Vragen over Drop-outs, Voortijdig schoolverlaters. (mbo)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

Vragen over Drop-outs, Voortijdig schoolverlaters. (mbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 12:43

Hoi :D

Op dit moment ben ik samen met twee andere meiden uit mijn klas (Social Work) bezig met een onderzoek naar Drop-outs/ voortijdig schoolverlaters. We zijn met name geïnteresseerd in drop-outs op het MBO, omdat daar de grootste groep vandaan komt en we daar het onderzoek op richten.
Een drop-out/voortijdig schoolverlater is iemand die geen startkwalificatie heeft, dus geen have of mbo (minimaal 2) afgerond.
We willen over een aantal weken een preventie-interventie (dus we gaan iets ondernemen, om iets te voorkomen) gaan doen, met als doel het verminderen van drop-outs op het mbo. Dan moeten we natuurlijk wel goed weten waarom mensen een drop-out 'worden'.

Helaas was het een beetje kort dag om nog een enquête te maken, maar ik dacht misschien krijg ik op deze manier ook wel wat respons! Dit zijn een aantal vragen waar we nog wat antwoorden op zoeken:

-Weet je op school waar je terecht kunt als je twijfelt over je opleiding? (zo ja: waar moet je heen?)
-Als je een drop-out bent: waarom ben je gestopt met de opleiding? (Als je dat niet precies wil zeggen, was het dan omdat de opleiding niet aansloot of waren het privé omstandigheden?)
-Hoe gaat het nu qua banenkans/werk je of doe je wat anders?

Ik hoop dat er wat mensen zijn die wat vragen willen beantwoorden! Het mag natuurlijk ook via een privéberichtje als dat fijner is. De resultaten kunnen gebruikt worden in ons onderzoekje.

Heel erg bedankt alvast!!

LilChar

Re: Vragen over Drop-outs, Voortijdig schoolverlaters. (mbo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 17:34

Niemand?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:13

Hallo, ja, hier! Ik ben alleen geen MBO drop-out, maar een middelbare school drop-out -O-

- Nee. Ik ben naar mijn mentor gegaan dat ik wilde stoppen, ik weet niet of dat de bedoeling was, maar ik heb het gedaan :')
- 'Cause it sucked. Nee, alle gein terzijde, ik had er oprecht geen zin meer in en wilde een mbo gaan doen ipv havo afmaken want ik ben een vreselijk ongedisciplineerd kind _O-
- Nou, ik doe nu helemaal niks. Ik kan mijn thuisstudie niet uitvoeren wegens complicaties, en ik word steeds maar niet teruggebeld over mijn sollicitatie dus nou ja... Koos werkeloos, en ik doe verrekte weinig

Hoop dat je hier wat aan hebt _O-

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:40

Wel al lang geleden maar MBO niet afgemaakt. Ik vond de opleiding geen ruk aan en keek liever uit het raam. De opleiding die ik eigenlijk wilde doen werd me van alle kanten afgeraden en wilden mijn ouders ook niet aan meewerken.

Nadat ik niet meer leerplichtig was allerlei administratieve functies gehad en uiteindelijk op HBO niveau werk op kantoor. Maar dat ging me ook steeds meer tegenstaan dus iets heel anders aangepakt.

Tegenwoordig kijk ik gewoon de hele dag uit het raam en heb de grootste lol in mijn werk. Zo af en toe gaat er een rood lampje branden en mensen komen binnenstappen en gaan vaak met een bedankje de deur weer uit. Heerlijk om buschauffeur te zijn. Had ik al veel eerder moeten doen.

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 09:44

Heel erg bedankt voor de antwoorden en de pb's die ik heb ontvangen, ik ben er erg blij mee!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:49

Ik ben 10 jaar geleden zonder diploma gestopt aan een MBO 2 opleiding. Ik was al niet vaak aanwezig, maar had wel alle punten e.d. Ik heb toen uit principe een verslag niet opnieuw ingeleverd, omdat ik dat al gedaan had en dat kostte me het diploma uiteindelijk. Toen maakte mij dat toch niet uit en ben ik bij mijn bijbaantje blijven hangen in de schoonmaak. Tussendoor nog een jaar in een bloemenwinkel gewerkt, maar weer terug de schoonmaak ingegaan. Dit in een periode van 18 jaar tot 25 en toen besloten het roer om te gooien en begonnen aan een HBO opleiding. Hier ben ik momenteel nog mee bezig en dat gaat me met 2 vingers in de neus af. De andere opleiding was denk ik te simpel, maar ook de instelling van mijzelf was toen heel anders.