Schatting kosten van meerwerk nieuwbouwhuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

Schatting kosten van meerwerk nieuwbouwhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 14:20

Hoi Bokkers!

Mijn vriend en ik zijn bezig met een nieuwbouwhuis. Volgende week hebben we gesprek met de makelaar. Als voorbereiding op dit gesprek heb ik alvast de bouwtekeningen, brochure en meer/minder-werk lijst opgehaald.
Er zijn een aantal dingen die we graag anders willen dan standaard maar die niet (duidelijk) op de lijst staan. De kosten (en mogelijkheden) hiervan vindt ik erg lastig inschatten.. Ik ben me ervan bewust dat meerwerk verschrikkelijk duur is maar sommige aanpassingen zijn gewoon niet praktisch om later nog te doen..

De volgende punten zouden wij graag willen veranderen (geen idee of dat ook allemaal mogelijk is..)

Badkamer: Het verplaatsen van de leidingen/afvoeren (zie foto's voor verschillen tussen de standaardaansluiting en de gewenste). Wasmachine en douche worden omgedraaid en de toiletaansluiting aan de andere kant. De aansluiting voor de wastafel kan blijven zitten.
Het standaard sanitair wat bij de koopsom inbegrepen zit is: simpele wastafel, douche met douchebak, wandtoilet en tegelwerk tot het plafond.
We willen graag de douche+douchebak en wastafel laten vervallen en zelf plaatsen naar onze smaak.

zolder: De zolder is nu bereikbaar via een vlizotrap. Deze willen we vervangen voor een vaste trap (bij een bestaande woning schijnt dit zo'n 5000 te kosten ivm trapgat maken in betonvloer). Als we een vaste trap kunnen plaatsen, betekend dit ook dat de cv verplaatst moet worden. Die zou anders precies hangen waar de vaste trap uitkomt :')
Verder is er nu heel vreemd op de tekeningen op 1.49m een plafond geplaatst op de zolder. Dit willen wij laten vervallen. De nokhoogte is 2,5 m. en we willen dan d.m.v. een grote dakkapel een 3e slaapkamer creëren (dakkapel laten we sowieso later door iemand anders zetten omdat dit onbetaalbaar is als meerwerk..)

Dus even op een rij:

Meerwerk
verplaatsen leidingen in badkamer
vaste trap
verplaatsen CV ketel

waarschijnlijk extra wandcontactdozen en lichtpunt op schakelaar voor de zolder (volgens de meerwerklijst samen: €505 euro (2x dubbele wandcontactdoos op bestaande groep + lichtpunt op schakelaar)

minderwerk
Vervallen douche+douchebak en wastafel
geen plafond op 1.49 m. op de zolder

Indeling badkamer zoals standaard
Afbeelding

Indeling badkamer zoals gewenst
Afbeelding

Zijn er bokkers met kennis of ervaring met meerwerk in nieuwbouw die een ruwe schatting kunnen maken?

Bedankt alvast! :D

Jessica_R

Re: Schatting kosten van meerwerk nieuwbouwhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 18:58

Niemand? :D

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:03

Wij zijn voor dit soort zaken lid van Vereniging Eigen Huis, een soort Consumentenbond voor huiseigenaren.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:13

Ik wil je best helpen maar wat heb je aan mijn antwoord? Wij hebben een hele andere aannemer dan dat jij hebt. Stel ik zeg denk aan 8000, jij neemt dat in je hoofd en het blijkt 15000 euro te zijn, heb je er weinig aan toch?
Ik zou gewoon even een belletje plegen naar de makelaar, zo gek is de vraag niet :)

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:12

@Boras, daar willen we idd ook zeker lid van worden als alles doorgaat! Ook voor de opleveringskeuring.

@Lizzy, we gaan het idd bespreken met de makelaar dinsdag. Maar ben juist ook wel benieuwd naar wat het "over het algemeen" kost. Het kan zeker zo zijn dat het niet te vergelijken is, maar ben gewoon nieuwsgierig :D

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:16

weet wel dat je bij meerwerk in projectbouw een flinke poot uitgedraaid wordt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:18

Kan je dit niet bij de ontwikkelaar neerleggen van het bouwproject? Zodat de huidige aannemer je een prijs kan geven voor het meer en minderwerk. Dit soort dingen zijn vaak goed bespreekbaar op de bouw, vooral als je er optijd bij bent. Het is ook vaak gebruikelijk dat de ontwikkelaar verschillende opties/ mogelijkheden aan biedt qua inrichting.

