Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ingvdh schreef:Er kunnen verschillende oorzaken zijn, de panelen liggen op een ongunstige hoek tov de zon, ze zijn al ouder (nieuwere panelen hebben hoger rendement), de huidige bewoners zijn energie slurpers, ze hebben nu apparaten die veel energie gebruiken (wasmachine, afwasmachine, koelkast). etc etc.
Kortom er zijn vele factoren die dit kunnen beïnvloeden.
RoWi schreef:Het zou ook nog kunnen dat de infrastructuur/bekabeling in de woonwijk niet voldoende capaciteit heeft voor het verwerken van alle opgewekte stroom. Staan er toevallig heel veel huizen met zonnepanelen in de buurt?![]()
Er zit dan te veel stroom op het netwerk (overcapaciteit). Mijn buren hebben 45 zonnepanelen op hun gloednieuwe huis, maar ze zagen daar niets van terug op de rekening. Ze zijn gaan bellen met Enexis en toen kwam dit probleem naar voren. Enexis werkt er hard aan om het structureel qua infrastructuur op te lossen, maar voor nu krijgen mijn buren compensatie.
Het is best een veel voorkomend probleem, met name in nieuwbouw wijken. Maar het kan ook gebeuren bij al bestaande wijken waar veel gerenoveerd wordt of waar later veel nieuwe huizen met zonnepanelen bij zijn gebouwd.
SweetVanille schreef:Ik huur een huis maar moet ook gewoon energiekosten betalen, net zoveel als voordat ik zonnepanelen had. Hoe en wat weet ik niet hoe het verder zal lopen, ze zijn een paar maanden geleden pas geplaatst.
Even afhankelijk van wanneer je panelen geplaatst zijn en van wanneer tot wanneer je rekening loopt kun je ook altijd een tussentijdse berekening laten maken