Meld misdaad anoniem/ belasting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:22

Niemand zegt dat het normaal is. De vraag is of je het initiatief neemt om iemand aan te geven.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:21

Er is een verschil tussen iemand aangeven of ergens tippen.
De mentaliteit van sommigen verrast me oprecht!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:27

Ik zou echt niet iemand melden die zonder toeslagen of uitkeringen, een paar uurtjes per week zwart een beetje poetst of zo voor een extra zakcentje. Of wat handeld. Heus niet. Ja. Die moeten hun inkomen eigenlijk ook gewoon opgeven. Maar daar zou ik persoonlijk niet voor bellen.

Maar als iemand een uitkering heeft, en daarnaast meer dan 20 uur per week zwart werkt of zo... reken er maar op dat ik melden dan zeer serieus zou overwegen. Zeker als ze er ook nog over gaan lopen opscheppen.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:40

Ik heb wel zo iemand gekend, twintig uur weet ik niet, maar hij kluste heel regelmatig bij ondanks dat hij volledig was afgekeurd. Dat klussen deed hij dan wel op momenten dat hij zich goed genoeg voelde, hij kon ook vaak genoeg echt niets. Maar dat kan bij een baas dus niet. Dan moet je gewoon. En daarom heb ik nooit overwogen om daar iets mee te doen. Geloof ook niet dat er in die tijd, meer dan twintig jaar geleden, al zo'n kliklijn was. Maar waar het mij omgaat, is dat ik het geen leuke maatschappij vindt, waar mensen elkaar in de gaten houden en verklikken.
En begin nu niet weer dat ik het allemaal normaal vind, dat vind ik niet.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:03

Voor de zoveelste keer.

Er is een verschil tussen melden wat je hoort omdat iemand een grote bek op trekt en stoer loopt ge doen. Of als een detective gaan vissen en speuren.

Als je er stoer over gaat lopen opscheppen. Heb je het écht zelf gedaan.

En natuurlijk is er een verschil tussen een eerlijk afgekeurd iemand die af en toe wat bij klust. Ik denk dat weinig mensen daar echt een punt van zouden maken. Maar ja. Het blijft verkeerd. En als hij eerlijk zou zijn, zou hij dat gewoon melden en daar belasting over betalen.

Ik heb het vooral over mensen waar niks mis mee is, die een uitkering trekken en daarnaast dus bakken geld verdienen met zwart werken. Ja. Daar heb ik moeite mee en niet zon beetje ook niet. Zeker als die dan ook nog stoer gaat lopen doen. En ik vind het echt bizar dat er mensen zijm die dat maar ok vinden allemaal.

7ofhearts

Berichten: 2766
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 20:03

Je hebt mensen die de nek uitsteken en mensen die de nek liever in het zand steken.
Oogjes dicht en mondje toe.....wat je niet ziet is er niet.

In mijn geval was het gelukkig!! loos alarm en zal ik een eventuele volgende keer beter weten te handelen.
Mezelf op de borst kloppen doe ik ook zeker niet, want sjiek is het niet en trots ben ik niet.

Maar om mensen die anders reageren/ handelen als een ander, nu verraders te gaan noemen of te gaan beweren dat ze meteen snappen hoe iemands karakter dan zal zijn?
Knáp hoor, nee dát is iets om trots op te zijn.
In vele gevallen is het dan ook gewoon een pot verwijt de ketel verhaal.

Ik hoop gewoon dat er mensen zijn die melding doen van;
Dierenmishandeling, misbruik/mishandeling kinderen, ouderen, diefstal, vernieling, blikschade, fraude en moord, overlast, verkrachting ect........zélfs als ze de dader kennen.

Voor vele onder jullie was het in mijn geval duidelijk dat het loos alarm zou zijn.
Voor mij echter niet........maar moet je dan maar niks doen?
Ik denk dat we een betere wereld zouden hebben als we weer eens beter op elkaar gingen letten.
Dan werden criminele netwerken minder groot, zou de buurman geen anderhalf jaar lang dood in zijn huis liggen en hoefden vader of moeder niet in uiterste ellende hun drie kids de keel dicht te knijpen, omdat ze het leven niet meer zien zitten..........wat niemand zag, want we letten uitsluitend lekker op ons zelf.

