Nieuwbouw huis indeling, tips ideeen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Nieuwbouw huis indeling, tips ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 16:08

Wij komen er niet helemaal uit met de indeling van ons nieuwbouw huis en ik ben benieuwd of we mogelijkheden over het hoofd zien.
Het oorspronkelijk plan was rechts naast de bijkeuken een garage. Nu blijkt dat dan zowel de bijkeuken als garage als bijgebouw gezien gaat worden. We mogen het dan niet rekenen binnen de 750 m3 die we mogen bouwen, maar het gaat af van de 150 m2 die we aan bijgebouwen mogen zetten.

Nu willen we van die 150m2 graag een grote schuur met stallen wegzetten en een veranda plaatsen aan ons huis. Als we de bijkeuken hier ook van gaan zetten, dan moeten we heel erg gaan snijden in de schuur.

Nu hebben we een nieuw ontwerp waar de garage af gehaald is. Dit is de bovenste tekening. De architect denkt en vindt dat dit niet als bijgebouw gerekend kan worden, maar gewoon als hoofdgebouw. Dan valt het binnen de 750 m3.
Maar ik vertrouw hier niet zo op, althans het is meer de gemeente die ik hier niet op vertrouw en ik zie het gewoon gebeuren dat ze dit gaan zien als ondergeschikt gebouw, dus bijgebouw.

Een andere optie zou zijn om in plaats van een aanbouw de bijkeuken in het huis te verwerken, zodat de totale vorm rechthoekig blijft. Dan kunnen ze er geen bijgebouw van maken, maar maakt het echt overduidelijk deel uit van het hoofdgebouw.
En juist hier komen wij niet uit.

In de bijkeuken willen we ruimte voor een washok (afgesloten ruimte waar de wasmachine en droger uit het zicht kunnen en wat plaats is voor een voorraadkast of planken), wc, klein aanrechtje om handen te wassen en we willen er een garderobekast kunnen zetten.

Verder willen we vanuit de keuken met openslaande deuren de veranda op kunnen en er zicht op hebben. Dit is iets wat we erg graag willen, anders hadden we de keuken iets korter kunnen maken en daar de bijkeuken kunnen maken.

Dit is dus het ontwerp waarvan ik bang ben dat de bijkeuken als bijgebouw gezien gaat worden. Oorspronkelijk zat er rechts van de bijkeuken een garage. Deze laten we vervallen. In de schuur is ruimte genoeg voor een auto.

Afbeelding

Dit is dus het huis waar ergens op een logische plaats een bijkeuken in moet komen. Liefst echt in het huis verwerkt in een rechthoek. Indeling van het huis zou zelfs mogen veranderen. Belangrijk is alleen dat het echt een woonkeuken blijft en we vanuit de woonkeuken direct de veranda op kunnen.

Afbeelding

Hebben jullie nog ideeën? Overigens heb ik niet de originele tekeningen van de architect gebruikt. Die heb ik liever niet zo op een forum.

Yessy

Re: Nieuwbouw huis indeling, tips ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:14

Ik zou wel van de architect aan willen nemen dat die bovenste tekening prima is. Daar zit namelijk ook je beneden toilet, wat wel een vrij essentieel onderdeel van een Nederlands huis is :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:16

Ja, misschien niet meteen om je problemen op te lossen maar hier een paar tips. Studeerkamer iets kleiner maken zodat je een toilet in de hal hebt en de deur naar de studeer ook in hal plaatsen (snap je architect echt niet) meterkast onder de trap plaatsen. Rechte keuken tegen achterwand met kook eiland ervoor. En ga nog even verder denken over de bijkeuken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:19

Is de studeerkamer een must? In mijn ervaring gebruik je dat ding toch niet, behalve als rommelhok.

Kan je niet daar de bijkeuken van maken, met de faciliteiten die je wilt moet dat makkelijk passen.
En dan aan de achterzijde van de woonkamer een studie/werkplek creeëren.

