Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:40

Anders eens kijken via vakantie veilingen inderdaad wij gaan jullie met drie personen na dierenpark overloon voor nog geen 30 euro.

friendly
Berichten: 8402
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:28

Trui schreef:
Jongens, ik heb al gezegd dat het waarschijnlijk geen pretpark wordt maar dat t om een uitje gaat. Gewoon als ik ze voor iets uitnodig wat geld kost, of ik dan alles moet betalen.

Nee ouders betalen niet meer inderdaad.

Kijk anders ook s op VakantieVeilingen ofzo. Zitten soms goede deals tussen! ;)

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:30

Ik heb een gierigheidsvraagje :P Ik woon in een huis met 3 huisgenootjes en zij lenen af en toe mijn fiets. Het begon gewoon met één keertje om iemand uit de brand te helpen omdat haar eigen fiets bij de maker stond, maar ik heb het idee dat ze mijn fiets nu aan het gebruiken zijn als reservefiets. Hij wordt geleend als hun vriendinnen langs komen, als ze geen zin hebben om te lopen, als hun licht het niet doet... Inmiddels wel een paar keer per maand.

Nu is het natuurlijk maar een fiets en ik vind dat je anderen tegemoet moet komen waar het kan, maar ik merk steeds vaker dat ik het niet zo fijn vind, met name omdat ik wel moeite doe om mijn fiets goed te houden. Ik heb al eens overwogen er iets over te zeggen, maar we zoeken elkaar eigenlijk helemaal niet persoonlijk en eigenlijk vind ik dat ik niet zo moeilijk moet doen. Wat vinden jullie?

Even een verduidelijking: hij staat op slot en ze nemen hem niet zomaar mee, ze vragen het wel :)
Laatst bijgewerkt door Sheran op 28-09-18 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33871
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:30

Ik zou het gewoon zeggen dat je dat niet chill vindt of je zet hem op slot. :P

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:34

Sheran, ik kan me daar iets bij voorstellen, dat zou ik ook niet prettig vinden.
Wij hebben dat vroeger met een aanhangwagen gehad, buurman vroeg eerst nog of hij lenen mocht, later was dat ding zonder nog te vragen te pas en te onpas weg...tot ik zelf een gemaakte afspraak om hekken te gaan ophalen heb moeten afzeggen omdat iemand anders op die dag er weeral met mijn aanhanger vandoor was zonder dat wij daar iets van wisten, laat staan dat er gevraagd was :(
Sinds die tijd hebben wij er ook een ketting met slot opgehangen.

We lenen daarom ook haast niks meer uit, daar hadden we zo genoeg van!

Marocje
Berichten: 5625
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:37

Inderdaad. Klinkt drastisch, maar even een slot erop en de eerste die hem wil pakken zal dit dan ff moeten vragen bij jou. Kan je meteen vertellen dat dit niet helemaal de bedoeling was: een keer lenen en dus vantevoren vragen is wat anders dan hem telkens ‘even’ gebruiken.

Met die aanhangwagen is helemaal erg! Ook goed gehandeld dus.

Sheran

Berichten: 17248
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:38

Thanks! Hij staat wel op slot hoor en ze vragen het ook. Ik zeg telkens ja omdat ik dat eigenlijk normaal vind (ik heb de fiets op dat moment immers niet nodig, waarom dan niet een ander helpen). Maar ik krijg er toch een vervelend gevoel bij.

Marocje
Berichten: 5625
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:44

Ah op die manier. Het is ook lastig het aan te geven inderdaad als er al zo’n ‘patroon’ is. Misschien eerst voor jezelf duidelijk hebben wat je graag wil (zoals je hier schrijft) en als het volgende keer gevraagd wordt dit aangeven? Is er plek voor nog een fiets? Dan opperen dat ze een reserve fiets regelen zodat ze niet altijd jouw fiets hoeven te pakken?

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:48

Als je daar een vervelend gevoel bij hebt probeer het dan toch aan te spreken.
Lijkt me beter als het maar laten gaan en je dan steeds meer te gaan ergeren.

Heb ik hier in ons nieuwe huis ook gedaan, buren vroegen of ze een keer via onze oprit naar achteren mochten rijden met de tractor en gerief om hun weiland een keer te kunnen slepen.
Ze hebben paarden achter het huis staan, maar geen mogelijkheid om tot daar te komen, ze hebben zelf een poortje en gang wat misschien 80 cm breed is.
Waar ze ook met de paarden doorheen lopen als ze naar de manege willen.

