telefonist bij 0900-8844

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

telefonist bij 0900-8844

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 13:07

Zijn ze op bokt te vinden, de mensen die je te spreken krijgt als je 0900-8844 belt?

Ik kreeg zojuist een vacature voor die functie onder ogen en hoewel ik er nooit eerder aan heb gedacht, word ik heel enthousiast van het idee *\o/*

Ik ben benieuwd naar de kwaliteiten die nodig zijn. Die staan natuurlijk wel vermeld.

Maar ik ben zo benieuwd naar wat jij graag ziet in een collega. Of dingen waar je rekening mee moet houden. Of dingen die heel leuk zijn en het werk voor jou aantrekkelijk maken. Of dingen die juist heel lastig zijn. Anything!

PowerPoef

Re: telefonist bij 0900-8844

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:16

Ik ken verschillende mensen daar werken, die zijn allemaal heel positief! Wel zou ik zeggen dat ik zelf eerst even een dag meelopen, het kan soms best hectisch zijn ;) . Je moet wel flexibel zijn, dat hoor ik ook heel vaak. Is wel heel dankbaar werk, je hebt altijd wel wat te doen. Veel succes! :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 13:17

Het is inderdaad heel hectisch, 50-70 gesprekken per dienst staat in de vacaturetekst.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:43

Kan je de vacature eens plaatsen of doorsturen? Ik werk zelf bij de politie, maar in België... Afhankelijk van de vacature kan ik mogelijk wel wat advies geven :j

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:04

Gezien er politieboekjes zijn gedrukt met het verkeerde nummer erop, krijg ik regelmatig een lijn binnen op onze alarmcentrale die eigenlijk bij 0900-8844 hoort. Maar ik werk wel op een alarmcentrale maar een heel ander soort, kan niet over 0900-8844 oordelen. Ik werk alleen bij pech en schade voor verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen en merkenservices.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:50

Ik heb de vacature even doorgelezen. Ziet er me een héél fijne job uit! Als ik ooit fysiek niet meer in de mogelijkheid ben om op een interventiedienst mee te draaien (wat ik uiteraard zo lang mogelijk wil uitstellen), wil ik sowieso ook naar een dispatching functie :j.

Kwaliteiten waar ik zo even aan denk:
- Geduld: Geloof me vrij, je gaat de meest absurde telefoontje binnen krijgen. Enerzijds met de meest absurde vragen/onderwerpen, maar ook van mensen waar effectief een hoek vanaf is. Daar moet je mee omkunnen, zonder je op te jagen als mensen niet luisteren naar wat je zegt of als je wordt onderbroken.

- Creativiteit: Zoals hierboven al gezegd, je gaat absurde vragen krijgen. Vragen die absoluut geen politiehulp vereisten, maar waarvan mensen dat wel verwachten. Daar moet je creatief mee om kunnen gaan, want er is vaak wel een vorm van hulp nodig. Creatief gaat doorvragen, out of the box denken en je 'sociale kaart' héél goed kennen om de mensen toch verder te kunnen helpen.

- Rust: Je moet zelf rustig kunnen blijven, ondanks de hectiek van het werk en ondanks je gesprekspartner. Je gaat wenende mensen aan de lijn krijgen, woedende en schreeuwende mensen, gebroken mensen, ... Je heb een échte empatische betrokkenheid nodig, echter zonder er zelf écht emotioneel bij betrokken te geraken. Heel dunne grens, maar een heel belangrijke.

- Gespreksvaardigheden: Je hebt mensen die je effectief op een heel harde manier moet onderbreken, of ze blijven doorratelen. Bij anderen ga je de informatie er moeten uitsleuren. Je moet juist kunnen doorvragen, de juiste vragen stellen, ...

- Multitasken: Je gaat op het moment dat je aan de lijn hangt, dingen moeten opzoeken, informatie moeten neertypen, gegevens moeten controleren,...

- Engels: Andere talen zijn ook gemakkelijk, maar Engels is toch wel de meest voorkomende. Je gaat veel telefoontjes krijgen in heel moeilijk verstaanbaar en gebroken Engels. Lastig, maar dat is een stukje plan trekken.

