Wat betekent 4/5 mei voor mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Wat betekent 4/5 mei voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 11:12

Hoi Bokkers,

Best een beladen topic, maar eentje waarvan ik het belangrijk vind aan te maken. Helemaal omdat er wat barstjes komen in de traditie van het herdenken. Gek is het niet, "tijd heelt alle wonden" is het cliché en dat is niet voor niets. Maar als ik dan denk aan mijn eigen familie geschiedenis (zoals elk jaar rond deze tijd), is het toch iets dat we echt nooit mogen vergeten.

Ik hen dit topic aangemaakt om verhalen te verzamelen over de mensen in de oorlog. Om zo te herdenken, en de herdenking levend te houden.

Ik wil benadrukken dat dit NIET een discussietopic is of 4 mei nog wel nodig is oid.

Wat betekent 4 mei voor mij?

Mijn opa heeft in een werkkamp gezeten. In Oost-Duitsland. Nadat er een aantal nsb-ers waren vermoord door het verzet is er in Beverwijk en Velsen een razzia gehouden. Mijn opa is toen samen met 500 andere jongens tussen de 18 en de 25 jaar opgepakt en naar Amersfort gebracht. Ze zouden daar blijven tot de verzetsleden zichzelf zouden aangeven. Een deel (waaronder de broer van mijn opa) is vrijgelaten, maar helaas is mijn opa op transport gezet naar kamp Lippendorf. Daar is hij te werk gesteld onder embarmelijke omstandigheden. Er zijn 100 man van die groep overleden in dat kamp door uitputting. Het enige dat mijn opa daarover vertelde is dat hij al zijn tanden verloor. Verder heeft hij daar nooit iets over losgelaten.

Door verslagen van andere mannen weten we een beetje hoe het er in het kamp aan toe ging. Mijn opa veranderde in een teruggetrokken man rond deze tijd van het jaar. 16 april 1944 was de razzia. Wij gingen eigenlijk nooit op bezoek rond die tijd. Nu begrijp ik waarom. Hieronder is de transport lijst. Ik heb voor de privacy alle namen weggehaald, behalve de voornaam van mijn opa.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:18

Mijn ouders hebben allebei de oorlog als jong-volwassenen meegemaakt. Mijn moeder was 16 toen de oorlog begon, mijn vader 21. Mijn vader heeft ondergedoken gezeten om te voorkomen dat hij naar Duitsland zou moeten in het kader van de Arbeiteinsatz. Mijn vader kwam broodmager de hongerwinter uit, hij woonde in Den Haag. Mijn opa en mijn vaders oudste broer waren beide sterk duitsgezind. Dat heeft tot een scheuring in de familie geleid die nooit geheeld is.
Grootouders van moederskant hadden een winkel en hadden later in de oorlog inwoning van Duitsers. Desalniettemin hadden ze tóch illegaal een radio in de kelder en is die nooit gevonden. Ook werd er gesjoemeld met rantsoenbonnen. Mijn moeder bracht de latere jaren van de oorlog ook illegale nieuwskrantjes rond. Die kant van de familie woonde op het platteland, en honger was daar minder een probleem.
Mijn moeder vertelde nog wel eens over de oorlog, mijn vader heeft er ook maar heel weinig van verteld.

Dus ja, ook voor mij is dit nog heel dichtbij.

Rosannee_

Re: Wat betekent 4/5 mei voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:46

Bijzondere verhalen zeg, mijn opa heeft ook in een werkkamp gezeten. De details daarvan weet ik niet, er wordt niet veel over gepraat en mijn opa heb ik zelf nooit gekend. Ik zal eens aan mijn vader vragen of hij weet waar hij zat en wat meer informatie.

Van mijn moeders kant was mijn oma een jonge meid toen de oorlog begon. Haar broers zaten in het verzet en helaas om het leven gekomen, zij kreeg de boodschap van een mede verzetslid..