Je kan dan altijd zelf nog bij andere aannemers prijzen op vragen en onderhandelen. Tijdens de bouw zit je vaak wel vast aan de geselecteerde aannemer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:20

frankiej schreef:
weet wel dat je bij meerwerk in projectbouw een flinke poot uitgedraaid wordt

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Is heel afhankelijk van de aannemer en hoe hij in het project staat.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 21:13

Weidebloem schreef:
Kan je dit niet bij de ontwikkelaar neerleggen van het bouwproject? Zodat de huidige aannemer je een prijs kan geven voor het meer en minderwerk. Dit soort dingen zijn vaak goed bespreekbaar op de bouw, vooral als je er optijd bij bent. Het is ook vaak gebruikelijk dat de ontwikkelaar verschillende opties/ mogelijkheden aan biedt qua inrichting.

Je kan dan altijd zelf nog bij andere aannemers prijzen op vragen en onderhandelen. Tijdens de bouw zit je vaak wel vast aan de geselecteerde aannemer.

Het is een bouwproject van een aannemersbedrijf hier uit de buurt in samenwerking met een locale makelaar. Voor de opties en vragen moesten we bij de makelaar zijn. Vandaar dat we daar dinsdag heen gaan :) De bouw moet nog beginnen dus we zijn in ieder geval optijd :D

Ik ben het met Frankiej eens dat meerwerk via de aannemer die het huis bouwt verschrikkelijk duur is. Maarja een vaste trap kan ik toch echt beter meteen bij de bouw laten doen. Achteraf is het minstens zo duur en dan moet je ook nog de vlizotrap laten verwijderen en dichtmaken.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:13

Bij ons liep het een beetje anders, maar goed je krijgt vaak een meerwerklijst.
Ik weet niet meer precies de bedragen maar daar stond bijvoorbeeld in uitbouw 1,5 meter €8000, uitbouw 2,5 meter €12000.
Extra stopcontact €200, muur op andere plaats €xxx nou ga zo maar door.
Voor veel zijn vaste bedragen maar leidingen enzo is natuurlijk afhankelijk.
Vaak krijg je ook een woonbegeleider, iemand die met je het hele proces doorloopt en evt ook mee kan denken over de meest logische oplossingen.

Ik weet niet of je viavia kennissen hebt in de bouw, dan zou je hen kunnen vragen wat het kost en met de aannemer.
Buren van ons hebben zo een buitenkraan zelf laten aanleggen, scheelde geloof ik iets van 200€.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:23

Misschien heb je hier wat aan:

https://bieb.knab.nl/hypotheken/slim-me ... -voorkomen

Verder las ik op internet dat de Vereniging Eigen Huis (in ieder geval in het verleden) een lijst op hun website heeft met gemiddelde prijzen van diverse meer- en minderwerk, omdat vaak veel te hoge prijzen worden gerekend. Dat lijkt mij wat jij zoekt.

Ik kan nu niet op hun site komen. Als ik jou was, zou ik op korte termijn lid worden. Zeker als je het toch al van plan bent.
Laatst bijgewerkt door Boras op 11-04-18 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:24

Maar je hebt toch al prijzen op je meerwerklijst staan?

Wat duur gaat worden in verhouding is waarschijnlijk de badkamer. De wc kan bijna nooit verplaatst worden ivm de standleiding. Die zit recht boven je toilet op de begane grond.

Voor de badkamer ga je naar een projectleverancier en je krijgt er een meerprijs opgave voor wat je duurder uitkiest. Vaak worden bruto adviesprijzen gehanteerd, die kan je op internet opzoeken. Onderhandelen is meestal niet mogelijk.... Maar alles laten doen door een aannemer is nu ook duur, die zitten bomvol werk.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 22:43

koos2015 schreef:
Maar je hebt toch al prijzen op je meerwerklijst staan?

Wat duur gaat worden in verhouding is waarschijnlijk de badkamer. De wc kan bijna nooit verplaatst worden ivm de standleiding. Die zit recht boven je toilet op de begane grond.

Voor de badkamer ga je naar een projectleverancier en je krijgt er een meerprijs opgave voor wat je duurder uitkiest. Vaak worden bruto adviesprijzen gehanteerd, die kan je op internet opzoeken. Onderhandelen is meestal niet mogelijk.... Maar alles laten doen door een aannemer is nu ook duur, die zitten bomvol werk.

