Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:17

Dat je een keer iets krijgt wat niet helemaal is wat je zocht, wat geeft dat, als het uit een goed hart komt...? Met zo'n lijst gaat het duidelijk niet meer om dàt je iets krijgt, maar om wàt je krijgt...

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:20

Ik zie dat toch echt anders

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:20

M_D_H schreef:
Nou ik vind het alleen maar voordelen hebben, zo'n lijst. Je krijgt niks meer dubbel en door hem alvast mee te sturen voor kom je extra vragen. Daarbij ben je nog altijd vrij om van de lijst af te wijken.
Ideaal :j


Snap ik. Maar volgens mij hangt het hier op twee dingen:
- mensen die je nooit ziet en dan opeens met een lijstje op komen draven
- lijstjes met hele dure cadeautjes (en geen onder de €10)

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:25

Ik zou me kapot schamen als ik een kadolijst presenteer en het goedkoopste kost al 100 euro!

Geef me dan inderdaad liever geld en dan spaar ik op die manier zo'n honderd euro kado bij elkaar.

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 23:28

Nou ja, als je de reactie van Nikass leest gaat het echt om de lijst.

Ik ga sowieso niet naar mensen die je nooit ziet en ik nodig zelf die mensen ook niet uit -> Awkward.
Op mijn lijstje staan ook dure dingen maar ik heb ook 2 vriendengroepen die cadeaus samen geven en mijn ouders geven sowieso altijd een duur cadeau dus dan kan je er ook duurdere cadeaus op je lijstje zetten.

Maar de lijst zelf is ook ideaal omdat je cadeaus kan weg strepen zodat iedereen kan zien dat die al gekocht zijn. De maker van de lijst kan aanvinken dat die de lijst zelf niet meer kan inzien, dus je weet ook niet wat je krijgt.

Daarbij moet je het zien als tips :j
Niet als een boodschappen lijst

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 00:00

Ik heb voor de verjaardag en geboorte van mijn dochter ook zo’n lijstje gemaakt. Bij het kaartje op de achterkant gemeld dat als ze inspiratie zoeken ze daar konden kijken en bij haar verjaardag vroegen mensen wat ze konden kopen, dan gaf ik de link. Maar er stonden cadeau’s op vanaf €5 tm €30,-
De bedragen die hier genoemd werden vind ik wel absurd.

Ergenis hier is de aanhoudende hoofdpijn vanuit nek.

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 00:06

Kijk, 5 t/m 30 euro vind ik al heel anders. Dan moet het wel mogelijk zijn binnen eigen budget wat uit te zoeken.

Ik heb net geprobeerd mezelf te bedenken of ik een kadolijst zou kunnen opstellen voor mezelf. Het antwoord is nee. Ik kom niet verder dan nieuwe bergschoenen, maar aangezien die 50 euro kosten zou ik liever geld zien en dat ik dankzij een aantal mensen die schoenen kan kopen. :)

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 00:28

Ik heb altijd duurdere en minder dure dingen op de lijst staan. Het is gewoon niet handig als ik 3 keer Rupsje Nooit Genoeg krijg ofzo.

Ik zie het als een inspiratielijst. Het is geen must.

Ik ga alleen naar vrienden/familie, budget voor vrienden is +- 50 euro, voor fam 150.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 01:34

Ik had een tijd geleden een voerton aan een vriendin uitgeleend en onlangs vroeg ik of ik die weer terug kon krijgen. Ik kreeg toen toch wel zo'n rare reactie.. :oo
Ik kreeg de ton niet terug totdat ik haar had betaald voor de helft van de parkeerkosten van een uitje wat we samen hadden gehad, 2 of 3 jaar geleden. Ze was daarnaast ook van mening dat ik had gezegd dat ze de ton mocht houden omdat ik die toch over had... (ik weet zeker dat ik dat nooit heb gezegd. Wel dat hij op dat moment over was, maar dat betekent niet dat je m dan maar mag houden) Daarnaast begon ze ook nog over dat zij altijd het eten en drinken onderweg betaalde als we samen weg waren. Ze wist zelfs nog te benoemen wat ik had gehad en wat dat had gekost. :=
Dat we altijd(!) in mijn auto reden (op dat moment een escalade, reken maar uit, denk dat ik dan onder aan de streep nog heel wat krijg), dat ik vaak ook de auto vol had met eten en drinken om te delen voor onderweg (ben ik van huis uit gewend, kopen eigenlijk nooit bij tankstations ed) en dat het eigenlijk altijd uitjes waren op haar uitnodiging of dat we ergens speciaal voor haar naartoe moesten (ook regelmatig met trailer) en dat ik daar nooit een cent voor heb gevraagd, deed niet ter zake.
Ook wilde ze nog de helft van de 25 euro die zij mij (ongevraagd) had gegeven voor een klein klusje wat ik dagelijks voor haar deed, maar dat hoefde na een halve maand toen ineens niet meer. Dat ik datzelfde klusje voorheen ook al heel vaak voor haar had gedaan zonder enige vorm van vergoeding, was ze vast vergeten.

