onbeschofte klanten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

onbeschofte klanten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 12:29

hoi bokkers.

Ik werk als jobstudent bij de loketten van het postkantoor in belgië. Nu heb ik mijn laatste werkdag van de vakantie zo'n onbeschofte klanten gehad dat ik er echt van achterover viel. Ik werk al 3 jaar in het betrefende kantoor, maar zoiets had ik toch nog nooit meegemaakt. Het leek me "leuk" een topic te openen waar mensne hun ervaringen met onbeschofte klanten tijdens hun job kunnen delen.

mijn verhaal:
Het was een vrij rustige vrijdag, een wachtende of 3 in de zaal en 3 loketten open (en een collega die achter bezig was), dus een wachttijd van een minuut of 2 maximum. Er komt een koppel binnen dat ik schat tussen de 60-70 jaar. Ze kwamen meteen met zo'n houding binnen van ik ben beter dan jullie. Ze lopen het ticketing machine zo voorbij en gaan bij mijn collega die net klaar is met een klant bij het loket staan. Mijn collega vraagt beleefd of ze een nummertje willen nemen, want er zijn nog wachtende voor hun. Met binnensmonds gemompel draaien ze zich om en nemen een nummer.
Enkele minuten later zijn toevallig diezelfde collega en ik op hetzelfde moment klaar met onze klanten. We drukken tegelijk op de knop en het nummertje van meneer en mevrouw komt bij mijn collega op het scherm, ik krijg de volgende klant. Mevrouw wandelt richting de loketten terwijl meneer door de hele zaal schreeuw "niet bij die rosse gaan!!) gericht op mijn collega. Mevrouw komt dan ook zelfzeker bij mij staan. wanneer ik mevrouw er op wijs dat mijn collega hen heeft opgeroepen weigeren ze (meneer stond er inmiddels ook), naar daar te gaan. Mijn collega neemt mijn klant en ik neem het briefje aan van deze mensen om hun aangetekende zending te halen. Terwijl ik het briefje inscan is mijn collega klaar met de klant die zij hielp en waren er geen wachtende meer. Meneer went zich terwijl ik bezig ben tot mijn collega met een reeks scheldwoorden. Mijn collega zwijgt en gaat naar achter.
Ik vraag voor de identiteitskaart die nodig is om de brief mee te geven. Mevrouw overhadigd me haar ID, maar ik zie dat het een andere naam is als op het briefje. Ik meld hun dan ook dat ik de brief niet kan meegeven omdat de naam verschilt. Krijg ik me toch de wind van voren dat de brief natuurlijk voor meneer is (Waarom geeft zij haar ID dan ook?). En volgt er een hele reeks uitspraken over hoe dom je moet zijn om daar te werken en of er IQ testen worden afgenomen en enkel de domste mensen er mogen werken... Hierop heb ik geantwoord dat een beetje vriendelijkheid geen kwaad kon en heb ik naar meneer zijn ID gevraagd. Wel hier had ik blijkbaar teveel gezegd. Ze pakt haar smartphone boven en zegt een foto van me te gaan maken om een klacht tegen onvriendelijkheid in te dienen. Ik heb hun erop gewezen dat het nemen van foto's tegen mijn wil tegen de wet is en wilde verder gaan met de gegevens van zijn ID kaart over te nemen. De vrouw richt echter toch haar camera op mij. Hierop ben ik gewoon op gestaan, hun brief en ID kaarten buitne hun bereik gelegd en ben ik naar achter gegaan voor ik echt onvriendelijk zou worden.
Achter het verhaal aan mijn (oudere mannelijke) collega uitgelegd en is hij de mensen gaan helpen. Tegen hen leken ze zo geen grote mond op de durven zetten.
Dit heeft zich allemaal in CA. 5-10 minuten afgespeeld.

Ik ben nu bijna een week later nog zo versteld van deze mensen. op alle jaren dat ik er werk heb ik nog nooit een opmerking gehad dat ik niet vriendelijk zou zijn. Mijn baas zij erna wel dat ik goed gehandeld had om de mensen te laten staan en hen niet kwaad te antwoorden.

Zo nog mensen met zulke verhalen?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:36

Ik werk al 4 jaar in de horeca, daarvoor ook al als student en beide in de zaak van mijn ouders.
Als ik je een tip mag geven (en dat gaat heel moeilijk lijken) maar: let it go.

