Hulp gevraagd, auto cadeau geven!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achaiah

Hulp gevraagd, auto cadeau geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 15:15

Goedemiddag allemaal.

Beetje gekke vraag wellicht op een paardenforum, maar ach hier zitten zo veel mensen met verstand van van alles en nog wat, plus hier kan ik lekker stiekem anoniem praten i.p.v. een oproep op Facebook, dat valt op :D

Oké, over 1,5 maand is mijn vriend jarig. Ik wil een auto aan hem geven als verjaardagscadeau. Nou ben ik alleen niet de geschikte persoon om een auto te kopen :') dus ik heb hulp nodig!
Ik heb zelf geen rijbewijs, ik kan dus geen proefrit maken! Ik weet ook totaal niet waarop te letten!
Ik ben internet aan het afspeuren, en kom wel genoeg tegen waarvan ik weet dat het zijn smaak en merk is, maar verder... waar moet ik op letten? Qua kilometerstand en andere dingen?

Ik wil het natuurlijk het liefst als verrassing houden en op de dag zelf het cadeau geven met een strik eromheen. Ik hou wel van een beetje ontknoping *\o/* Ik weet wat hij ongeveer zoekt, hij was namelijk zelf al opzoek aangezien zijn auto op sterven na dood is, dus heb heel geïnteresseerd meegekeken naar waar hij op zocht. Dus qua type auto maak ik me geen zorgen dat het een flop word, alleen ik zit met een budget (max 1500) en wil geen auto cadeau doen die binnen een maand niet meer rijdt. Tips? Tricks? Wellicht iemand die mij als ik een linkje doorstuur van een bepaalde auto per pb een go or no go kan geven?

Of mij gewoon kan vertellen dat ik weer een heel slecht plan heb bedacht :')

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:17

Achaiah schreef:
Of mij gewoon kan vertellen dat ik weer een heel slecht plan heb bedacht :')

_/-\o_ := :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:17

Zo, dat is nogal een cadeau :=
Weet je wat je vriend het liefste heeft? En dan zit je nog met benzine of diesel, schakelbak of niet etc.
Vergeet niet dat hij voor alle kosten moet opdraven en als je een auto met geschiedenis koopt kan dat nog weleens heel vervelend uitpakken. Plus wegenbelasting, verzekering etc. Je zit zo aan een paar honderd euro onderhoudskosten en dan zijn er nog geen gekke dingen gedaan. Kan hij die kosten dragen en wil hij dat?
Ik zou dit niet zomaar doen.

antje_vip

Re: Hulp gevraagd, auto cadeau geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:19

Kan je vader niet mee of een ander familielid?

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 15:19

Neeeee maar ik zie het helemaal voor me gewoon, strikje erom en al _O-

@cayenne daar zit ik ook een beetje mee. Mijn 2e optie is dan om op zijn verjaardag wat autobedrijven af te gaan en hem zelf een laten uitzoeken, Maarja als ze dan niks hebben staan word t ook zon teleurstelling -O-

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:19

Ik mocht ook zeggen dat ik het een slecht plan vind, toch? Met zon budget valt het niet mee om een auto te vinden die weinig problemen zal hebben. Wat Cayenne zegt, dus!

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 15:22

Heel veel erger dan de huidige auto kan het gelukkig niet worden, die is echt klaar voor het kerkhof :=
Maar het is duidelijk dat ik hier nog eventjes over moet brainstormen :):)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:22

Ja, slecht plan.

Ga lekker een dagje samen auto's kijken. Zeker voor dat budget neem je best een risico. Het kan goed gaan, maar ook helemaal niet.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:24

Je kan altijd nog de strik op een speelgoedautotje/de huidige auto leggen met een kaart waarop staat dat jullie opzoek gaan naar een nieuwe auto. :D

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:25

Nou een auto kopen voor 1500 euro kan ook best een flop worden hoor, je moet maar net de verkeerde treffen, dan kost die auto je vriend heel veel meer geld.

Ik denk dat je beter samen gewoon een auto kunt gaan uitzoeken, lekker proefritjes maken en wellicht kan hij zelf een bedrag toevoegen aan de auto en kan hij een iets duurdere auto halen.