Erg trieste verhalen, wordt ook niet veel over gesproken in mijn familie.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:05

Mijn opa’s en oma’s spraken niet over de oorlog.

Ik heb begrepen uit verhalen dat een broer van mijn oma onderduikers verstopte op eilandjes romdom Aalsmeer. De moeder van mijn oma was hier niet blij mee. Te bang dat haar gezin doodgeschoten zou worden.

Gisteravond bij de herdenking in Hoofddorp vertelde burgemeester Onno Hoes een mooi verhaal uit de Haarlemmermeer.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:11

Bedankt voor dit topic. Ik heb een ontzettende interesse in de tweede Wereldoorlog. Als kind in mauthausen geweest (maar geen herinnering aan, ik was te jong)
Rond mijn 19e in Fort Breendonk geweest, en vorig jaar in Buchenwald.
Persoonlijke verhalen heb ik niet. Volgens mijn oma “liepen er wel soldaten door de straten en was er honger”, maar verder viel het bij hun wel mee.
De vader van mijn schoonmoeder is een half jaar weg geweest. Waarheen weet niemand, hij heeft er nooit over willen praten. Ineens was hij weer terug. Of hij in het verzet heeft gezeten of gearresteerd is, of onder gedoken zat is tot de dag van vandaag onbekend...

Verder woon ik aan de rand van de Brabantse Biesbosch, waar heel veel gedaan is door de linecrossers. En hoe wrang ook, ik kom bijna dagelijks langs het geboortehuis van Anton Mussert...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 05-05-18 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:12

Mijn opa heeft weinig verteld over de oorlog.

Vanmorgen bij de kapper zat er een mevrouw van bijna 90 naast me met tranen in haar ogen te vertellen dat ze de aardappels aan het schillen was toen op de radio te horen was dat Nederland bevrijd was. De rest van het oorlogsverhaal was ze heel vaag over (ik heb dingen meegemaakt en was niet in xxx toen deze stad bevrijd werd) Maar emoties waren er nog heel duidelijk......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:24

Ik herdenk elk jaar, en ik ben elk jaar dankbaar dat ik mijn opa en oma ken en heb mogen kennen (oma leeft nog). Ze hebben het bombardement van Rotterdam van heel dichtbij meegemaakt (woonden in centrum) en mijn opa heeft in een werkkamp gezeten maar werd vrigelaten. Moest wel terug naar NL lopen.. meer vertelden ze niet, snap ik ook wel. Het is moeilijk.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 17:26

Zo wat een verhalen allemaal!

En toch iedere keer het besef dat het nog steeds zo diep geworteld zit... Ik denk dat nog niet een procent van alle verhalen bekend zijn... In die tijd was het natuurlijk ook niet gewoon (zoals nu met die stink social media) om de vuile was buiten te zetten.

Inmiddels weet ik iets meer. Er zijn verschillende monumenten voor de razzia van Beverwijk en ook in Lippendorf is een Nederlands monument gewijd aan de Nederlanders die tussen '44 en 45' in het kamp hebben gezeten.

De broer van mijn opa is vrijgekocht door de Hoogovens, omdat hij daar werkte. Mijn opa was geen 18 toen hij opgepakt werd. Hij is verschillende malen gewaarschuwd voor de razzia op straat, maar bleef buiten omdat hij ervan overtuigd was dat hij niet opgepakt zou worden.

Na de bevrijding van het kamp door de Amerikanen heeft hij bij een Duitse boer gezeten. Hij is daar in augustus opgehaald door het Rode Kruis. Nog geen half jaar later ging hij in dienst en als marinier per schip naar Java.

Hij heeft geen bezwaar gemaakt tegen zijn dienstplicht en had waarscjijnlijk uitgeloot geweest, gezien zijn kampverleden. Dat hij toch is gegaan is strijkend. We wete niet waarom.

