Hoe zuiniger autorijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Hoe zuiniger autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:14

Ik schrik toch iedere keer als ik m'n auto moet volgooien met benzine en vroeg mij af of jullie bespaartips hebben om wat zuiniger om te gaan met de benzine.

Ik rij 7 dagen in de week met m'n auto, mijn auto rijd ongeveer 1 op 14. Ik heb wel een automaat. Ik tank gemiddeld elke 10/12 dagen, vaak pas als het lampje van de tank gaat branden.

Een tip zoiets als pak de fiets snap ik wel maar ik bedoel echt zuiniger rijden met de auto.

Anoniem

Re: Hoe zuiniger autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:15

Tja niet te hard rijden... Maar als je zuiniger wilt kan je beter een zuinigere auto kopen... Ik heb een auto die 1 op 20/25 rijdt. En daarmee rij ik gerust 130 dagelijks.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:16

niet hard optrekken als dat niet nodig is, zo min mogelijk proberen te remmen. Rustig rijden, vaak uit laten rollen en vooral niet te laat van huis gaan?
En kijken naar je verbruik, als je geen teller in je auto hebt kun je er 1 aanschaffen, je ziet dan meer welke actie veel verbruik geeft.
Er zijn ook apps waar je kunt zien wat het goedkoopste tankstation in je buurt is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:18

mystery1980 schreef:
niet hard optrekken als dat niet nodig is, zo min mogelijk proberen te remmen. Rustig rijden, vaak uit laten rollen en vooral niet te laat van huis gaan?

Dit inderdaad, plus op tijd doorschakelen (50 in z'n 4, 80 in z'n 5) en de meeste auto's worden flink minder zuinig boven de 100km/u dus als je echt wil besparen dan kun je overwegen je snelheid op snelwegen te beperken. Maar dan moet je nog wat eerder van huis weg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:22

Als eerst een zuinigere auto kopen... 1 op 14 is niet erg zuinig. Ik rij 1 op 18/20.

Verder niet te hard rijden, niet snel optrekken, snel doorschakelen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:23

Ik heb een automaat dus er valt weinig te schakelen :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:24

Langzaam optrekken dan dus ;) En langzamer rijden.

Maar ik denk dat je het meeste winst zal behalen met een andere auto.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:28

Ik merk behoorlijk veel verschil of ik de hele weg 100/110 rij op de snelweg of 120/130. Vooral ook een constante snelheid aanhouden; niet continu inhalen en weer afremmen, bijvoorbeeld. Rijden alsof je iets breekbaars achterin hebt liggen.

Bandenspanning controleren. Kan me voorstellen dat te zachte banden zorgt voor meer weerstand op de weg = meer verbruik :P

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:31

Ik heb niet echt het idee dat ik snel optrek. Ook rij ik nooit op de snelweg, zijn vooral 60, 50 en af en toe 80 wegen. Een andere auto zal het voorlopig nog niet worden, heb deze net een jaartje. Daarom zoek ik dus tips om met deze zuiniger te gaan rijden. Het is trouwens een hyundai atos. Ik rij zo'n 4x per week naar m'n werk, is ongeveer 6/7 km en ik rij 7 dagen in de week naar m'n paard, dat is zo'n 12/13 km.

Het uitrollen zal ik idd wel kunnen proberen, dat doe ik niet altijd.

Bandenspanning doe ik 1x in de 2 maanden controleren, is dat genoeg of te weinig? Tot nu toe hoefde er steeds maar 0.2 of 0.3 bij dus niet zo gek veel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:33

Als je dat allemaal al doet is er denk ik weinig winst te behalen. Het verschilt ook gewoon heel erg per auto :)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:35

Banden goed op spanning, rustig optrekken, niet te veel variëren in snelheid, op tijd uit laten rollen waar dat mogelijk is in plaats van op de rem gaan staan en op de snelweg tussen de 110 en 115 rijden in plaats van 120/130.
En wellicht wil TO wel een nieuwe auto, maar behoort dat niet tot de mogelijkheden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:35

Toch vraag ik me af... Waarom niet op de fiets naar het werk? Die korte afstanden zijn gewoon nooit zuinig rijden en fietsen is én beter voor het milieu én voor je gezondheid

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:36

fjordjes schreef:
Ik heb een automaat dus er valt weinig te schakelen :+

Dat is heel erg jammer, want met een schakelbak kan je nog wat. Wat je wel kan doen: zorgen dat je op de juiste banden rijdt en dat ze goed opgepompt zijn, je remmen goed onderhouden en ook de kachel en/of airco niet te hard laten werken. Airco uit zetten scheelt al en je kachel lager zetten ook een beetje. Laatste tip: snelheid zo gelijk mogelijk houden zodat je weinig gas bij hoeft te geven, ook bij afremmen eerst gas los en dan pas bijremmen, dus ook zorgen dat je daarmee op tijd begint. Korte stukjes zijn echt niet handig als je zuiniger wilt rijden, dat is nogal ongunstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:37

fjordjes schreef:
Ik heb niet echt het idee dat ik snel optrek. Ook rij ik nooit op de snelweg, zijn vooral 60, 50 en af en toe 80 wegen. Een andere auto zal het voorlopig nog niet worden, heb deze net een jaartje. Daarom zoek ik dus tips om met deze zuiniger te gaan rijden. Het is trouwens een hyundai atos. Ik rij zo'n 4x per week naar m'n werk, is ongeveer 6/7 km en ik rij 7 dagen in de week naar m'n paard, dat is zo'n 12/13 km.

