Ontevreden over aankoopmakelaar, advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_K

Ontevreden over aankoopmakelaar, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:41

Hoi allemaal,

N.a.v. vervelende ervaring met aankoopmakelaar ben ik op zoek naar advies. Excuus alvast voor het lange verhaal.

Mijn vriend en ik hebben onlangs een huis gekocht. We hebben bij dit proces een aankoopmakelaar in de arm genomen. De afspraak was full service: onbeperkt bezichtigen, onderhandelingen over het huis, koopcontract controleren en onderhandeling over overname van goederen. Dit alles voor een bedrag van 2600 euro.

Eerste bezichtiging kwam hij niet opdagen. Excuus: er was iets geks met de agenda gebeurd en alle afspraken waren gewist.

Tweede bezichtiging was meteen raak: dit huis wilden we hebben. Hij heeft de onderhandelingen over de prijs netjes gedaan en het huis was van ons.

Echter al het contact daarna, over taxatie, koopovereenkomst, overname van goederen verliep erg moeizaam. Hij reageerde vaak gewoon niet op berichten en nam zijn telefoon niet op. Heb op een gegeven moment naar het kantoor gebeld en de secretaresse verteld dat het wel leek alsof hij ons niet wílde helpen. Een paar uur daarna hing hij plots aan de telefoon: zijn telefoon was stuk en hij had nu een nieuwe. Ik vind het allemaal wel erg twijfelachtig.

Omdat hij zo’n makkelijke klant aan ons had, die het eerste huis koopt dat is bezichtigd, hadden we in elk geval verwacht dat hij de onderhandeling over de overname van goederen netjes voor zijn rekening zou nemen. Hij had ons verzocht om hem te mailen wat we maximaal wilden betalen voor een aantal zaken (lampen, kledingkast, kastjes). Dit hebben we gedaan. Hij zou de onderhandelingen zo insteken dat we hopelijk niet eens onze maximumbedragen hoefden te betalen. Krijgen we vervolgens een e-mail doorgestuurd van de verkopers, waarin overal torenhoge bedragen voor worden gevraagd. Wij mailen onze makelaar terug dat we die bedragen veel te hoog vinden. Vervolgens stuurt makelaar een paar dagen later bericht door dat de verkopers de toon van onze e-mail erg vervelend vinden. Blijkt dus dat hij onze e-mail direct heeft doorgestuurd! (En dus ook niet eens moeite heeft gedaan om daadwerkelijk te onderhandelen.) Toen ik de makelaar belde om verheldering te vragen, was zijn advies “Ga een kopje koffie drinken met die mensen om de kou uit de lucht te halen.” Maar het is toch juist zijn taak om die onderhandelingen goed te laten verlopen?? :\ Na een belletje met de verkopers was de lucht redelijk geklaard, maar de makelaar is hier dus 0 behulpzaam geweest en heeft zelfs de boel laten escaleren.

Na alles wat er gebeurd is zijn wij dus nogal ontevreden zijn met onze makelaar en hebben we eigenlijk (ook gezien het weinige werk dat hij aan ons gehad heeft) geen zin hebben om de volle pond voor zijn diensten te betalen. Tot nu toe hebben we hem niet letterlijk gezegd “we zijn niet tevreden”, maar uit alle communicatie en tientallen appjes van mij kan hij dit denk ik wel opmaken.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Gewoon laten zitten of toch laten weten dat we ontevreden zijn? En dan wel of niet vragen om korting, ook gezien het weinige werk dat hij aan ons heeft gehad?

En wat is hiervoor de juiste timing? Het huis is nog niet opgeleverd, dat gebeurt pas over een maand. Dus we zijn nog niet helemaal van hem af…

Alvast bedankt voor het meedenken!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:45

Ik zou het gewoon bespreken. "Hij kan het er wel uit opmaken" is een aanname. Misschien is het wel zo, maar toch ik zou hem bellen (of langs gaan) en precies dit tegen hem zeggen. Jullie zijn allemaal volwassen.

Wij hadden hetzelfde, dat heb ik besproken met haar en daarna liepen ze 3 tandjes harder dan we wilden.

