Testament zonder kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Testament zonder kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 08:08

Tja, niet het leukste onderwerp om over te praten maar toch een belangrijk punt.
Mijn vriend en ik hebben een geregistreerd partnerschap zonder testament.
Wij hebben geen kinderen en die zullen er ook niet gaan komen.

Toch willen wij een testament opstellen voor als wij een keer uit de tijd zijn. Hoe hebben jullie dit (zonder kinderen) geregeld?
Hierbij heb ik het over ons koophuis dat dan verkocht moet worden en de erfenis.
Zowel mijn vriend als ik hebben broertjes en zusjes. Maar geen gelijk aantal (ik heb er 3 en hij 2). Wij willen dat alles zo fair mogelijk verloopt maar voor wij een testament laten maken wil ik graag weten of wij niks over het hoofd zien.

Voor specifieke punten wat er tot nu in het testament gaat komen graag een PB omdat het toch wel een prive-dingetje is.
Ik ben erg benieuwd hoe bokkers zonder kinderen dit geregeld hebben omdat het dan ineens niet meer zo vanzelf sprekend is (alles naar de kinderen).

Goof

Re: Testament zonder kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:09

Simpel, alles naar mijn man dus.
Daar hoef ik geen testament voor aan te leggen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 08:10

En als die overlijd? Hoe dan? Er blijft altijd geld/onroerend goed over lijkt mij. Hoe heb je dat geregeld?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:11

In een huwelijk hoef je geen testament te hebben, daar gaat alles automatisch naar de langstlevende.
Is dit in een geregistreerd partnerschap niet zo dan?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 08:12

Jawel maar wat gebeurd er met ons huis en vermogen als de langstlevende overlijd? Ik kan je garanderen dat er ruzie tussen mijn en zijn familie gaat komen als dit niet geregeld is en er geen mensen aangewezen zijn die beslissingen mogen maken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:15

In principe is het altijd handig een langstlevende clausule op te stellen, zodat degene die overblijft wel alles houdt.
Als je verder niets opstelt, gaat het automatisch naar de eerste lijn van beiden. In geval van geen kinderen, zijn dat ouders. Zijn er geen ouders én geen kinderen, dan ga je naar tweedelijn: broers/ zussen.
Het is handig om op te stellen dat je wil dat ieder een gelijk deel krijgt (1/5) en dus niet dat het 50-50 gaat per partner, en dus dat er minder is per broer/zus bij degene met 3 dan bij degene met 2. Dit kun je vrij simpel opstellen zelf en bij een notaris ondertekenen. Als er geen specifieke zaken verdeeld moeten worden (zoals 'deze kast naar die en die ketting naar die') is het niet per se heel ingewikkeld.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 08:19

Dat is het eerste struikelpunt wat je daar noemt. Ik wil inderdaad 1/5 zodat iedereen een gelijk deel heeft. Maar vriend zegt nee 50/50 omdat anders ‘jouw kant’ meer erft dan mijn kant. Zit ook wel wat in maar ik heb het gevoel dat met iedereen 1/5 er nooit onenigheid kan komen in principe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:20

sanso schreef:
En als die overlijd? Hoe dan? Er blijft altijd geld/onroerend goed over lijkt mij. Hoe heb je dat geregeld?

Niet :+
Zie antwoord hierboven, het gaat in principe naar familie ala die er nog is.
In alle eerlijkheid boeit het me ook totaal niet wat er met mijn huis, geld of wat dan ook gebeurt als wij er allebei niet meer zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:21

Kun je het niet zo regelen dat het huis verkocht wordt, en alle bezit vervolgens door vijven wordt gedeeld?
Het lijkt me lastig om dat vast te leggen idd, vooral met bezittingen als huizen en auto’s.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:24

Naar mn zusje mocht mijn man eerder overlijden. En ik zou ook graag een deel schenken aan een goed (dieren) doel.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:26

Je hoeft het ook niet eens te zijn met je vriend hoor. Je maakt je eigen testament. En je vriend ook.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 08:26

Ja wij willen 2 mensen aanwijzen die de verkoop van het huis dan regelen. Hoe wat en wanneer word ook beschreven en die 2 zijn dan degene die de handtekening mogen zetten.
Dan is het inderdaad de vraag hoe het verdeeld word. Ik denk inderdaad 1/5 met alles doen.

