Emigreren voor universiteit met huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maya_Mariel

Emigreren voor universiteit met huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:41

Ik was benieuwd of er meer mensen te maken hebben (gehad) met deze situatie.
Ik ben aangenomen voor een postgraduate aan de University of Aberdeen. Ik heb hier ook mijn undergrad gedaan en ben afgestudeerd in 2016. Heel graag wil ik verder met een master/postgrad en Aberdeen is een van de weinige universiteiten in Europa die een postgrad aanbieden in wat ik wil studeren.

Mijn 'probleem' is het volgende. Ik woon in Noorwegen (geemigreerd in 2011) en heb twee katten en een hond. Mocht ik nu geen huisdieren hebben was het simpel, studentenaccommodatie bij de uni is gegarandeerd. Maar goed, ik zou dus op zoek moeten naar huisvesting met plek voor huisdieren want ik laat ze niet achter. Daarnaast zou ik met de auto moeten rijden om er te komen, UK valt buiten het Schengen gebied en huisdieren mogen alleen als cargo het land binnen gevlogen worden wat nogal in de kosten loopt. Het zijn allemaal geen onoverkoombare problemen, maar het maakt wel dat ik me afvraag of ik het moet doen voor 'slechts' een jaar.

Zijn er meer mensen die verhuisd zijn naar een ander land met huisdieren voor een relatief korte periode? Wat is bij jullie de doorslag geweest om het wel of niet te doen?

Laura_

Re: Emigreren voor universiteit met huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:45

Is het geen mogelijkheid om huisdieren bij familie/vrienden onder te brengen voor een jaar? Dat jij eventueel wel de kosten betaalt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:46

Ga je na dat jaar weer terug naar Noorwegen? Is het niet mogelijk om je dieren voor een jaar bij bekenden onder te brengen?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:51

Je kan naar de UK gewoon met de hond en boot gaan hoor. Die hoeven niet per se ingevlogen te worden met quarantainechecks.
Kan je niet opteren om je dieren een jaar bij iemand anders onder te brengen? Hoeveel uur ben je op de uni per dag? In de UK kan het wel een uitdaging zijn om een huis te vinden met fatsoenlijke tuin voor een normale prijs waar je ze vrij kunt laten. Hoewel dat de hondenuitlaters wel heel talrijk zijn en de UK een enorm hondvriendelijk land is. Moeilijke keuze.

Ik zou eerst uitgaan van huisvesting.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:52

Ze zouden mogelijk bij mijn ouders kunnen blijven, maar eerlijk gezegd voel ik me al schuldig bij het idee om ze achter te laten :)
Of ik terug zou gaan of zou blijven heb ik nog geen idee over, als ik 100% zeker wist dat ik zou blijven dan zou het makkelijker zijn om te zeggen dat ik het doe.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:56

Maya_Mariel schreef:
Ze zouden mogelijk bij mijn ouders kunnen blijven, maar eerlijk gezegd voel ik me al schuldig bij het idee om ze achter te laten :)
Of ik terug zou gaan of zou blijven heb ik nog geen idee over, als ik 100% zeker wist dat ik zou blijven dan zou het makkelijker zijn om te zeggen dat ik het doe.

Daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen. Je ouders zullen goed voor ze zorgen. Je kan ze altijd nog kunnen laten komen als je blijft.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:03

Wij met 2 katten voor iets meer dan een jaar. Maar dat was kostentechnisch niet zo lastig. Extra rabiesenting en de vlucht met huisdier in ruim kostte 60 per poes uit Mn hoofd. Maar kanttekening, wij dachten eerder voor 2 of 3 jaar te blijven.