Communiceer met die man. Verwachten dat hij het wel begrijpt lijkt me niet de oplossing. Daarnaast gaat hij je heus niet uit zichzelf korting geven.

succes ermee en gefeliciteerd met jullie huis!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:46

Gewoon de telefoon oppakken en een afspraak maken om dat uit te spreken met hem. Niet wachten want een ander kan zijn werkzaamheden ook overnemen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:47

begin bij het begin; bij de aankoopmakelaar. Ga met hem om tafel, live. Niet via de telefoon en niet via de app. vertel wat er volgens jullie mis is gegaan en wat je had verwacht. Dan zal er vast een hoop duidelijkheid komen aan beide kanten en komen jullie wellicht tot een fijne oplossing.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:47

Eens met bovenstaand. Niet iedereen kan tussen de regels doorlezen. Hij communiceert niet duidelijk, geven jullie dan het goede voorbeeld. Afspraak maken en alles met hem doornemen. Makkelijker kan het niet :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:48

Netjes, direct en schriftelijk aankaarten dat je niet tevreden bent.

Ik zou daarbij ook aangeven waarom je niet tevreden bent en wat je verwacht van zijn kant als oplossing (korting oid).

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:51

Herkenbaar zo'n makelaar.

Alleen wij hebben het zelf gedaan en de makelaar van de verkopende huizen die wij hebben gezien was echt een zak aardappelen tot en met. Wij hadden aangeven waar wij wilden beginnen in het huis, eist hij ineens op zolder te beginnen :+ Wat boeit mij die zolder :+

Uiteindelijk wel een huis gekocht, de vorige eigenaren hadden dezelfde makelaar, maar wij hadden en leuke klik met die mensen en hebben zelf maar onderhandeld :D beviel veel beter.

Na de laatste handtekeningen zetten hebben wij de desbetreffende makelaar wel verteld wat wij er van vonden.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:51

Dank voor jullie reacties. Wij dachten er ook aan om een "evaluatiemoment" te prikken om met hem te praten over waar we ontevreden over zijn. Veel mogelijkheden om toekomstige verbetering te laten zien heeft hij helaas niet, behalve de inspectie van het huis op de overdrachtsdatum zit zijn werk er inmiddels wel op.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:52

x_Jeanine_x schreef:
Herkenbaar zo'n makelaar.

Alleen wij hebben het zelf gedaan en de makelaar van de verkopende huizen die wij hebben gezien was echt een zak aardappelen tot en met. Wij hadden aangeven waar wij wilden beginnen in het huis, eist hij ineens op zolder te beginnen :+ Wat boeit mij die zolder :+

Uiteindelijk wel een huis gekocht, de vorige eigenaren hadden dezelfde makelaar, maar wij hadden en leuke klik met die mensen en hebben zelf maar onderhandeld :D beviel veel beter.

Na de laatste handtekeningen zetten hebben wij de desbetreffende makelaar wel verteld wat wij er van vonden.

Zelf doen is in de stad waar wij huis gekocht hebben niet echt een optie op het moment. Anders hadden we dat wel gedaan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:53

Wacht de factuur af, als hij de volle pond rekent dan aangeven dat hij zich niet aan de afspraken heeft gehouden en desnooods Rechtshulp inschakelen.
Er zijn neem ik aan ook bewijzen dat hij zich niet aan de afspraken heeft gehouden toch?
En dat hij echt weet dat jullie niet tevreden zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:57

Silly1972 schreef:
Wacht de factuur af, als hij de volle pond rekent dan aangeven dat hij zich niet aan de afspraken heeft gehouden en desnooods Rechtshulp inschakelen.
Er zijn neem ik aan ook bewijzen dat hij zich niet aan de afspraken heeft gehouden toch?

Dat vind ik niet slim. Waarom afwachten als je pro-actief misschien heel veel kan voorkomen.

In een gesprek (ik ben meer van dingen schriftelijk vast leggen) aangeven dat je ontevreden bent is het minste wat je kan doen voordat je de factuur krijgt.

Die man kan niet ruiken dat je niet tevreden bent natuurlijk.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:57

Silly1972 schreef:

Geen bewijzen dat hij weet dat we niet tevreden zijn. Alleen maar 20 appjes met "Hoi ..., ik heb nog steeds geen reactie van je. Kun je zsm reageren?" etc.

Verder hebben we aan het begin contract getekend waarin staat dat we 2600 betalen. Dus kan niet verwachten dat de factuur lager is. Dat zullen we uit zichzelf echt niet doen, lijkt me.

Jessica_K

Re: Ontevreden over aankoopmakelaar, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:00

Het vervelende is dat deze man kan praten als Brugman. Dus zodra je hem dan eindelijk aan de telefoon hebt lukt het gewoon niet meer om te zeggen dat je ontevreden bent.