Klopt er staan prijzen op, maar niet van alle dingen die wij willen... toilet zit overigens niet boven elkaar. Dat was ook mijn verwachting maar blijkt niet zo te zijn.

Het wordt even afwachten dan maar! Maar ik verwacht dat een badkamer in "luxere" uitvoering bij de showroom die zaken doet met de aannemer me gruwelijk veel gaat kosten. Terwijl we bij Ikea bijvoorbeeld een mooi wastafelmeubel hadden gezien. Ik kijk wel gewoon met welke prijzen ze aankomen en dan beslissen we wat wel en niet door de aannemer laten doen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:52

Wij hebben 2 jaar terug zelfde traject doorlopen en kan wel zeggen, alles wat we zelf achteraf deden was goedkoper..

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 23:02

Mvdbijl, dat geloof ik graag :') maar echt heel grote lastige klussen zoals (indien mogelijk) een vaste trap + verplaatsen van de CV laat ik dan liever meteen doen.

Badkamer enzo is even afhankelijk van waar we uit kunnen kiezen en welk prijskaartje daar aanhangt. Wellicht is de goedkoopste optie nog wel casco laten opleveren met alleen afgedopte leidingen op de juiste plaatsen en de rest laten doen door iemand anders.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:15

Hier valt moeilijke schatting voor te geven aangezien wij niet weten waar alle leidingen liggen.

Zoals Koos al vermeld is de WC moeilijk te verplaatsen, en als je dit doet zit je meer als waarschijnlijk met meer bochten waardoor kans op verstoppingen groter is. Wat je ook doet, zorg dat er geen flexiblele buizen worden gebruikt, en zo weinig mogelijk 90graden bochten (beter om 2x 45graden bochten te gebruiken)

Douche en wasmachine omwisselen is al een stukje eenvoudiger, want een koud water aansluiting en afvoer heb je al op beide plekken. Je zal enkel de warm water leiding moeten doortekken. Ik vermoed dat je warm water aansluiting van de zolder door de muur van de wastafel naar de keuken gaat. Dus als je de douche aan de andere kant wil moet dit echt rondom getrokken worden. Heb dit onlangs zelf laten doen - factuur was 500 euro.

Tenzij je zo een inloop douche wil, want dan moet de afvoer in de vloer passen ipv op. Dan wordt het weer duurder.

Welk voordeel geeft de nieuwe layout eigenlijk? Betere instap in de douche?

Ik had net een stukje getypt over hoe je 20cm zou kunnen picken van de 2de slaapkamer, maar aangezien al je leidingen in deze muur zitten betwijfel ik of je zo goedkoper gaat uitkomen. Kan wel een groot verschil maken in het ruimtelijke gevoel van de badkamer.

Dat brengt mij naar het volgende idee - waarom niet je wasmachine naar de zolder brengen? Koud water aansluiting is er al bij de ketel, afvoer moet je wel bekijken. De ketel heeft zelf een afvoer, maar of die groot genoeg is voor ook de wasmachine is de vraag. Je het 50mm nodig. Zag je toevallig een afvoer op de muur gemonteerd in de badkamer? Kan het dat de ketel nu ongeveer boven de wasmachine zit? Zo ja dan loop de afvoer van de ketel, door de badkamer en pickt de afvoer van de wasmachiene hier op in. Met een beetje geluk kan je de wasmachine op de zolder plaatsen zonder veel extra werk, gewoon een T stuk met sifon en klaar is kees.

CV ketel verhuizen hangt wederom van af waar je hem wil zetten. Een beetje extra leiding werk voor de CV trekken is geen grote klus, maar hoe het dan zit met de gasaansluiting, dakdoorvoer, water aanvoer en afvoer dat is de vraag.