Mijn man werkt thuis, 1 dag per week, en heeft zijn werkplek gewoon in de woonkamer.
Alleen hebben wij geen kinderen en ben ik overdag aan het werk. Weet natuurlijk niet wat jullie situatie is.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:36

Het lijkt mij simpel, gewoon het bestemmingsplan welk van toepassing is lezen. Daar staat alles in en gaat meestal nog veel verder zoals goothoogte, dakhelling en hier in de region staat zelfs de kleur stenen en dakpannen erin. Voor degenen die dat niet wil is er weer een apart stuk waar je dan alleen heeft te houden aan groottte. Uiteraard staat er ook in wat men onder hoofdgebouw en bijgebouw verstaat. Bij twijfel bij de Gemeente bouwzaken langsgaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 16:45

Yessy schreef:
Ik zou wel van de architect aan willen nemen dat die bovenste tekening prima is. Daar zit namelijk ook je beneden toilet, wat wel een vrij essentieel onderdeel van een Nederlands huis is :)

Dat is een beetje mijn onzekerheid. Hij stond er van te kijken dat het afgekeurd werd toen de garage er nog bij aan zat. In dat ontwerp vonden ze zowel de garage als bijkeuken bijgebouw. Dus vandaar mijn twijfel nu.

bigone schreef:
Ja, misschien niet meteen om je problemen op te lossen maar hier een paar tips. Studeerkamer iets kleiner maken zodat je een toilet in de hal hebt en de deur naar de studeer ook in hal plaatsen (snap je architect echt niet) meterkast onder de trap plaatsen. Rechte keuken tegen achterwand met kook eiland ervoor. En ga nog even verder denken over de bijkeuken.

De meterkast zit niet onder de trap. De meterkast zit direct rechts als je via de voorkant binnen komt. De trap zit links. Toilet willen we bewust niet in de hal. Het liefst willen we die snel bereikbaar vanuit buiten/veranda. Omdat wij veel buiten leven/bezig zijn/kinderen zwemmen in de zomer, vinden we het fijn om vanuit buiten de wc snel te kunnen bereiken.

Omdat mijn man vaak smerig werk doet (mest uitrijden e.d.) is het fijn dat ook hij niet heel het huis door hoeft :+

Verplaatsen van de keuken ga ik inderdaad ook eens naar kijken!

MarliesV schreef:
Is de studeerkamer een must? In mijn ervaring gebruik je dat ding toch niet, behalve als rommelhok.

Kan je niet daar de bijkeuken van maken, met de faciliteiten die je wilt moet dat makkelijk passen.
En dan aan de achterzijde van de woonkamer een studie/werkplek creeëren.

Mijn man werkt thuis, 1 dag per week, en heeft zijn werkplek gewoon in de woonkamer.
Alleen hebben wij geen kinderen en ben ik overdag aan het werk. Weet natuurlijk niet wat jullie situatie is.

Geen must, maar wel een groot pluspunt voor ons. Vanwege een eigen bedrijf is het ideaal om daar de boekhouding te kunnen doen. Maar dat zou ook makkelijk in de huiskamer kunnen.
Wel was ons idee erachter dat we er later altijd nog een slaapkamer van kunnen maken en in de bijkeuken een douche.

De optie om daar de bijkeuken te maken heb ik ook al overwogen. Alleen blijf ik het vreemd vinden om het dan naast de voordeur te hebben :+

Vrijdag komt de architect weer en dan willen we echt een goed gaan kijken. Een plan B maken voor als de bijkeuken niet tot het hoofdgebouw mag horen.
Een optie is toch ook nog de schuur iets verkleinen en de bijkeuken iets verkleinen en dan gewoon op dezelfde plaats houden. Dan kan de bijkeuken ook van de 150 m2.

Pffff moeilijk :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:48

Dan toch dat tweede toilet in de hal, wij hebben een oud huis en het toilet in de bijkeuken, ideaall voor ons maar met visite niet fijn. Meterkast kan toch ook verplaatst worden en wanneer je een huis van 750 kuub kunt bouwen, wow, dat is huge. Dan zijn er veel andere mogelijkheden. Kijk wat betreft douchen dan ook eens naar een toilet met douche in de bijkeuken, wanneer je toch veel buiten leeft is dat ideaal, ook voor smerige mannen en kinderen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 16:56

Nico12 schreef:
Het lijkt mij simpel, gewoon het bestemmingsplan welk van toepassing is lezen. Daar staat alles in en gaat meestal nog veel verder zoals goothoogte, dakhelling en hier in de region staat zelfs de kleur stenen en dakpannen erin. Voor degenen die dat niet wil is er weer een apart stuk waar je dan alleen heeft te houden aan groottte. Uiteraard staat er ook in wat men onder hoofdgebouw en bijgebouw verstaat. Bij twijfel bij de Gemeente bouwzaken langsgaan.

