Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:27

De situatie is als volgt;

Kind van 8 jaar oud wil dolgraag op sport A. Moeder wil dat absoluut niet en vader vind dat wel goed als kind dat het liefste wil. Ouders zijn gescheiden en hebben co-ouderschap waarbij de vader belast is met het dragen van alle overstijgende kosten waaronder dus ook sport/hobby van de kinderen.

In het ouderschapsplan staat dat sport/hobby keuze in onderling overleg gaat tussen de ouders maar nu zijn ze het dus niet eens.

Sport A zou niet ten koste gaan van de tijd van de moeder met de kinderen of verplichtingen hebben voor haar wanneer de kinderen bij haar zijn.

Hoe dit juridisch zit kan ik maar weinig vinden op internet.

Hoe denkt bokt hierover?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:29

Het lijkt me behoorlijk relevant waarom de moeder het absoluut niet wil, is het een gevaarlijke sport?
Zou het vooral jammer vinden als de moeder het het kind niet gunt vermoed ik :o

Pikkepor

Re: Gescheiden ouders niet eens over sport kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:32

Waarom wil de moeder niet dat het kind die sport beoefent?
Tenzij het aan de andere kant van Nederland is of veel te duur, lijkt me dat een kind gewoon zijn sport kiest.
Dat is mijn mening.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:34

Vind het vooral jammer voor het kind dat die niet mag doen wat die leuk vind. Welke sport het dan ook is, over het algemeen is het een stuk gezonder dan computerspelletjes en vaak met andere kinderen wat ook bevorderlijk is voor de sociale ontwikkeling.

Bij co-ouderschap is het vervelende dat je het er hoe dan ook samen over eens moet worden. Gaat vader dit toch doorzetten bijvoorbeeld dan kan dat een start betekenen van ellende. Maar misschien kan het kind ook aan moeder uitleggen waarom deze sport. Of heeft moeder zwaarwegende redenen waarom deze sport niet kan? Zeker omdat zij er qua tijd geen last van heeft vind ik het erg apart dat ze hier niet aan mee wilt werken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:36

Wat voor sport? Waarom wil moeder het niet?
Wil het kind het echt? Of is het zo'n kind dat elke maand weer wat anders wil?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:37

Lijkt mij goed om de wens van het kind te volgen? Maar ik mocht ook nooit op kickboxen van mn moeder omdat ze wist dat als iemand mij pijn zou doen (en dat is de bedoeling bij die sport) dan er dan iemand met een tand door de lip en een blauw oog naar huis zou gaan, en ik zou het niet zijn.....
Daarom mocht ik het niet.
Daarnaast wilde ik ooit dwarsfluit spelen maar ook dit mocht niet. Paste niet bij mij aldus mn moeder.
Drummen mocht ik daarintegen direct.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:40

Ik neem aan dat sport A paardrijden is?
Zo te lezen zijn het niet de kosten, die wil de vader wel dragen. Of het tijdsbeslag. Dan kan het lijkt mij alleen maar bezorgdheid zijn van de moeder.
Tja, en ik vind dat je die moet respecteren. 8 jaar is natuurlijk nog wel heel klein. Ik weet dat kinderen dan al rijden (de mijne deed dat ook) maar ja ik ben dan ook een "paardenmoeder".
Ik zou zeggen (in het geval van de moeder), kies wat anders en kom maar terug met de vraag als je 12 jaar bent.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:41

waarom Babootje. Is de mening van moeder dan belangrijker dan die van de vader?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:43

Het is in deze niet: "wie betaalt, bepaalt" , lijkt me ;)

Zou ook graag de beweegredenen van de moeder weten om hierin een eerlijk oordeel te kunnen vellen.
Ze zal het haar kind ongetwijfeld van harte gunnen, dus er ligt wellicht meer achter haar tegenwerking dan een simpel "niet willen" :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:43

Als een van de ouders twijfelt aan de veiligheid vind ik dat gegrond. In dit voorbeeld hierboven de moeder, had ook de vader kunnen zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:45

Hier kun je geen zinnig antwoord op geven zonder te weten welke sport, hoeveel tijd gaat er in zitten, beperkt dit de moeder in haar tijd met het kind enzenz. Dus graag de reden waarom ma niet wil.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:45

Hoe dit "juridisch" zit? De sportkeuze van dit arme kind moet voor de rechter uitgevochten worden?
Pathetisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:46

Kuggur schreef:
Hoe dit "juridisch" zit? De sportkeuze van dit arme kind moet voor de rechter uitgevochten worden?
Pathetisch.