En trap zetten heb ik geen ervaring mee. Maar kan me inbeelden dat een trapgat groten maken een kostelijk zaak is.

veel info - maar helaas geen antwoord op je vraag. Hopelijk het je er toch wat aan.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:18

Bij ons was meerwerk wat niet op de lijst stond niet bespreekbaar, ook niet voor veel geld ;-) voor sommige dingen die bijna niet achteraf mogelijk zijn of heel tijdrovend hadden we best de 'hoofdprijs' voor willen betalen. In de badkamer konden we 1 ding laten vervallen en anders werd het casco (minimaal geld terug natuurlijk). We hebben dus het wasmeubel laten vervallen.... andere douche waren de kosten niet. Maar het is zo afhankelijk van je aannemer idd

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:21

Ik zou adviseren de badkamer casco te doen
Tevens om nu al op basis can de tekeningen offertes op te vragen bij aannemers. Als bouwer dan met belachelijk hoge prijzen komt dan heb je een referentie kader

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:34

Hoeveel krijg je terug als je de badkamer casco laat opleveren?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:46

Ik durf niet te zeggen wat de meerkosten dan zijn. Maar idd casco op laten leveren en zelf laten doen is misschien een optie?

Wij zijn op het moment bezig met een stuk grond waar wij een huis op willen bouwen. Nu hebben we ons droomhuis op papier en ik had de wc net als jou. De architect wees ons erop dat het nadelig kan zijn om je wc te plaatsen tegen een wand waarachter een slaapkamer zit i.v.m. geluid.
Zelf had ik daar niet bij nagedacht en hebben wij de wc verplaatst. Wellicht heb je daar al lang over nagedacht en maakt jullie dat niets uit, maar ik dacht ik zeg het even ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:54

Maak zeer goede afspraken op papier als je iets casco wilt laten afleveren.
Dat je wel de leidingen wilt en waar deze moeten zitten; normaal is casco nl zonder leidingwerk.
Er zijn meer mensen die zich daarin hebben vergist en voor hun keuken alle benodigde leidingen (gas/water/elektra) nog moesten invrezen/aanleggen.

Besef ook dat op jouw tekening de doorloop tussen douche en wastafel maar 60 cm is... dat is echt heel weinig.
Als er iemand staat tanden te poetsen moet degene aan de kant als iemand de douche in/uit wilt en ook kun je dan echt niet langs elkaar heenlopen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 07:33

Het allerliefste willen we idd die wasmachine weg uit de douche. Die neemt best veel plaats in. Als de zolder door gaat (vaste trap zou geplaatst worden) dan zou ik m ook t liefst boven hebben.

Over de wc tegen de slaapkamer muur is een goede idd! Niet over na gedacht! Zo zie je maar. Goed om even te sparren en wat nieuwe inzichten op te doen.

Voor het omruilen van douche en wasmachine was idd gekozen vanwege het feit dat we een inloop douche willen en de douche anders ingebouwd zit tussen de wc en wastafel.

Cv ketel willen we zo minimaal mogelijk verschuiven. Gewoon zodat hij niet in het trapgat hangt maar misschien net ernaast. Maar ook dat is allemaal afwachten omdat ik niet weet of de hoogte van het dak hoog genoeg is. Lastig inschatten als een huis er nog niet staat :')

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:48

Mijn ervaring is ook dat je alles het beste zo casco mogelijk op kan laten leveren. Achteraf is echt goedkoper. En vaak veel makkelijker dan je denkt. Wij wilden ook o.a. de indeling van de badkamer helemaal anders. Was niet eens een optie bij de aannemer. Uiteindelijk casco laten opleveren en het omleggen van de leidingen was echt geen probleem. Ook het toilet hebben wij verplaatst. Was allemaal niet heel veel werk achteraf.

Wij zagen ook op tegen de grotere of ingewikkelder klussen en wilden daar ook wel grof voor betalen bij de aannemer maar die waren zo lomp als een loden deur. Wilden nergens in meebewegen. Ik vond dat allemaal erg frustrerend. Nu terugkijkend zou ik echt alles casco hebben laten opleveren en er later een aannemer in knallen. Die werkt dan echt voor jou en is veel meer bereid mee te denken.

Maar ik weet ook dat alles heel erg per aannemer verschilt. Zowel de prijzen als het meerwerk buiten de standaard lijst wat ze willen opnemen. Ik zou dus inderdaad wat offertes opvragen bij iemand die het achteraf wil doen en de prijs opvragen bij je aannemer. Dan heb je een eerlijk vergelijk.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:39

Jessica_R schreef:
. Maar ook dat is allemaal afwachten omdat ik niet weet of de hoogte van het dak hoog genoeg is. Lastig inschatten als een huis er nog niet staat :')

Maar dat staat toch op de plannen?

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 10:03

Ja maar de afmetingen van de cv niet :D dus vandaar dat ik niet weet of het past.