Dus ik kon dat geld aan haar betalen en anders kon ik fluiten naar de voerton. :n

Spreekt voor zich dat we inmiddels geen vrienden meer zijn.
Nog nooit van mn leven heb ik zoiets meegemaakt en heeft me ook wel weer even flink aan het denken en twijfelen gezet wat betreft mijn vertrouwen in mensen..

Bij ons is het altijd heel normaal dat we als vrienden dingen voor elkaar doen zonder daar geld voor te vragen. Bij dagjes uit en dergelijke delen we de kosten, rijden we om beurten en ook om de beurt doen we wel rondjes geven qua versnaperingen. We houden echt niet bij wie precies wanneer wat gegeten en gedronken heeft en hoeveel kilometers we elk gereden hebben...

Mando

Berichten: 15698
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 06:35

Denk dat ik even met haar om de tafel was gaan zitten en de kilometer samen had uitgerekend incl kosten en afschrijving.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:40

Faline schreef:
Ik had een tijd geleden een voerton aan een vriendin uitgeleend en onlangs vroeg ik of ik die weer terug kon krijgen. Ik kreeg toen toch wel zo'n rare reactie.. :oo
Ik kreeg de ton niet terug totdat ik haar had betaald voor de helft van de parkeerkosten van een uitje wat we samen hadden gehad, 2 of 3 jaar geleden. Ze was daarnaast ook van mening dat ik had gezegd dat ze de ton mocht houden omdat ik die toch over had... (ik weet zeker dat ik dat nooit heb gezegd. Wel dat hij op dat moment over was, maar dat betekent niet dat je m dan maar mag houden) Daarnaast begon ze ook nog over dat zij altijd het eten en drinken onderweg betaalde als we samen weg waren. Ze wist zelfs nog te benoemen wat ik had gehad en wat dat had gekost. :=
Dat we altijd(!) in mijn auto reden (op dat moment een escalade, reken maar uit, denk dat ik dan onder aan de streep nog heel wat krijg), dat ik vaak ook de auto vol had met eten en drinken om te delen voor onderweg (ben ik van huis uit gewend, kopen eigenlijk nooit bij tankstations ed) en dat het eigenlijk altijd uitjes waren op haar uitnodiging of dat we ergens speciaal voor haar naartoe moesten (ook regelmatig met trailer) en dat ik daar nooit een cent voor heb gevraagd, deed niet ter zake.
Ook wilde ze nog de helft van de 25 euro die zij mij (ongevraagd) had gegeven voor een klein klusje wat ik dagelijks voor haar deed, maar dat hoefde na een halve maand toen ineens niet meer. Dat ik datzelfde klusje voorheen ook al heel vaak voor haar had gedaan zonder enige vorm van vergoeding, was ze vast vergeten.

Dus ik kon dat geld aan haar betalen en anders kon ik fluiten naar de voerton. :n

Spreekt voor zich dat we inmiddels geen vrienden meer zijn.
Nog nooit van mn leven heb ik zoiets meegemaakt en heeft me ook wel weer even flink aan het denken en twijfelen gezet wat betreft mijn vertrouwen in mensen..

Bij ons is het altijd heel normaal dat we als vrienden dingen voor elkaar doen zonder daar geld voor te vragen. Bij dagjes uit en dergelijke delen we de kosten, rijden we om beurten en ook om de beurt doen we wel rondjes geven qua versnaperingen. We houden echt niet bij wie precies wanneer wat gegeten en gedronken heeft en hoeveel kilometers we elk gereden hebben...

Zo wat een reactie van die zogenaamde vriendin.
Da's echt erg. Logisch dat je haar nu niet meer als vriend hebt.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 07:43

Nikass schreef:
Dat je een keer iets krijgt wat niet helemaal is wat je zocht, wat geeft dat, als het uit een goed hart komt...? Met zo'n lijst gaat het duidelijk niet meer om dàt je iets krijgt, maar om wàt je krijgt...


Ik zie dat ook heel anders. Ik heb liever dat iemand mij specifiek om een cadeau vraagt waar ze dan ook oprecht blij mee zijn dan dat ik hen iets geef waar ze niks mee kunnen. Soms weet je gewoon echt niet wat je moet kopen.