_/-\o_

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:48

Tja, is moeder's 'nee' enigszins terecht of niet? Welke sport is het?
Als het kind wil basejumpen van een flat begrijp ik moeder, maar als moeder bijvoorbeeld niet aan de zijlijn van een voetbalveld gezien wil worden niet.
Ik vind het vooral enorm sneu dat het kind kennelijk erg enthousiast ergens over is en dat dat belemmerd wordt. Sport zou juist aangemoedigd moeten worden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:51

Ik denk dat we in dit geval te weinig weten van de pro's en contra's van zowel vader als moeder van het kind.
Bepaalde redenen (zoals te gevaarlijk) zullen wellicht zwaarwegender zijn dan zelf se sport niet leuk vinden.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:55

Er is geen juridische term voor de moeder zichzelf een schop onder de kont te laten geven.
Het kost haar geen geld, geen tijd, dus is het een principekwestie. Laat ze zichzelf bij elkaar rapen, en onder protest akkoord gaan. Dan is dr standpunt duidelijk.
Lijkt me sterk dat het hier om basejumpen gaat, neem niet aan dat vader dat goed gaat vinden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:57

ook ik vraag me af welke sport het is?
als het nu bv motocross is,kan ik het nog begrijpen,zit toch een behoorlijk risico aan vast.
stel dat het daarintegen om bv dansen gaat,tja,dan is zoiets zelfs niet goed te praten,is het een kwestie van 'willen tegenwerken' lijkt me...

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:58

Lastige situatie. Ik ben ook erg benieuwd naar de redenen van moeder. Als het zo is dat moeder altijd getennist heeft, en zij vindt dat kind dat ook moet, dan zeg ik: laat kind kiezen. Is het zo dat moeder het inderdaad te gevaarlijk vindt, ben ik benieuwd naar welke sport het is. Uiteindelijk kan er bij elke sport wat gebeuren. Wellicht komt een ernstiger letsel vaak voor bij paardrijden dan bij voetbal, maar niks is zonder risico.

Ik ben nog geen moeder, dus lastig inschatten, maar ik zou later graag willen dat mijn kind iets doet wat hij/zij leuk vindt. Er zijn al zoveel verplichte dingen (school, zwemles etc), dat ik het plezier van mijn kind voorop zou zetten.

Het verhaal van gescheiden, geld etc, zou ik buiten beschouwing laten. Het is niet “wie betaalt, bepaalt”, maar een stukje communicatie en behoefte van kind hierin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:59

Ik denk ik hou de sport even in het midden aangezien bokt dan meteen zo bevooroordeeld is :+ . Maar het gaat inderdaad om paardrijden.

Mening van de moeder:
- het is geen sport
- het is gevaarlijk

Wat er waarschijnlijk nog meer achter zit:
- ze is zelf elke keer dat ze op een paard zat eraf gevallen en heeft nu dus angst
- ze wil het kind persee in haar woonplaats (ouders 30km uit elkaar) op sport hebben en zit dus niet te wachten op wekelijkse bezoekjes aan de manege
- wij hebben paard aan huis en ze is waarschijnlijk bang dat als kind op paardrijden gaat ze nog meer naar vader gaat trekken

@kugger; ben ik helemaal met je eens maar moeder is de communicatie dusdanig aan het frustreren dat vader dadelijk eigen plan gaat trekken en ik moeder er wel voor aanzie naar de rechter te stappen. Zij wil namelijk geen co-ouderschap maar is zelf naar andere provincie verhuisd en kinderen zijn toegewezen aan de vader.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:01

Sowieso voor het belang van het kind zou ik er niet over strijden maar een andere sport zoeken. Er zijn genoeg leuke sporten in NL.

Edit, paardrijden dus. Dat is ook enorm gevaarlijk eerlijk is eerlijk! Ik zou haar wens respecteren
Laatst bijgewerkt door troi op 30-04-18 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Kinke schreef:
waarom Babootje. Is de mening van moeder dan belangrijker dan die van de vader?