Bij ons (in België) wordt er geen onderscheid gemaakt in de telefoontjes tussen dringende en niet-dringende politiehulp. Alles komt in principe binnen via 101. En dan heb je calltakers (de job waar jij het over hebt) en dispatchers (degene die de ploegen op de baan aanstuurt). Maar gezien je dan ook met noodoproepen en dringende oproepen te maken hebt, moet je daar nog iets steviger in je schoenen staan :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:18

Ik heb in Driebergen gewerkt bij het KLPD op de 112, ook op 0900-8844 en ik had het erg naar mijn zin.
Je moet telefoonvaardigheid hebben en ook onderwijl kunnen typen, erg belangrijk in nood en rustig blijven in panieksituaties.
Je moet op de 112 de wegen, knooppunten en wateren in Nederland toch wel aardig in je hoofd hebben, zoals ook de wegnummering, waar die begint e.d. Ik weet niet of dat op de 0900-8844 ook zo is.
Het ergste vond ik als ik iemand van Chinese afkomst aan de telefoon had die Engels sprak in paniek.

Het is een afwisselende, onregelmatige baan met zware telefoontjes maar er is ook humor.
Wij kregen vooraf een driedaagse opleiding met huiswerk.
Als ik het nog had gekund had ik het nog graag gedaan.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:39

Zelf werkzaam als hoofdagent op straat dus de andere kant ken ik wat minder, maar kijk anders een keer het programma noodcentrale op de npo. Gaat dus over de 112 lijnen en de 0900-8844 lijnen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:47

Ik zat onderlaatst zo'n soort programma te kijken maar ik kreeg daar toch een beetje naar gevoel bij. Ze lieten steeds tijdens een gesprek hele stiltes vallen van hun kant, dat werd bij ons echt niet op prijs gesteld! Wij hadden ook steeds bandgesprekken dwz dat al je gesprekken opgenomen werden en je daaruit je verbeterpunten te horen kreeg.
Dat was ook goed voor als je twijfelde of je iets goed afgehandeld had, kon je het terugluisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:53

Dat lijkt me een geweldige baan. :))

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:12

Vond ik ook, je kan heel veel betekenen voor mensen in nood en helemaal als je zorgt dat de hulp goed aankomt. Het kan ook best zwaar zijn hoor maar de opvang daar was heel goed. Ik vond het bij het KLPD een wereldje op zich en allemaal vriendelijke mensen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:29

Toevallig heb ik er onlangs op gesolliciteerd en werd er mij aangegeven dat mijn cv en competenties goed aansloten bij de functie. Helaas gaven ze aan dat je er echt maar 24? 26 uur? Even vergeten.. Mag werken... Meer kan niet omdat dit psychisch te zwaar belastend zou zijn. Dat vond ik erg jammer want de inkomsten zouden voor mij dan te weinig zijn. De functie lijkt mij namelijk wel zeer interessant.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 06:53

Oké apart, ik werkte er 32 uur en anderen nog meer maar misschien is dat veranderd. Ik moet wel zeggen dat 112 ook best zwaar is als je het niet van je af kan zetten want je zit soms echt middenin de ellende aan de telefoon.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 16:52

Bedankt allemaal voor jullie reacties, daar kon ik echt wat mee!

Ik heb even de tijd genomen om over de functie na te denken en heb besloten dat ik ga solliciteren. Ik geloof echt dat ik er geschikt voor ben. Nu maar hopen dat zij dat ook vinden :)

Dat tv programma heb ik een aantal keer gezien. Ik herinner me dat de vrouwen me beduidend beter op hun plek leken dan de mannen. Dat was me een stel, een soort jut en jul met een heerlijk Brabants accent.

Er wordt een dienstverband van 24 uur per week aangeboden, met diensten van 6 uur.
Na een wekenlange screening van je persoontje volgt een fulltime opleiding van enkele weken.
Die screening lijkt wel erg uitgebreid, die duurt maar liefst 6-8 weken.

We zullen zien of ik geschikt wordt bevonden.
Ik zal de afloop hier laten weten, als jullie dat interesseert :)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:04

_sharona_ schreef:
Toevallig heb ik er onlangs op gesolliciteerd en werd er mij aangegeven dat mijn cv en competenties goed aansloten bij de functie. Helaas gaven ze aan dat je er echt maar 24? 26 uur? Even vergeten.. Mag werken... Meer kan niet omdat dit psychisch te zwaar belastend zou zijn. Dat vond ik erg jammer want de inkomsten zouden voor mij dan te weinig zijn. De functie lijkt mij namelijk wel zeer interessant.