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:07

Shiloh schreef:
Ik zou echt niet iemand melden die zonder toeslagen of uitkeringen, een paar uurtjes per week zwart een beetje poetst of zo voor een extra zakcentje. Of wat handeld. Heus niet. Ja. Die moeten hun inkomen eigenlijk ook gewoon opgeven. Maar daar zou ik persoonlijk niet voor bellen.

Maar als iemand een uitkering heeft, en daarnaast meer dan 20 uur per week zwart werkt of zo... reken er maar op dat ik melden dan zeer serieus zou overwegen. Zeker als ze er ook nog over gaan lopen opscheppen.


Hier sluit ik me bij aan. Zou het per "geval" bekijken.
En aangezien ik van de TS haar situatie te weinig weet, kan ik er niets over zeggen.

Wij zitten in de hoogste belastingschaal en dan gaat het héél rap met je centjes die je af moet dragen, is gewoon niet meer in verhouding.
We zullen het echter wel moeten en prima als dan goed terecht komt.
Maar dat is dus niet bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld allerlei uitkeringen en toeslagen hebben en daarnaast nog eens fulltime zwart werken.

Anoniem

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:53

Ik begrijp eerlijk gezegd de vergelijking niet zo goed met klikken bij de belastingdienst en echte misdaden , zoals verkrachting en dierenmishandeling etc.

Fitzroy

Berichten: 25108
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:56

Omdat stelen van de belastingdienst net zo goed een écht misdrijf is?
Sterker nog, ik denk zelfs dat er hogere straffen staan op belastingontduiking dan op dierenmishandeling ;)

Anoniem

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 20:59

Dat mag zo zijn, maar er zijn maar heel weinig mensen die wat de belastingdienst betreft, genoeg van de hoed en de rand weten, om een eerlijke aangifte te doen. Vaak is het een vermoeden, wat niet eens terecht hoeft te zijn en dan wordt er al gebeld bij wijze van spreken.

Vermoed toch dat dit minder snel gebeurt bij misdaden zoals verkrachting of mishandeling, waar dan ook echt bewijs, al dan niet op het lichaam zelf te vinden is.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:29

Stel je niet aan MiniMeLona. Er heeft hier toch niemand over het maken van fouten op je aangifte. We hebben het over structurele vergaande bewuste belastingontduiking.

Bij een fulltime zwarte baan hebben we het dan al gauw over het stelen van duizenden euro’s per jaar. Al helemaal als er vrolijk een uitkering naast ontvangen wordt.

Ik vind het echt bizar dat mensen hier dat normaal vinden.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:41

Shiloh schreef:
Stel je niet aan MiniMeLona. Er heeft hier toch niemand over het maken van fouten op je aangifte. We hebben het over structurele vergaande bewuste belastingontduiking.

Bij een fulltime zwarte baan hebben we het dan al gauw over het stelen van duizenden euro’s per jaar. Al helemaal als er vrolijk een uitkering naast ontvangen wordt.

Ik vind het echt bizar dat mensen hier dat normaal vinden.


Er zullen maar weinig mensen zijn met een fulltime zwarte baan. er zijn wel mensen die naast hun laag betaalde baan, waarover ze netjes loonbelasting betalen, bijklussen in de avonduren...daar heb ik geen moeite mee! vooral niet omdat juist deze mensen in de knel komen als ze van hun baas een paar euro loonsverhoging krijgen en er daardoor een paar honderd Euro op achteruitgaan omdat ze opeens geen recht meer hebben op zorg en huur toeslag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:52

Shiloh schreef:
Stel je niet aan MiniMeLona. Er heeft hier toch niemand over het maken van fouten op je aangifte. We hebben het over structurele vergaande bewuste belastingontduiking.

Bij een fulltime zwarte baan hebben we het dan al gauw over het stelen van duizenden euro’s per jaar. Al helemaal als er vrolijk een uitkering naast ontvangen wordt.

Ik vind het echt bizar dat mensen hier dat normaal vinden.