Je kunt niet iedereen gelukkig maken :)

Er zijn nu eenmaal mensen die puur komen om te ze*ken, niks zal goed genoeg zijn en er is niks wat je gedaan had kunnen hebben om deze mensen naar hun normen te helpen.
En voor de volgende klant komt zing je (of dat doe ik toch altijd) in je hoofd: alle eendjes zwemmen in het water, falderalderiere falderalderare, alle eendjes etc..
En dat helpt :+

edit: postkantoor ligt meestal ook nog in of nabij het centrum, naar mijn ervaring zijn mensen uit het centrum uit die leeftijdscategorie vaak nog het moeilijkste :')
Hier hebben ze me 2 jaar het leven zuur gemaakt, uitgetest en uitgelachen want ik deed niks goed. Maar ze weten nu wat ze aan me hebben en dat ik me er niet meer druk om maak en vreemd genoeg blijven ze steeds terug komen. Zal allemaal wel niet zo erg zijn denk ik dan ;)
Laatst bijgewerkt door Granoek op 18-04-18 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel

Re: onbeschofte klanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:38

Echt extreem onbeschofte klanten heb ik nog niet gehad, maar ik werk in een elektronica zaak en heb wel eens dat klanten aangeven liever door een mannelijke collega geholpen willen worden, omdat die er nou eenmaal meer verstand van hebben als man zijnde :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:39

Ik werk op een basisschool in een niet al te beste wijk en ik kijk nergens meer van op. De onbeschoftheid van ouders (onze 'klanten').. daar kan ik zat verhalen over vertellen.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:41

Supervixen, please do, ik ben altijd benieuwd naar de nieuwe laagtepunten in het respect van sommige ouders tegenover de mensen die in de vorming van hun kinderen voorzien. Ik hoor al veel verhalen van mijn schoonzus, en steeds als je denkt dat het niet meer erger kan, juist ja.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:42

Ik sta er best van te kijken hoe er hier over klanten gesproken wordt.. Als je een bana kiest waarin je met mensen werkt, weet je toch dat dit voor kan komen?

Maar om werkplekken, situaties en klanten online te bespreken vind ik echt not done.. :n

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:43

Zolang er geen namen of locaties benoemd worden is het toch geen probleem, als het maar eerstehands-ervaringen zijn? Dan is het gewoon een situatie schetsen, en daar kunnen anderen nog van leren hoe ze met zo'n situaties moeten omgaan.
Niets mis mee, in mijn ogen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 12:43

ik ben ook wel benieuwd supervixen! ik studeer ook om lter het onderwijs in te gaan (dan wel bij 17-18 jarige of op vormgevend niveau, maar toch). Dus ben benieuwd waar ik me aan kan verwachten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 12:45

nine1987 schreef:
Ik sta er best van te kijken hoe er hier over klanten gesproken wordt.. Als je een bana kiest waarin je met mensen werkt, weet je toch dat dit voor kan komen?

Maar om werkplekken, situaties en klanten online te bespreken vind ik echt not done.. :n

dus omdat je met mensen werkt (wat je is 90% van de beroepen op de een of andere manier wel doet) mag je je laten uitschelden voor het vuil van de straat? ik benoem nergens details die zou kunnne zorgen dat de klanten herkend worden, ik werk een vrij groot stuk van mijn woonplaats af, dus het is niet dat daaraan de locatie achterhaald kan worden. Ik deel gewoon een ervaring.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:46

Ik werk in de keuken van een hockeyclub, iemand is een keer teruggekomen met een tosti omdat de kaas gestold was. Geen wonder, omdat ze de tosti pas na 10 minuten kwam ophalen. En dan ook nog een nieuwe willen hebben... heb een van de oudere collega's (ben zelf minderjarig) om hulp gevraagd en die hebben ook gezegd dat het onzin was en dat ze hem dan maar eerder had moeten halen. Het meisje komt nog wekelijks in de kantine en werpt boze blikken naar mij :')

Of mensen die boos worden omdat ik ze niet allemaal tegelijk kan helpen. Ik sta soms ook achter de bar (dan doe ik allebei tegelijk) als het rustig is en de vaste barman is dan even een sigaar oid roken, en dan komt er een groepje hockey-ouders aan die allemaal koffie en iets te drinken voor de kinderen willen. Ik heb maar twee handen :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:49

Oja..
Mensen die een product van ons niet begrepen, er een lasapparaat bij hebben gekocht om het in elkaar te zetten en dan proberen het lasapparaat door ons te laten vergoeden..