Zelf vraag ik standaard ieder jaar een nationale boekenbon. Dan kunnen mensen zelf bepalen hoeveel geld ze daar op zetten en ik ben oprecht blij met die bonnen. Hier in de familie is het vaak de gewoonte om als je niets weet geld te vragen omdat mensen anders aan komen zetten met bierpakketten etc. Ik vind dat zo'n nutteloze cadeau's. Zolang je zorgt dat op die lijst dingen staan voor elk budget dus vanaf 3 euro zodat iedereen iets kan kopen dan is het toch prima?

Vriendin van ons doet ook zo'n lijst voor haar zoontje. Ik ben daar blij mee want ik weet echt niet wat ik voor hem moet kopen.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:07

Maar als je naar alle visite zo'n lijst stuurt heb je toch juist meer kans dat je paar keer hetzelfde krijgt?

Ik zou het zelf nooit doen. Vier mijn verjaardag vaak alleen voor mijn familie (het gezin) en die van mijn vriend en mijn oma. Ik vind het oprecht leuk dat die mensen komen en als ze niks meenemen vind ik dat ook prima. Ga echt geen lijst sturen met inspiratie voor cadeaus. Vind dat erg hebberig overkomen eigenlijk.

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:14

Nee want op die lijst klik je op wat je wil geven en dan wordt dat geblurd op de lijst of het gaat zelfs van de lijst af. Hiermee voorkom je juist dubbele cadeaus

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:27

Jildau schreef:
Maar als je naar alle visite zo'n lijst stuurt heb je toch juist meer kans dat je paar keer hetzelfde krijgt?

Ik zou het zelf nooit doen. Vier mijn verjaardag vaak alleen voor mijn familie (het gezin) en die van mijn vriend en mijn oma. Ik vind het oprecht leuk dat die mensen komen en als ze niks meenemen vind ik dat ook prima. Ga echt geen lijst sturen met inspiratie voor cadeaus. Vind dat erg hebberig overkomen eigenlijk.


Ben ik niet met je eens. Bij ons neemt toch iedereen een cadeautje mee. Ik vraag altijd zelf goh wat zou je willen hebben? Ik geef gewoon aan wat ik graag zou willen krijgen, als iemand dan iets anders doet ook prima.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:29

Hier is zo'n lijst heel normaal bij geboortes. Is zowat de standaardvraag als je bij iemand op babybezoek gaat: "hebben jullie een lijst?". En ik vind het superhandig. Weet je zeker dat je niet met iets onnodig afkomt en normaal is er altijd variatie tussen spulletjes van vijf euro tot soms honderden euro's.

Dubbel krijg je niet, want die lijst ligt bij een winkel en wat er van gekocht is wordt daar gewoon afgevinkt.

Wij hadden zelf geen lijst gelegd omdat ik al zoveel spullen gekregen had (en zelf gekocht :o ), dus wij hadden gezegd als je iets wil geven stort iets op zijn spaarrekening (de pamperrekening). Maar toch hebben veel mensen de grote drang om toch 'niet met lege handen op bezoek te willen komen.' En dan zit je dus met een hoop kleine knuffeltjes waarvan iedereen hoopt dat wat zij gegeven hebben zijn lievelingsknuffel wordt, een hoop bijtringen waarvan hij er hoogstwaarschijnlijk maar 1tje van gaat gebruiken en een hele hoop doekjes en bad en wasspulletjes die ik eigenlijk helemaal niet gebruik.
Dat vind ik dan zonde, dat je je geld hebt uitgegeven aan iets wat misschien niet gebruikt gaat worden of wat ik eigenlijk niet mooi of praktisch vind.
Dan vind ik een lijst vele male handiger en fijner. Ik zou daar voor verjaardagen of feesten ook geen probleem mee hebben, liever iets geven wat zeker geapprecieerd wordt. Maar dan wel cadeau's die rekening houden met ieders budget.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:42

Palmera schreef:
Kijk, 5 t/m 30 euro vind ik al heel anders. Dan moet het wel mogelijk zijn binnen eigen budget wat uit te zoeken.

