Boekhouder weigert optijd IB aangifte te doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Boekhouder weigert optijd IB aangifte te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 18:32

Hoi,

Ik heb een bedrijf en heb de boekhouding uitbesteed. Vorig jaar nam ik een abonnement/pakket af voor starters bij een grote organisatie om voor het bedrijf de BTW aangifte, jaarrekening, alle facturen te verwerken en het doen van de inkomstenbelasting voor mij en mijn partner. Nu heb ik na het boekjaar 2017 netjes opgezegd en is een goede vriendin van mij dit gaan doen voor mn bedrijf.
Aangezien de jaarrekening en IB voor mij en mn partner nog gedaan zou worden door die organisatie heb ik eind maart contact gezocht en alle nodige documenten toegestuurd met de duidelijke vraag om geen uitstel aan te vragen en de aangifte VOOR 1 mei te versturen (zoals het hoort dus). Hier moest ik alsnog 4 x achteraan zitten en nu kreeg ik afgelopen donderdag reactie dat ze alles in goede orde hebben ontvangen en ons zo spoedig mogelijk in plannen. Ze zou vandaag terug komen op de planning. Uiteraard is ze daar niet op terug gekomen en ik vraag mij nu af, ik geef hen een opdracht om de IB aangifte te doen voor 1 mei, zonder uitstel. En TOCH doen ze dit. Ik weet dat zulke organisaties dit meestal direct doen (uitstel aanvragen) maar ik ben in deze opdrachtgever en geef 1,5 maand van tevoren al aan dat ik geen uitstel wil (partner en ik willen graag een leuk zakcentje hebben voor onze vakantie in augustus en ik wil zo spoedig mogelijk van dit bedrijf en diens 'service' af zijn). Ik lever alles keurig aan, optijd.
Mag dit zomaar?

Ik wilde eind van de dag weer een mail sturen dat er vandaag contact zou worden gezocht, maar vroeg me af en hoeverre boekhouders/accountants deze vrijheid hebben?
Iemand die hier meer over kan vertellen?

Prrrr

Re: Boekhouder weigert optijd IB aangifte te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:35

Wat staat er in je contract?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 18:39

Dat IB aangifte over boekjaar 2017 in het pakket zit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:52

Maar daar staat dus niet dat dat ook voor 1 mei 2018 gebeurd gaat zijn. Het is te doen gebruikelijk dat boekhouders over die termijn heen gaan en ze vragen standaard uitstel aan. Dat krijgen ze ook standaard tot 1 september. Als er niets anders is afgesproken denk ik dat niet veel af kunt dwingen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:55

Ik zou persoonlijk inderdaad voor volgend jaar kijken of je iemand kan vinden die het voor een afgesproken datum doet. Het is ook wel vervelend als je steeds wordt afgescheept :(

Ik denk ook als er geen afgesproken datum staat dat je niet meer kan doen dan het blijven aangeven dat je het voor een datum gedaan wilt hebben. Hoewel je ook kans hebt dat ze het zat zijn en dan zeker het niet doen voor de datum die je wilt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 18:59

Ik heb inderdaad iemand anders die dit wel voor 1 Mei doet.
Ik hoopte dat door alles optijd door te geven en aan te leveren plus mijn wens plus onderbouwing om het voor 1 Mei te doen. Vind het zoon aparte manier van werken.
Zo blijf je als bedrijf toch ook continue achter de zaken aan lopen? Ja maart en april zijn druk, maar voor iedereen wordt direct uitstel aangevraagd terwijl ik meermaals duidelijk heb aangegeven dit voor mei te willen hebben gedaan. Al die tijd hoor ik er helemaal niks van. En nu dan afgelopen donderdag dat ze daarop terug komt. Ja dan heb je nog precies 1 werkdag en dat was vandaag.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:04

Het uitstel wordt automatisch aangevraagd, niet tot 1 september, maar tot 1 mei 2019.
Ik weet niet of je bij een van de grotere kantoren zit, of bij een kleintje, maar daar zit nog wel verschil tussen het afhandelen. Zeker bij de reuzen zijn ze vrij star.
Ze hebben dan ingepland dat in maart bedrijf 1 t/m 10 gedaan worden, in april bedrijf 11 t/m 20 etc. Jij past er dan niet tussen met je verzoek. Persoonlijk vind ik het niet heel klantvriendelijk, maar mijn (beperkte) ervaring is dat het bij die grote kantoren wel zo werkt.