Mensen die vragen of ik op de werkplek van mijn moeder ben gaan zitten omdat ik klink als een kind van 12 en nergens iets vanaf weet (ik heb een hoge stem).

Mensen die het gesprek beginnen met G***domme te schreeuwen

Ik trek het me op het moment dat het gebeurd nog steeds wel wat aan, omdat ik het echt niet normaal vind dat mensen zo doen. Maar dan ren ik een paar keer de trap op en neer (ik zit 8 trappen hoog) en dan ben ik het weer kwijt :o .

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:51

Hier ook zo'n klanten :n
Werk in het gemeentelijk zwembad en doe kassa/onthaal.
Veel rijke buurten hier en soms zijn het echt ook de mensen die dan in een dure auto rijden die ruzie maken over 30cent.
Eens een man met 3 kinderen. Ik vroeg hun ID om na te kijken of ze van de gemeente waren want dan hebben ze recht op het voordeelstatief. Dit hadden ze niet mee dus dan mag ik dit tarief niet geven. Was die man zo kwaad dat hij het geld gewoon recht in mijn schoot smeet. En dit heeft hij nog 6 maanden lang telkens gedaan alsof ik iemand was die op straat stond.
Of ooit een koppel oost-blokkers die de beveiliging van de stekkers hadden afgehaald en hun haardrogers hadden ingestoken. Ik hoor dit dus ga bij hun en meld hun vriendelijk dat dit niet mag bij ons. Schelden ze mij uit dat ik lelijk en dom ben en dat ik maar mijn ****** moet houden. Al roepend en tierend. Dan heeft mijn mannelijke collega de stekkers zelf uitgetrokken.
En zo nog 10000 verhalen.
Mijn werkgever weet heel goed hoe ik ben en dat ik heel vriendelijk ben. Dus als ze zeggen dat ze een mail over mij gaan sturen geef ik hun zelf het mailadres :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:51

Zoe_97 schreef:
hoi bokkers.

Ik werk als jobstudent bij de loketten van het postkantoor in belgië. Nu heb ik mijn laatste werkdag van de vakantie zo'n onbeschofte klanten gehad dat ik er echt van achterover viel. Ik werk al 3 jaar in het betrefende kantoor, maar zoiets had ik toch nog nooit meegemaakt. Het leek me "leuk" een topic te openen waar mensne hun ervaringen met onbeschofte klanten tijdens hun job kunnen delen.

mijn verhaal:
Het was een vrij rustige vrijdag, een wachtende of 3 in de zaal en 3 loketten open (en een collega die achter bezig was), dus een wachttijd van een minuut of 2 maximum. Er komt een koppel binnen dat ik schat tussen de 60-70 jaar. Ze kwamen meteen met zo'n houding binnen van ik ben beter dan jullie. Ze lopen het ticketing machine zo voorbij en gaan bij mijn collega die net klaar is met een klant bij het loket staan. Mijn collega vraagt beleefd of ze een nummertje willen nemen, want er zijn nog wachtende voor hun. Met binnensmonds gemompel draaien ze zich om en nemen een nummer.
Enkele minuten later zijn toevallig diezelfde collega en ik op hetzelfde moment klaar met onze klanten. We drukken tegelijk op de knop en het nummertje van meneer en mevrouw komt bij mijn collega op het scherm, ik krijg de volgende klant. Mevrouw wandelt richting de loketten terwijl meneer door de hele zaal schreeuw "niet bij die rosse gaan!!) gericht op mijn collega. Mevrouw komt dan ook zelfzeker bij mij staan. wanneer ik mevrouw er op wijs dat mijn collega hen heeft opgeroepen weigeren ze (meneer stond er inmiddels ook), naar daar te gaan. Mijn collega neemt mijn klant en ik neem het briefje aan van deze mensen om hun aangetekende zending te halen. Terwijl ik het briefje inscan is mijn collega klaar met de klant die zij hielp en waren er geen wachtende meer. Meneer went zich terwijl ik bezig ben tot mijn collega met een reeks scheldwoorden. Mijn collega zwijgt en gaat naar achter.
Ik vraag voor de identiteitskaart die nodig is om de brief mee te geven. Mevrouw overhadigd me haar ID, maar ik zie dat het een andere naam is als op het briefje. Ik meld hun dan ook dat ik de brief niet kan meegeven omdat de naam verschilt. Krijg ik me toch de wind van voren dat de brief natuurlijk voor meneer is (Waarom geeft zij haar ID dan ook?). En volgt er een hele reeks uitspraken over hoe dom je moet zijn om daar te werken en of er IQ testen worden afgenomen en enkel de domste mensen er mogen werken... Hierop heb ik geantwoord dat een beetje vriendelijkheid geen kwaad kon en heb ik naar meneer zijn ID gevraagd. Wel hier had ik blijkbaar teveel gezegd. Ze pakt haar smartphone boven en zegt een foto van me te gaan maken om een klacht tegen onvriendelijkheid in te dienen. Ik heb hun erop gewezen dat het nemen van foto's tegen mijn wil tegen de wet is en wilde verder gaan met de gegevens van zijn ID kaart over te nemen. De vrouw richt echter toch haar camera op mij. Hierop ben ik gewoon op gestaan, hun brief en ID kaarten buitne hun bereik gelegd en ben ik naar achter gegaan voor ik echt onvriendelijk zou worden.
Achter het verhaal aan mijn (oudere mannelijke) collega uitgelegd en is hij de mensen gaan helpen. Tegen hen leken ze zo geen grote mond op de durven zetten.
Dit heeft zich allemaal in CA. 5-10 minuten afgespeeld.