In het bestemmingsplan staat bij ons niet vermeld welke kleur stenen en dakpannen e.d. we moeten gebruiken. Misschien omdat het buitengebied is? Goothoogte, dakhelling, aantal m3 en aantal m2 e.d. weten we.
Hoofdgebouw en bijgebouw staat er inderdaad in. Alleen zijn dat erg vage begrippen. Dit staat er namelijk over een bijgebouw in het bestemmingsplan:
''een vrijstaand of aan het hoofdgebouw gebouwd gebouw, dat zowel ruimtelijk (door zijn constructie en/of afmetingen) als functioneel ondergeschikt is aan een op hetzelfde bouwperceel gelegen hoofdgebouw maar van daaruit niet rechtstreeks toegankelijk is en ten dienste staat van dat hoofdgebouw''.

Het leek de architect en ons dat een bijkeuken met toilet, wasmachine en droger geen ondergeschikte functie heeft. Maar de gemeente dacht daar anders over.

Wij zijn al meerdere keren bij de gemeente geweest, maar dit is volgens mij niet iets dat we even kunnen vragen. Het moet ingediend worden als concept en dan wordt het getoetst bij de Welstand. Al kan ik een belletje wagen en een afspraak maken om één en ander na te vragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:59

Een gemeentelijke afdeling is verplicht zijn burgers te helpen met dit soort vragen dus je kunt de tekeningen meenemen en om een gesprek vragen. En dat moeten ze gratis doen en dan precies uit laten leggen wat wel en wat niet mag.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 17:01

bigone schreef:
Dan toch dat tweede toilet in de hal, wij hebben een oud huis en het toilet in de bijkeuken, ideaall voor ons maar met visite niet fijn. Meterkast kan toch ook verplaatst worden en wanneer je een huis van 750 kuub kunt bouwen, wow, dat is huge. Dan zijn er veel andere mogelijkheden. Kijk wat betreft douchen dan ook eens naar een toilet met douche in de bijkeuken, wanneer je toch veel buiten leeft is dat ideaal, ook voor smerige mannen en kinderen.

Dat is inderdaad geen gek idee. Ik dacht dat je het juist raar vond, een meterkast onder de trap, vandaar dat ik dit aanhaalde. Dan heb ik je verkeerd begrepen.
Ja die douche in de bijkeuken zijn we inderdaad zeer sterk aan het overwegen. De badkamer komt namelijk boven.
750 m3 is inderdaad zeer riant, dus dit moet gewoon lukken. Maar soms staar je jezelf blind en kom je er even niet meer uit.

Dan ga ik eerst eens een afspraak maken en uitvogelen of een bijkeuken zoals in mijn eerste ontwerp als hoofdgebouw gebouwd mag worden!!!

In onze huidige woning moeten we heel wat vertrekken door voor we bij de toilet en keuken zijn. Dat is nu echt mijn frustratiepunt. Als ik lekker buiten zit met visite heb ik niet even drinken gehaald. Buiten eten is al helemaal niet handig. En vieze natte kinderen die heel het huis door moeten om naar de wc te gaan ook niet :+

EDIT net een afspraak van 30 min. gemaakt voor ''bestemmingsplan informatie''. Ik hoop echt dat ze me antwoord kunnen geven op mijn vraag of het wel of geen bijgebouw is.
Zijn er al veel vaker geweest en mijn ervaring is dat er soms het ene gezegd wordt, maar na toetsing door een commissie blijkt dat het toch anders ligt.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 14-05-18 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:12

Jullie leven dus heel veel buiten, dan kun je overwegen om de woonkamer wat te verkleinen, ik ben helaas niet handig met tekenen op de pc maar heb een ontwerp in mijn hoofd waarbij je echt een riante woonkeuken hebt, ruime bijkeuken en ruime studeer/slaapkamer beneden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 17:14

bigone schreef:
Jullie leven dus heel veel buiten, dan kun je overwegen om de woonkamer wat te verkleinen, ik ben helaas niet handig met tekenen op de pc maar heb een ontwerp in mijn hoofd waarbij je echt een riante woonkeuken hebt, ruime bijkeuken en ruime studeer/slaapkamer beneden.

De woonkamer zou best wat kleiner mogen! Als de indelingen maar een beetje logisch zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 05:13

Leuk puzzelen!
Moet je huis totaal rechthoekig zijn dan ivm de bijkeuken als bijgebouw gezien is?