Ik zeg niet dat de mening van de moeder belangrijker is dan die van de vader.
Maar als de mening van de moeder wordt ingegeven door bezorgdheid (iets dat ik me als moeder best kan voorstellen) dan vind ik wel dat je dat serieus moet nemen. Vaders zijn daarin vaak wat makkelijker (niet altijd)
Ook al is de bezorgdheid misschien niet helemaal terecht, aan zulke gevoelens mag je niet zomaar voorbij gaan.

Hoe het juridisch zit? Het is natuurlijk onzin om zoiets juridisch uit te willen vechten. Daar moet je samen uit kunnen komen. Maar ik zei niet voor niets "kom maar terug als je 12 bent" want als we het in juridische zin hebben over zelfbeschikkingsrecht bij kinderen, is 12 jaar wel de grens waarbij de kinderen voor de rechter mede (niet alleen) mogen bepalen over bv hun medische behandelingen. Dat is niet voor niets. Ze zijn dan beter in staat om de gevolgen van iets te overzien.

Goof

Tja triest. Met de fiets kan je ook vallen, mag hrt kind dat wel of wordt het ingewikkeld in bubbeltjesplastic in het dagelijks leven?

Mungbean

Tja, mijn vader wilde mij vroeger best een pony geven waarschijnlijk, mijn moeder niet. Ik denk dat de rechter in zijn broek geplast zou hebben van het lachen.
Soms sta je gewoon ergens niet achter, big deal. Dan volg je je droom maar wat later.
Ik ken ook wel gezinnen waar 1 helft niet wil dat het kind op voetbal gaat ivm de verbaal aggressieve ouders aan de lijn.
Die zitten dus op een andere team-sport.

Paardrijden is ook gewoon een gevaarlijke sport en als je er van in de stress bent dan zou ik het ook niet willen, of wellicht dan als ze wat ouder is.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:04

In deze situatie zou ik echt het kind de keuze laten maken. Misschien valt ze eraf en stapt ze daarna nooit meer op. Maar misschien is het een Anky voor de toekomst. Je weet het niet. Een risico zit in een klein hoekje.

Als moeder zo graag wil dat ze een andere sport beoefent, dan zou ze de afspraak kunnen maken dat ze bij vader 1 keer per week paard rijdt en bij moeder 1 keer per week danst, zwemt, tennist, golft, of weet ik het...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:10

Gloa schreef:
Ik denk ik hou de sport even in het midden aangezien bokt dan meteen zo bevooroordeeld is :+ . Maar het gaat inderdaad om paardrijden.

Mening van de moeder:
- het is geen sport
- het is gevaarlijk

Wat er waarschijnlijk nog meer achter zit:
- ze is zelf elke keer dat ze op een paard zat eraf gevallen en heeft nu dus angst
- ze wil het kind persee in haar woonplaats (ouders 30km uit elkaar) op sport hebben en zit dus niet te wachten op wekelijkse bezoekjes aan de manege
- wij hebben paard aan huis en ze is waarschijnlijk bang dat als kind op paardrijden gaat ze nog meer naar vader gaat trekken

@kugger; ben ik helemaal met je eens maar moeder is de communicatie dusdanig aan het frustreren dat vader dadelijk eigen plan gaat trekken en ik moeder er wel voor aanzie naar de rechter te stappen. Zij wil namelijk geen co-ouderschap maar is zelf naar andere provincie verhuisd en kinderen zijn toegewezen aan de vader.

Ah, je bent belanghebbende..
Paar vraagjes:

1) moeder heeft dus angst en dat vertaalt zich in bezorgdheid.
2) zijn er geen maneges in haar Woonplaats?
3) dit argument is je eigen vertaling. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Angst en bezorgdheid zijn genoeg argumenten om het niet te willen.

4) waarom woont het kind bij de moeder als het toegewezen is aan de vader?

Waarom zou je hier ruzie over willen maken? Je kunt een kind best uitleggen dat mama bezorgd is en dat ze nog een paar jaartjes moet wachten. Ik zou zeggen: kies voor nu (ze is pas 8) een andere sport uit. En ga in het belang van het kind hierover geen ruzies maken. Dat is het niet waard.