Maar mijn vraag was meer of iemand nog ideeën heeft om alles zo soepel mogelijk (voorgekauwd) te laten verlopen aangezien wij het wel goed geregeld willen hebben.

@ClauH dat is ook nog een mogelijkheid. Maar ik denk dat wij het wel eens worden. We hebben er een keer een avond over gepraat meer niet.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:33

ClauH schreef:
Je hoeft het ook niet eens te zijn met je vriend hoor. Je maakt je eigen testament. En je vriend ook.

Meestal (iig bij onze notaris) is het goedkoper om 2 dezelfde testamenten te laten maken. Dan hoeven ze nl maar 1 testament te schrijven en veranderen ze bij nr 2 alleen de naam.

Anyways, wij hebben bij onze testamenten wel eerst de kinderen, maar aangezien die er nog niet zijn staat er ook een bepaling in voor zonder kinderen. In ons geval ziet mijn moeder dan toe op de verdeling van geld en spullen, met als basis dat de boel zoveel mogelijk 50-50 verdeeld wordt tussen familie en schoonfamilie.

Maar zo te horen wil je het liefst alles in detail vastleggen van tevoren. De keuze 50-50 of iedereen 1/5e is een die je vriend en jij moeten maken. Ik zou bij beide geen onenigheid verwachten; jullie hebben het zo vastgelegd, dus niemand heeft daarover te klagen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:53

Een notaris kan je hier alles over vertellen. Er kan zo veel. Je hoeft uberhaupt niets aan familie na te laten als je geen kinderen hebt, je kunt alles naar goede doelen doen, maar je kunt ook bv een 'familiefonds' oprichten dat het geld beheert - om gedurende een aantal jaren weg te geven (bv reisbeurzen voor studenten, ik noem maar wat), of om alleen het beleggingsresultaat weg te geven zodat het kapitaal intact blijft (en het fonds in principe eeuwigdurend is).
Hou er ook rekening mee dat als er een huis verkocht moet worden na overlijden, de fiscus direct op de stoep staat voor de successierechten, die worden over de WOZ-waarde bepaald, en niet over de daadwerkelijke opbrengst. Die successierechten moeten je erfgenamen wel ophoesten, en 2e/3e graads familie betaalt de hoofdprijs. Moet je ook maar net kunnen voorschieten dan...

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:56

Getrouwd en ook geen kinderen maar wel huisdieren.

Bij ons gaat het eerst naar de langstlevende en komen we beide te overlijden dan komen de dieren onder toezicht van de dierenbescherming incl een x-bedrag.

Rest word verdeeld over 3 goede doelen.

Familie krijgt niks,scheelt ruzie :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:29

Alles naar de langslevende en als die overlijd gaat alles naar een goed doel. Voor mijn eerste paard had ik alles geregeld, maar die is al dood. Voor mijn huidige paarden en hond nog niets.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:52

De broer van mijn schoonzus, heeft geen kinderen, zijn vrouw geen broers/zussen. Hij alleen 1 zus. Maar hij heeft in zijn testament gezet dat het naar haar kinderen gaat (mijn neefje en nichtje dus, kinderen van mn broer). Misschien ook nog n optie mochten jullie er niet uitkomen mbt broers en zussen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 09:59

Huisdieren is een goede ja. Daar had ik nog niet over na gedacht.
Ik denk dat we er wel uitkomen met broers en zussen hoor.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:00

Toen mijn man (toen vriend) en ik een huis kochten in 1998 hebben we een samenlevingscontract en 2 testamenten laten opmaken.
De langstlevende partner zou alles erven.
En bij door zou 50% naar zijn familie gaan en 50% naar mijn familie.
Partners van onze zussen vielen buiten de erfenis evenals mijn biologische vader.