Ze mogen dat ook doen. In jouw pakket zit de IB17, maar niet wanneer die wordt gedaan (ja, voordat je een boete krijgt). Ik hoop voor je dat ze hem nu snel oppakken.
Is je rapport 2017 al wel af?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 19:11

Nee jaarrekening is niet af. Ook nog niks voor gepland bij mijn weten.
Ik kreeg vorig jaar oktober de jaarrekening 2016.
Het is inderdaad een grote organisatie, er zitten franchise dingen door het hele land.
Vond de 'air' die zij hebben, met name de accountant, niet de typemiep, ook zeer vervelend. Voelde me erg klein en dom door die beste man.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:23

Dat zie je inderdaad vaker en kan je vrij weinig tegen doen denk ik. Op veel kantoren hebben ze het nu erg druk met deadlines waarvoor uitstel niet (meer) mogelijk is. Denk aan aangiftes 2016, btw 1e kwartaal en ondernemingen die vanuit bijvoorbeeld de branche voor een bepaalde datum moeten publiceren. Je ziet heel vaak dat de IB ondernemers uitgesteld worden naar later in het jaar als het rustiger is.

Dat ze dit pas zo laat met je bespreken vind ik wel erg slordig. Dit hadden ze vooraf kunnen weten en ook op dat moment al moeten bespreken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:02

Als jouw jaarrekening 2017 nog niet af is, dan kunnen ze je IB 2017 ook nog niet indienen (en kun je het zelf ook niet doen op basis van je jaarrekening helaas).
Het enige wat werkt is er héél vaak achteraan bellen en mailen. De mensen die het hardste roepen worden het snelste geholpen is mijn ervaring := .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:30

Volgens mij mag dit gewoon. Ik weet niet beter dan dat accountantskantoren zo te werk gaan. Ze kunnen niet iedereen voor mei doen.
Maar misschien hebben ze jou wel gedaan omdat je het gevraagd hebt? Weet je zeker dat ze het niet hebben ingediend vandaag?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:49

Ik werk dan bij een 'reus', maar bij ons krijg je netjes je aangifte binnen maximaal een paar weken als je alles compleet aanlevert hoor. Voor 1 mei kan alleen inderdaad wel eens lastig zijn, maar klant is koning. Desnoods vragen we alvast een voorlopige aanslag. Maar goed, de jaarrekening moet eerst inderdaad. Kan je niet alsnog een voorlopige laten aanvragen?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 00:06

verootjoo schreef:
Volgens mij mag dit gewoon. Ik weet niet beter dan dat accountantskantoren zo te werk gaan. Ze kunnen niet iedereen voor mei doen.
Maar misschien hebben ze jou wel gedaan omdat je het gevraagd hebt? Weet je zeker dat ze het niet hebben ingediend vandaag?

Ja dit weet ik zeker. Ik krijg daar direct bericht van van de belastingdienst. Dit krijg ik ook als er btw aangifte is gedaan of loonbelasting is aangegeven.
Punt wat ik vervelend vind, ik heb een jaar lang achter ze aan moeten bellen, mailen, gesprekken gehad en uitgesproken wat mijn wens was. Ook tijdens het kennismakingsgesprek aangegeven wat ik belangrijk vond. Nee dat konden ze allemaal bieden, geen enkel probleem! Nou mooi niet dus. Ze maken helemaal niets waar. Ik wil juist zo spoedig mogelijk van dit bedrijf af zijn, want ze hebben me al ruim een jaar het bloed onder de nagels vandaan gehaald en nu reageren ze alsnog veel te laat. Baal er enorm van!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 00:08

veerledec schreef:
Ik werk dan bij een 'reus', maar bij ons krijg je netjes je aangifte binnen maximaal een paar weken als je alles compleet aanlevert hoor. Voor 1 mei kan alleen inderdaad wel eens lastig zijn, maar klant is koning. Desnoods vragen we alvast een voorlopige aanslag. Maar goed, de jaarrekening moet eerst inderdaad. Kan je niet alsnog een voorlopige laten aanvragen?

Ik heb werkelijk geen kaas gegeten van boekhouding. Binnen mijn bedrijf besteed ik de verwerking van facturen uit en ook de boekhouding heb ik extern uitbesteed. Ik maak zelf wel facturen en declareer maar voor de rest heb ik echt totaal geen verstand van zoiets. Wist niet eens dat er een voorlopige aanslag mogelijk is voor de IB. Zou niet weten hoe ik eraan moet komen en wat ik ermee kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:23

Je hebt hem toch toestemming gegeven bij de belasting? Als je zelf inlogt kan je zien of er uitstel is aangevraagd en tot wanneer. Vrijwel elke boekhouder doet dit.