Ff kijken, totaal iets anders:
- de studeerkamer blijft
- de hal wordt exact hetzelfde als de studeerkamer links liggend
- samen bestrijken de hal en studeerkamer de totale breedte , en dan iets minder diep ivm totale breedte huis. Anders krijg je wel een erg grote studeer. Als ik nu de hal draai dan gaat de hal namelijk langer worden tot aan de buitenmuur dan het ontwerp nu in het midden.
- en dan de volgorde links naar rechts: woonkamer, keuken, bijkeuken. Waarvan de bijkeuken smal is.
- vanuit de hal de 2 deuren naar woonkamer en studeerkamer. Zo heb je door geen deur naar studeerkamer vanuit de keuken meer muur oppervlak (bij)keuken voor een wc. Waar de deur nu zit kan je dan je aanrecht van je keuken zetten/doortrekken. Zo behoudt je sowieso je deur keuken/bijkeuken op dezelfde plaats.
- wc in hal
- wc/douche in bijkeuken
- voordeur kan blijven waar hij zit als je dat als look in het midden van je gevel belangrijk vindt
- hal kan dan worden trap, wc, voordeur, muur met deur studeerkamer. Waarvan wc op de plek van de trap tegen de muur aan zit precies waar geen raam in je gevel staat getekend.
- ramen kunnen hetzelfde blijven.

Telt de garage überhaupt als bijgebouw? Ook als deze direct aan het huis zit?
Zodat je ook nog de optie hebt om in de garage afmeting je bijkeuken te plaatsen (met muur).

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 11:04

Hannanas schreef:
Leuk puzzelen!
Moet je huis totaal rechthoekig zijn dan ivm de bijkeuken als bijgebouw gezien is?

Ff kijken, totaal iets anders:
- de studeerkamer blijft
- de hal wordt exact hetzelfde als de studeerkamer links liggend
- samen bestrijken de hal en studeerkamer de totale breedte , en dan iets minder diep ivm totale breedte huis. Anders krijg je wel een erg grote studeer. Als ik nu de hal draai dan gaat de hal namelijk langer worden tot aan de buitenmuur dan het ontwerp nu in het midden.
- en dan de volgorde links naar rechts: woonkamer, keuken, bijkeuken. Waarvan de bijkeuken smal is.
- vanuit de hal de 2 deuren naar woonkamer en studeerkamer. Zo heb je door geen deur naar studeerkamer vanuit de keuken meer muur oppervlak (bij)keuken voor een wc. Waar de deur nu zit kan je dan je aanrecht van je keuken zetten/doortrekken. Zo behoudt je sowieso je deur keuken/bijkeuken op dezelfde plaats.
- wc in hal
- wc/douche in bijkeuken
- voordeur kan blijven waar hij zit als je dat als look in het midden van je gevel belangrijk vindt
- hal kan dan worden trap, wc, voordeur, muur met deur studeerkamer. Waarvan wc op de plek van de trap tegen de muur aan zit precies waar geen raam in je gevel staat getekend.
- ramen kunnen hetzelfde blijven.

Telt de garage überhaupt als bijgebouw? Ook als deze direct aan het huis zit?
Zodat je ook nog de optie hebt om in de garage afmeting je bijkeuken te plaatsen (met muur).

Oh wow, dit ga ik straks eens uittekenen! Zo had ik het nog niet bekeken!

Garage is in ons geval altijd bijgebouw, omdat het een ondergeschikte functie heeft (volgens bestemmingsplan). Ook als deze inpandig in het huis verwerkt zou worden. De garage laten we dus vervallen, omdat we nu geen garage gewend zijn en straks de auto ook in de schuur kwijt kunnen als we hem binnen willen zetten.

Ik vrees inderdaad dat de bijkeuken als bijgebouw wordt gezien als het huis niet rechthoekig is. Ik heb gisteren snel een afspraak online gemaakt. Om 12:00 uur heb ik een afspraak van 30 min. voor bestemmingplan info. Dan wil ik het ontwerp met de bijkeuken eraan vast meenemen en hoop ik dat ik antwoord krijg op de vraag of het wel of niet tot het hoofdgebouw wordt gerekend.

Bedankt iedereen voor de input! Ik ben benieuwd zometeen!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:18

Ik zou de veranda doorschuiven naar links, zodat die voor de woonkamer komt te liggen. En dan de bijkeuken een kwart slag draaien en ook doorschuiven naar links, zodat die in het verlengde van de keuken komt te liggen.

