Ervaringen met vavo en tussenjaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Corneeltje

Ervaringen met vavo en tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 20:41

Hoi!

De eindexamens voor de havisten komen steeds dichterbij en dus ook voor mij. Ik zit nu in H5, maar ben nog steeds niet zeker wat ik na mijn examens ga doen. Al jaren stond het voor mij vast: ik ging veearts worden. Maar nadat ik van VWO 4 naar havo 5 zakte begon ik te twijfelen. Als ik vwo al niet kan, hoe ga ik dan ooit een universitaire opleiding halen? En bovendien hoorde ik van alle kanten dat het heel moeilijk was om toegelaten te worden. Toen heb ik besloten van het veearts idee af te stappen en naar HBO opleidingen te gaan kijken. Dier- en veehouderij, communicatie en multimedia design, tuin- en akkerbouw, milieukunde, Engels lerarenopleiding, HBO-ICT. Maar van niets hiervan werd ik echt enthousiast.

Nu was er recent een topic op bokt van iemand die ongeveer hetzelfde probleem had, maar die in H4 zat. Hierop raadden veel mensen aan een tussenjaar te nemen, zodat je jezelf leert kennen. Maar wat heb je toen gedaan dat je jezelf zo hebt leren kennen? En wat ben je dan over jezelf te weten te komen? Wat waren de nadelen? Zijn er ook bokkers die spijt hebben van hun tussenjaar en zo ja, waarom?

Verder heb ik ook nog aan de vavo gedacht, VWO in 1 jaar. Dit schijnt heel hard werken te zijn. Zijn er hier bokkers die dit gedaan hebben en hoe ervoeren jullie dit? Was het echt zo hard werken? Waar liep je tegen aan? Was er bepaalde begeleiding en zo ja wat hield dit precies in?

Veel vragen, ik weet het, maar het is ook niet zo makkelijk een keuze te maken %)

Anoniem

Re: Ervaringen met vavo en tussenjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:54

Dit klinkt een beetje als mijn verhaal, haha. Ik wist ook 100% zeker dat ik veearts wilde worden. Ik moest na 3vwo naar 4 havo, heb toen havo afgemaakt en ben daarna weer vwo gaan doen. Echter ging 6 vwo zo lastig dat ik halverwege erachter kwam dan diergeneeskunde gewoon geen slimme zet was voor mij; ik kan gewoon niet leren uit een boek. Ik ben verder heel slim, maar dat kan ik gewoon niet. Ik kwam erachter dat ik er niet gelukkig van ging worden om nóg 6 jaar de boeken in te gaan.

Uiteindelijk ben ik wel met de hakken over de sloot geslaagd voor vwo, maar daarna ben ik lekker een HBO studie gaan doen, waarbij ik tot nu toe nog geen boek open heb hoeven te slaan. En ik heb het enorm maar m'n zin! :D

Soms moet je iets doen om erachter te komen dat dat niet hetgeen is wat je wil.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:58

Ik heb de vavo gedaan (4,5 lesuren pw) maar of ik het echt kan aanraden... mwah.
Je wordt zo losgelaten. Ik heb in dat jaar veel gewerkt, eigen bedrijfje opgestart en veel zitten flierefluiten.
Relaxed was het zeker!

Maar pfoe.... dan ineens naar het HBO. Viel dat ff tegen!
Ik zou het niet persé aanraden denk ik.

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:00

Bedankt voor het advies, ik zal het onthouden. Maar het moet me natuurlijk er niet van weerhouden me te verdiepen in mijn opties ;)

Welke opleiding doe je nu, als ik vragen mag?

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:01

Paris_ schreef:
Ik heb de vavo gedaan (4,5 lesuren pw) maar of ik het echt kan aanraden... mwah.
Je wordt zo losgelaten. Ik heb in dat jaar veel gewerkt, eigen bedrijfje opgestart en veel zitten flierefluiten.
Relaxed was het zeker!

Maar pfoe.... dan ineens naar het HBO. Viel dat ff tegen!
Ik zou het niet persé aanraden denk ik.

Er zijn meerde vormen van de vavo, heb je het nu over die van VWO in 1 jaar of toevallig een andere?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:01

Was die aan mij of aan Paris? :)

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:02

Ik heb allebei gedaan :P

Ben begonnen met een opleiding, na een half jaar gestopt met de opleiding en anderhalf jaar gewerkt. Nu m'n 2e jaar op de VAVO.

Tussenjaar vond ik zelf wel heel fijn, het heeft me tijd gegeven om na te denken wat ik nou eigenlijk wilde en tegelijk de werkende wereld op een andere manier ontdekken. Ik heb daar uit gehaald dat ik echt heel graag weer naar school wilde en een diploma wilde halen omdat ik mezelf niet gelukkig zou zien worden wanneer ik de rest van m'n leven een kassamiep in de supermarkt zou zijn :P

Omdat ik eigenlijk nog steeds niet heel erg wist wat voor opleiding ik wilde doen, maar wel welke kant ik op wilde, ben ik naar de vavo gegaan, heb een pakket waar ik niets aan heb :+

Vorig jaar vavo heb ik de vakken scheikunde en natuurkunde op Havo niveau gedaan, dit jaar doe ik havo natuurkunde en vwo engels en bio.
Het aanpoten klopt wel heel erg, er wordt in principe in 1 periode 1 compleet normaal lesjaar behandeld. De snelheid van de stof maken en uitleg is ongeveer 1 compleet hoofdstuk per week. Je moet zelf ook wel echt thuis aan de slag, want in de lessen krijg je vrijwel alleen theorie.
Het scheelt wel dat je waarschijnlijk niet alle opgaven hoeft te maken uit je boeken, dat is voor de studenten niet te doen, dan ben je de rest van je vrije tijd kwijt aan huiswerk.
Ik krijg planners waar specifieke opgaven op staan die ik moet maken, dus de opgaven die belangrijk zijn. De rest hoeft niet, maar mag wel.
Ik zelf vind en vond het echt heel moeilijk om door die berg huiswerk heen te gaan, in het begin zat ik nog vol motivatie, maar door wat omstandigheden op school (geen aansluiting kunnen vinden met klasgenoten etc.) vind ik mezelf motiveren echt heel lastig.
Ook heb ik gemerkt dat niet iedereen naar de vavo gaat met een doel, dit jaar merk ik heel erg dat er veel jongere mensen(16 à 17, ik ben zelf 22) zitten die hun eindexamen niet hebben gehaald en dus minder gemotiveerd zijn dan de studenten die komen voor een herprofilering of bepaalde certificaten.