Hij is zelf niet de eigenaar van het kantoor. Eventueel is het ook een optie om die eigenaar (zijn collega) direct te contacteren en te laten weten dat we ontevreden zijn. Dit zou echter wel een beetje vervelend voelen, om dit zo achter de rug van onze makelaar om te doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:01

Kun je niet alvast informeren bij een instantie die zich bezig houdt met makelaars? is daar een overkoepelende organisatie voor?
Of Vereniging Eigen Huis, misschien ben je daar al lid van?

Je had m (maar ja, daar heb je nu niks meer aan) tijdens het proces een beetje meer achterna moeten zitten.. want ik begrijp dat nu alles al klaar is?

Staat er in het contract niet iets van dat het werk wel goed uitgevoerd moet worden oid? (ik verzin ook maar wat)

#edit: oh, praten werkt dus niet... ja nou ja, die partner dan. Waarom niet, het is toch hetzelfde kantoor? maar dat weet hij waarschijnlijk allang :j Bij een vooraf bepaald bedrag hoeven ze in principe niet zo heel veel meer natuurlijk.. lekker makkelijk verdient!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:03

Die appjes zijn wel degelijk bewijs.

Wij hebben een werkelijk vreselijk traject doorlopen met een makelaar bij de aankoop van ons huis.... en ik heb hem er meerdere malen mee geconfronteerd. Op het eind van het traject begon hij zowaar ons te bedreigen dat we op moesten schieten met bepaalde zaken anders zouden we per week de huur van de verkopers moeten betalen oid, in ieder geval totaal niet volgens de normen en waarden waarop een makelaar zou moeten handelen.
Ik heb toen vervolgens, op die laatste boven beschreven actie gezegd dat als hij zich nu niet direct zou excuseren ik er een zaak van zou maken bij de NVM. Dus een officiele klacht zou indienen. Ook hebben we meerdere malen in het hele proces gezegd dat hij niet leverde volgens verwachting, altijd alles snel tussendoor via de telefoon dus niet op mail etc.
We hebben uiteindelijk niet eens een rekening gehad :') doordat de notaris zich er uiteindelijk ook tegenaan ging bemoeien....

Dus. Keurige mail sturen (= jouw bewijs!!) dat je bepaalde zaken niet professioneel vindt, of anders verwacht, vraag schriftelijk antwoord (= opbouw dossier) en eis dat de factuur wordt aangepast gezien alle zorgen die je ervan hebt. Zeker niet wachten totdat je de factuur in huis hebt want dan ben je gewoon de pineut, immers, waarom heb je het eerder niet aangegeven.

Je betaalt er genoeg voor, dus laat het er niet bij zitten is mijn advies. Schakel eventueel je rechtsbijstandverzekering in of dreig daarmee, dat helpt ook vaak bij dit soort types...
En veel sterkte, wat een gedoe allemaal!

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:06

Dank, goede tips. VanHuisUit, het kan dus nog erger, jeetje!

Zo'n zakelijke e-mail sturen lijkt me wel een goed idee. Maar zou nu al het juiste moment zijn om dat te doen? We moeten immers dat huis nog samen met hem gaan inspecteren over een maand, en ik heb geen zin in spanning/ iemand die al helemaal geen moeite meer voor ons wil doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:07

ja nou ja wat scheelt t? Hij doet nu ook al niks...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:09

Als je hem zo lastig telefonisch kunt zeggen dat je niet tevreden bent stel dan een duidelijke mail op waarin je dingen aangeeft en stuur deze mail eventueel door naar zijn collega de eigenaar.
Wat betreft de prijs: dat is het risico wat je aangaat, of jullie hebben mazzel en hij moet tich huizen bezichtigen en onderhandelen of hij heeft mazzel omdat hij er weinig voor hoeft te doen. Wat dat betreft is de afspraak vrij duidelijk denk ik. Wat betreft het onderhandelen is dat niet netjes dat hij een mail van jullie aan hem doorsturen naar een derde, daar was ik ook niet blij mee geweest. Sluit de mail af met een termijn waarin je een reactie terug verwacht en wat hij eventueel nog kan doen voor jullie.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:13

Jessica_K schreef:

Zo'n zakelijke e-mail sturen lijkt me wel een goed idee. Maar zou nu al het juiste moment zijn om dat te doen? We moeten immers dat huis nog samen met hem gaan inspecteren over een maand, en ik heb geen zin in spanning/ iemand die al helemaal geen moeite meer voor ons wil doen.

