Al vrij snel begonnen de problemen met onze onderbuurman. Hij beschuldigt ons ervan dat wij op aparte tijdstippen (zes uur s ochtends, drie uur s nachts) boven zijn slaapkamer aan het stampen zijn en hem expres lastig vallen. Hij zegt dat hij vervolgens op de muren slaat naar ons (hoe dan?) En wij terugslaan. Euh, nee.
Zijn aanbellen was niet rustig, hij slaat op de deur en houdt de bel net zo lang vast totdat je open doet. Oh ja, had ik al gezegd dat dit regelmatig om drie uur s nachts was wanneer wij heerlijk liggen te slapen? Vervolgens slaan de honden aan en is het hele feest compleet.
Dan scheldt hij je de huid vol over hoe wij hem expres lastigvallen, hem pesten en we hem gek proberen te maken.
Een paar maanden daarna had hij zijn gas aan laten staan waardoor de condens door de brievenbus en deurkieren kwam. 112 gebeld want meneer deed zelf niet open. Deur ingetrapt en hij lag lekker te slapen op de bank. Had niks van alle heisa gehoord. Twee politieagenten, vijf brandweermannen en twee ambulancebroeders naar binnen maar hij was niet onder de indruk.
Bij deze politieagenten hebben wij aangegeven dat wij vermoeden dat hij misschien ziek in zijn hoofd is. Zijn woning is doorzocht en 'daar werden dingen gevonden die erop kunnen duiden dat het niet goed gaat met de bewoner'. Verder nooit meer over gehoord.
Een paar weken later weer de politie gebeld omdat hij schreeuwend en scheldend voor onze deur stond omdat ik te luid aan het stofzuigen was op de middag. Ook die hebben bevestigd dat hij geestelijk niet oké over komt. Daarna niks van gehoord.
Alle keren hebben wij een klacht ingediend bij onze woningbouw maar die doet er weinig mee. De wijkagent en wijkconsulent gaan langs, bewoner doet niet open en daar blijft het bij. Na de zoveelste keer midden in de nacht aanbellen heb ik zelf de touwtjes in handen genomen en ben ik drie à vier minuten lang flink tegen hem te keer gegaan. En sindsdien belt hij niet meer aan

Nu probleem nummer twee. Onze zijburen. Deze buren begonnen als erg vriendelijk contact. Elkaar helpen met verhuizen, langsgaan met oud & nieuw en dingetjes bij elkaar lenen.
Sinds enkele maanden wordt er echter regelmatig in de gang naast de lift geplast en wij hebben de enige honden in onze hele gang...

De buren geloven dit niet. Keer op keer moeten zij ons al slaand op de deur, schreeuwend en scheldend duidelijk maken dat wij de plas van de hond op moeten ruimen. Ik heb rustig uitlegd dat het niet van ons is maar toen kreeg ik te horen dat ze mij de volgende keer helemaal in elkaar zouden slaan. Nu is de buurjongen sowieso een erg opvliegerig type met bijzondere scheldwoorden waarvan ik hem mij daadwerkelijk ook wel zie slaan.
Ook degene die het gebouw verzorgt belt keer op keer aan of wij alsjeblieft de plas van onze honden op willen ruimen. Die, nogmaals, niet van onze honden is. Ook hier maken wij elke keer een melding over bij de woningbouw. Camera's ophangen is geen optie volgens hen. Gezien de buren geen klacht tegen ons indienen kan er ook niks aan gedaan worden volgens de woningbouw.
Maar nu, wij voelen ons allebei niet meer prettig in ons huis. Dagelijks wordt er agressief aangebeld en we kunnen niet meer zonder vieze blikken te krijgen over straat. Mijn vriend laat s avonds de honden uit omdat ik vrees dat mij iets gebeurt wanneer ik één van de agressieve buren tegenkom. Onze honden zijn helaas allebei niet het type om te beschermen

Bokt, wat is jullie advies? Wat zouden jullie doen in onze situatie?