Iedereen krijgt een mentor, een van de docenten die je zelf hebt. Na iedere toetsweek krijg ik een soort mentorgesprek om te kijken hoe het gaat en of er dingen zijn die beter kunnen en of ik eventueel ergens hulp bij nodig heb. Je wordt zeker niet in het diepe gegooid en er zijn altijd docenten die je willen en kunnen helpen.

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee heb kunnen helpen, als je meer wilt weten, vraag maar raak!

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:03

Resistance schreef:

Sorry, vergeten te quoten :o maar die was aan jou

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:07

@taartjee, op welke school doe je de vavo? En weet je ook of 'ie erg verschilt per school?
Laatst bijgewerkt door Corneeltje op 10-04-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:08

YellowCorn schreef:
Resistance schreef:

Sorry, vergeten te quoten :o maar die was aan jou

Haha, kan gebeuren! :) Ik studeer nu Advertising aan de [naam]. Echt ontzettend leuk, en we leren echt alleen maar door te doen, en ook meteen in het "echt" (we hebben al een opdracht voor spotify gedaan, en nu zijn we bezig voor het NRC). :) Je bent echt bezig met het bedenken van ideeën en concepten, het starten van conversaties. Mensen raken en lekker provoceren van tijd tot tijd.

Aanrader voor iedereen die lekker creatief is en gekke ideeën en een grote fantasie heeft, maar niet zo goed kan tekenen! :D

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:11

YellowCorn schreef:
@taartjee, op welke school doe je de vavo? En weet je ook of 'ie erg verschilt per school?

Ik zit op het vavo lyceum van het ROC in Amersfoort.

Het kan wel heel erg verschillen per vavo, op mijn school geldt een aanwezigheidsplicht van minimaal 80% voor het mogen herkansen van toetsen. Ben je minder aanwezig dan verspil je je kans op een herkansing.
Weet niet of het bij alle vavo's zo is, maar als er meerdere opties zijn in jouw omgeving, zou ik ze wel allemaal even langs gaan, de school moet voor jou ook goed voelen ;)

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:14

taartjee schreef:
YellowCorn schreef:

Ik zit op het vavo lyceum van het ROC in Amersfoort.

Het kan wel heel erg verschillen per vavo, op mijn school geldt een aanwezigheidsplicht van minimaal 80% voor het mogen herkansen van toetsen. Ben je minder aanwezig dan verspil je je kans op een herkansing.
Weet niet of het bij alle vavo's zo is, maar als er meerdere opties zijn in jouw omgeving, zou ik ze wel allemaal even langs gaan, de school moet voor jou ook goed voelen ;)

Bedankt voor de tip!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:17

Ik ben op mijn 16e gestopt met de middelbare school (vwo) en heb toen 4 jaar met een depressie thuis gezeten. Nu ben ik dit jaar aan de vavo (havo) begonnen om toch nog een diploma te halen en naar het hbo te kunnen. Ik vind het hier heel fijn, een stuk volwassener dan de middelbare school, en je wordt inderdaad helemaal losgelaten. Het is je eigen verantwoordelijkheid of je je best doet of niet, jij wil een diploma.
Ik heb wel op aanraden van de school mijn vakken over 2 jaar gesplitst. Dus dit jaar heb ik er 5 gehad, en volgend jaar nog 3. Omdat het anders te veel zou zijn na 4 jaar niks. En dit lukt mij persoonlijk heel makkelijk, ik hoef er eigenlijk buiten school om geen tijd aan te besteden (behalve voor praktische opdrachten), maar het niveau is dan ook heel makkelijk voor mij. Ik merk bij mijn mede havisten dat die het wel zwaar vinden. We gaan inderdaad heel snel door de hoofdstukken omdat het in principe havo 4 en 5 in 1 jaar is gepropt, vwo zal dan nog wel meer zijn. Maar we slaan ook wel veel stof over wat eigenlijk niet van toepassing is in de examens, en wat je op een reguliere school wel zou krijgen, puur omdat de tijd er niet voor is.
Iedereen heeft inderdaad een persoonlijke mentor, en je kunt hier ook een plus-mentor krijgen als je extra moeilijkheden hebt. Dan heb je vaker gesprekken dan met de normale mentor. Ik heb op deze school echt het gevoel dat al het personeel hun best doet om je zo goed mogelijk te helpen zodat je kunt slagen. Dat is heel fijn.
ps ik zit op het vavo college in den bosch (kw1c)

edit: wij hebben ook een 80% regeling maar dan niet voor de herkansingen maar voor de examens/tentamens zelf. Ben je minder dan 80% aanwezig, dan mag je niet deelnemen aan de tentamens van dat vak voor die periode.

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 21:30

@Chasingmood Bedankt voor het delen van je ervaring. Dat de begeleiding zo goed is vind ik echt een pluspunt en ook één van de redenen waardoor ik er aan zit de denken de vavo te doen.