Mijn andere opa heeft die dienstplicht overigens geweigerd en werd als politiek gevangene in Veenhuisen gevangen gezet...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:42

Mijn oma heeft de oorlog meegemaakt toen ze net zo oud was als ik nu. Ze woonde in Boskoop en na het bombardement op Rotterdam lagen de assnippers bij hun in de tuin. Ze is toen ook in Rotterdam geweest om te helpen opruimen en mensen te verzorgen, heel indrukwekkend altijd die verhalen.
Mijn opa heeft ook een tijdje ondergedoken gezeten in Rotterdam.

Zelf speel ik altijd de Last Post tijdens de herdenkingsdienst op de begraafplaats, vind het altijd een hele eer dat ik daarvoor gevraagd wordt!

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 17:50

Wauw wat mooi Warboel! Dat zal best een kippevel moment zijn iedere keer

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:51

Ja maar ook altijd wel eng hoor, is toch een beladen dingetje en er zijn altijd zoveel mensen! Heel goed dat ze er zijn maar m’n hartslag gaat altijd wel flink omhoog :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:38

Mijn oma had een joodse vader. Haar hele familie is gearresteerd en vergast in Auschwitz, alleen haar ouders zijn terug gekomen. Zelf ben ik getrouwd met een joodse man. 4 mei is voor ons een pittige nare dag maar 5 mei vieren we uitgebreid.

Vorig jaar zijn we naar wat kampen geweest waaronder Auschwitz. Zo bizar om daar te zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:06

Wat een bijzonder topic. Ik ben een paar weken geleden nog in Auschwitz geweest.

Ik werk in een verpleeghuis waar de meeste mensen tussen de 5 en de 10 waren toen de oorlog begon. Ik hoor de meest bizarre verhalen, de een kan er nog om huilen en de ander vervloekt alleen de avondklok nog steeds en vertelde dat ze melkbussen bij de boer ging jatten, met een bigsmile.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:10

Heel eerlijk doe ik er gewoon niet aan, ik denk regelmatig aan onze vrijheid en hoe instabiel deze lijkt te zijn maar ik heb helemaal niets met deze specifieke data.
Het is wel zo dat ik uiteraard anderen respecteer en in gezelschap wat stil wil zijn gewoon mijn mond houd tijdens die 2 minuten, kleine moeite.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:20

onze oude oom piet die helaas is overleden heeft bij t verzet gezeten in de oorlog, heb een boek mogen lezen over echte verhalen uit die tijd en daar in heb ik van alles mogen lezen.
o.a dat hij mensen hielp oversteken t water over naar engeland, en dat mensen waar hij mee samen zat die werden gefusileerd.
ook kamp westerbork en vucht bezocht.

vind t wel belangrijk om stil te staan bij 4 en 5 mei, het verleden mag nooit vergeten worden puur omdat t zo maar eens weer kan gebeuren.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 05-05-18 19:32, in het totaal 2 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:27

Mijn opa woonde in de grote stad (ik heb even geen idee meer waar) en als de hongerwinter maar een paar dagen langer had geduurd, was zijn vader overleden. De kinderen kregen namelijk al het eten.

Bij mijn oma thuis hebben ze volgens mij wat verzetswerk gedaan in de zin van kranten rondbrengen ed. Ook is er een oom gefusilleerd wegens een radio.

Ik zou graag meer willen weten over mijn familie, maar ze spreken er niet over.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:35

Mijn opa vertelde altijd dat hij uit het raam keek en de geallieerden met de parachutes zag aankomen.

Mijn andere opa woonde in Drenthe op een boederij omringt door veen. Hij vertelde hoe de Duitsers weg bleven bij hun boerderij omdat ze telkens weg zakte met de wagens. Hij vertelde ook dat hij eens naar de legerbasis toe moest maar dat deze net gebombardeerd was. Hij vertelde hoe hij een duitser versprokkeld zag hangen in het gaas.

