De eindexamens voor de havisten komen steeds dichterbij en dus ook voor mij. Ik zit nu in H5, maar ben nog steeds niet zeker wat ik na mijn examens ga doen. Al jaren stond het voor mij vast: ik ging veearts worden. Maar nadat ik van VWO 4 naar havo 5 zakte begon ik te twijfelen. Als ik vwo al niet kan, hoe ga ik dan ooit een universitaire opleiding halen? En bovendien hoorde ik van alle kanten dat het heel moeilijk was om toegelaten te worden. Toen heb ik besloten van het veearts idee af te stappen en naar HBO opleidingen te gaan kijken. Dier- en veehouderij, communicatie en multimedia design, tuin- en akkerbouw, milieukunde, Engels lerarenopleiding, HBO-ICT. Maar van niets hiervan werd ik echt enthousiast.
Nu was er recent een topic op bokt van iemand die ongeveer hetzelfde probleem had, maar die in H4 zat. Hierop raadden veel mensen aan een tussenjaar te nemen, zodat je jezelf leert kennen. Maar wat heb je toen gedaan dat je jezelf zo hebt leren kennen? En wat ben je dan over jezelf te weten te komen? Wat waren de nadelen? Zijn er ook bokkers die spijt hebben van hun tussenjaar en zo ja, waarom?
Verder heb ik ook nog aan de vavo gedacht, VWO in 1 jaar. Dit schijnt heel hard werken te zijn. Zijn er hier bokkers die dit gedaan hebben en hoe ervoeren jullie dit? Was het echt zo hard werken? Waar liep je tegen aan? Was er bepaalde begeleiding en zo ja wat hield dit precies in?
Veel vragen, ik weet het, maar het is ook niet zo makkelijk een keuze te maken

maar die was aan jou