Bandenspanning doe ik 1x in de 2 maanden controleren, is dat genoeg of te weinig? Tot nu toe hoefde er steeds maar 0.2 of 0.3 bij dus niet zo gek veel.

Geen triptronic? Ik kan met mijn automaat ook zelf mijn versnellingen kiezen :)
Verder denk ik dat vooral de korte afstanden jou de nek om doen. Let je wel eens op zijn temperatuur? Loopt hij warm genoeg? Hoe korter de afstanden hoe meer een auto verbruikt na verloop van tijd omdat die niet lekker warm loopt. Soms eens goed doortrekken of een stuk autostrade helpen de motor te reinigen waardoor hij minder moeite moet doen :)

Is hij diesel of benzine? Want een benzine heeft dat probleem dan iets minder dan diesel, maar goed is het niet.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:38

Yessy schreef:
mystery1980 schreef:

Dit inderdaad, plus op tijd doorschakelen (50 in z'n 4, 80 in z'n 5) en de meeste auto's worden flink minder zuinig boven de 100km/u dus als je echt wil besparen dan kun je overwegen je snelheid op snelwegen te beperken. Maar dan moet je nog wat eerder van huis weg.

Dit zou ik niet te vaak doen... Als je de auto altijd zo vroeg doorschakelt gaan de EGR kleppen dicht zitten.
Die openen pas bij 2500 toeren dus dan heb je na een tijdje en autostoring en een dure garage factuur.
Hoe het je geleerd wordt is 50 in zn 3, 60 in zn 4, 80 in zn 5 en 100 in zn 6(als die er is&in een diesel). En dus niet 70 in zn 6 gaan rijden, zonde van de auto
Laatst bijgewerkt door Nynkster op 29-03-18 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:38

fjordjes schreef:

Je rijdt dus maar kleine afstanden steeds. Na een kilometer of 7 is de motor net aan warm en dat kost benzine. Van kleine afstanden wordt een auto inderdaad niet zuiniger.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:40

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:41

Een auto wordt pas zuiniger als hij op bedrijfstemperatuur is.
Let op; dat is niet als je koelwater op temperatuur is; maar je olie in het blok.

Ik heb (ook) een olie-temperatuurmeter en zie dat deze pas met 15/20 kilometer op de goede temperatuur is.
Als ik 100 kilometer per x rijdt is hij veel zuiniger dan naar mijn werk (22 km).
Mijn man heeft hem een week mee gehad naar Amsterdam (250 per dag) en reed niet harder dan 110; toen liep hij 1 op 16/17.
Terwijl ik met moeite 1 op 13 haal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:42

Nynkster schreef:
Yessy schreef:

Dit zou ik niet te vaak doen... Als je de auto altijd zo vroeg doorschakelt gaan de EGR kleppen dicht zitten.
Die openen pas bij 2500 toeren dus dan heb je na een tijdje en autostoring en een dure garage factuur.
Hoe het je geleerd wordt is 50 in zn 3, 60 in zn 4, 80 in zn 5 en 100 in zn 6(als die er is&in een diesel). En dus niet 70 in zn 6 gaan rijden, zonde van de auto

De moderne auto's geven gewoon aan wanneer je schakelen moet om het zuinig te houden. En dat is echt wel 60 in de 5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:43

Zuiniger wil niet altijd zeggen beter :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 13:43

Het is een benzine auto. Triptonic?? Geen idee wat dat is, maar dat zal m'n auto niet hebben nee. Airco heeft ie ook niet. De verwarming staat uit over het algemeen. Die doe ik alleen aan als het vriest of heel koud is.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:46

Ik ga ervan uit dat je P R N D hebt. Tenzij ze nog een S er hebben bij gezet maar lijkt mij sterk voor zo een autotje. Naast de D heb je dan een extra uitsparing met + en -. Je kan de pook dan naar links of rechts duwen (afhankelijk van het model van auto) en dan zo schakelen. - is dan logischerwijs terug schakelen en + opschakelen :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:49

Is het probleem dan niet ook dat er alleen maar korte stukjes op binnenwegen mee wordt gereden? Dat is volgens mij voor geen enkele auto goed. Of worden ze daar niet minder zuinig van?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:49

Nynkster schreef:

Het is andersom.
De klep gaat dicht bij zware belasting (want dan heeft de auto vol vermogen nodig en meer zuursstof).
Bij rustig rijden gaat de klep open en wordt een deel van de uitlaatgassen her gebruikt om de uitstoot te verminderen.

Daarnaast hebben alleen (nieuwere) dieselmotoren een EGR klep en benzine auto's niet.