Ik ben nu bijna een week later nog zo versteld van deze mensen. op alle jaren dat ik er werk heb ik nog nooit een opmerking gehad dat ik niet vriendelijk zou zijn. Mijn baas zij erna wel dat ik goed gehandeld had om de mensen te laten staan en hen niet kwaad te antwoorden.

Zo nog mensen met zulke verhalen?

Waren waarschijnlijk senioren die dachten even hun gram te halen bij een in hun ogen onbetekende snotneus om het op zijn vlaams te zeggen. Onbeleefderikken heb je echter in alle leeftijdscategorieën. Als het om vergunningen gaat zijn mensen ook niet altijd van de beleefdsten. Zeker niet als hun dossier nu al voor de zoveelste keer niet in orde wordt bevonden. Helaas hebben wij ons ook aan de wetgevingen en richtlijnen te houden en daar staan die mensen echt niet bij stil.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:53

pfoe voor dit topic moet ik even gaan zitten wil verhalen schrijven. ga ik vanavond doen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:55

Helaas kan ik dat niet zomaar op internet gooien, zijn best specifieke dingen. Je moet in ieder geval sterk in je schoenen staan, want veel ouders zijn recht voor hun raap.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:58

Ik heb 1 klant die structureel 5/6/7 minuten te laat is. Zondag apte ze dat ze haar vinger had gestoten en dat haar nagel eraf geklapt was, of ik dat maandag rond half 1 kon herstellen...
Nu is dat eigenlijk mijn pauze, maar ik had ‘s morgens geen klanten, dus vooruit maar.
Ik eerder uit de sportschool gekomen, en jawel.... om half 1, geen klant... om 10 over half ook niet, dus ik bellen... voicemail...
Om 10 voor 1 komt ze aankakken... “ja sorry, ik had nog andere afspraken...”
Ja... en ik niet?! -:(-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:01

Je kan ook op een normale manier recht voor zijn raap zijn en je hoeft die medewerkers daarom nog niet uitschelden. Schelden heb ik zelf nog niet meegemaakt in mijn job maar sommigen halen wel het bloed bijna onder je nagels vandaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 13:02

LadyMadonna schreef:
Ik heb 1 klant die structureel 5/6/7 minuten te laat is. Zondag apte ze dat ze haar vinger had gestoten en dat haar nagel eraf geklapt was, of ik dat maandag rond half 1 kon herstellen...
Nu is dat eigenlijk mijn pauze, maar ik had ‘s morgens geen klanten, dus vooruit maar.
Ik eerder uit de sportschool gekomen, en jawel.... om half 1, geen klant... om 10 over half ook niet, dus ik bellen... voicemail...

oh van die mensne ken ik ook. komen ze aan "ja ik heb een afspraak met de kantoorhouder" Om hoelaat mevrouw/meneer? ja eigenlijk om 10 uur vanochtend maar ik kon niet, dus ik kwam nu maar (in de namiddag). En dan verstelt staan dat de kantoorhouder geen tijd voor het heeft en andere klanten heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:05

Zoe_97 schreef:
LadyMadonna schreef:

oh van die mensne ken ik ook. komen ze aan "ja ik heb een afspraak met de kantoorhouder" Om hoelaat mevrouw/meneer? ja eigenlijk om 10 uur vanochtend maar ik kon niet, dus ik kwam nu maar (in de namiddag). En dan verstelt staan dat de kantoorhouder geen tijd voor het heeft en andere klanten heeft.

