Tips/adviezen ziektewet/spoor 2.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MuffinX

Tips/adviezen ziektewet/spoor 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:22

Ik ben op zoek naar tips/valkuilen/adviezen met betrekking tot ziektewet/uitkering/arbeidsongeschikt/spoor 2.

Vanaf maart 2018 zit ik een jaar in de ziektewet, het is duidelijk dat ik het werk (verpleegkundige) wat ik voorheen altijd deed niet meer kan daar ik beperkingen heb in mijn hele lichamelijke functioneren. Het is zo dat 15 min zitten, 15 min lopen, 15 min staan al een hoop meer pijn geeft, en dan hebben we het nog niet gehad over tillen, hurken, bukken etc.

Dit alles komt door slijtage in mijn onderrug en mijn heup. Hier kunnen ze op dit moment nog niks aan doen omdat ik nog te jong ben voor een nieuwe heup. Ik wil best meer vertellen over mijn situatie maar doe dit dan wel liever via een PB. Ondanks ik dagelijks Tramadol, diclofenac en paracetmol slik blijf ik flinke pijn hebben. Misschien ook wel relevant om te weten is dat ik 23 jaar ben.

Door mijn beperkingen zit ik vanaf maart dus al een jaar in de ziektewet. Heb onlangs een gesprek met de arbeidsdeskundige en mijn teamleider gehad. Veel besproken onder andere over het werk dat ik dus niet meer kan doen, uitkeringen, arbeidsongeschikt, kantoorbanen. Zijn nu aan het wachten op het verslag van de arbeidsdeskundige.

Ik weet van deze onderwerpen zo weinig af dat ik me afvraag hoe het allemaal gaat lopen en wat mij allemaal te wachten staat. Een aantal vragen van mij zijn:

- Bij wat voor persoon kan ik terecht met mijn vragen, is dat de arbeidsdeskundige?
- Wat staat er in een arbeidsdeskundigverslag?
- Ik moet dit verslag uiteindelijk tekenen, heb ik zelf nog wat in te brengen? Voorheen werkte ik 32 uur, dit zie ik me ( op dit moment nog) niet meer doen omdat ik denk dat dat te zwaar zal zijn.
- Welk persoon zou mij hier meer informatie over kunnen geven?
- Welke uitkering zit er aan te komen? De ene persoon zegt de WIA-uitkering en iemand anders zegt de WAjong uitkering.
- Wat gebeurd er, mocht ik ander werk hebben, als ik daar door wat dan ook ontslagen zou worden. Dan heb ik geen werk, en een diploma voor verpleegkundige waar ik niet meer in kan werken.

Ik heb al op internet gekeken, hier ben ik al wijzer geworden maar toch spoken er nog vragen door mijn hoofd. Mijn teamleider doet zijn best voor me maar daar kan ik ook niet terecht met al mijn vragen. Ook zou ik een persoon willen vinden die onafhankelijk is en niks met mijn werkgever of met mij te maken heeft.

Wie heeft er tips/adviezen/ eigen ervaringen voor mij. Zijn er valkuilen waar ik op moet letten?
Mocht je meer informatie willen dan wil ik best aanvulling geven al dan niet via PB.

Alvast bedankt voor het lezen!

Berdien

Re: Tips/adviezen ziektewet/spoor 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:10

Omdat je vragen meer werk/loontechnisch gerelateerd zijn, verplaats ik je topic van MWS naar STW.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:07

De werkgever moet jou toch dacht ik aangepast werk geven. Omscholing zou denk ik voor jou handig zijn. Ik neem aan dat bv een psychiatrisch verpleegkundige minder zwaar is dan een verpleeghuis. Er zijn vast meer uitwijkmogelijkheden, of bv transferverpleegkundige? Misschien moet je werkgever daar wel bij helpen, advies kun je daarover inwinnen bij UWV.
Zorg dat je alle medische rapporten en uitspraken dat iets voor jouw lichaam niet kan op papier hebt staan. Dat is voor Arbo en UWV belangrijk.
Verder bij twijfel nooit tekenen en uitstel vragen. Bij twijfel ga naar juridisch loket.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:34

Je zou eventueel ook een afspraak kunnen maken met een arbeidsdeskundige.
Die kan er onafhankelijk naar kijken, en al je vragen beantwoorden.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 08:28

Ik heb vanuit mijn functie vaker te maken met dit soort dingen en zou als ik jou was eens een gesprek aanvragen met de HR adviseur. Geef gewoon aan dat je vragen hebt met betrekking tot het traject en dat je graag wat handvatten krijgt om hier weer lijn in te vinden.

Ik zou zeker geen rechtsbijstand of juridisch loket inschakelen. Dit is in deze fase niet nodig en geeft alleen maar basis voor een arbeidsconflict. Als ik je verhaal zo lees het jij relatief helder hoe het eruit ziet en is de relatie met je werkgever goed, dit is belangrijk voor jezelf om zo te houden en ik geloof zeker dat dit ook de intentie is van iedere werkgever.

Over het algemeen kan de HR adviseur heel goed met jou kijken naar alle mogelijkheden en als jij gewoon een goede adviseur hebt zal deze ook vanuit jou meekijken, maar wel met alle openheid met betrekking tot de interne mogelijkheden.
Een tweede optie is bij het UWV langs, zij kunnen met jou kijken wat de opties zijn als reïntergratie in eigen werk onmogelijk blijkt en eventueel al de opties voor de verdere toekomst bekijken.

Succes en bij vragen mag je me altijd pb-en.