N.a.v. vervelende ervaring met aankoopmakelaar ben ik op zoek naar advies. Excuus alvast voor het lange verhaal.
Mijn vriend en ik hebben onlangs een huis gekocht. We hebben bij dit proces een aankoopmakelaar in de arm genomen. De afspraak was full service: onbeperkt bezichtigen, onderhandelingen over het huis, koopcontract controleren en onderhandeling over overname van goederen. Dit alles voor een bedrag van 2600 euro.
Eerste bezichtiging kwam hij niet opdagen. Excuus: er was iets geks met de agenda gebeurd en alle afspraken waren gewist.
Tweede bezichtiging was meteen raak: dit huis wilden we hebben. Hij heeft de onderhandelingen over de prijs netjes gedaan en het huis was van ons.
Echter al het contact daarna, over taxatie, koopovereenkomst, overname van goederen verliep erg moeizaam. Hij reageerde vaak gewoon niet op berichten en nam zijn telefoon niet op. Heb op een gegeven moment naar het kantoor gebeld en de secretaresse verteld dat het wel leek alsof hij ons niet wílde helpen. Een paar uur daarna hing hij plots aan de telefoon: zijn telefoon was stuk en hij had nu een nieuwe. Ik vind het allemaal wel erg twijfelachtig.
Omdat hij zo’n makkelijke klant aan ons had, die het eerste huis koopt dat is bezichtigd, hadden we in elk geval verwacht dat hij de onderhandeling over de overname van goederen netjes voor zijn rekening zou nemen. Hij had ons verzocht om hem te mailen wat we maximaal wilden betalen voor een aantal zaken (lampen, kledingkast, kastjes). Dit hebben we gedaan. Hij zou de onderhandelingen zo insteken dat we hopelijk niet eens onze maximumbedragen hoefden te betalen. Krijgen we vervolgens een e-mail doorgestuurd van de verkopers, waarin overal torenhoge bedragen voor worden gevraagd. Wij mailen onze makelaar terug dat we die bedragen veel te hoog vinden. Vervolgens stuurt makelaar een paar dagen later bericht door dat de verkopers de toon van onze e-mail erg vervelend vinden. Blijkt dus dat hij onze e-mail direct heeft doorgestuurd! (En dus ook niet eens moeite heeft gedaan om daadwerkelijk te onderhandelen.) Toen ik de makelaar belde om verheldering te vragen, was zijn advies “Ga een kopje koffie drinken met die mensen om de kou uit de lucht te halen.” Maar het is toch juist zijn taak om die onderhandelingen goed te laten verlopen??
Na een belletje met de verkopers was de lucht redelijk geklaard, maar de makelaar is hier dus 0 behulpzaam geweest en heeft zelfs de boel laten escaleren.Na alles wat er gebeurd is zijn wij dus nogal ontevreden zijn met onze makelaar en hebben we eigenlijk (ook gezien het weinige werk dat hij aan ons gehad heeft) geen zin hebben om de volle pond voor zijn diensten te betalen. Tot nu toe hebben we hem niet letterlijk gezegd “we zijn niet tevreden”, maar uit alle communicatie en tientallen appjes van mij kan hij dit denk ik wel opmaken.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Gewoon laten zitten of toch laten weten dat we ontevreden zijn? En dan wel of niet vragen om korting, ook gezien het weinige werk dat hij aan ons heeft gehad?
En wat is hiervoor de juiste timing? Het huis is nog niet opgeleverd, dat gebeurt pas over een maand. Dus we zijn nog niet helemaal van hem af…
Alvast bedankt voor het meedenken!
Wat boeit mij die zolder
beviel veel beter.
Bij een vooraf bepaald bedrag hoeven ze in principe niet zo heel veel meer natuurlijk.. lekker makkelijk verdient!
doordat de notaris zich er uiteindelijk ook tegenaan ging bemoeien....