Ik heb net geprobeerd mezelf te bedenken of ik een kadolijst zou kunnen opstellen voor mezelf. Het antwoord is nee. Ik kom niet verder dan nieuwe bergschoenen, maar aangezien die 50 euro kosten zou ik liever geld zien en dat ik dankzij een aantal mensen die schoenen kan kopen. :)


Haha lukt mij ook niet goed ;)

Ik vind met zo'n lijst de lol van een kadootje kopen voor iemand er af. Ik zie het wèl als een boodschappenlijst. De jarige kan het net zo goed zelf gaan kopen en dan maak ik een bedrag over. Niks leuks meer aan.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:05

Ik vind het eigenlijk gierig om een cadeaulijst gierig te vinden. :+
Je wordt uitgenodigd op een feest waar je de hele avond gratis mag eten en drinken. De persoon die jou heeft uitgenodigd heeft iets heel belangrijks te vieren en wil jou daar bij hebben. Omdat de vraag 'wat moet ik kopen voor mijn vader/vriend/broer/nicht?' de meest gegoogelde vraag is, stelt deze persoon een cadeaulijst op waarop je inspiratie kan vinden.
En dan ga je als genodigde klagen dat er niets op staat dat minder dan 30 euro kost. Vind ik best wel erg. :o

Es_ther

Berichten: 18717
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:10

Heel eerlijk, heb ik nog nooit van die lijst gehoord :') .

Cadeaus doen we vaak met de groep, zodat we iets groters kunnen kopen.
Verder heb ik bij een aantal mensen cadeaus afgeschaft en gaan we daarvoor wat leuks doen.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:14

Natuurlijk is het fijn om geen dingen dubbel te krijgen, maar het in de portemonnee kijken van een ander met 'klagen over minder dan 30 euro' vind ik wel een issue. Dat heeft echt niks met gierigheid te maken, want ik denk dat best veel mensen gaag iets geven. Alleen is beschikbaar budget gewoon voor iedereen anders.

Sanet

Berichten: 7970
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:16

Ik heb dit jaar mijn verjaardag niet gevierd!
Hoera! Beste cadeau wat ik mezelf kon geven :D

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:20

Hilli schreef:
Natuurlijk is het fijn om geen dingen dubbel te krijgen, maar het in de portemonnee kijken van een ander met 'klagen over minder dan 30 euro' vind ik wel een issue. Dat heeft echt niks met gierigheid te maken, want ik denk dat best veel mensen gaag iets geven. Alleen is beschikbaar budget gewoon voor iedereen anders.


Maar dan koop je toch gewoon iets dat minder kost dan 30 euro. Of je steekt een twintigje in een envelopje.
Geen probleem toch?

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:32

Gini schreef:
Je wordt uitgenodigd op een feest waar je de hele avond gratis mag eten en drinken. De persoon die jou heeft uitgenodigd heeft iets heel belangrijks te vieren en wil jou daar bij hebben.
(.....)
En dan ga je als genodigde klagen dat er niets op staat dat minder dan 30 euro kost. Vind ik best wel erg. :o

Ik vind dit heel bijzonder. Misschien blijf ik wel niet de hele avond. Misschien is het gratis drinken hoofdpijnwijn uit een pak i.p.v een mooie Sancerre, wellicht is de hele avond 'eten' de barbecue waarvan ik wat eraf komt nooit van mijn leven tot fatsoenlijk eten zal benoemen, en vooral: jij nodigt mij uit.

En dan mag ik inderdaad niet gaan zitten miepen over de door jou uitgezochtte wijn. Maar jij mag niet miepen over het bedrag dat ik aan jou wil uitgeven.

Bedenk je ook dat sommige mensen jouw uitnodiging heel erg waarderen en graag komen, maar misschien weinig te besteden hebben. Mogen ze dan niet meer komen?

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:41

Dit inderdaad.
Ik vind het echt heel hebberig over komen.

Natuurlijk neem je een cadeau mee als je naar een feestje gaat en meestal vraag je toch wel of iemand bepaalde wensen heeft en dan kan je alsnog een link naar de lijst geven (hoewel ik voor een goede vriendin juist liever zelf iets uitzoek wat echt bij haar past en vv ook trouwens), maar meteen een lijst meesturen, vind ik not done.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 09:43

Als mensen vragen wat ik graag zou willen hebben dan zeg ik dat gewoon en noem ik ( als het zelf tenminste al weet :+ ) een paar dingen op in verschillende prijsklassen. Maar als ze met geld of zelfs niets komen ( vriendin van mij heeft het niet breed) is het ook goed.
Als er al mensen komen is het max een hand vol.

Heb in het verleden 1x het groots aangepakt, ruimte afgehuurd compleet met muziek, iemand achter bar, veel hapjes etc... veel mensen uitgenodigd... De een na de ander belde toen op het laatste moment af. Kwam er dus uiteindelijk niemand -O-

Sindsdien vier ik mijn verjaardag dus maar niet. Hooguit met dus een handvol mensen.