Vervuilde buitenlandse slibstort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 22:45

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier mag en of ik dan ook nog in de goede categorie zit, maar ik zit met een onderwerp wat mij heel erg aan mijn hart gaat.

Ik woon in een stad met een hele mooie recreatieplas. De complete juridische constructie en voorgeschiedenis zal ik jullie besparen, maar het is nu een reële mogelijkheid dat onze enige recreatieplas volgestort gaat worden met vervuild buitenlands slib -O-. Dit brengt zoveel gevaren met zich mee, het kan zelfs zo ver gaan dat de plas niet meer gebruikt kan worden voor recreatie (de zwemclub, roeivereniging, visclub etc. maken hier allemaal intensief gebruik van). Ook brengt de vervuilde slib naar alle waarschijnlijkheid ook weinig goeds voor het onderwaterleven en weten we niet wat de milieukundige gevolgen zullen zijn op lange termijn. Als kers op de taart begint het drinkwaterwingebied ook hier, dus er ontstaat een gevaar voor de volksgezondheid.

Nu heb ik hier met verschillende mensen contact over gehad en blijkt dat op veel meer plekken in Nederland dit soort dingen gebeuren. Dit kan allemaal door een maas in de wet. Ook zijn er vergunningen vanuit Rijkswaterstaat uitgegeven in het verleden voor nu nog schone plassen (toen we deze kennis nog niet hadden) die geldig zijn voor het leven.

Ik heb daarom een petitie opgestart voor het hele land, om de wetgever op te roepen de maas in de wet te dichten. Zelf ben ik raadslid in mijn eigen gemeente en heb alle partijen achter de petitie staan! Samen willen we nu zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen, en aangezien er veel natuurliefhebbers op bokt zijn, wilde ik deze petitie graag met jullie delen!

Ik hoop op jullie hulp en bedankt voor jullie tijd!
https://stopvuilslib.petities.nl/

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 06:18

Heb hem getekend. Zit ook in de dwars en GL Brabant app, daar even gedeeld en op Facebook :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 06:46

Ik ben alleen benieuwd waarom ze dit dan willen doen. De plas volstorten bedoel ik dus.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 07:27

Getekend!

Heel veel succes

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:29


Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:30

NatasjavE schreef:
Ik ben alleen benieuwd waarom ze dit dan willen doen. De plas volstorten bedoel ik dus.

Ze gaan hem niet "volstorten" als in helemaal dicht gooien.
Het is een oude zandwinput (dus redelijk diep, en deze worden dan door slib minder diep gemaakt.
Is juist prima, minder gevaarlijk voor de gebruikers, het is niet de bedoeling dat er vervuild slib in komt.
https://www.gelderlander.nl/rivierenlan ... ~a6856ea4/

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 09:00

De reden waarom is simpel: geld verdienen.

Brainless: ik ben het helaas niet met je eens. We zijn in gesprek met storter en het is zeker de bedoeling dat er vervuild buitenlands slib in komt (zoals in je laatste link te lezen). Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom vervuild slib beter is voor de gebruiker.
Bovendien gaan vervuild en buitenlands in deze situaties hand in hand. Kwaliteit is heel lastig te controleren, de grondstoffen zijn niet gebiedseigen en in ons geval lekt het door stroming ook door naar bijvoorbeeld de jachthaven. Die vervolgens weer slibvrij gemaakt moet worden omdat hij dan niet diep genoeg is. Zo heeft elke plas waar dit gevaar dreigt zijn eigen problematiek hier rondomheen.

Kamervragen zijn inderdaad gesteld door christenunie en d66 al, maar zolang dit nog gewoon kan gebeuren is er niks opgelost. SP heeft een debat aangevraagd en deze is unaniem geaccepteerd door andere partijen. Deze petitie is er om extra kracht aan dit debat te geven.

Aan iedereen die tekent en deelt, bedankt! Samen maken we dit tot een succes!

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:02

Ik zeg nergens dat vervuild slib beter is; wel dat het ondiepen van "gevaarlijke" zandputten (meestal) veiliger is voor gebruikers.
Ik geef juist aan dat vervuild slib niet de bedoeling is.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 09:05

Sorry dan heb ik je verkeerd begrepen Brainless! Zondagochtenden zijn niet mijn helderste momenten :')

In sommige plassen ben ik het zeker met je eens! Het kan dode plassen helpen het onderwaterleven juist te verbeteren. Maar idd: wel schoon slib en gebiedseigen. Helaas is schoon slib nog lang niet zo winstgevend als vervuild slib :(

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:16

Bij ons gaan ze een plas minder diep maken om er voor te zorgen dat er meer muggen komen voor de volgels -O- -O- -O-

Ik ben daar niet blij wij kunnen nu horren voor alle ramen gaan plaatsen.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:27

NatasjavE schreef:
Bij ons gaan ze een plas minder diep maken om er voor te zorgen dat er meer muggen komen voor de volgels -O- -O- -O-

Ik ben daar niet blij wij kunnen nu horren voor alle ramen gaan plaatsen.


Huh, zijn er nu niet genoeg muggen dan? :?
Welk groot licht heeft dit bedacht?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:34

Ik heb ook getekend. Was niet op de hoogte dat buitenlands vervuild slib hier gestort mag worden. Wat een idioterie 8)7
Temeer omdat in het buitenland de regels qua zware chemische stoffen veel minder streng zijn dan hier.
Zeker in de Oostbloklanden mag nog verbijsterend veel qua giftige stoffen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 11:44

Luckystory schreef:
NatasjavE schreef:
Bij ons gaan ze een plas minder diep maken om er voor te zorgen dat er meer muggen komen voor de volgels -O- -O- -O-

Ik ben daar niet blij wij kunnen nu horren voor alle ramen gaan plaatsen.


