Ideëen voor inrichting tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Ideëen voor inrichting tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 14:46

Ik ben in December verhuisd en heb voor het eerst in mijn leven een tuin. De vorige bewoner heeft 'm behoorlijk onderhoudsvrij achtergelaten (lees: veel tegels), maar het enige wat op dit moment groen is in mijn tuin is de alg op de tegels..
Ik heb zelf al een grote loungeset aangeschaft (grote hoekbank met tafel en stoel), maar verder is mijn tuin nog leeg.

Zouden jullie eens mee willen denken? Ik vind het echt heel lastig en heb in vorige topics over tuinen echt al leuke dingen langs zien komen, maar ik vind het heel lastig hoe ik dat dan moet samenbrengen in mijn eigen tuin.

Mijn ideaal;
  • Kunstgras blijft, dat vervangen door dezelfde tegels als de rest van de tuin kost me €2500.
  • Het eruit halen van een rij van de veel te dure tegels ook liever niet :=
  • Ik ben geen enorme tuinier, dus de planten die erin komen moeten makkelijk in onderhoud zijn en in een (grote) pot kunnen overleven.
  • Ik heb zelf zitten kijken naar bamboe, om in de hoek linksachter te plaatsen. Groeit dat in een grote pot?
  • Ergens iets van een bartafel met krukken om te kunnen borrelen in de zon ipv in de schaduw
  • Iets met water en visjes lijkt me heel leuk
  • Budget is niet onbeperkt, heb het huis in m'n eentje gekocht en een keer is het geld op :+

En voor de beeldvorming een plattegrondje en wat van de verkoopfoto's. Ik heb enkel een vergelijkbare loungeset staan, de rest is weg.

Afbeelding
Het huis zit in de hoek linksonder, aan het smalle deel van de tuin. Het grijze stuk is waar de overkapping is.

Afbeelding
Zicht vanaf het huis naar achteren

Afbeelding
Vanaf de verste hoek richting het huis

Afbeelding
Zicht van onder de overkapping richting de verste hoek van de tuin. Poort is rechts.

Thanks!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:00

DemDeempel

Re: Ideëen voor inrichting tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 15:14

Leuke tuin daar kun je lekker zitten van de zomer! Bamboe groeit goed in een pot, mijn onderbuurman heeft er een paar in een grote kuip staan en die zijn heel groot.
Als je grote potton wil voor een leuke prijs kan ik de Kwantum aanraden, daar heb ik dezelfde soort potten gekocht als die op de foto en die waren 19 euro voor 60cm in doorsnee. Bij de intratuin zijn grote potten als snel richting de 100.
Als je iets met water wil denk er dan wel aan dat het water moet bewegen, anders heb je een broedplaats voor muggen en dat is niet zo fijn voor jezelf. Een oude ijzeren badkuip staat dan wel leuk, waterplanten kun je in drijvende bakjes bij de intratuin halen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:38

Wellicht tegen de schutting bij het smalle deel een lange smalle bak met siergrassen in verschillende kleuren? Nu is het zo’n saaie rechte houten muur waar je vanuit het raam naartoe kijkt.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:01

Of het gras en de tegels omwisselen? Dat voelt al logischer.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:03

Ik zou het zo laten en op de tegels grote bloempotten zetten en daar in tuinieren.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:09

DemDeempel schreef:
Leuke tuin daar kun je lekker zitten van de zomer! Bamboe groeit goed in een pot, mijn onderbuurman heeft er een paar in een grote kuip staan en die zijn heel groot.

Wij hebben heul veul soorten bamboe in de tuin staan. Niet in kuip helaas -huilt- bij interesse kan je allerlei soorten komen uitgraven en meenemen uiteraard gratis met een kopje koffie oid Bamboe kan zeker weten in een pot. Het groeit als gras. Letterlijk..

Qua planten heb ik verder weinig tips en trucks helaas. Wij moeten zelf nog kijken wat we met onze tuin willen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 10:10

Bedankt voor alle tips! Ik kreeg via PB de tip om eens te kijken naar een soort van buitenkeuken die dan ook dienst doet als bar, daar ga ik ook zeker even naar kijken.

@Zefiros; haha ja ik begreep dat het net onkruid is, alleen wordt het wel heule dure bamboe als ik 'm vanuit Tilburg moet komen halen :P

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:20

Ik heb ook totaal geen groene vingers en voor mij is de oplossing Rhodondendron planten. Blijven groen in de winter en krijgen prachtige bloemen in de zomer. Enige wat je hoeft te doen is af en toe water geven en in het na seizoen de uitgebloeide bloemen eruit draaien (nog geen 10 min werk). Hoe groter de pot, hoe groter je plant wordt

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:54

Je zou een houten vloer kunnen leggen waar je nu kunstgras hebt, dat maakt het meer 1 geheel met je overkapping. Daarnaast kan je op je stenen borders maken en planten in zetten.
http://okna-vintage.ru/stenen-border-maken/ zoiets alleen dan bijpassend bij je eigen tegels.
Dit zou ik dan tegen de kale schuttingen maken met enkele klimplanten er in.

