hoe het lichaam werkt, stalling, weidegang, voeding en ziektes.
Voor kinderen die al (bijna) mogen rijden komt er een cursus over onder andere borstelen, longeren, opzadelen en houding tijdens het rijden.

Welke leeftijd heeft jouw doelgroep? Want als ik de beschrijving van de doelgroep lees gaat het om vrij jonge kinderen, maar de onderwerpen vind ik vrij zwaar zeg maar...

Ik zou zelf met mijn dochter van 4 als ze interesse zou hebben best iets willen ondernemer. Dat ze vast leert omgaan, poetsen etc. Maar geschiedenis, stalling, veel te hoog gegrepen. Daarbij vind ik het online bedrag veel te hoog en zou ik ook echt wel interactie met echte paarden willen..

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:34

Op de manege waar mijn dochter rijdt bestaat al iets soortgelijks. Daar wordt in kleine groepjes een combinatie van theorie en praktijk gegeven aan de nog wat jonge kinderen. Op hun niveau.
Ik weet niet precies wat dat kost (mijn dochter zit gewoon in de groepslessen rijden), maar ik heb daar wel meer vertrouwen in dan in iets online. Juist vanwege het praktijkdeel en ook omdat ze op school al vrij veel gebruik maken van leren/werken op de tablet dagelijks, is juist het tussen de paarden zijn en theorie en praktijk daar ter plekke combineren in mijn ogen beter.

Voor elke leeftijd zou het precies zijn?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:57

Ik vind bijna 150 euro voor een online training voor (jonge) kinderen knap aan de prijs.

Het meeste zullen ze uiteindelijk wel leren op de manege of van bokt etc.

Het idee vind ik an sich wel leuk. maar dan eerder als poetsklasje op een manege bijvoorbeeld. Waar ook echte interactie is met de dieren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:43

Ik denk niet dat er een markt voor is. Kinderen die nog niet mogen rijden zijn nog te jong om aan een soort zelfstudie te doen, en de geschiedenis boeit ze al helemaal niet. Ze willen alleen maar paardjes poetsen en knuffelen. Ze willen contact met paarden en geen theorie. En als ze filmpjes willen kijken zijn er honderden te vinden.
Op de manege in de buurt hebben ze voor jonge kinderen wel een apart uur in de week waar ze mogen borstelen en stappen terwijl iemand er naast loopt. Dat vinden ze echt prachtig. Bij zo'n les zou wat uitleg en theorie misschien wel aansluiten. Maar online niet, zeker niet voor dat geld.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:45

Voor 147 kunnen ouders ook wachten tot de beginnerscursus start en daar theorie krijgen. Ik zou dat als ouder never nooit betalen, zeker niet voor filmpjes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:48

Als ik naar mijn dochter kijk, die vond guppylessen op de manege leuker dan iets verteld of uitgelegd krijgen. En dan leer je al doende over paarden en pony's. Idd wat anderen ook zeggen dat werkt veel beter bij kinderen van pak hem beet, 4, 5 a 6 jaar oud. Dat is de doelgroep die vaak nog niet op les mag maar wel al iets met pony's willen doen. En ook nu ze groter is leert ze het meest in de praktijk, en als ze aangeeft zelf ergens klaar voor te zijn door bijvoorbeeld een vraag over een bepaald onderwerp. Ook zou ik er nooit bijna 150 euro voor betalen. Voor dat geld kun je een hoop leuke boeken over paarden kopen of lenen bij de bieb. En er staat al zoveel op youtube, ook voor kinderen. Ik denk niet dat er een markt voor is.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:50

Op de manege hier in de buurt is zo'n theorie en poetscursus verplicht voor beginners, en hun ouders. Leren ze hoe ze een paard moeten benaderen, hanteren, poetsen en opzadelen nog voordat ze mogen gaan rijden. Na afloop krijgen ze een mini poetskoffertje mee naar huis, erg leuk en leerzaam.

Net even opgezocht: basiscursus theorie en veiligheid kost 25 euro daar.
Laatst bijgewerkt door Wijsje op 22-05-18 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:50

dieseltje schreef:
Op de manege waar mijn dochter rijdt bestaat al iets soortgelijks. Daar wordt in kleine groepjes een combinatie van theorie en praktijk gegeven aan de nog wat jonge kinderen. Op hun niveau.
Ik weet niet precies wat dat kost (mijn dochter zit gewoon in de groepslessen rijden), maar ik heb daar wel meer vertrouwen in dan in iets online. Juist vanwege het praktijkdeel en ook omdat ze op school al vrij veel gebruik maken van leren/werken op de tablet dagelijks, is juist het tussen de paarden zijn en theorie en praktijk daar ter plekke combineren in mijn ogen beter.

Voor elke leeftijd zou het precies zijn?

Wat grappig, heel toevallig zit ik al een tijdje met het idee in m'n hoofd om zoiets te gaan opzetten.
Ik ben fysio voor paarden en hou me dus bezig met paardenwelzijn. Wat mij betreft moet er een hoop veranderen op dat gebied. De jeugd is, denk ik, de groep waar je met die bewustwording zou moeten beginnen.