Voor een jaar en goede oppasmogelijkkheden, koos ik voor oppas.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:22

Ik ben met twee fretten verhuisd naar het Verenigd Koninkrijk voor mijn studie. Wij hebben dat destijds met de boot gegaan, deels vanwege alle spullen die ik meenam en deels omdat het erg duur werd om de fretten op het vliegveld te zetten. De boot is wel duurder dan het vliegtuig, maar ook in combinatie met de spullen de handigste optie. Uit je OP lijk ik op te maken dat je zelf ook met de boot gaat? Dan is het net zo makkelijk een rederij uit te zoeken die huisdieren aan boord toestaat. De meeste hebben daar faciliteiten voor aan boord (of je mag de dieren in de auto laten) en dat kost niet zo heel veel meer, zeker minder dan een cargo vlucht.
Het is in principe erg simpel om dieren in te voeren in het Verenigd Koninkrijk. Huisdier moet gechipt zijn (dat moet minimal 3 maanden van te voren gedaan worden, volgens mij) en x aantal weken voor vertrek een rabiesprik laten zetten ( en die is dan voor meerdere jaren geldig maar kan wel pas gedaan worden nadat de chip er al een paar weken in zit, dus dat moet je plannen als je huisdieren niet gechipt zijn ) en vlak voor vertrek je huisdieren bij de dierenarts laten behandelen voor vlooien. Daarmee zijn wij zo doorgelopen zonder quarantaine. We hebben ze even uit de kooi gehad om de chip en de dierenarts verklaring te checken en daarna was het klaar.
Universiteitsaccommodatie mag je standard geen huisdieren meenemen. Maar universiteitsaccommodatie is gruwelijk duur en meestal niet zo netjes als prive accommodatie :+. Ik heb mijn kamers steeds gevonden op http://www.spareroom.co.uk, waar ze ook een filter hebben op huisdieren. Je kan ook zelf een oproep plaatsen daar, maar wees dan wel heel duidelijk (in de titel) dat je huisdieren hebt. Ik had het in de lopende tekst gezet en het gros van de huisbazen die mij benaderden hadden dat niet gelezen :+.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:55

Als je geschikte accommodatie kunt vinden zou ik er geen moment over twijfelen en ze meenemen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:38

GDG schreef:
Als je geschikte accommodatie kunt vinden zou ik er geen moment over twijfelen en ze meenemen.

Hier net zo. Voel mij al schuldig als ik een week op vakantie ga. Terwijl ze dan gewoon bij mijn ouders zijn wat hun oude baasjes zijn :j

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 23:04

Is ook moeilijk. Voor mijn werk moet ik ze regelmatig achterlaten (in feb een hele maand met maar 1 weekend thuis, in mei 3 weken etc) en ik vond het verschrikkelijk maar de waarheid is: van zodra dat ik weg ben draaien de heren zich om en rollen ze helemaal mee in het huishouden daar.

Als ik terugkom zijn ze ontzettend blij maar als ik ze weer afzet staan ze te springen om bij haar naar binnen te mogen en dan is het fijner afzetten. ALs ik ze binnen had moeten sleuren de tweede keer was ik er no way meer geweest. Probeer het eerst een tijdje uit dus als je je hond en katten bij oppassers wilt hebben. Laat ze 1 of 2 weken daar, kunnen de oppassers ook wennen en jijzelf kan zien of het werkt

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:50

Ik denk dat dit voor iedereen anders is, of je dit wil doen of niet, en of je je er schuldig bij voelt om ze achter te laten.

Wij vertrekken in september voor een jaar naar Australië en we willen daar ook veel rondreizen. Het is dus absoluut geen optie om onze kat hier mee naartoe te nemen, want veel te ver en geen permanente thuis. De broer van mijn vriend komt dat jaar in ons appartement wonen, dus we laten onze kat gewoon lekker in haar vertrouwde omgeving van het appartement waar ze al 2 jaar woont. Voor ons de ideale oplossing, want zo heeft ze ook geen stress van het verhuizen.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:56

Ik ben met mijn twee honden afgelopen jaar honderd keer heen en weer gereisd naar Wenen, waar ik studeerde. Ben altijd met de auto gegaan, zodat ik geen gedoe met vliegtuigen had. En heb ze uiteraard de juiste vaccinaties gegeven. Ging altijd prima en ben zo blij dat ik ze daar kon hebben!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:11

Ik zou de katten meenemen en de hond bij je ouders laten.

Katten amuseren zich prima samen en je hebt er meer plezier en gezelligheid van dan dat je er zorg aan hebt.
De hond veel alleen laten zitten is sneu en je hebt gewoon meer vrijheid en tijd voor je studie en een eventueel sociaal leven daarnaast ;)

Zou me er niet schuldig over voelen, hond heeft het vast prima en je ouders vinden het ook vast leuk!