Mijn oma is geboren in Nederlands Indië. Haar familie was welgesteld en 'hoog in aanzien' ze spreekt zelden over haar leven daar. Zij was jong maar toen ze eenmaal oud genoeg was werd zij een troostmeisje. Haar vader had de sieraden begraven vlak voor ze opgepakt werden. Ze werden eens in de zoveel tijd ingeladen in schepen en gewoon de zee opgestuurd om te kijken of het schip gebombardeerd zou worden. Ook na de tweede wereldoorlog waren de verschrikkingen nog niet voorbij. Eenmaal terug in Nederland heeft de moeder van mijn oma zich opgehangen omdat ze het niet meer aan kon.

We weten en vertellen zoveel over de concentratiekampen en de verschrikkingen van de tweede wereldoorlog. Maar we zwijgen naar mijn mening te veel over de jappenkampen en de verschrikkingen in Nederlands Indië.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:45

Dat ben ik met je eens MDH.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:49

lieveli schreef:
Dat ben ik met je eens MDH.

Vergeet ook niet de onverschilligheid over de huidige situatie van de wereld nu.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 19:51

Zeker waar MDH. Ik weet er zelf pok te weinig over, terwijl mijn opa er dus zelfs heeft gediend...

Maar de Jappenkampen herdenken is zeker een onderdeel van de 4/5 mei herdenking.

Kennen jullie de film The Railway Man? Echt een treffende veefilming van een waargebeurd verhaal over de bezetting van de Japanners en de gruwelijkheden van de kampen aldaar.
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 05-05-18 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:54

Hoe bedoel je dat precies giolli?

Naar mijn mening komt het vooral omdat de duitsers en de vervolgingen hier gebeurde, dat was naast de deur. Waren bekenden of zelfs vrienden en familie. Nederlands Indië was een ver van mijn bed show. Het was voor de Nederlanders hier niet te begrijpen wat daar gebeurd was terwijl de duitsers en de vervolgingen tastbaar waren.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 19:56

Mijn opa en vooral oma praten er weinig over. Weet alleen dat mijn opa het makkelijker had hier in de oorlog dan mijn oma.

Zijn vader was een bekende in de stad en kreeg zo nog wel eens wat te horen. Opa verteld soms ineens tussen neus en lippen door iets over de oorlog. Hij was echt een kwajongen in die tijd. Heeft Duitser de verkeerde kant opgestuurd of eten gejat, trein wagons losgekoppeld en met paard en wagen allerlei dingen gedaan. Echt soms absurd hoe er ineens een verhaal uitrolt en altijd met een glimlach die ik dan eigenlijk niet kan verklaren.

Mijn oma heeft het een stuk zwaarder gehad, weinig eten en haar moeder overleed in 1941, hierdoor werd ze gedwongen haar taken en baan over te nemen en te zorgen voor haar zusjes. Zei verteld eigenlijk niks en zegt alleen maar hoe naar het was. Maar ondertussen vervloekt ze alle buitenlandse vluchtelingen volmondig, ook iets wat ik dan niet kan snappen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:01

Gimme_Spurs schreef:
Zwkwr waar MDH. Ik weet er zelf pok te weinig over, terwijl mijn opa er dus zelfs heeft gediend...

Maar de Jappenkampen herdenken is zeker een onderdeel van de 4/5 mei herdenking.

Kennen jullie de film The Railway Man? Echt een treffende veefilming van een waargebeurd verhaal over de bezetting van de Japanners en de gruwelijkheden van de kampen aldaar.

Het is ook een onderdeel van de herdenkingen, maar loop eens een museum over de tweede wereldoorlog in en kijk eens hoeveel daarvan over Nederlands Indie gaat?
In het bevrijdingsmuseum is het bijvoorbeed letterlijk maar een half A4tje.
Een korte uitleg dat Nederlands Indie bezet was door de jappaners en wanneer het bevrijd is. Thats it.

