Ik weet niet of het hier mag en of ik dan ook nog in de goede categorie zit, maar ik zit met een onderwerp wat mij heel erg aan mijn hart gaat.
Ik woon in een stad met een hele mooie recreatieplas. De complete juridische constructie en voorgeschiedenis zal ik jullie besparen, maar het is nu een reële mogelijkheid dat onze enige recreatieplas volgestort gaat worden met vervuild buitenlands slib
. Dit brengt zoveel gevaren met zich mee, het kan zelfs zo ver gaan dat de plas niet meer gebruikt kan worden voor recreatie (de zwemclub, roeivereniging, visclub etc. maken hier allemaal intensief gebruik van). Ook brengt de vervuilde slib naar alle waarschijnlijkheid ook weinig goeds voor het onderwaterleven en weten we niet wat de milieukundige gevolgen zullen zijn op lange termijn. Als kers op de taart begint het drinkwaterwingebied ook hier, dus er ontstaat een gevaar voor de volksgezondheid.Nu heb ik hier met verschillende mensen contact over gehad en blijkt dat op veel meer plekken in Nederland dit soort dingen gebeuren. Dit kan allemaal door een maas in de wet. Ook zijn er vergunningen vanuit Rijkswaterstaat uitgegeven in het verleden voor nu nog schone plassen (toen we deze kennis nog niet hadden) die geldig zijn voor het leven.
Ik heb daarom een petitie opgestart voor het hele land, om de wetgever op te roepen de maas in de wet te dichten. Zelf ben ik raadslid in mijn eigen gemeente en heb alle partijen achter de petitie staan! Samen willen we nu zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen, en aangezien er veel natuurliefhebbers op bokt zijn, wilde ik deze petitie graag met jullie delen!
Ik hoop op jullie hulp en bedankt voor jullie tijd!
https://stopvuilslib.petities.nl/