Oh, ik heb dan vaak dat ze melden dat hun dossier dringend is. Of die denken dat hun dossier het enige is dat ik heb. Ik heb vaak zin om te zeggen 'er zijn nog X wachtenden voor u'.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:07

Ik had mensen die zouden komen eten, eerst met 22 personen maar ze belden dan de dag op voorhand dat het er 30 zouden worden. Prima :)
De avond kwam er aan en de eerste gasten kwamen binnen, wij stonden klaar met aperitief en ik had al snel door dat ik aperitief tekort had (terwijl deze juist geteld waren).
Dus ik vraag aan mevrouw: klopt het dat jullie met meer zijn?
Ja er zijn er vanmorgen nog wat bij gekomen, hoop dat het geen probleem is.

Nou heel groot is onze zaak niet en ik had nog best wel wat andere gasten dus de 30 personen die ik had klaar staan waren eigenlijk ook het maximum wat ik gezet kreeg (ik heb nu eenmaal niet meer ruimte, noch stoelen of tafels).
Aperitief was op, iedereen ging aan tafel.. natuurlijk zitplaatsen tekort. Ze waren nl met 49!! Dus even 19 personen extra.
Mijn best gedaan andere mensen dan maar elders te zetten, veel te dicht bij elkaar maarja.
Gingen deze gasten ook nog gewoon aan een andere tafel zitten?? Aan hun tafel van 30 waren 7 lege plaatsen en zij gingen dan maar midden in de zaak alles verschuiven want ze wilden samen zitten en niet verspreid over de lange tafel van 30, dat ze dan met 19 aan een tafel van 8 zaten namen ze er dan maar bij. OH WELL.

Mooiste is dan nog dat ze, als de avond voorbij was, kwamen zeggen dat ze het toch wel schandalig vonden dat ze niet gewoon samen konden zitten en dat ze aan 2 verschillende tafels moesten gaan.

Dan heb ik ook gewoon gezegd; Excuses daarvoor maar er was voor 30 personen gereserveerd en jullie zijn bijna met 50. Al had U vanmorgen nog gebeld, dan kon ik nog wat schuiven maar U had ons helemaal niet op de hoogte gebracht.

Dat ik dan nog naar onze andere zaak op en af ben moeten rijden om voorraad eten bij te halen etc maakt hun verder natuurlijk ook weinig uit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:13

Jeetje Granoek dat je ze nog geplaatst kreeg. :oo

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:15

Man, dat doe je tog niet? Wij vinden het al heel lastig als 1 persoon uiteindelijk niet mee kan komen ofzo ..

De mens heeft gewoon geen geduld of respect meer voor elkaar. Iedereen is gehaast en vol stress.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-18 13:19

wwow! 19 teveel! zou je hier niet mee moeten aankomen

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:20

petraaken schreef:
Jeetje Granoek dat je ze nog geplaatst kreeg. :oo

Ja ik had van de andere gasten maar wat meer mensen aan 1 tafel gezet, sommige op de hoek (wat ik haat) en zij zijn dan met 19 aan 5 tafels geschoven.. kan me daar dan verder ook gewoon niet druk op maken, hebben ze toch echt aan zichzelf dan..

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:22

Vervelend joh.

Ik vind het wel iets van deze tijd hoor.
De wereld is snel geworden, de hele wereld zit onder een paar knoppen van je telefoon.
Consument wil voor weinig geld de beste service en als het kan overal eindeloos voor terug kunnen komen, en dan vooral overal lekker ontevreden over zijn.
En dan heb je ook nog eens een ( Nederlandse) wetgeving die dichtgetimmerd zit met regels waardoor je als zelfstandig ondernemer er uiteindelijk de brui aan geeft.

Ik weet er door mijn familie alles van ( zelfstandig ondernemers)