Ik ken de film inderdaad. Verschrikkelijk treffend zelfs. Mijn Oma kan hem niet kijken. Maar goed, mijn oma heeft een hekel aan alles wat Japans is of met japanners te maken heeft.

Overigens hebben de opa en oma van mijn vriend de oorlog nog bewuster mee gemaakt als mijn opa's en oma's. Die waren al een stukje ouder. Zoveel verhalen vertellen die. Zij hadden niet veel te leden gehad.

Mijn andere oma was trouwens een duitse. Zij hebben huis en haard achter gelaten om te vluchten voor de oorlog. De waarde aan spullen wat ze hebben achter gelaten loopt op tot in de tonnen. Toen Duitsland aangaf dat iedereen bij de overheid de waarde van de achtergebleven spullen kon ophalen toen weigerde ze dat. Ze wilde niks meer te maken hebben met Duitsland en schaamde zich er voor een Duitse te zijn.
Zij wilde hier nooit over praten.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:05

M_D_H schreef:
Hoe bedoel je dat precies giolli?

Naar mijn mening komt het vooral omdat de duitsers en de vervolgingen hier gebeurde, dat was naast de deur. Waren bekenden of zelfs vrienden en familie. Nederlands Indië was een ver van mijn bed show. Het was voor de Nederlanders hier niet te begrijpen wat daar gebeurd was terwijl de duitsers en de vervolgingen tastbaar waren.

Dat is inderdaad precies de reden. De WO2 is hier gebeurd, met onze opa’s, oma’s, buren, kennissen. Alhoewel ik veel mensen uit een vorig verzorgingshuis ken die vanuit indie deze kant op zijn verhuisd, juist door de oorlog.

Wat ik bedoel is dat er voor de huidige situatie in Syrië net zo veel aandacht is als voor Nederlands Indie toen. Een ver van mijn bed show inderdaad.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:06

Ik heb geen verhalen over familie dat de oorlog heeft meegemaakt, maar ik moet zeggen dat de 2e wereldoorlog wel altijd een onderwerp was/is dat mij erg raakt. Vorige zomer ben ik in de kampen van Auschwitz en Birkenau geweest en sindsdien is het me nog meer bijgebleven. Het was zo heftig om daar te zijn; bijna onwerkelijk om je te realiseren wat voor praktijken daar allemaal hebben plaatsgevonden.

Wij hadden in het werkkamp ook een Poolse gids die haar verhalen met veel 'passie' vertelde. Dit omdat dichtbijstaande familie van haar ook in het kamp had gezeten. Daarom had ze altijd nog sterke emotie bij het kamp en ze wilde daarom ook de verhalen delen met anderen.

Gisteren keek ik Schindlers List op tv en ik had de tranen over mijn wangen lopen. Als ik mij probeer in te leven in de mensen die die verschrikkelijke tijd hebben meegemaakt, dan voel ik me zo naar. De ongelofelijke angst die ze continue hebben gehad, lichamelijke/geestelijke uitputting, verdriet.. ik moet er niet aan denken.

Ben twee jaar geleden ook in Berlijn geweest bij het holocaust monument en de bedoeling van dit monument komt daar goed tot zijn recht. Het was bedoeld om je net als in de oorlog gedesorienteerd en onzeker te laten voelen. Doordat je tussen de hoge en stenen doorloopt voel je je klein en hulpeloos, en je kunt nooit goed zien waar je precies bent of wie er om de hoek staat. Zo moeten die mensen zich toen ook vast hebben gevoeld.

In ieder geval, ik denk dat het altijd goed is om hierbij stil te blijven staan. Om er tegenwoordig bewust van te blijven dat zoiets nooit meer mag gebeuren. (al gebeuren er tegenwoordig al hele erge dingen, zoals de aanslagen), maar toch. Ik vind dat bewustzijn erg belangrijk is en blijft.