Dat zou best wel apart zijn toch, aangezien ik 36 uur op straat werk en de ellende daadwerkelijk zie. Overigens niet negatief bedoeld naar de mensen achter de 0900-8844 lijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:15

Wat leuk dat je gaat solliciteren ! Veel succes !

Ik had dit ook altijd graag gedaan ( als calltaker bij de 101 hier in Belgie dus ). Maar hier zijn enkel fulltimes en shiften van 12u beschikbaar :7 Deeltijds en kortere shiften komen zelfs niet ter sprake.
Zo jammer vind ik dat. Met de paarden aan huis kan ik dit niet.

Misschien moet ik verhuizen, 24 uur per week en diensten van 6 uur zouden ideaal zijn voor mij :j :D

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:17

Poeh lijkt me erg pittig ! Ik raak daar veel te snel gestresst van. Vind het erg knap, de mensen die wel hun gevoels onder controle kunnen houden.

Naar wat ik begrijp is 0900 niet voor ‘spoed’?

Liesxanne, ik denk dat ik het wel begrijp. Als je een dienst van 8 uur hebt bij 112, dan ben je ook 8 uur lang bezig met echt heftige zaken. Ik denk als agent zijnde, dat je niet 8 uur lang bezig bent met alleen maar heftige zaken? Maar dat is mijn idee erbij.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:19

Lijkt mij ook heel leuk, maar ik dacht altijd dat je daar een politie-opleiding voor nodig had.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:23

De screening duurt 6 weken omdat er een wachtlijst is, niet omdat ze zolang bezig zijn om alles te checken. Veel succes!

@nachocheese, 0900 is inderdaad niet voor spoedmeldingen, dan bel je naar 112.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:27

Heb je bij 8844 ook nachtdiensten?

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:37

Nachocheese schreef:
Poeh lijkt me erg pittig ! Ik raak daar veel te snel gestresst van. Vind het erg knap, de mensen die wel hun gevoels onder controle kunnen houden.

Liesxanne, ik denk dat ik het wel begrijp. Als je een dienst van 8 uur hebt bij 112, dan ben je ook 8 uur lang bezig met echt heftige zaken. Ik denk als agent zijnde, dat je niet 8 uur lang bezig bent met alleen maar heftige zaken? Maar dat is mijn idee erbij.

Ja klopt. Denk dat dat het verschil is. Collega heeft ook gesolliciteerd en 't is echt die 24u inderdaad.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:53

_sharona_ schreef:
Nachocheese schreef:

Ja klopt. Denk dat dat het verschil is. Collega heeft ook gesolliciteerd en 't is echt die 24u inderdaad.

Dit is geen 112, dit is 0900-8844 geen spoed, wel politie. Ook bij de 112 kennen ze dit niet hoor, heb je ook gewoon 8 of 9 uursdiensten en soms wel langer want de collega's die de 112 meldingen aannemen doen ook de collega's op straat aansturen dus die kunnen niet tijdens een melding weg als hun dienst is afgelopen. Nou ja, een paar uur bij een ongeval met dodelijke afloop staan is ook niet fijn, en als je daar klaar bent kan je er zo weer één krijgen. Dus per dienst verschillend hoe druk je bent en wat je mee maakt. Daarom vind ik de tekst "psychisch' zwaar best apart als je het vergelijkt met andere werkzaamheden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:01

Stress laat zich lastig vergelijken. Naast heftige situaties, is het een baan waarin je ontzettend veel moet schakelen. Dat is een forse stressfactor.

De combinatie van een zittend beroep en stress is ook lastig, fnuikend!. Bewegen is zo belangrijk om te kunnen reguleren. Helaas is daar meestal geen aandacht voor.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 19:12

ingvdh schreef:
De screening duurt 6 weken omdat er een wachtlijst is, niet omdat ze zolang bezig zijn om alles te checken. Veel succes!

Dat scheelt alweer :D Dank je wel

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 19:13

LindyH schreef:
Heb je bij 8844 ook nachtdiensten?

Ja, is 24/7 bereikbaar.