Onveilig gevoel woning

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Nancy_

Onveilig gevoel woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-18 00:23

Beste bokkers,

Aangezien ik rond 11en ben wakker geschrokken door meerdere keren geklop op de ramen(?) bij één van de woningen bij mij in het blokje - vermoedelijk boven mij - en ik nu met een vrij onrustig gevoel zit, kom ik even op Bokt om advies vragen!

Ik zal de situatie even uitleggen.
Ik woon in een benedenwoning (sociale huur) en eens in de zoveel tijd heb ik overlast van mijn bovenbuurjongen, in de zin dat er 's avonds / 's nachts veel lawaai wordt gemaakt wat ik soms niet kan plaatsen (of muziek midden in de nacht, ook niet fijn maar dat maakt me niet zozeer angstig, zorgt wel voor irritaties natuurlijk) en waardoor ik mij niet op mijn gemak en/of angstig voel.

Het gaat hier om een jongeman met psychische problemen. Dit weet ik doordat ik een keer een brief in mijn tuin heb gevonden waar informatie in staat over zijn problemen, deze heeft hij in een psychotische bui in mijn tuin gegooid samen met, naar het schijnt, zijn halve huisraad. Echter alleen een stukje hout van een meubelstuk en een kapot glas nog teruggevonden in mijn tuin naast die brief, de rest was waarschijnlijk al opgeruimd dus. Een dag later vierde ik mijn verjaardag en hoorden we steeds meer geschreeuw, gestamp etc. Mijn bezoek ging op een gegeven moment weg en de balkondeur bij hem ging (toevallig?) open op dat moment waarna hij persoonlijk begon te worden naar mij en mijn bezoek. Geen idee waarom trouwens want naast af en toe gedag geen contact, maargoed dit kan met een pyschotische verschijnselen te maken hebben uiteraard. Degene die bij hem was en hem soort van in toom hield vroeg ons om de politie te bellen. Dit hebben wij gedaan waarna hij voor een aantal uur is meegegaan met de politie. Ik heb die nacht niet thuis geslapen omdat ik behoorlijk onder de indruk was door zijn toestand en het feit dat er in de eerder genoemde brief ook drugsgerelateerde zaken stonden. Daarnaast heb ik van de politie die nacht begrepen dat zijn familie had verklaard dat hij mij bedreigd had en aangezien ik niet alles heb meegekregen uiteraard wat er precies aan de hand was en dit ook niet echt zo had ervaren of gehoord, gaf dit mij een erg onprettig gevoel. Geen idee namelijk waar zij op doelden en de politie vroeg ook of wij nog een andere andere band hadden dan alleen buren?? Zijn familie waar ik later contact mee had gezocht gaf trouwens aan toen ik hier naar vroeg, 'dan zal ik dit wel verkeerd begrepen hebben van mijn zoon van die bedreigingen' (andere zoon was erbij en had dit dus verklaard). Zijn ouders zeiden dat ze de situatie erg vervelend vonden en dat ik altijd contact mocht zoeken als er wat was. Nog een paar keer een Whatsappje uitgewisseld over hoe het ging etc, en ze gaven aan dat hij met zijn moeder bij mij langs zou komen om excuses te maken.
Dit is niet gebeurd overigens, ook niet per see behoefte aan verder maar ik vind het wel jammer en vervelend dat ik soms een onrustige nacht heb door al dit gebeuren.

Normaal gesproken zou je bij iemand aan de deur gaan om aan te geven dat je last van diegene hebt, maar bij hem zie ik dit dus niet zo zitten omdat ik niet weet of hij onder invloed is en of het lawaai te maken heeft met zijn psychische toestand, waardoor je niet weet of iemand voor reden vatbaar is. Ik heb wel voor mezelf besloten om de politie in te lichten wanneer hij weer de hele nacht muziek draait, maar als er zoals nu op de ramen geklopt wordt of gestampt lijkt me dit een beetje gek. Maar het is nu wel de derde keer in korte tijd dat ik me helemaal wild schrik omdat het net klinkt alsof iemand bij mij op het raam staat te kloppen terwijl ik lig te slapen. Of er wordt meerdere keren bij hem aangebeld in de avond, dit komt een beetje intimiderend over ofzo. Ook was hij net daarna heel hard aan het stampen of iets dergelijks, en ik weet dus niet of dit uit frustratie of weetikveel is of naar mij gericht. Hij kan namelijk zelf denk ik ook wel raden dat ik de enige ben die er last van heeft omdat ik onder hem woon. Dus of dit nu bewust is..? Ook vind ik het wel frappant dat het precies gebeurt nadat mijn vriend weg is gegaan vandaag na een paar dagen samen te hebben doorgebracht. Kan ook toeval zijn natuurlijk, maar er is eigenlijk nog nooit kabaal gemaakt op het moment dat hij bij me sliep. Dus of hij dit dan weet of dat het echt toeval is geen idee. Het kan absoluut niet zo zijn dat dit een tegenreactie is op overlast van mij / ons trouwens, even als toevoeging. :o En verder is hij soms 's avonds laat midden in de nacht aan het schreeuwen, dit geluid gaat dan echt door merg en been.

Dus bokkers, wat zouden jullie doen in zo'n situatie?? Ik vraag me ook wel af of ik spoken ga zien trouwens en er misschien een groter ding van maak dan het daadwerkelijk is. Maar ik denk ook dat het niet zo mag zijn dat je je in je eigen huis onveilig voelt door de psychische situatie of problemen van iemand anders.

khirshanta

Re: Onveilig gevoel woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:27

Meteen de politie bellen als je het echt niet vertrouwt.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:31

Jeetje, vervelende situatie! Onveilig voelen in je eigen huis lijkt me ook erg naar. Huurt hij ook een sociale huurwoning? Dan zou ik de verhuurder inschakelen. Misschien kun je bijhouden wat er wanneer gebeurt zodat je dit kunt doorsturen?

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:32

Zoals hierboven word gezegd gewoon de politie bellen. Het 0900 nummer. Dat vinden ze niet eens zo erg als je de situatie uit legt. Er zal vast ook wel een rapportje over hem liggen als er al meerdere meldingen zijn gemaakt. Is toch wel erg naar, dat je je niet veilig voelt in je eigen omgeving/woning.
Ik lees dat het een sociale huurwoning is. Misschien een idee om ook een keer met de huisbaas/verhuurder om de tafel te zitten?
Succes!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:36

Wow heftig!! Snap dat dit een lastige situatie is. Kun je niet zijn moeder een appje sturen morgen? En even deze situatie uitleggen en dat het heel storend is voor jou.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 01:32

Ik werk met mensen met psychoses icb. drugs of alcohol. En ik zie dit heel veel gebeuren. Enig idee of hij in behandeling is van iets/iemand?

Ik begrijp volkomen dat dit heel veel indruk op je maakt, en zoals mijn voorgangers al zeggen.... Gewoon politie bellen :j.

Het is alles behalve makkelijk om met mensen met deze problemen om te gaan.

:¨·.·¨:
`·.
Morris&Kaya
Volg SJ Fotografie ook op Instagram!
[OV] [PG] bruine draver ruin Veal and Fish

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 02:27

Als je het niet vertrouwd kan je echt de politie wel bellen. Er is hier een voorgeschiedenis dus denk dat ze dat wel goed begrijpen.
Daarnaast raad ik je zeker aan een logboek bij te houden.
Daarin noteer je de datum, tijd en wat voor overlast er is.
Hiermee zal je sterker staan als je met de verhuurder of de politie gaat praten

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:06

Pfoe heel moeilijk. Ik zou steeds opschrijven wanneer er iets gebeurd en desnoods de wijkagent inschakelen.
Wanneer je je echt bedreigd voelt direct de politie bellen.

Jaren geleden woonde ik bij iemand in de straat die ook last had van psychoses en daarnaast ook nog heel veel dronk. Ik ging niet met hem om, maar zei wel altijd vriendelijk gedag als ik hem tegen kwam. Plotseling kreeg hij het in zijn hoofd om keihard op mijn ramen en deuren te kloppen omdat hij vond dat ik 'best een colaatje kon komen drinken'. Daar had ik echt geen behoefte aan!
Echt onveilig voelde ik me trouwens niet, maar ik deed nooit open als hij voor de deur stond.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:58

Je mag hier sowieso de verhuurder voor bellen hoor, je hebt namelijk overlast van een medehuurder en ongetwijfeld staat er in het huisreglement dat overlast niet tot de gewenste gedragingen in een huurwoning behoren :) Houd een "dagboekje" bij met de overlast die je ervaart, tijdstippen, wat voor soort overlast, dat soort dingen, en geef bij de verhuurder vooral ook aan wat je geschiedenis met de beste man is en waarom je liever niet zelf bij 'm aanbelt. Sowieso is dit prettig voor dossieropbouw, maar de verhuurder kan en mag hem ook aanspreken op zijn gedrag.

Bovenstaand geldt natuurlijk voor de overlast die hij veroorzaakt. Zodra meneer fysiek bij je aan de deur staat en bedreigingen uit schakel je beter gewoon de politie in..

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:08

Dagelijks klagen bij de politie en bij de verhuurder.
De huisvesting van 'verwarde mensen" is een groot probleem inmiddels. Sinds de bezuinigingen in de GGZ zorg en de daarmee sluiting van diverse instellingen en begeleid wonen projecten is er nog maar weinig zicht op deze mensen. Verhuurders mogen ze weigeren, maar dat gebeurt maar weinig. Het leidt soms tot echt gevaarlijke situaties. Dus houd je niet in met met klagen; hoe meer hoe beter. Zeg daarbij dat je je onveilig voelt. Misschien zijn er meer mensen in de flat die zich zo voelen en kunnen jullie je zorgen gezamenlijk uitspreken naar de verhuurder.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:12

Idd de woningbouw even inlichten en wanneer er dingen gebeuren waar jij je niet prettig bij voelt, gewoon de politie bellen! Al is het 'maar' het landelijke servicenummer, zij geven je meestal wel goed advies :)