Ik zou dan zelf de toegang tot de veranda vanuit de woonkamer maken, maar als toegang vanuit de keuken een must is, dan zou je de deuren in de keuken in de hoek moeten zetten. Dan zou dat denk ik net moeten kunnen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:24

Ik zou zeker de wc verplaatsen naar de hal, door bv studeer kamer iets te verkleinen. Er is niks zo vervelend als je bezoek door jouw keuken moet voor het toilet.
Ik vraag me ook af hoe breed de "voor" kamer is, het lijkt op een krappe 3 meter, is dit ruim genoeg? Voor de inrichting bank met tv kast is dat vrij smal. Voor een eettafel prima, maar wil je altijd met je hete pannen door de hele woonkamer lopen? Denk ook aan het praktische tafel dekken en afruimen?
Of misschien de muur doorbreken en de studeerkamer opheffen en een grote woon keuken creëren? Of de studeer kamer verplaatsen naar links voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:37

https://www.nova-huis.nl/k164.html kijk eens naar de indeling van dit huis, waarschijnlijk meer dan 750 kuub maar dat kun je nog wel aanpassen, van de garage zou ik dan een kleinere slaapkamer maken met in de bijkeuken een complete badkamer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 13:03

Net terug van de gemeente. Op deze manier getekend hoort de bijkeuken bij het hoofdgebouw. Punt is alleen dat zij denkt dat de welstand hier niet mee akkoord gaat. Doordat het echt een aanbouw is en niet in verhouding met de woning.
Advies was toch om het echt in een rechthoekig huis te verwerken. Dus ik denk dat we daar nu voor gaan.

Roodvos, doordat het een leefkeuken wordt, geven wij de voorkeur aan vanuit de keuken de veranda op kunnen i.p.v. via de huiskamer. Het liefst houden we daar wel aan vast. Maar wat jij nu zegt, bijkeuken in verlengde van de keuken is wel weer een goede optie. Pfff zo moeilijk....

bridgetF schreef:
Ik zou zeker de wc verplaatsen naar de hal, door bv studeer kamer iets te verkleinen. Er is niks zo vervelend als je bezoek door jouw keuken moet voor het toilet.
Ik vraag me ook af hoe breed de "voor" kamer is, het lijkt op een krappe 3 meter, is dit ruim genoeg? Voor de inrichting bank met tv kast is dat vrij smal. Voor een eettafel prima, maar wil je altijd met je hete pannen door de hele woonkamer lopen? Denk ook aan het praktische tafel dekken en afruimen?
Of misschien de muur doorbreken en de studeerkamer opheffen en een grote woon keuken creëren? Of de studeer kamer verplaatsen naar links voor.

Net even gekeken en die is 3,75 m. Prima, maar moet inderdaad niet veel smaller. De woonkamer is 8.70 lang en op het brede stuk (kant veranda) is het 5,96 m breed.
De keuken is nu ingetekend op 4,56m x 5,41m. Hier willen we ook in eten. Dus niet met pannen naar de woonkamer gelukkig. Wel willen we vaak in de zomer buiten eten, dus daarom lijkt het ons ook zo fijn vanuit de keuken openslaande deuren naar de veranda. Ook om drinken te pakken e.d.

Omdat we veel buiten/onder de veranda zullen zijn en overdag ook veel in de woonkeuken zitten (doen we nu ook) willen we juist dat vanuit daar de wc snel bereikbaar is.

Bigone, thanks! Ik ga eens even kijken!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:18

Waarom niet gewoon een bijkeuken over de hele diepte van het huis?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:37

Is er in de schuur niet een plek voor de studeerruimte en misschien een douche en wc.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 21:23

lizy29 schreef:
Waarom niet gewoon een bijkeuken over de hele diepte van het huis?

Omdat we dat denk ik niet gaan redden met het aantal m3. We mogen max. 750 m3 bouwen. De aanbouw is maar 1 woonlaag. Als we hem naast de keuken en studeerkamer over heel de diepte krijgen (echt erbij dus huiskamer en keuken niet versmallen) komt er automatisch een bovenlaag boven en zolder. Dan gaat het met het aantal m3 al heel snel.
Maar ik ga het de architect vrijdag eens voorleggen. Eens kijken hoeveel ruimte we nog hebben.

Britta31, studeerruimte kan inderdaad prima in de schuur. Daar willen we toch een zithoek maken voor de meiden en hun vriendinnen. Sowieso is een studeerkamer een extraatje en niet perse een must. Plaatsen genoeg op te studeren.

Douche en wc zou kunnen, maar we hebben het liever gewoon in huis. Maar het kan zeer zeker een optie zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:41

Boven plaats je toch nog een badkamer en wc?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 22:10

Hannanas schreef:
Boven plaats je toch nog een badkamer en wc?

Ja, klopt! Boven komt gewoon een badkamer met wc.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:56

Hoeveel meiden heb je?Meerdere dochters en 1 badkamer geeft nog wel eens problemen :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:01

Britta31 schreef:
Hoeveel meiden heb je?Meerdere dochters en 1 badkamer geeft nog wel eens problemen :)

:D