Koop je een modelauto voor hem met een strik eromheen om te geven met daarbij de boodschap dat deze ingewisseld kan worden voor een echte ;)

Daarnaast zie ik ook nog niet zo heel handig hoe je dat met de verzekering en autopapieren (overschrijven) gaat regelen. Dat moet geregeld zijn, VOORDAT ie bij je vriend op de stoep staat, en daarvoor heb je hem wel nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:27

Mijn vriend vergelijkt soms wel maandenlang auto's voor hij er een koopt. Ik zou me er niet aan wagen. Zeker als je echt je zinnen erop gezet hebt ga je sneller genoegen nemen met iets dat het net niet is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:28

Hiraeth schreef:
Je kan altijd nog de strik op een speelgoedautotje leggen met een kaart waarop staat dat jullie opzoek gaan naar een nieuwe auto. :D

Dit vind ik een heel goed idee! :j

Overigens heb ik zelf wel een autootje van 1500 euro waar ik al 6,5 jaar met weinig onkonsten enorm van geniet. Inmiddels 18 jaar oud en (volgens mijn vriend) rijp voor de sloop, maar een goede auto kopen met dat budget kán dus wel. Als je mazzel hebt.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:28

Je zegt dat hij zelf al aan het kijken was, dus dan neem ik aan dat hij al een butged er voor heeft. Dan zou ik als ik jou was hem lekker meenemen een dagje autoshoppen en vertellen dat hij er 1 kan uitzoeken voor 1500€ meer. Dan heeft hij vast een mooiere, jongere en betere auto. Win win toch?

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 15:29

Zo ver was ik ook hoor :D
Idee was dat ik hem op de bewuste dag meenam naar de auto toe, niet andersom natuurlijk.

Maar Thanks voor de feedback, dit soort dingen lijken in mijn hoofd altijd enorm leuk, maar in de praktijk wat minder handig :')

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:29

Ga naar de garage waar je vriend of familie bekend is en leg het daar eens voor.

Hier twee succesverhalen:
- Kia Pride uit 2000 gekocht voor 1000 euro: 4 jaar in gereden, waarvan 3 jaar kosteloos door de APK (uiteindelijk weg moeten doen, omdat die ging roesten op de plek van het fabrieksknummer. Deze moet leesbaar zijn: kon gefixt worden, maar met komende kosten voor vervangen distributieriem ervoor gekozen om dat niet te doen).
- Peugeot 206 uit 2002 voor 1500 euro: ik cross er al 2 jaar in rond (dagelijks 50 km) en hij rijdt zooo fijn! :D Tot nu toe ook nog niet veel kosten aan gehad.

Mijn garage is dan ook echt heel fijn en eerlijk. Ze zouden nooit iets aanraden, omdat ze dan aan iemand kunnen verdienen.

Welke afstanden rijdt jouw vriend TS? En in welke auto rijdt hij nu rond?
Laatst bijgewerkt door Denise_Storm op 07-05-18 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Shenavallie

Hiraeth schreef:
Je kan altijd nog de strik op een speelgoedautotje/de huidige auto leggen met een kaart waarop staat dat jullie opzoek gaan naar een nieuwe auto. :D

+:)+

Dancer

Ik zou een speelgoed autootje kopen en daarin een cheque doen waarbij je je vriend € 1.500,-- cadeau doet met een leuk briefje erbij.. Hij kan dan zelf een bedrag bijleggen en een betere auto kopen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 15:30

Dancer schreef:
Ik zou een speelgoed autootje kopen en daarin een cheque doen waarbij je je vriend € 1.500,-- cadeau doet met een leuk briefje erbij.. Hij kan dan zelf een bedrag bijleggen en een betere auto kopen.

Dit is denk ik een mooi alternatief +:)+

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:32

Kijk vooral of de auto goed/redelijk onderhouden is. Dit kan via het onderhoudsboekje als het goed ingezien worden.

Check of de kilometerstand klopt volgens NAP is (staat er vaak bij). Maar ik zou het het belangrijkste vinden dat er een recente APK keuring op zit.

Of het een goed idee is? Tjsja, het is in ieder geval een leuk idee :).

