Baas betaald te laat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xmichxrocky

Baas betaald te laat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 14:16

Goedemiddag allemaal,

Misschien kunnen jullie mij helpen. Misschien iemand die mij tips kan geven voordat ik geld ga uitgeven :P
Ik heb bijna een jaar (10-04-2017 tot 23-02-2018) bij een bedrijf gewerkt. Hele leuke sfeer, maar het uitbetalen van het loon was wel echt een dingetje.
In mijn/ons contract staat dat hij op de 1e dag van de maand uitbetaald. Dit gebeurde echter niet, hij betaalde enkele dagen later (vaak rond de 7/8e) en dan ook maar een deel van het loon. Daarna moet je er om gaan vragen..
Nu ben ik daar sinds de 23’ste weg, en ik moet dus nog steeds een deel krijgen van mijn laatste loon.
Ik heb er meerder malen om gevraagd, geappt etc, maar krijg alleen maar vage antwoorden terug. Iets in de trant van “voor de zomer moet wel lukken”.
Kan ik hier iets mee?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:21

Binnen 2 a 3 weken na je weggaan moet je toch wel op je afrekening kunnen rekenen, daar heb je recht op. Zou ze toch even een officieel briefje sturen met daarin de datum van weggaan en dat je graag voor einde van de maand de afrekening rond wil zien en dat je anders stappen gaat ondernemen. (en gelijk ook even juridische info navragen hoe te handelen als ze daar geen gehoor aan geven.

J_Onne

Re: Baas betaald te laat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:23

Volgens mij moet er na een bepaalde periode een boete betaald worden. Maar deze periode is afhankelijk van de afspraken die er gemaakt zijn. Als er geen afspraken gemaakt zijn staat hier een periode voor, dit weet ik zo niet uit m'n hoofd.

Google weet bijna alles ;)

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 14:30

Ik heb inderdaad ook eerst gegoogled maar daar werd ik ook niet veel wijzer uit helaas!
Wel de eerste tot 3e dag (geloof ik?) 5% rente en daarna 1%, maar geldt dit ook als hij al wel een deel heeft betaald?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:33

Nederland of België?
In Nederland is het gebruikelijk dat er rond de 25e betaald wordt. Eventuele uitbetaling op uurbasis uitgezonderd, maar dan wordt het vaak de 10e omdat er natuurlijk nog wat tijd nodig is om eea uit te rekenen.
En in Nederland zijn er ook wettelijke regels mbt loonuitbetaling. Als een werkgever zich daar niet aan houd kan je eventueel stappen ondernemen. Ik zou hiervoor contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket. Die zijn vaak beter op de hoogte van de regelgeving dan de gemiddelde bokker.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:35

Werk je zwart? Bij mensen die zwart werk doen hoor ik wel vaker dat uitbetalen een probleem is.

Het zou zuur zijn als ik elke keer mijn geld niet/te laat zou krijgen. Ik heb er voor gewerkt en ik moet ook mijn vaste dingen gewoon betalen natuurlijk en dit had ik mijn baas ook duidelijk gemaakt. Kun je de werknemers niet betalen dan moet je ze ook niet aannemen lijkt mij. Jammer dat je baas daar anders over denkt.

Ik dacht inderdaad ook dat er een boete betaald moest worden na een bepaalde periode.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 14:40

Ik werk inderdaad in Nederland en gewoon wit!
Straks juridisch loket maar even bellen dan!

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 14:41

Dorus schreef:
Nederland of België?
In Nederland is het gebruikelijk dat er rond de 25e betaald wordt. Eventuele uitbetaling op uurbasis uitgezonderd, maar dan wordt het vaak de 10e omdat er natuurlijk nog wat tijd nodig is om eea uit te rekenen.
En in Nederland zijn er ook wettelijke regels mbt loonuitbetaling. Als een werkgever zich daar niet aan houd kan je eventueel stappen ondernemen. Ik zou hiervoor contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering of het juridisch loket. Die zijn vaak beter op de hoogte van de regelgeving dan de gemiddelde bokker.

Nederland, in ons contract staat 1e van de maand..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:52

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 15:05

Prrrr schreef:
Eerste van de maand moet er dan volledig betaald zijn, als hij te laat betaalt geldt inderdaad de wettelijke verhoging en de wettelijke rente: https://www.arbeidsrechter.nl/wettelijk ... taald-loon

Zeker even bellen met het juridisch loket (0900-8020).

Bedankt! Ga ik zo gelijk even doen!

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 15:07

Laat me raden; horeca?

Hier ook officieel de 1e van de maand, in de wintermaanden krijg ik echter pas tussen de 15e-22e mn loon uitbetaald, ben er inmiddels wel aan gewend :')

In jouw geval zou ik er echter wel werk van gaan maken, wellicht even het juridisch loket bellen?

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 15:10

Shona_ schreef:
Laat me raden; horeca?

Hier ook officieel de 1e van de maand, in de wintermaanden krijg ik echter pas tussen de 15e-22e mn loon uitbetaald, ben er inmiddels wel aan gewend :')

In jouw geval zou ik er echter wel werk van gaan maken, wellicht even het juridisch loket bellen?

Nope, geen horeca :P
Ja ik ben om 4 uur klaar met werken, ga dan gelijk even bellen!