Ik stel mij niet aan, jij maakt iets veel groter dan dat het in werkelijkheid is;

Om bij het voorbeeld van de ts te blijven, was het iets wat een keer in de ruimte werd geroepen en weet ts helemaal niet of er ook echt sprake was van belastingontduiking, maar ze dacht er wel al over na om te gaan bellen. Dat kan je toch geen misdaad noemen?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:05

Gaan we nou echt in cirkels blijven banketstaaf. Dat is toch al 6 keer verklaard. Ga het topic nog eens opnieuw lezen zou ik zeggen.

Ik maak niks groter dan het is. Het gaat al 3 pagina’s niet meer over de situatie van TS maar over uberhaubt fraude misdaad en het wel of niet melden daarvan. En nee. Daarbij heeft niemand het over domme fouten of enkele tientjes per maand.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:31

In Nederland is de dividendbelasting geregeld in de Wet op de dividendbelasting 1965. Het tarief bedraagt 15% van het uitgekeerde dividend. Het kabinet-Rutte III wil dit terugbrengen naar nul.[2] De dividendbelasting die niet verrekend kan worden met Nederlandse inkomstenbelasting levert de Nederlandse schatkist zo'n €1,4 miljard per jaar op.[3] Buitenlanders die de Nederlandse dividendbelasting moeten betalen hoeven vaak minder belasting te betalen in hun eigen land wegens een regeling ter voorkoming van dubbele belasting. Afschaffing is dan ook een inkomstenderving voor de Nederlandse staat die voornamelijk ten goede komt aan andere staten.[4]

Bron: wikipeadia

Wie gaat dat gat opvullen? Juist de burger....dat noem ik pas stelen...

Benzine fors duurder......groente en fruit extra belast...niet iedereen kan dit weeeer ophoesten...ik kijk de mens aan...gezinnetje wat wat extra bij verdiend en achter bosje verschuild, daar wil ik geen NSBer voor zijn...dubbele moraal? Weet niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:46

Indestal schreef:
In Nederland is de dividendbelasting geregeld in de Wet op de dividendbelasting 1965. Het tarief bedraagt 15% van het uitgekeerde dividend. Het kabinet-Rutte III wil dit terugbrengen naar nul.[2] De dividendbelasting die niet verrekend kan worden met Nederlandse inkomstenbelasting levert de Nederlandse schatkist zo'n €1,4 miljard per jaar op.[3] Buitenlanders die de Nederlandse dividendbelasting moeten betalen hoeven vaak minder belasting te betalen in hun eigen land wegens een regeling ter voorkoming van dubbele belasting. Afschaffing is dan ook een inkomstenderving voor de Nederlandse staat die voornamelijk ten goede komt aan andere staten.[4]

Bron: wikipeadia

Wie gaat dat gat opvullen? Juist de burger....dat noem ik pas stelen...

Benzine fors duurder......groente en fruit extra belast...niet iedereen kan dit weeeer ophoesten...ik kijk de mens aan...gezinnetje wat wat extra bij verdiend en achter bosje verschuild, daar wil ik geen NSBer voor zijn...dubbele moraal? Weet niet!

De dividendbelasting is al tijden 25%. Misschien je bronnen wat beter toetsen?

Wie gaat dat gaat betalen?
Niemand, want we gaan allemaal frauderen. Dan krijgt niemand meer een uitkering of een toeslag en kunnen alle arme mensen verhongeren.

Net goed.

Want ik heb genoeg inkomen dus ik red me wel en dan zijn we meteen van alle bijstandstrekkers af (letterlijk).

Lekker geen belasting meer betalen.

Verder heb ik al een 4x4 dus de wegen mogen uiteen vallen en politie heb ik ook niet nodig want ik koop mijn eigen vuurwapens wel. De gezondheidszorg in private handen en alleen nog maar voor de rijken, heerlijk.

7ofhearts

Berichten: 2766
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 10:59

Indestal schreef:
In Nederland is de dividendbelasting geregeld in de Wet op de dividendbelasting 1965. Het tarief bedraagt 15% van het uitgekeerde dividend. Het kabinet-Rutte III wil dit terugbrengen naar nul.[2] De dividendbelasting die niet verrekend kan worden met Nederlandse inkomstenbelasting levert de Nederlandse schatkist zo'n €1,4 miljard per jaar op.[3] Buitenlanders die de Nederlandse dividendbelasting moeten betalen hoeven vaak minder belasting te betalen in hun eigen land wegens een regeling ter voorkoming van dubbele belasting. Afschaffing is dan ook een inkomstenderving voor de Nederlandse staat die voornamelijk ten goede komt aan andere staten.[4]

Bron: wikipeadia

Wie gaat dat gat opvullen? Juist de burger....dat noem ik pas stelen...