Ik zou dat nu doen. Naar hem maar met de algemene e-mail van t kantoor op cc.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:13

Jessica_K schreef:

Inderdaad wat VanHuisUit zegt! hij doet nu toch ook al niks? Er zal nu ook al spanning zijn. Ik zou hem mailen (of bellen en daarna ter bevestiging een mail sturen), met misschien zijn baas in de CC. Je moet hier niet mee gaan wachten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:14

MarliesV schreef:
Silly1972 schreef:

Dat vind ik niet slim. Waarom afwachten als je pro-actief misschien heel veel kan voorkomen.

In een gesprek (ik ben meer van dingen schriftelijk vast leggen) aangeven dat je ontevreden bent is het minste wat je kan doen voordat je de factuur krijgt.

Die man kan niet ruiken dat je niet tevreden bent natuurlijk.

Omdat ik de indruk kreeg dat dit al gedaan was

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:16

Kan het verhaal ook de andere kant op vertellen uit eigen ervaring. Wij hadden onze middenwoning te koop staan, deze stond al leeg, dus dat was heel makkelijk met bezichtigen, geen verborgen dingen zoals lekkage door er even een schilderijtje voor te hangen of wat dan ook. Bij de laatste bezichtiging net voordat we naar de notaris gingen was alles prima in orde. Het jonge stel wat werkelijk geen cent te makken had probeerde alle problemen die ze zelf veroorzaakte bij ons neer te leggen onder het mom van verborgen verbreken e.d. Terwijl tijdens de bezichtiging alles prima in orde was en daar is ook voor getekend. De makelaar probeerde het ook nog eens in hun voordeel. Toen heb ik gezegd tegen hem wie betaald jou? Ik dus het zou fijn zijn als je je daar ook eens naar ging gedragen. Hij was er zelf bij geweest voordat we de sleuteloverdracht hadden en dat kon hij ook niet ontkennen. Het jonge stel had zelf radiotoren afgekoppeld en daarna vanalles er mee gedaan waardoor de cv raar was gaan doen door alle rotzooi die er in was gekomen. Ineens was die cv niet meer goed volgens hun terwijl hij het prima deed daarvoor. De magnetron had ze om zeep geholpen door er een bak in te zetten met aluminiumfolie er over heen, het knetterde en vonkte enorm zei ze nog. Net als dat ze door het dak waren gezakt van de aanbouw met schoenmaat 47 terwijl ik maar maatje 41 heb. Was duidelijk te zien dat dat een verse plek was... Dit is nog maar een klein beetje. Vreselijk gewoon, die makelaar komt er nooit meer in bij ons. Heb hem dat ook goed gezegd. Hij was niet blij met mij, nee ik ook niet met hem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:18

Jessica_K schreef:

Logisch dat je geen spanning wil. Ik zou de mail dus naar hem sturen en aangeven dat je wil dat jullie dossier wordt overgedragen aan zijn collega, plus een vergoeding(korting) naar jullie voor de zaken die niet zijn nagekomen.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:23

Jeetje meggiemeg, wat een vervelende lui! Die mensen en die makelaar...

Er schoot me zojuist nog iets te binnen! Mijn vriend had het huis bezichtigd (en gekocht) zonder mij (ja, zo gaat dat in Utrecht). Ik heb het later bekeken. Maar de makelaar had mij dus na hun bezichtiging wijsgemaakt dat er een gietvloer in lag, terwijl dit later gewoon zeil bleek te zijn. Ook weer zoiets.

De tip om makelaar te vragen dit aan andere collega over te dragen vind ik wel een goeie. Ga me van de week samen met vriend eens voor de laptop installeren om een goede mail te typen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:23

Jessica_K schreef:
Het vervelende is dat deze man kan praten als Brugman. Dus zodra je hem dan eindelijk aan de telefoon hebt lukt het gewoon niet meer om te zeggen dat je ontevreden bent.

Hij is zelf niet de eigenaar van het kantoor. Eventueel is het ook een optie om die eigenaar (zijn collega) direct te contacteren en te laten weten dat we ontevreden zijn. Dit zou echter wel een beetje vervelend voelen, om dit zo achter de rug van onze makelaar om te doen.

Dit is niet vervelend, hij krijgt gewoon wat hij verdient :) . 2.600 euro voor zo'n waardeloze aankoopmakelaar is gewoon 2.600 euro te veel. En dat noemt zich aankoopmakelaar, een mail aan hem over dat je de prijs voor de te over nemen goederen veel te hoog stuurt, rechtstreeks aan de verkopers doorsturen is gewoon oliedom en dan nooit terugbellen/reageren. Ik was allang naar zijn baas gegaan om mijn beklag te doen of te dreigen met een slechte review op internet :o