Daarnaast kan je veel variëren met potten. Een verzameling van verschillende soorten potten maakt het al snel gezellig.
Let op met het kopen van planten dat je verschillende hoogtes hebt en verschillende periodes waarin ze bloeien. Ook is het slim om een aantal planten te nemen die groen blijven in de winter.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:23

Neem in ieder geval een paar grote planten met wat hoogte in flinke potten, er zijn heel veel planten en zelfs kleine bomen die het in potten prima doen. Naar mijn idee heeft iedere tuin een boom(pje) nodig. Doordat een boom op een stam staat geven ze hoogte zonder onderin massaal te zijn, en nog een voordeel van een boom in een flinke pot is dat je de onderkant van de pot aan de voet van de boom ook nog kunt beplanten waardoor je wat meer lagen krijgt.
Geschikte bomen voor in pot zijn bijvoorbeeld diverse kleinblijvende sierappels, kleine geënte wilgjes, dwergseringen, of diverse soorten struiken die op stam gekweekt zijn zoals photinia, liguster, kardinaalsmuts, hulst, etc..
Zet potten/bakken in groepjes bij elkaar met verschillende hoogtes, ik vind persoonlijk niks vreselijker dan allemaal dezelfde bakken en hoogtes.
Zelfs je schutting zou je kunnen beplanten, zoek eens op verticale tuin.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:46

Vanillia schreef:
@Zefiros; haha ja ik begreep dat het net onkruid is, alleen wordt het wel heule dure bamboe als ik 'm vanuit Tilburg moet komen halen :P

Ja errug jammer.. per post gaat ook zo moeilijk.

Rhodondendron is ind mooi! De hortensias zijn hier ook favoriet.
Misschien een paar coniveertjes in pot om ergens een afscheiding te maken?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:49

Hier kan je wel wat leuks van maken! :) Nu nog wel erg veel tegels en weinig groen inderdaad. Gelukkig heb je voor veel planten helemaal niet zulke groene vingers nodig.

Zelf hou ik van tuinen met veel beplanting, cottage enzo... Maar dan moet je tuinieren wel een beetje leuk vinden.

Voor de bamboe is deze link wellicht handig: https://www.directplant.nl/tuintips/bam ... erzorging/

De fargesia (bamboe) heb je in veel verschillende soorten die in pot kunnen, ook wat lager blijvend eventueel.

De tip over bloempotten in verschillende hoogtes zou ik zeker ter harte nemen, staat veel mooier dan alles in een zelfde maat pot. Je kan bijv. een leuk hoekje maken met een grote pot met een klein (vruchten)boompje erin (en dan zoals al gezegd de onderkant van de pot ook beplanten. Bijv. met campanula, de addenda soorten zaaien niet zo uit en gaan mooi over de pot heen hangen. Bloeit ook lang en meerdere malen. Leuk ook voor de bijen, vind ik persoonlijk altijd wel belangrijk dat bijen en hommels ook nog iets aan een tuin hebben.

In kleinere potten kan je lavendel planten en een langbloeiende ooievaarsbek (tuingeranium), makkelijk te verzorgen en niet eenjarig (en weer leuk voor bijen/hommels en vlinders). Kuiflavendels zijn wel gevoeliger voor vorst. Zet de planten niet te krap, dan heb je weer veel meer werk met water geven! In een lage pot kan je bijv. weer mooie vetplantjes zetten, die willen gewoon lekker in de zon staan en hebben weinig water nodig. Met een beetje geluk bloeien ze ook nog eens mooi!

Bij de overkapping zou ik ook wat hangpotten ophangen met zomerbloeiers, daar heb je echt de hele zomer plezier van. Bacopa's bijv. en petunia's.

Ik zou ook zeker iets tegen de schutting laten groeien, bijvoorbeeld een clematis die lang bloeit. Een tegel eruit is bij die grote maat tegels misschien meteen wel een erg breed stuk, een grote pot kan ook, kies voor een niet al te hoge soort (en je kan ze ook opzij leiden).

Hortensia's bloeien ook lang en mooi, maar hebben wel veel water nodig, beter in de (half)schaduw plaatsen dan en kies voor een soort die ook bloeit op nieuw hout. Makkelijker met snoeien, zonde als je te veel snoeit (of de plant te groot wordt) en je hebt een jaar geen bloemen, zeker bij een plant in pot.

Ook leuk, én lekker, aardbeien in (hang)potten. Je hebt ook soorten met roze bloempjes en daar komen dan ook weer allemaal uitlopers aan te hangen, staat leuk, en kan je er meteen wat stekken.

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden!