Microsoft account: toestemming van ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie_Wind

Microsoft account: toestemming van ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 19:46

Hallo allemaal!

Ik ben er achter gekomen dat ik al een paar dagen geen mail meer heb gekregen op mijn Microsoft mail account (mijn mail eindigt met live.nl)
Ik heb op mijn laptop gekeken wat daar gebeurt als ik naar mijn mail ga.
En nu blijkt dus dat ik toestemming van mijn ouder(s) moet hebben om verder te gaan. Het gaat dan om de nieuwe privacy wet die is ingevoerd, en dan wordt er een mail gestuurd naar mijn moeder (waar ik het mailadres van heb ingevuld) zij heeft daar vervolgens toestemming gegeven, en dan klikt ze op verder, en dan moet ze ook nog via creditcard 50 cent betalen. Wij vinden dit eigenlijk wel heel erg raar... Er staat dan bij dat het is zodat ze weten dat jouw ouder ook echt jouw ouder is ofzoiets. Toen probeerde ik in te vullen dat ik volwassen ben, maar dan moet je je creditcard gegevens invullen.
Kan iemand mij vertellen waarom je moet betalen? Ik snap wel dat dit alles is voor die nieuwe wet die 25 mei ingevoerd wordt, maar waarom moet je betalen? En wie heeft dit ook gehad en heeft ook al betaald?

Gr. Sophie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:49

Je moet een klein bedrag per cc betalen; dit omdat je volwassen moet zijn om een cc te hebben en zo kan je moeder aantonen dat zij een volwassene is.
En ze kunnen haar naam zo verifiëren.

Die 50 cent krijg je weer terug.
Je kan kiezen of het op het account van je moeder of op die van jouw laten storten (die krijg je indirect dus weer terug).

Ibbel

Re: Microsoft account: toestemming van ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:54

En dan heeft Microsoft opeens veel meer gegevens van je dan de bedoeling is, nl je bankrekeningnr. Daahaag, nieuwe privacywet... Dat staat daar dus volslagen haaks op.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:19

Ibbel schreef:
En dan heeft Microsoft opeens veel meer gegevens van je dan de bedoeling is, nl je bankrekeningnr. Daahaag, nieuwe privacywet... Dat staat daar dus volslagen haaks op.

Inderdaad zeg! Gewoon schandalig! :oo

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:21

inderdaad Ibbel. Onze jongste liep tegen hetzelfde probleem aan. Ze bekijken het maar. Overigens werd er in die mail niets gezegd over dat die 50 cent weer terug zou komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:22

En wat als je geen Cc hebt?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 20:23

Dat vond ik allemaal dus ook erg raar, maar ik moet een belangrijke mail van de bieb krijgen dus daarom, moet ff gefixt worden :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:26

Dat is wel een heel vreemde manier van privacy bewaken. Je hebt er meteen iemands bankrekening en credit card gegevens bij. Daarnast ken ik voldoende mensen zonder credit card. En 50 ct afschrijven keer geen idee hoeveel. Is veel werk voor controle en bij niet teruggeven nog een leuke inkomsten ook. Doe dan 0,01 ct maar best gewoon geen geld vragen.

Het is toch maar een mailadres

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:30

Ik geloof dat ik Microsoft mooi zou laten stikken met z'n mailaccounts als het alleen maar op deze manier kan. Gewoon weer lekker ouderwets een mailadres bij je internetprovider, geen cc nodig, zo gratis aan te maken.

Sophie, kan je niet gewoon de bieb bellen, en melden dat je tijdelijk een ander adres gebruikt, omdat Microsoft moeilijk doet? Laat je het naar je moeders mail-adres sturen?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:34

allemaal MS boycotten, houden ze er vanzelf mee op

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:35

Weet je zeker dat het afkomstig is van Microsoft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:41

Van de Microsoft site:
Citaat:
Voor mensen zonder creditcard is er een alternatieve verificatieprocedure waarbij de ouder een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs moet opsturen.

Ik zou mooi weg wezen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:44

Marie_Anne schreef:
Van de Microsoft site:
Citaat:
Voor mensen zonder creditcard is er een alternatieve verificatieprocedure waarbij de ouder een kopie van zijn/haar legitimatiebewijs moet opsturen.

Ik zou mooi weg wezen!

Moet niet gekker worden zeg.
En als je nu een nieuw mailadres aanvraagt?
Gaan ze dan ook alles verifiëren ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:49

Een copy van legetimatie bewijs inclusief je bsn nummer. Goede keuze kunnen ze je identiteit meteen overnemen. _O- ja goede keuze in kader van privacy hihi

Te zot voor woorden.

Maar waarom eigenlijk de controle vroeger mocht je gewoon een mailadres hebben ongeacht je leeftijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:50

karuna schreef:
Een copy van legetimatie bewijs inclusief je bsn nummer. Goede keuze kunnen ze je identiteit meteen overnemen. _O- ja goede keuze in kader van privacy hihi

Te zot voor woorden.