Huh, zijn er nu niet genoeg muggen dan? :?
Welk groot licht heeft dit bedacht?


Geen idee welk licht dat was.

Kan je alleen zeggen dat het geholpen heeft....er zijn nu MEER muggen -O-

Hoop dat de vogels er blij mee zijn....

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:18

Luckystory schreef:
NatasjavE schreef:
Bij ons gaan ze een plas minder diep maken om er voor te zorgen dat er meer muggen komen voor de volgels -O- -O- -O-

Ik ben daar niet blij wij kunnen nu horren voor alle ramen gaan plaatsen.


Huh, zijn er nu niet genoeg muggen dan? :?
Welk groot licht heeft dit bedacht?

Iemand die niet opgelet heeft bij geschiedenis. Veel moeras in noord-europa is drooggelegd ivm bestrijding noordelijke malaria destijds. En nu is het zgn. wegens waterberging etc. nodig om de boel permanent! fors natter te laten zijn. Overloop gebied bij hoge waterstand snap ik en kan ik het ook mee eens zijn, maar jaar rond? Nee, we hebben een groot deel van onze huidige goede gezondheid (mens en vee) aan het droog leggen van die plekken te danken. Zou initiatiefnemers voor dit soort gebieden sieren als die eens nagingen waarom zulke besluiten destijds genomen zijn. Meer landbouwgrond/brandstof (turf steken) was echt niet de enige reden dat o.a. Nederland zoveel gegraven kanalen, sloten en beken incl. bijbehorende bruggen/pontjes kent.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 12:29

Het lijkt wel of bestuurders helemaal van de p*t gerukt zijn, niet goed snik en alleen maar naar de centen kijken. Want reken maar dat het geld oplevert.
Hoe verzinnen ze het: na alle ellende met kleigaten die volgestort zijn met gif en vuilnis. Ik noem maar wat; Lekkerkerk, Vasse, de Vogelmeerpolder en ga zo maar door. Leren ze er dan nooit van?
GIFLANDSCHAPPPEN

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 13:08

Getekend November108! Heel goed om ermee bezig te zijn, en ik zou zeggen: voer ook in persoon actie. Zowel bij de recreatieplas (zodat de bezoekers weten wat er staat te gebeuren, met link naar de petitie) maar ook door aanwezig te zijn bij de vergaderingen en debatten die daarover gaan. (Dus met de roeivereniging naar Den Haag.)

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 15:23

Dank allemaal voor jullie ondertekeningen! Super blij mee!

Pff voor muggen is ook wel een waardeloze reden.. Kan me geen enkele bewoner voorstellen die daar dan blij mee is.

Het gaat inderdaad alleen maar om geld. Ik bedenk mezelf altijd maar, als het slib nog steeds zo veel geld oplevert dat het waard is dit 1000km te gaan vervoeren over land of rivieren, dan heeft dat een goede reden ... Schoon slib kunnen ze vaak in eigen land wel kwijt, het vervuilde moet blijkbaar naar ons :( En we werken er nog aan mee ook.

@Shadow: het collectief (geheel waar alle verenigingen in zitten) is er zeker bij betrokken! De petitie leveren we voor het debat in als we genoeg ondertekeningen hebben. De planning is met bussen vol naar Den Haag. Maar dan moeten we eerst wel iets meer ondertekeningen hebben nog :j

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:32

Heb ook getekend!

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 15:59

Ik heb ook getekend!

De populaire zwemplaats voor mens en dier “de rosande polder” is ook gestort met vervuilde slip. Deze plas tussen Arnhem en Oosterbeek staat in contact met de Rijn. Ik vind het echt zorgelijk. Er lopen echt veel mensen met honden, en er wordt op gezeild etc. Wat betekend dit voor mens en hond? En voor de natuur? Wie meet deze waardes? Welke stoffen zitten er in?

Echt onbegrijpelijk.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:02


snuggle
Berichten: 61
Geregistreerd: 19-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:30

Ook getekend. Wist hier niets van, goed dat hier meer bekendheid aan gegeven wordt!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 17:58

Nogmaals dank allen, echt geweldig al die steun voor deze actie!

@Hannanas, bij ons schijnen ze er al vanaf 1995 (!!!) mee bezig te zijn. Echt schandalig dat dit op zoveel plaatsen zo erg speelt en dat hier niks aan verandert. Ik deel je zorgen over de mens en natuur :(

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:20

Die 'maas in de wet', is dat het Pikmeer arrest?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Vervuilde buitenlandse slibstort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 19:06

Ik heb even snel daarnaar gekeken maar volgens mij ging het daarbij om NL slib. Maar het is een toonbeeld voor de handhaving.
Wettelijk is het onduidelijk wie nou over de regelgeving en handhaving gaat. Overheden kijken elkaar aan. Ook werden vergunningen voor slibstort eerst voor het leven gegeven. Zo zijn vergunningen die in 1970 aan de voorwaarden zijn getoetst van die tijd met inmiddels zwaar achterhaalde kennis, nog steeds geldig...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:23

November108 schreef:
Ik heb even snel daarnaar gekeken maar volgens mij ging het daarbij om NL slib. Maar het is een toonbeeld voor de handhaving.
Wettelijk is het onduidelijk wie nou over de regelgeving en handhaving gaat. Overheden kijken elkaar aan. Ook werden vergunningen voor slibstort eerst voor het leven gegeven. Zo zijn vergunningen die in 1970 aan de voorwaarden zijn getoetst van die tijd met inmiddels zwaar achterhaalde kennis, nog steeds geldig...


En dat is dus die maas in de wet? Of zit er meer achter?
Wel belachelijk zeg, zo'n levenslange vergunning waarbij er later dus nooit meer getoetst wordt of kan worden?