TS, moge duidelijk zijn; k vind het een geweldig idee. Maar ben het wel eens met dat de praktijk meer over komt bij kinderen, dan alleen theorie.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:16

Ongeveer zelfde onderwerpen,maar wel iets oudere doelgroepen ben ik mee bezig vanuit het Young leaders program.
Alleen zijn de kinderen dan naast theorie, veelal praktisch bezig.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:23

Zou dat nooit betalen voor een online cursus. Een zelfstudie voor jonge kinderen? Veel leuker is een poetscursus op de manege waarbij je een pony echt kunt knuffelen. Filmpjes en leuke info voor kinderen is online gratis overal beschikbaar...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:25

Mijn dochter doet mee aan het young leaders program en daar leert ze veel uit de praktijk. En op een leuke manier. Is voor jeugd vanaf 8 jaar. Online zou ik never doen. Zitten ze weer achter zo’n scherm.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:27

Dat dus @kinel, voor zo'n prijs wil je gewoon minimaal een paard in het echt zien :+ . En dan 147 euro goedkoop nodig :') . Daar kun je wel 10 beginners-rijlessen van betalen. Veel leuker dan een theoriecursus op internet :7

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:32

Ik ben het wel met mijn voorgangers eens, te duur en te theoretische. Je zou beter iets op kunnen zetten van dag opvang voor kinderen maar dan met paarden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:33

Mijn dochter kijkt ook "gewoon' naar YT.
Zij vindt (vond) de filmpjes van HoefWijzer en PaardenpraatTV ontzettend leuk (zij vond/vind Britt hilarisch).
Daar wordt ook veel uitgelegd en voor gedaan (vooral de oudere filmpjes gaan over de basisverzorging).
En dat kost helemaal niets.

Zij is nu 14, maar vanaf een jaar of 10 begon ze interesse in de filmpjes te krijgen.
Voor die tijd vond ze het doen leuker.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 09:40

Het liefste werk ik ook vanuit de praktijk, inderdaad omdat kinderen dan meer leren door het te doen.
De uitdaging is dat veel mensen gewoon te weinig tijd hebben om hun kinderen ergens naar toe te brengen en ik woon natuurlijk ook wel in een uithoek van het land.
Zelf kan ik natuurlijk ook naar mensen toe komen, maar dan moet er ook net in de buurt een pony beschikbaar zijn en komen er benzinekosten bij.
Vandaar de keuze voor het online gedeelte.

Als jullie 147 euro teveel vinden, hoeveel zouden jullie dan in gedachten hebben voor 10 lessen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 09:58

misschien moet je het hele plan loslaten, hoe lastig ook als je je er zo voor hebt ingezet. Mensen geven niet alleen aan dat het bedrag te hoog is, maar ook dat de online-lessen geen markt hebben ivm 'schermpjestijd' en het grote aanbod wat er al ligt.

ik vind het daarnaast ook nogal een aanname dat mensen te weinig tijd hebben hun kind ergens heen te brengen. Als het kind wil sporten of een hobby heeft, hoort de taxidienst die ouders hebben daar vanzelfsprekend bij.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:04

Ik heb vroeger een startcursus bij de manege gedaan waar ik ging rijden. Dat was verplicht als je nieuw was. Leren poetsen, leiden, gedrag bij paarden herkennen. Leren opzadelen. Was een paar zaterdagochtenden...

Daarnaast zou ik persoonlijk het aantrekkelijker vinden als je het echt over paarden doet. Dus hoe paarden leven, wat ze eten in het wild, lichaamsstaal. Leer kids asjeblieft niet dat paarden in een stal horen, dat je moet trekken als je wilt stoppen, en een schopje geeft als je wilt lopen... dat hooi het belangrijkste is, en weidegang en vriendjes. Vertel over hoe de vacht van paarden werkt, dat is super interessant als je het speels doet. En over hoeven. Dat rijden ook anders kan én dan er ook andere dingen dan rijden bestaan! Leer ze asjeblieft vriendelijker en natuurlijker met paarden omgaan dan de vorige generaties.
Als er zoiets online zou komen zou ik dat super leuk vinden voor mijn 5 jarige en het geleerde kunnen we dan gelijj toepassen bij mijn paard samen :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:16

Eefke85 schreef:
Het liefste werk ik ook vanuit de praktijk, inderdaad omdat kinderen dan meer leren door het te doen.
De uitdaging is dat veel mensen gewoon te weinig tijd hebben om hun kinderen ergens naar toe te brengen en ik woon natuurlijk ook wel in een uithoek van het land.
Zelf kan ik natuurlijk ook naar mensen toe komen, maar dan moet er ook net in de buurt een pony beschikbaar zijn en komen er benzinekosten bij.
Vandaar de keuze voor het online gedeelte.

Als jullie 147 euro teveel vinden, hoeveel zouden jullie dan in gedachten hebben voor 10 lessen?

Heel eerlijk? € 0,--

Klinkt niet vriendelijk, maar ik zou het niet doen. Gratis misschien even kijken, maar niet echt "volgen"

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:23

Ik ga mee met de rest. Ik vind het idee super leuk, maar als extra naast een cursus met vooral veel praktijk. Kindjes in de leeftijdscategorie 4-10 ga je echt niet geboeid houden met filmpjes alleen, dat moet wel echt afgewisseld worden met opdrachten in de praktijk. Als jou filmpjes onderdeel zouden zijn van een praktijk cursus of workshop zou ik daar best zeg, 75/100 euro voor betalen (dat kids thuis jou filmpjes als naslagwerk kunnen gebruiken bv) maar 147,- voor een paar filmpjes alleen vind ik echt teveel.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 10:24

@Woepsie90, dat is ook precies mijn bedoeling. Het is niet mijn taak om een oordeel te geven over box of buiten, maar ik wil wel de mogelijkheden benadrukken.
De geschiedenis van paarden gaat ook niet in jaartallen, maar hoe paarden in het wild leefden en waarom ze dus soms kunnen schrikken van plotselinge bewegingen en over kuddegedrag.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:59

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 02:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:37

Je kunt ook gewoon beginnen en zien of er markt voor is :) . Persoonlijk investeer ik liever in theorielessen die je op de manege krijgt, omdat je het geleerde dan meteen in de praktijk kunt brengen. Ik zet mijn kind liever niet vaker achter een scherm dan nodig.