Maar waarom eigenlijk de controle vroeger mocht je gewoon een mailadres hebben ongeacht je leeftijd.

BSN mag je afschermen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:52

Dat weet ik maar hoeveel mensen denken daaraan. Als ik al copieer streep ik nog meer door. Lengte enz. En heel groot copy copy overal overheen geschreven. Best vaak opmerkingen over gehad hihi

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:56

Kun je niet gewoon je geboortedatum veranderen zodat het lijkt alsof je volwassen bent? Toen ik dat ooit invulde is dat echt nooit nagetrokken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:58

Ceffyl schreef:
Kun je niet gewoon je geboortedatum veranderen zodat het lijkt alsof je volwassen bent? Toen ik dat ooit invulde is dat echt nooit nagetrokken.

Dat kan nu helaas niet meer.
Als je dat al vorig jaar gedaan had was het geen probleem geweest.
Mijn dochter (14) moest nu ook skype laten bevestigen door ons.
Had ook al geprobeerd haar geb datum aan te passen; maar daar trappen ze niet meer in.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:06

Komt dit echt van microsoft? Ik vind het hele 'stuur ons je bankgegevens anders krijg je geen mail meer' en 'maar je kan ook een kopie van je identiteitsbewijs sturen' juist nogal klinken als oplichterij... wat ontzettend raar

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:32

Wauw, wat idioot.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:45

De nieuwe wet schrijft gewoon ook voor dat de bedrijven verantwoordelijk gesteld worden dat ze het bewijs moeten hebben dat de gebruiker de privacy statement heeft goedgekeurd, en bij een minderjarige moét dat inderdaad door de ouders gebeuren... en dan moeten bedrijven dus inderdaad creatief worden om zeker te zijn dat het wel echt de ouders zijn die de goedkeuring geven. Indien een bedrijf zich hier niet aan houdt kan het een sanctie krijgen tot 4% van zijn wereldwijde omzet... reken maar uit hoeveel dat is voor Microsoft. Vandaar dat ze dit dus doen. 'Troost' is wel dat ze met deze nieuwe wet ook duidelijk moeten aangeven welke data ze van je bijhouden, waarvoor en hoelang, en die data mag niet meer dan het noodzakelijke zijn, en de termijn ook niet meer dan noodzakelijk, bovendien heb je ten alle tijde het recht om je data op te vragen en/of te laten wissen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:11

ireika schreef:
De nieuwe wet schrijft gewoon ook voor dat de bedrijven verantwoordelijk gesteld worden dat ze het bewijs moeten hebben dat de gebruiker de privacy statement heeft goedgekeurd, en bij een minderjarige moét dat inderdaad door de ouders gebeuren... en dan moeten bedrijven dus inderdaad creatief worden om zeker te zijn dat het wel echt de ouders zijn die de goedkeuring geven. Indien een bedrijf zich hier niet aan houdt kan het een sanctie krijgen tot 4% van zijn wereldwijde omzet... reken maar uit hoeveel dat is voor Microsoft. Vandaar dat ze dit dus doen. 'Troost' is wel dat ze met deze nieuwe wet ook duidelijk moeten aangeven welke data ze van je bijhouden, waarvoor en hoelang, en die data mag niet meer dan het noodzakelijke zijn, en de termijn ook niet meer dan noodzakelijk, bovendien heb je ten alle tijde het recht om je data op te vragen en/of te laten wissen.

En als de servers en het bedrijf buiten Europa gevestigd zijn? Dan kan je zwaaien met je verzoek en de AVG tot je een ons weegt maar blijven mooi jouw gegevens gewoon opgeslagen lijkt me.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:53

Telpeva schreef:
Komt dit echt van microsoft? Ik vind het hele 'stuur ons je bankgegevens anders krijg je geen mail meer' en 'maar je kan ook een kopie van je identiteitsbewijs sturen' juist nogal klinken als oplichterij... wat ontzettend raar

Komt echt van microsoft.
Dit zijn ze nl verplicht ivm de nieuwe privacywet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:28

Brainless schreef:
Telpeva schreef:

Komt echt van microsoft.
Dit zijn ze nl verplicht ivm de nieuwe privacywet.

Ik dacht hetzelfde... dit kan toch niet?

Zo schiet die hele privacywet haar doel toch helemaal voorbij :? Want nu krijgen ze juist veel meer gegevens. Ik zou echt geen creditcardgegevens of legitimatie bekend willen hebben :n
Bizar.

Kun je niet een ander mailadres maken met een ander geboortedatum?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 10:54

Ik heb dat ook al geprobeerd met ander account maken, maar als je invult dat volwassen bent moet je creditcard gegevens invullen en als je niet volwassen bent moet je dus toestemming van je ouder(s) krijgen.
Misschien een beetje stom, maar wij hebben het nu uiteindelijk toch betaald, en toen kreeg ik alle mailtjes binnen van de afgelopen week!
Dus hij werkt iig wel, maar ik weet niet of het wel zo slim was om te betalen :=

Maarja, bedankt allemaal voor de reacties!