Benzine fors duurder......groente en fruit extra belast...niet iedereen kan dit weeeer ophoesten...ik kijk de mens aan...gezinnetje wat wat extra bij verdiend en achter bosje verschuild, daar wil ik geen NSBer voor zijn...dubbele moraal? Weet niet!



Nsb-er........sorry, maar dit vind ik ronduit belachelijk!!
Om die vergelijking te maken ga je in mijn ogen een hele stap te ver.
Bovendien is het appels met peren vergelijken.
Dit soort reacties vallen mij vies tegen en zijn nooit goed te praten.
Wat mij betreft mag er een slotje op dit onderwerp.
Blijkbaar is het voor sommige moeilijk om over dit soort zaken mee te praten/ na te denken.
Voor hen die hun fatsoen konden houden en oprecht meedachten en advies gaven, dankjewel.

Anoniem

Re: Meld misdaad anoniem/ belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:15

Waarom voel jij je gelijk aangesproken TS? Ze noemt jou toch geen NSB-er, maar mensen die dat soort verdenkingen (want meer is het vaak niet) gaan melden, anoniem. Het is nu eenmaal een gebruikelijke term voor verrader.

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:21

Quellian schreef:
Er is een verschil tussen iemand aangeven of ergens tippen.
De mentaliteit van sommigen verrast me oprecht!


Ik denk dat tippen dezelfde gevolgen heeft voor degene waarover het gaat, als aangeven. Voorbeeldje: iemand in de bijstand die voor een goed doel een avondje gaat zingen, opbrengst 150 euro voor het goede doel.

Jaloerse "hardwerkende buur" "tipt" het UWV en uitkering werd per direct gestopt, met alle ellende voor die persoon. Dan kun je wel via de rechter de zaak rechtbreien, maar ondertussen krijg je geen cent en de woningstichting wil toch echt je huur betaald zien, evenals de ziektekostenverzekeraar enzovoort...

:\

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:25

Palmera schreef:
Ik vind het juist raar als iemand precies weet wat een ander verdient, dat die ander €1000 betaald en verder blijkbaar niets.

Hoe kom je erop dat allemaal uit te zoeken of je er uberhaupt mee bezig te houden?
Dat is voor mij geen goede burger maar een grote bemoeial.


Ik vind het ook nogal vreemd dat iemand precies weet wat de buurman verdient.

Ook mogelijk: wie weet is de persoon die TS bedoelt gewoon iemand met een grote mond, een opschepper, noemt men dat, en klopt zijn verhaal niet eens en is hij gewoon ergens in loondienst en betaalt zijn werkgever netjes alle premies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:31

MiniMeLona schreef:
Waarom voel jij je gelijk aangesproken TS? Ze noemt jou toch geen NSB-er, maar mensen die dat soort verdenkingen (want meer is het vaak niet) gaan melden, anoniem. Het is nu eenmaal een gebruikelijke term voor verrader.


Dat TS zich aangesproken voelt is een logisch gevolg van de negatieve reacties die gegeven zijn op het feit dat TS raad vroeg bij iets waarvan zij wilde overdenken om er melding van te maken. Een niet zo raar gegeven gezien de negatieve reacties waarin de woorden verraad, verrader en nu een stapje erger het woord nsb’er genoemd worden.