Inmiddels getrouwd en 1 zoon. Hij erft alles.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:07

Ik woon alleen met eigen koopwoning.
Op dit moment heb ik nog niks geregeld.
Maar mochten mijn ouders uit de tijd zijn dan wil ik een deel naar mijn broertje. ( hij is gehandicapt en heeft weinig geld nodig omdat alles geregeld is in zijn instelling) en dan wil ik een deel naar het zoontje van mijn beste vriendin.

Dit kan je toch ook gewoon regelen?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:29

Wij hebben ook geen kinderen en onze erfenis gaat naar de 2 neefjes van mijn vrouw.
Mijn familie krijgt niks want die zien we eigenlijk nooit.
We hebben geen ruzie maar onze levens zijn zo verschillend dat er gewoon bijna geen contact is.
De neefjes zien we wel regelmatig en 1 is ook altijd al aan het verzinnen hoe hij later ons huis gaat inrichten _O-

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:54

Goh, dit is best wel confronterend en shocking eigenlijk. Ik zou het dus echt niet weten.
Momenteel woon ik alleen, geen kinderen en geen kinderwens, geen broers of zussen :oo .
Wat zou ik in godsnaam vast moeten leggen? Gok dat als ik morgen aangereden word, het dan gewoon naar mijn ouders gaat en als die overlijden naar de belasting ofzo of iets wat zij hebben vastgelegd?

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:04

Als alles naar de langstlevende gaat kan dat in sommige gevallen toch een dingetje zijn.

Stel... je zit met zijn beiden in de auto, jullie krijgen een ongeluk.. jij gaat 3 min voor je partner dood. Je partner erft dan alles van jou.. op het moment dat hij net na jou heen gaat erft zíjn familie alles en jouw familie niks.

Daar hebben wij een aanpassing op laten aanbrengen zodat dan onze beide families worden bedeeld en dat de familie-erfstukken altijd in de eigen familie blijven (dat wilde mijn mams graag).

Nu is dit natuurlijk niet een situatie waar je graag aan denkt.. of wat snel zal gebeuren.. maar als .. dan..

Al met al kan een notaris je daar bij adviezeren en ade situaties goed uitleggen. Kies voor een goede en niet die ene die 20euro goedkoper is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:43

Het is belangrijk om een goed testament te maken.Want de kans op ruzie over een erfenis is vrij groot. Informeer je goed vantevoren.Het eerste gesprek bij een notaris is vaak gratis.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:58

zefiros schreef:
Als alles naar de langstlevende gaat kan dat in sommige gevallen toch een dingetje zijn.

Stel... je zit met zijn beiden in de auto, jullie krijgen een ongeluk.. jij gaat 3 min voor je partner dood. Je partner erft dan alles van jou.. op het moment dat hij net na jou heen gaat erft zíjn familie alles en jouw familie niks.

Daar hebben wij een aanpassing op laten aanbrengen zodat dan onze beide families worden bedeeld en dat de familie-erfstukken altijd in de eigen familie blijven (dat wilde mijn mams graag).

Nu is dit natuurlijk niet een situatie waar je graag aan denkt.. of wat snel zal gebeuren.. maar als .. dan..

Al met al kan een notaris je daar bij adviezeren en ade situaties goed uitleggen. Kies voor een goede en niet die ene die 20euro goedkoper is.

Dit hebben wij ook vast laten zetten idd. Dat mochten we heel snel na elkaar sterven ivm ongeluk dat het dan wel over beide families verdeeld wordt.

Verder denk ik wij werken er samen hard voor, diegene die het langst leeft die mag zelf bepalen wat diegene ermee doet. Maar wel een goede om het er eens over te hebben.