Heb ik ook aangegeven, prima, als dat een of twee keer per jaar is maakt me dat niks uit, mag het, maar niet als het vaker zou moeten.
Keken ze wel wat beteuterd, maargoed, ik wil hier graag nog vele jaren in een goede verstandhouding wonen (lijken me echt aardige mensen overigens), dan dat ik me op langere termijn ga ergeren aan iets wat ik niet wil.

De oprit is hier ook niet al te breed, de rest van de tuin ligt een 80 meter naar achteren, dus ik heb op de "oprit" een picknicktafel staan, nogal wat bloemen in bakken e.d. en dat zou telkens aan de kant moeten.
Heb ik het er nog niet eens over dat ik best op mijn privacy gesteld ben.

Dan ben ik liever meteen eerlijk en duidelijk, als dat zich over de jaren dingen zouden gaan opstapelen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:32

Ik wil ook graag iets voorleggen:
Ik kreeg van een kennis van vroeger, die ik zelden spreek, een uitnodiging voor een feest.
Ik was verrast en dacht: wat aardig dat hij mij uitnodigd terwijl we toch nauwelijks contact hebben.
Toen las ik in de kleine lettertjes dat als je iets wil geven, dat ze dan het liefst geld krijgen.
Hier knapte ik dus heel erg op af.
Voor de duidelijkheid: het is geen trouwerij oid, maar gewoon een feest zonder bijzondere aanleiding.
Waarom dan iets geven?
Ik krijg nu de indruk dat ik ben uitgenodigd om zoveel mogelijk geld bij elkaar te harken, of op zijn minst een feest te kunnen geven zonder kosten te maken.

Wat vinden jullie?
Zie ik het te negatief?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:35

Het er in kleine letters bijzetten dat ze het liefst geld krijgen vind ik erg raar...
Wat ik wel zou begrijpen is dat ze bijvoorbeeld zouden vragen om eventueel wel wat drinken of hapjes mee te nemen als ze echt geld te kort hebben, maar geld vragen voor een random feestje pfft... :')

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:36

Nikass schreef:
Ik wil ook graag iets voorleggen:
Ik kreeg van een kennis van vroeger, die ik zelden spreek, een uitnodiging voor een feest.
Ik was verrast en dacht: wat aardig dat hij mij uitnodigd terwijl we toch nauwelijks contact hebben.
Toen las ik in de kleine lettertjes dat als je iets wil geven, dat ze dan het liefst geld krijgen.
Hier knapte ik dus heel erg op af.
Voor de duidelijkheid: het is geen trouwerij oid, maar gewoon een feest zonder bijzondere aanleiding.
Waarom dan iets geven?
Ik krijg nu de indruk dat ik ben uitgenodigd om zoveel mogelijk geld bij elkaar te harken, of op zijn minst een feest te kunnen geven zonder kosten te maken.

Wat vinden jullie?
Zie ik het te negatief?


Wacht waarom zou je idd iets geven op een normaal feest? Ik denk dat ze gewoon elke vage bekende uitnodigen om precies de reden die jij oppert

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:40

Sheran schreef:
Ik heb een gierigheidsvraagje :P Ik woon in een huis met 3 huisgenootjes en zij lenen af en toe mijn fiets. Het begon gewoon met één keertje om iemand uit de brand te helpen omdat haar eigen fiets bij de maker stond, maar ik heb het idee dat ze mijn fiets nu aan het gebruiken zijn als reservefiets. Hij wordt geleend als hun vriendinnen langs komen, als ze geen zin hebben om te lopen, als hun licht het niet doet... Inmiddels wel een paar keer per maand.

Nu is het natuurlijk maar een fiets en ik vind dat je anderen tegemoet moet komen waar het kan, maar ik merk steeds vaker dat ik het niet zo fijn vind, met name omdat ik wel moeite doe om mijn fiets goed te houden. Ik heb al eens overwogen er iets over te zeggen, maar we zoeken elkaar eigenlijk helemaal niet persoonlijk en eigenlijk vind ik dat ik niet zo moeilijk moet doen. Wat vinden jullie?