Als je dit een probleem vindt, moet je gewoon op zoek naar een kleiner kantoor.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:35

Volgens mij wordt voor alle klanten uitstel gevraagd en daarna wordt het keihard werken om alles zo snel mogelijk er doorheen te krijgen. Het is alleen zo dat er rekening gehouden moet worden met alle klanten. Iedereen wil de aangifte voor 1 mei en iedereen zijn jaarrekening ook. Over het algemeen hebben BV's en klanten met leningen de grootste kans om snel gedaan te worden. Ib's en eenmanszaken hebben over het algemeen minder haast.....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 00:41

Je heel gemakkelijk zelf uitstel aanvragen. Kijk maar op de site van de belastingdienst.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:19

Je levert eind maart je spullen aan en verwacht dat dit allemaal voor 1 mei verwerkt is, of begrijp ik dit verkeerd?

Indien ik dit niet verkeerd begrijp;
Ze hebben dus maar 1 maand om jouw spullen te verzorgen? Het is een beetje gek om te verwachten dat zij niks anders te doen hebben en dus maar te verwachten dat je het (vrij) laat in kunt leveren en zij dit meteen oppakken.

Je moet begrijpen dat de eerste 4 maanden van het jaar zo ontzettend druk zijn op een administratie/accountantskantoor. Aangiften voor bedrijven over 2016 die voor 1 mei moeten, particuliere aangiften, btw aangiften, veel andere klanten die hun spullen dan en dan moeten hebben voor een financiering of weet ik wat en die dit dan eerder hebben gevraagd.

Bij ons op kantoor vallen sowieso alle klanten automatisch onder de uitstel regeling.

En misschien is het sowieso beter om naar een ander kantoor te gaan inderdaad.
Als je ergens 100x achteraan moet bellen en ze doen in jouw ogen niks, is het zeker tijd om verder te kijken en er zijn kantoren genoeg :)

Daarnaast zie ik de ernst niet als de aangifte niet voor 1 mei gedaan zou worden? Is er een bepaalde reden dat je dit perse wilt en heb je dit dan ook aangegeven bij het kantoor?
Want als dat zo is, is het vanuit het kantoor niet netjes om je dan zo lang te laten wachten en niet te reageren.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:02

Dat zegt ze, ze gaat uit van een teruggaaf en die wil ze graag voor augustus hebben. Nou weet ik zo niet waarom je een teruggaaf verwacht met een eigen bedrijf, maar misschien is er al een eerdere aanslag betaald of is er ook loondienst of zoiets. Dan zou ik een voorlopige teruggaaf (laten) vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:10

Ik snap niet helemaal je probleem. Alleen een IB is inderdaad niet zoveel werk, maar ook een jaarrekening natuurlijk wel. Bij ons maken we de planning meestal eind van het jaar al rond voor het volgende jaar wanneer we welke jaarrekeningen oppakken. Tuurlijk kan er geschoven worden maar we kunnen inderdaad ook niet zomaar snel iets maken. Bovendien was 1 mei de deadline voor de 2016 IB's en de BTW 1e kwartaal. De kantoren zijn daar ook erg druk mee.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:16

veerledec schreef:
Dat zegt ze, ze gaat uit van een teruggaaf en die wil ze graag voor augustus hebben. Nou weet ik zo niet waarom je een teruggaaf verwacht met een eigen bedrijf, maar misschien is er al een eerdere aanslag betaald of is er ook loondienst of zoiets. Dan zou ik een voorlopige teruggaaf (laten) vragen.

Oops, je hebt gelijk. Ik zie het nu in de OP staan.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:23

Heel waarschijnlijk ben je automatisch in de uitstelregeling meegenomen, en dan heeft een IB 2017 geen prioriteit. Als ik bij ons op kantoor kijk, wij hebben de maanden maart en april (en de maanden ervoor) ons uit de naad gewerkt om de laatste IB's 2016 eruit te krijgen en de BTW's over het 1e kwartaal. Een IB 2017 zou bij ons ook niet gedaan worden in april, dat is echt onmogelijk.

Dat je er zoveel achteraan moet zitten is natuurlijk niet netjes, ze hadden je meteen moeten berichten dat het niet zou gaan lukken en wanneer het dan wel zou worden ingepland. Helaas zie ik dit bij ons ook gebeuren, en keur ik het echt niet goed.

Wanneer er niks anders is afgesproken zwart op wit, hebben "wij" inderdaad die vrijheid, om even een kort antwoord op je vraag te geven.