Je kan best een oudere polo/ ka of iets dergelijks in deze prijsklasse vinden. Op marktplaats, gaspedaal etc. kun je wel zien welke km stand reëel is, deze zou ik zo laag mogelijk zoeken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:32

wat zoek je juist?

ik zoek altijd ook een goedkope 2de hands wagen,maar altijd een oudere wagen en zoek dan nog specifiek eentje die te koop komt door het overlijden van de eigenaar....
een auto van oudere mensen is eentje die meestal goed onderhouden werd en niet veel geleden heeft.
tot nu toe al altijd prima geweest.
(nu bv een rover gekocht voor 450 euro,fantastische wagen!)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:33

Ik vind die 2e optie nog niet zo verkeerd hoor!
Proefrijden moet sowieso gebeuren - dan zie of hoor je lig hoe de auto bijv ligt op de snelweg.

Ik zou als ik jou was een speelgoedautootje kopen en de dag volplannen met het bezoeken van garages. Je kan van tevoren kijken welke dealers of particulieren auto's hebben staan die je vriend volgens jou tof vind. Dan samen de auto's afgaan en proefrijden.

Vind het super tof dat je dit wil doen!

Voordeel hiervan is dat als hij z'n droomwagen vindt voor meer dan 1500, hij zelf bij kan leggen. En wanneer een auto fijn rijdt is heel persoonlijk.

Voor 1500... Tja. Probeer een zo goed mogelijke deal te krijgen wb leeftijd en km's. Let op dat de apk nog een tijd geldig is, check het kenteken op NAP (sommige auto-sites checken dit automatisch) en vraag of de distributieriem vervangen is (normaal elke 100.000km of 10 jaar geloof ik - vrij duur geintje)

Zelf vind ik de Aziatische merken een stuk degelijker, zeker in die prijsklasse (en dus vaak leeftijd). Minder onderhoud en als er wat nodig is, redelijk goedkoop te repareren. Maargoed, ik weet niet wat de wensen zijn :+

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 15:35

Wat ik weet is dat hij graag een station wil, ivm ruimte, en het liefst een Opel! Nu ook een Opel maar het soort al sla je me dood. Eentje uit t jaar kruik.

Maar jongens ik ben soms wat impulsief.. beetje YOLO :')
Jullie hebben me nu al geholpen, ik maak er gewoon een dingetje van met de zgn “cheque” die hij lekker uit een taart in de vorm van een auto mag gaan vissen ofzo ~~}>

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:50

Het gaat er niet eens alleen om of de auto goed en in orde is enzo, maar een auto is ook echt wel een persoonlijke keuze. Je kunt iets kopen waarvan jij vindt dat die nog in goede staat is en dan vindt hij hem wellicht niet fijn rijden. Dat is echt zo persoonlijk.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:00

Wij nouja manlief is ook opzoek naar een andere auto, ik zou persoonlijk een envelop met cheque of geld erin geven met tekst koop maar een mooie auto.... auto is toch iets eigens kijk naar verzekering wegenbelasting, diesel benzine, pk etv etc

LoeOrange

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:15

Ik heb, afgelopen december, ook een auto gekocht voor mijn vriend (echter wel in een hogere prijsklasse). Hier wist hij ook niets vanaf. Echter zijn wij beide gek op auto’s en zodoende wist ik waar ik hem blij mee zou maken.
Maar ook ik vond het moeilijk. Ik heb zelf wel bepaalde eisen (lees: strenge eisen :+ ) aan een auto maar op technisch gebied bak ik er niets van. Ik heb mijn schoonvader meegenomen. Hij heeft ontzettend veel verstand van auto’s en kon mij goed helpen.
Als ik dit alleen zou hebben moeten doen, had ik het nooit gedaan en inderdaad aangekondigd aan vriendlief dat we samen voor een bepaald budget naar een auto konden gaan kijken.
Overigens was mijn vriend wel enorm verrast. En keek als een boer met kiespijn toen ik aan kwam rijden. Nou heb ik hem wel een auto kado gedaan welke bijna identiek aan die van mij is, misschien dat dit voor zijn gezichtsuitdrukking zorgde _O-

TS, geef je vriend een kado waarmee je hem laat weten dat je wil bijdragen aan een nieuwe auto.
Misschien is het alvast verstandig wel te oriënteren op een auto en mogelijk bij bepaalde garages/handelaren een afspraak te maken voor een proefrit zodat je dit op of na zijn verjaardag kunt gaan doen?