Even een verduidelijking: hij staat op slot en ze nemen hem niet zomaar mee, ze vragen het wel :)



Is het niet een idee om een reserve fiets aan te schaffen? Gewoon een simpele van bv marktplaats, worden soms echt heel goedkoop aangeboden ( ooit gewoon al voor 20 euro ).
Hoef jij je fiets niet uit te lenen en bang te zijn dat je hem stuk of beschadigd terug krijgt, en staat er altijd een extra fiets voor wie hem wil gebruiken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:44

DezeNaam schreef:
Het er in kleine letters bijzetten dat ze het liefst geld krijgen vind ik erg raar...
Wat ik wel zou begrijpen is dat ze bijvoorbeeld zouden vragen om eventueel wel wat drinken of hapjes mee te nemen als ze echt geld te kort hebben, maar geld vragen voor een random feestje pfft... :')


Ja allemaal wat meenemen vind ik op zich prima, al zou ik dan geen vage kennissen vragen.

Amber_anne dank voor je reactie. Ik heb er ook echt geen goed gevoel bij.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 14:45

sunshine schreef:
Is het niet een idee om een reserve fiets aan te schaffen? Gewoon een simpele van bv marktplaats, worden soms echt heel goedkoop aangeboden ( ooit gewoon al voor 20 euro ).
Hoef jij je fiets niet uit te lenen en bang te zijn dat je hem stuk of beschadigd terug krijgt, en staat er altijd een extra fiets voor wie hem wil gebruiken.


Off topic: maar ik weet dat dit in praktijk niet gaat werken. Je hebt er dan altijd een tussen zitten die een nog slechtere fiets heeft dan de leenfiets of gewoon dan geen motivatie meer om de eigen fiets te repareren en dus voortaan altijd de leenfiets mee neemt.

En wie gaat de leenfiets onderhouden en wie gaat hem repareren als deze stuk is?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:21

In België zou ik nooit durven aankomen op een feestje zonder cadeau. Meestal hebben wij een fles champagne/wijn/cava mee voor eenvoudig, en echt wel wat leuker voor groter feest.
Dat envelopje is in BE ook heel standaard bij verjaardag/doop/babyborrel/trouwfeest, maar voor gewoon niet zo... Maar zou er mij niet echt aan storen. Sowieso ga je toch niet met lege handen?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:23

Ik woon ook in België en ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord... Moet nu ook wel zeggen dat ik niet vaak naar feestjes ga maar toch. :+
Een babyborrel is iets heel anders dan een gewoon feestje. En sowieso vraag je toch gewoon niet om geld?

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:25

Nikass schreef:
Ik wil ook graag iets voorleggen:
Ik kreeg van een kennis van vroeger, die ik zelden spreek, een uitnodiging voor een feest.
Ik was verrast en dacht: wat aardig dat hij mij uitnodigd terwijl we toch nauwelijks contact hebben.
Toen las ik in de kleine lettertjes dat als je iets wil geven, dat ze dan het liefst geld krijgen.
Hier knapte ik dus heel erg op af.
Voor de duidelijkheid: het is geen trouwerij oid, maar gewoon een feest zonder bijzondere aanleiding.
Waarom dan iets geven?
Ik krijg nu de indruk dat ik ben uitgenodigd om zoveel mogelijk geld bij elkaar te harken, of op zijn minst een feest te kunnen geven zonder kosten te maken.

Wat vinden jullie?
Zie ik het te negatief?

Als je toch graag wil gaan, is een mooie fles wijn meenemen geen idee?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:34

Maar mss willen die mensen juist niet 20 flessen (goedkope) wijn?

Zoe_97

Berichten: 9464
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:40

Hier is een envelopje met geld echt heel erg gewoon en wordt vaak als cadeautip op de uitnodiging gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:43

Zoe_97 schreef:
Hier is een envelopje met geld echt heel erg gewoon en wordt vaak als cadeautip op de uitnodiging gezet

Voor een gelegenheid ja, maar voor zomaar een feest omdat iemand daar zin in heeft?

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:01

Voor een gelegenheid vind ik een envelopje ook ok, maar idd niet zomaar omdat iemand een feestje wil geven, is toch wat anders.

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:13

Goh jongens ik geef een barbecue gewoon voor de gezelligheid.

Ik zou het wel leuk vinden als jullie wat geld meenemen voor me

Maanlicht

Berichten: 6855
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:27

Ik denk dat ik elke week een feestje geef en iedereen uitnodig, geven jullie dan geld?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 16:29

Maanlicht schreef:
Ik denk dat ik elke week een feestje geef en iedereen uitnodig, geven jullie dan geld?


Komen mensen dan met lege handen? Wij brengen dan bvb altijd een fles wijn of zo mee, maar kan me inbeelden als je niet drinkt dat je dan liever die 5-35 euro krijgt :D