Er wordt met twee maten gemeten. Ik denk dat de enige juiste mening deze is: indien iemand of iets een belemmering vormt in het systeem, diefstal, mishandeling, oplichting of verduistering ( en ik zal er vast een aantal vergeten ) is het melden van deze zaken geen verraad maar een juiste participatie in de maatschappij waarin we dit soort zaken wensen te voorkomen. Wat de emotionele reden erachter ook is, feit is dat er iets aan de hand is wat niet door de beugel kan.
Daarnaast mag het dan geen verschil maken of het onze aardige buurvrouw is of de onstabiele junk aan het einde van de straat. Fout is fout.
Dus TS doet het heel goed.
Zij vermoed een vorm van fraude. Ze stelt een vraag zodat ze kan begrijpen of haar vermoeden juist is. Beslist aan de hand van de antwoorden of er wel of geen sprake van fraude is. En trekt haar eerste plan in om een melding te maken. Een keuze die niet gemakkelijk was omdat ze deze persoon juist aardig vond. En oprecht blij is dat ze geen melding hoeft te maken.
Was het antwoord negatief voor deze persoon geweest had zij waarschijnlijk melding gemaakt ondanks dat zij deze persoon aardig vind. Dit in het belang van de maatschappij.
Waar ligt nu de fout van TS ? Ik zie hem niet
Sterker nog ik denk dat TS heel goed heeft nagedacht voordat ze welke actie dan ook heeft ondernomen. Misschien een compliment waard. Vermoeden, onderzoeken, besluiten is dat niet de juiste weg ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-18 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Berichten: 2766
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 11:33

MiniMeLona schreef:
Waarom voel jij je gelijk aangesproken TS? Ze noemt jou toch geen NSB-er, maar mensen die dat soort verdenkingen (want meer is het vaak niet) gaan melden, anoniem. Het is nu eenmaal een gebruikelijke term voor verrader.


Ik voel me niet aangesproken, maar ik vind in algemeen opzicht dat dit gewoon weg niet kan.
Je scheld iemand ook niet uit met een K-ziekte in het openbaar.
In dat geval zeg ik ook iets van, zelfs al hád ik daar niemand aan verloren.
Het gaat gewoon over het hebben van fatsoen.....of niet.
Elke discussie heeft meerdere inzichten en iedereen mag zich zich daar op een nette en normale manier mee bemoeien, daar is het een discussie voor, maar doe het op een gewone manier óf doe het gewoon niet.
Men is tenslotte niet verplicht om hierop te reageren.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:53

Moderatoropmerking:
Bij deze wil ik jullie verzoeken om te letten op de toon van de discussie. Het is prima om een discussie te voeren naar aanleiding van de oorspronkelijke vraag van de TS, maar let er wel op dat deze discussie op een prettige manier gevoerd wordt. Doe geen uitspraken die als kwetsend ervaren kunnen worden door discussiepartners, dat is immers nergens voor nodig.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:01

MiniMeLona schreef:
Waarom voel jij je gelijk aangesproken TS? Ze noemt jou toch geen NSB-er, maar mensen die dat soort verdenkingen (want meer is het vaak niet) gaan melden, anoniem. Het is nu eenmaal een gebruikelijke term voor verrader.



Precies, als ik je dat persoonlijk wil aanprijzen, had ik je naam wel genoemd...in algemene zin praat ik. Erg overspannen reaktie van je TS...

7ofhearts

Berichten: 2766
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 17:32

Nee hoor, vind ik niet.
En ik vind het ook absoluut geen "gebruikelijke "term, zelfs al ben ik lang na de tweede wereld oorlog geboren.
"Verrader" alleen heeft al een behoorlijke negatieve/ beschuldigende ondertoon.

Een kruimeldief is ook nog niet meteen een crimineel in mijn ogen.
Oké, het is niet goed als je een krat bier zonder te betalen de winkel uit sleept, maar vaak kan je via een serieus gesprek en een geldboete genoeg invloed op iemand uit oefenen zodat ze dat de volgende keer wel uit hun hoofd laten en gewoon netjes betalen.
Zo ook als iemand bepaalde inkomsten bewust verzwijgt bij de belasting.
Een kind met een ( té ) grote mond tegen jan en alleman is ook niet meteen een rotkind dat van god los is, maar ook daarbij is een goed gesprekje/ huisarrest wel even een goed hulpmiddel.

Je kan je afvragen waarom ik me aangesproken voel bij zo een reactie........je kan je ook afvragen hoe het komt dat iemand meteen met zo een benaming/ beschuldiging op de proppen komt.
En dan maakt het niet uit voor wie of waarom de beschuldiging dan wél bedoeld is.

Hoe toepasselijk, en van alle dag.
https://www.youtube.com/watch?v=pqILVAIz1T4