Ik kom al jaren op bovenwoningen uiteraard, bij vrienden en familie. En overigens ook met werk om dingen te bezorgen. En dan even heel specifiek portiek/ galerij woningen/flats/ appartementen met gesloten gezamenlijke voordeur/ intercom.
En nu merk ik dat iedereen 'het' anders doet
nu ik zelf sinds dit weekend zo woon stel ik gewoon min domme vragen. Ten eerste aanbellen via de intercom. Als je weet dat er bezoek komt, druk je dan gewoon op het knopje om de deur te openen zonder op te nemen? Of zeg je ook echt iets door de intercom. En als je niet weet wie of wat er voor de deur staat? Even uitgaan van deuren zonder camera. Ik vind communicatie door zo'n ding echt waardeloos.
En de tweede vraag gaat over bezorgingen, bijvoorbeeld maaltijden/ thuisbezorgd. Al mijn vrienden doen dit anders. Loop je naar beneden voor je eten? Of laat je de bezorger alle trappen lopen als er geen lift is?
Wat zijn nou de ongeschreven regels

, maar ik bestel vaak als ik brak ben.. En dan laat ik zo nu en dan de bezorger naar boven komen, of ik loop ze tegenmoet en ontmoet ze op de eerste verdieping
.
Omdat ik nooit helemaal zeker weet of het voor mij is. Waar ik woon is het nogal onduidelijk welke deurbel voor wie is, dus er word bij ons ook regelmatig aangebeld terwijl het voor de buren is.
Wij hebben ook geen geluidje of lichtje dat aangeeft dat ik de deur open doe.