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:16

Babootje schreef:
Dagelijks klagen bij de politie en bij de verhuurder.
De huisvesting van 'verwarde mensen" is een groot probleem inmiddels. Sinds de bezuinigingen in de GGZ zorg en de daarmee sluiting van diverse instellingen en begeleid wonen projecten is er nog maar weinig zicht op deze mensen. Verhuurders mogen ze weigeren, maar dat gebeurt maar weinig. Het leidt soms tot echt gevaarlijke situaties. Dus houd je niet in met met klagen; hoe meer hoe beter. Zeg daarbij dat je je onveilig voelt. Misschien zijn er meer mensen in de flat die zich zo voelen en kunnen jullie je zorgen gezamenlijk uitspreken naar de verhuurder.

Dit dus en dan ook echt doen anders blijf je er mee zitten. Hij kan er niets aan doen maar op deze manier hebben veel mensen er last van en al helemaal wanneer je je onveilig voelt dan zeker actie ondernemen

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:28

Ik spreek uit ervaring dat politie bellen weinig zin heeft.
Heb 7 jaar naast een schizofrene drugs gebruikende drugsdealer gewoond (die gek die een abn amro pin automaat aan stukken sloeg met bijl) die gek was op hardcore en fikkie stoken (vooral 's nachts en maar 2 meter van de achtergevel en zijn drugs klanten/leveranciers kwamen ook bij voorkeur 's nachts) Het werd met de tijd steeds erger met hem, en ik moest wel door zijn tuin om achter huis te kunnen komen. Hij had minimaal 5 persoonlijkheden en de meeste waren handelbaar, een aantal ronduit gevaarlijk. Politie kwam daar met minimaal 5/6 man sterk met kogel/steek-werend vest en handen op pistool en pepperspray. Ik heb klachten bij woningbouw/politie (zeiden zelf dat ze niks konden doen) en bij het GGZ gedeponeerd. Helaas door de nieuwe huurbeschermingswet voor huurders konden ze hem er niet uit zetten. Ook zij waren bang van hem, heeft daar de boel ook al eens verbouwd en 2 personen aangevallen. Uit eindelijk hebben ze hem in Duitsland op zijn scooter van de snelweg gehaald en in NL weer netjes afgeleverd. Meneer was onderweg naar Denemarken. Had hem maar laten gaan.
Het enige wat je kan doen is klagen (betrek hier andere buren eventueel ook bij!! samen sta je sterk)bij van alles en nog wat wat betrekking heeft op hem. Woningbouw, politie, GGZ of behandelaar/begeleider, familie. Dit zodat er dossiers aangemaakt worden en er uit eindelijk stappen ondernomen kunnen worden. Je moet wel een lange adem hebben, of verhuizen.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben niet zielig.................ik hou van zeuren :D
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-18 01:21

Nog bedankt voor de reacties en adviezen! :)

Ik was, ook na de antwoorden van Bokt, afgelopen week toch van plan om de woningbouw te bellen of contact te zoeken met familie. Maar uiteindelijk heb ik dit niet gedaan omdat het eigenlijk opvallend rustig is geweest hierna (nu ben ik 's avonds en 's nachts ook veel weg, misschien scheelt dit ook). Dagelijks de politie bellen is dus gelukkig niet aan de orde, als het echt een dagelijks iets was had ik al lang al aan de bel getrokken maar dat is dus niet het geval. Dat maakt het voor mij ook een lastige situatie, iedere keer als ik op het punt sta om iemand te informeren gaat het eigenlijk wel weer een tijdje goed. Daarom nu besloten om het gewoon te laten. Ik heb ook eigenlijk helemaal niet zoveel zin om contact te zoeken met familieleden ed en mijn energie hierin te steken, tenzij het (weer) echt uit de hand gaat lopen maar vooralsnog niet. Mijn emmertje liep vorig weekend even over omdat ik al slecht slaap / sliep door andere omstandigheden en kon dit er even niet bij hebben.

Ik heb met andere buren ook erg weinig contact trouwens, wel eens vernomen dat zij hem ook iedere avond horen maar dat zijn voornamelijk mannen ook dus die maken zich niet zo druk. En ik moet zeggen ik ben ook niet echt een held alleen 's avonds / 's nachts, dat is ook voor iedereen anders natuurlijk. Ze gaven wel aan dat ik altijd kan komen als er wat is dus opzich zijn er genoeg mensen welwillend / behulpzaam hoor. Maar daar heb ik dan ook weer niet 1, 2, 3 behoefte aan. Hoop inderdaad tzt te gaan verhuizen, niet alleen om de buurman gelukkig!! Hopelijk doet die mogelijkheid zich binnenkort voor. :j

Heftige verhalen zijn er voorbij gekomen trouwens! En ook in andere topics momenteel. Dan mag ik denk ik nog in mijn handjes knijpen.. ;) En zie je alles ook weer even in perspectief, haha. :)) Wel erg dat er in zulke gevallen weinig of niks gedaan kan worden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie