Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:16

als jou spaarrekening leeg loopt is het inderdaad aan jou om dat op te lossen. Kijk op welke kosten je kunt besparen. Zijn dat gezamenlijke kosten maken jullie gewoon elke maand allebei iets minder over op de gezamenlijke rekening (je vriend kan dan nog meer sparen, maar dat zal vast niet erg zijn) en zijn dat je persoonlijke kosten dan zul je die moeten aanpassen. Je vriend kan dan zelf beslissen of hij je misschien een keertje extra trakteert ofzo. Maar ik zou gewoon ergens een aanpassing doen om te besparen. Anders word je afhankelijk en dat zou ik echt niet fijn vinden.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:17

Mijn vriend en ik hebben echt totaal geen afspraken hierover. Misschien niet slim maar zo zijn wij nou eenmaal. Hij werkt veel en verdient veel. Ik werk minder en verdien minder. Daardoor doe ik alles in en om het huis. Hij hoeft niks te doen.


Ik betaal een aantal vaste lasten van ons samen en het huis, plus alle boodschappen, hij betaald de hypotheek en nog wat ander dure dingen :D

Als ik te weinig geld heb krijg ik het van hem. We sparen hiernaast wel allebei nog op een eigen rekening. We doen echt totaal niet moeilijk over geld. Alles is van ons allebei. We hechten er gewoon heel weinig waarde aan.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:18

Ik zie nergens staan dat TS net zo veel inkomsten heeft als haar vriend, lees ik daar overheen?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:19

Wij gooien alle inkomsten op 1 rekening en daaruit wordt ook alles betaald. Nu zijn we getrouwd, maar zo deden we het ook toen we samenwoonden. Mijn man werkt en verdient meer, maar daarin maken we geen onderscheid.

Scheelt wel dat wij beide geen dure hobby's hebben zoals een eigen paard. Ik weet niet hoe we het dan hadden gedaan.
Het klinkt voor mij wel redelijk logisch dat als hij geen dure hobby heeft, hij ook meer spaart. Jullie kunnen beide er voor kiezen wat je met je overige geld doet, jij kiest er voor om een paard te hebben en hij kiest er voor om te sparen.

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:19

Anoniem schreef:
Zonnetje en Macs, in een realtie heb je toch dingen voor elkaar over?
Mijn vriend zou absoluut niet willen dat ik mijn paard verkoop, en vind het absoluut niet erg wat meer te betalen omdat hij ook letterlijk 2x zoveel verdient als ik.

Mijn vriend betaald overigens niks aan mijn hobby. Als we uit elkaar gaan kan ik ook prima op mijzelf leven qua kosten en wat ik verdien, incl paard. Het zijn alleen de dingen die we samen doen waar hij vaak meer inlegt dan ik.

Ja. Maar ik zal nooit iets van hem vragen qua geld. Als hij het aanbiedt, prima. Zo niet, ook goed. Het is zijn verdiende geld. Als hij dat aan mij wilt uitgeven, prima. Zo niet, is dat zijn goed recht. En wij staan hier beide helemaal achter en dat is het belangrijkst.
Maar ik zelf zou het niet in mijn hoofd halen om te vragen om een andere verdeling als ik wel een paard voor mezelf op stal heb staan.

Als voorbeeld: ik wilde een auto om o.a. naar mijn verzorgpaard te kunnen komen. Omdat hij hem sporadisch gebruikt heeft hij de helft meebetaald in de aanschaf, alleen komen de maandelijkse kosten voor mij. Hij gooit er benzine in als hij er mee rijdt. Maar de rest is gewoon voor mij. Zou leuk zijn als hij maandelijks mee wilt betalen maar ik snap volledig dat hij dat aan zn eigen hobby wilt uitgeven.
Blijf praten met elkaar en spreek op tijd je gevoelens uit, voordat ze zich opkroppen. Wat voor mening je ook hebt.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:19

Als je ervoor kiest om samen te gaan wonen, dan kies je er toch ook voor dat ieder z’n hobby kan blijven uitvoeren en dat er samen gespaard kan worden? Ik begrijp niet zo goed waar het stukje ‘ik wil zelfstandig blijven’ vandaan komt. Je kiest toch voor een leven met elkaar en niet voor een zelfstandig leven samen in een huis?

Ik zou zeggen dat de kosten naar rato verdeeld moeten worden. Zelf spaar ik altijd wel, simpelweg omdat mijn partner een gat in z’n hand heeft. En das prima. Wij doen de leuke dingen van het geld dat ik spaar omdat hij wat meer inlegt. Geldzaken moeten in iedere relatie goed besproken worden en dat kan lastig zijn.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:20

Dieselpaard schreef:
Als je ervoor kiest om samen te gaan wonen, dan kies je er toch ook voor dat ieder z’n hobby kan blijven uitvoeren en dat er samen gespaard kan worden? Ik begrijp niet zo goed waar het stukje ‘ik wil zelfstandig blijven’ vandaan komt. Je kiest toch voor een leven met elkaar en niet voor een zelfstandig leven samen in een huis?


Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren....
Heb het zo vaak gezien dat vrouwlief financieel veel te afhankelijk werd en na een relatiebreuk alles, maar dan ook echt alles kwijt was.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 10:21

@ Zonnetje; hij verdiend meer dan ik.
@Horsetopshop: Mijn vriend heeft ook voordeel van het samenwonen. Ik betaal de helft mee aan de vaste lasten. Voorheen moest hij dat alleen betalen.
@Alenthe05: Ik begrijp uiteraard dat ik met een pony zuiniger moet leven. En het op zijn zak teren is wel het laatste wat ik wil. Ben altijd zelfstandig geweest, inclusief eigen hypotheek en pony in pension. Dan koos ik ervoor om niet uit eten te gaan etc. Maar in een relatie wil je ook leuke dingen doen samen, en daarvoor moet ik in dit geval dan geld van mijn spaarrekening halen om bijvoorbeeld uit eten te gaan of dagje weg bijvoorbeeld. Want ik wil niet dat mijn vriend voor alle extra's betaald. Is het dan niet slimmer om de balans iets anders weg te zetten in vaste lasten, dat je beide geld overhoud om ook leuke dingen samen te doen?
@ Snuitje: Ik heb 5 jaar scooter gereden, maar door verandering van baan is een auto noodzakelijk. Wel bewust een hele zuinige gekocht ;). Vriend heeft een eigen auto.

Het verschil in onze vaste lasten is ruim 500 euro. En dat is niet 500 euro aan stalgeld :P

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:22

Dieselpaard schreef:
Als je ervoor kiest om samen te gaan wonen, dan kies je er toch ook voor dat ieder z’n hobby kan blijven uitvoeren en dat er samen gespaard kan worden? Ik begrijp niet zo goed waar het stukje ‘ik wil zelfstandig blijven’ vandaan komt. Je kiest toch voor een leven met elkaar en niet voor een zelfstandig leven samen in een huis?

Ik zou zeggen dat de kosten naar rato verdeeld moeten worden. Zelf spaar ik altijd wel, simpelweg omdat mijn partner een gat in z’n hand heeft. En das prima. Wij doen de leuke dingen van het geld dat ik spaar omdat hij wat meer inlegt. Geldzaken moeten in iedere relatie goed besproken worden en dat kan lastig zijn.


Je doet alsof dit een feit is, maar ik denk dat iedereen dat voor zich moet bepalen. Wij storten meer dan voldoende op een gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten, boodschappen, uit eten, cadeautjes voor vrienden/familie enz. En dan blijft er nog een bedrag over dat ieder op zijn eigen rekening houdt. Ik koop daar kleding van, betaal mijn paard, ga er van uit eten met vriendinnetjes (waarom zou mijn vriend dat betalen, ik heb toch zelf een prima baan?). Wij hebben het helemaal naar ons zin geregeld, waarom zou dat niet goed zijn?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:22

KM_Ris schreef:
Mijn vriend en ik leggen alles op een hoop. Daarvan betalen we de vaste lasten en wat over blijft is voor ons samen.
Wij hebben wel kinderen dus misschien is het dan anders maar ik vind het eerlijk gezegd raar als je samen woont alles te gaan verdelen.
Ieder zijn ding maar voor ons werkt dit het beste.


Ik heb ook kinderen maar wij doen nog steeds alles apart.(financieel gezien)

Vind ik ook echt het pretigste. We hebben een gezamelijke huishoudpot(2 zelfs) en gezamelijke spaarrekening.

Maar verder heb ik gewoon mijn Eigen rekening(en). Wat ik na vaste lasten over hou is voor mij.
Dat geeft mij een gevoel van vrijheid.

Ja TS, over de kosten verdeleing moet je echt goed afspraken maken en echt een goede verdeling maken. Paarden zijn nu eenmaal erg duur. Het moet wel kunnen.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:23

Herkenbaar hoor, dit hadden mijn vriend en ik toen we net samenwoonden ook. Hij verdient gewoon echt heel goed, ik kreeg op dat moment gewoon echt weinig. Hij spaarde enorm veel terwijl ik niet meer wist waar ik alles van moest betalen omdat mijn auto ineens ook continu stuk was en ik uiteindelijk zelfs een nieuwe moest kopen. Het is gewoon heel raar dat je samen iets probeert op te bouwen en de één bij wijze van alle rijkdom heeft en de ander bijna de schulden in gaat door stom ongeluk. Wij betalen overigens allebei een percentage van ons loon. Is ook handiger want ik krijg a. veel minder en b. per 4 weken terwijl mijn vriend maandelijks betaald krijgt.

We hebben hier toen veel over gesproken, ik heb gevraagd of we allebei een minder percentage in konden leggen en dan gewoon even een tijdje geen extra/leuke dingen meer zouden doen tot ik weer wat ademruimte had financieel. Mijn vriend zei toen zelf dat de extra'tjes dan gewoon voor hem waren, hij wilde graag gewoon leuke dingen blijven doen. Daarnaast heeft hij altijd gezegd dat als ik er echt niet meer uit kom, hij er voor me is - ook financieel. Maar dat wilde ik absoluut zelf niet, juist ook omdat ik een paard heb en daar hoeft mijn vriend niet voor te betalen. Maar het was wel een fijn idee omdat mijn reserve er echt doorheen was, dan is het fijn dat zowel mijn moeder als mijn vriend toen hebben gezegd dat ze altijd willen voorschieten als er iets met mijn paard zou gebeuren op dat moment. Over de tijd wordt die houding wel ietsjes anders, bij ons raakt nu langzaamaan alles met elkaar verbonden. Dat is ook prima, maar in het begin vonden we het beide wel fijn om nog even veel gescheiden te houden. Je weet toch niet echt hoe het gaat lopen als je voor het eerst echt samen gaat wonen...

Inmiddels verdien ik beter maar mijn vriend verdient nog steeds ruim meer dan het dubbele :')
Dusja, voor ons werkt het inleggen van percentages wel fijn.

Ik denk ook dat je goed over je toekomstperspectief moet praten. Ik ben bewust niet opzoek naar een baan waar ik veel meer zou verdienen omdat ik weet dat ik dan ook meer verantwoordelijkheid zou krijgen en meer overuren. Wij willen kinderen, dan wil ik minder werken en dat gaat niet als ik nu echt door zou groeien naar een hogere functie. Dan kan ik niet zomaar 3 dagen gaan werken en lever ik veel in op flexibiliteit. Dit is een gezamenlijke keuze waar we dus beide achter staan, ja dan moet je linksom of rechtsom financieel beide water bij de wijn doen.

Ik snap dat mensen zeggen dat je vriend niet voor jouw paard om zou mogen draaien, dat vind ik ook. Anderzijds begrijp ik dat je voelt dat de verhouding scheef ligt. Ga gewoon eens goed met elkaar praten, dan komen jullie er echt wel uit.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:24

HorseTopShop schreef:
Dieselpaard schreef:
Als je ervoor kiest om samen te gaan wonen, dan kies je er toch ook voor dat ieder z’n hobby kan blijven uitvoeren en dat er samen gespaard kan worden? Ik begrijp niet zo goed waar het stukje ‘ik wil zelfstandig blijven’ vandaan komt. Je kiest toch voor een leven met elkaar en niet voor een zelfstandig leven samen in een huis?


Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren....
Heb het zo vaak gezien dat vrouwlief financieel veel te afhankelijk werd en na een relatiebreuk alles, maar dan ook echt alles kwijt was.


Natuurlijk weet je niet wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar in dit geval werken beide partners en is niet de een zeer afhankelijk van de ander. Uit voorgaande reacties zie ik ook bijna alleen maat dat beide partners werken. En mocht er een partner minder of niet werken, dan maak je toch afspraken over hoe te handelen als het stuk loopt? Dat soort dingen kun je gewoon op papier zetten.
Misschien komt het omdat ik er zelf heel makkelijk in ben hoor! Ik kan me voorstellen dat als rondkomen moeilijk is, je hier veel terughoudender in staat...

Babsiej

Berichten: 6241
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:25

In dit geval is het wel lastig.

Het zijn jouw persoonlijke kosten waardoor je niet uitkomt, niet door de gezamelijke vaste lasten zoals de huur/hypo, gas water licht etc. Dan zou ik toch zeggen dat je persoonlijke uitgaven te duur zijn voor je inkomen.

Maar wat was je eigen idee om voor te stellen?

Hier gaat alles op de grote hoop, scheelt veel ellende voor ons.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:26

Ik ben het met dreamer mee eens. Kijk na wat jij verdiend en hij, en dan zo verdelen het is over algemeen bekend dat mannen meer dan vrouwen verdienen. Als mijn vriend niet zo makkelijk was dan had ik zelfde gedaan als dreamer.

Mijn vriend is heel makkelijk die heb zoiets we gooien alles op 1 hoop wn daarvan betalen we alles. En maak niet uit wie er meer uit geeft of minder, wie er meer verdiend of niet.. zolang we maar sparen en geen schulden hebben vind hij t best.

Enige wat apart is is de dierenspaarpot die gaat na een rekening van mij.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:26

Anoeska schreef:
Dieselpaard schreef:
Als je ervoor kiest om samen te gaan wonen, dan kies je er toch ook voor dat ieder z’n hobby kan blijven uitvoeren en dat er samen gespaard kan worden? Ik begrijp niet zo goed waar het stukje ‘ik wil zelfstandig blijven’ vandaan komt. Je kiest toch voor een leven met elkaar en niet voor een zelfstandig leven samen in een huis?

Ik zou zeggen dat de kosten naar rato verdeeld moeten worden. Zelf spaar ik altijd wel, simpelweg omdat mijn partner een gat in z’n hand heeft. En das prima. Wij doen de leuke dingen van het geld dat ik spaar omdat hij wat meer inlegt. Geldzaken moeten in iedere relatie goed besproken worden en dat kan lastig zijn.


Je doet alsof dit een feit is, maar ik denk dat iedereen dat voor zich moet bepalen. Wij storten meer dan voldoende op een gezamenlijke rekening voor alle vaste lasten, boodschappen, uit eten, cadeautjes voor vrienden/familie enz. En dan blijft er nog een bedrag over dat ieder op zijn eigen rekening houdt. Ik koop daar kleding van, betaal mijn paard, ga er van uit eten met vriendinnetjes (waarom zou mijn vriend dat betalen, ik heb toch zelf een prima baan?). Wij hebben het helemaal naar ons zin geregeld, waarom zou dat niet goed zijn?


Maar bij ts is het geval dat het niet naar haar zin is geregeld. Ik noem geen feiten, ik geef mijn mening.
Als het bij jou niet naar je zin was omdat jij te weinig geld over houdt, dan ga je daar toch ook over in gesprek met je partner? Dat moet toch kunnen? Dat is wat ik bedoel met een leven samen ;)

Macs

Berichten: 7645
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:27

Inderdaad, wij hebben wel een gezamenlijke rekening voor vaste lasten maar ik wil wel graag zelfstandig blijven. Heb het vaak fout zien gaan met mensen die alles op 1 hoop gooien. Wil liever geen ruzie om dingen die ik van ons geld heb gekocht waar hij het dan niet mee eens is. :+
Maar wellicht werkt dit voor andere stellen wel.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 10:27

Ik heb zelf niet echt een idee wat ik voor wilde stellen. Mijn vriend heeft hier zelf wel een idee over, maar hij wil dat ik hier zelf even over nadenkt wat voor mij fijn zou zijn. Maar ik heb zelf niet echt een idee, vandaar dat ik graag wat inzichten wil :).

Een regeling zoals 60/40 zou bijvoorbeeld al schelen. Dus die ga ik sowieso even goed bekijken en op papier zetten.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:29

HorseTopShop schreef:
Wij doen het hetzelfde als jij TS. Wij wonen 9 jaar samen in een koophuis dat 50/50 van ons beide is.

Een gezamenlijke spaarrekening waarbij we elke maand beide een deel inbrengen. Dit gaat naar onze gezamenlijke vaste lasten.

Onze eigen dingen zoals indd paard, zorgverzekering, auto, etc. betalen we beide zelf.
Ook hier betekend dat vriendlief meer over houd per maand dan ik.

Ik vind dat prima. Ik ben graag zelfstandig. Mocht ik er ooit alleen voor komen te staan, zit ik niet in de problemen dat ik mijn eigen dingen niet meer kan betalen. Dat bijvoorbeeld mijn paarden weg moeten, omdat hij voorheen een deel eraan mee betaalde en dat dan niet meer lukt.

Voor ons is het een bewuste keus geweest om het zo te doen. En ik zou het ook niet helemaal eerlijk vinden als hij voor mijn kosten op zou moeten draaien, omdat ik een dure hobby heb.


Hier precies hetzelfde :j verdienen evenveel. Ik heb wat meer kosten door de paarden en kan dus minder sparen dan hem. Maar dat is mijn eigen keuze geweest (2 paarden). Ik vind niet dat hij daaraan bij hoeft te dragen

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:31

Anoniem schreef:
Zonnetje en Macs, in een realtie heb je toch dingen voor elkaar over?
Mijn vriend zou absoluut niet willen dat ik mijn paard verkoop, en vind het absoluut niet erg wat meer te betalen omdat hij ook letterlijk 2x zoveel verdient als ik.

Mijn vriend betaald overigens niks aan mijn hobby. Als we uit elkaar gaan kan ik ook prima op mijzelf leven qua kosten en wat ik verdien, incl paard. Het zijn alleen de dingen die we samen doen waar hij vaak meer inlegt dan ik.



Als iemand 2x zoveel zou verdienen dan de ander dan zou je de vaste lasten op 1/3 en 2/3 kunnen zetten....maar de hobby van een ander bekostigen vind ik te ver gaan. Het betekend dat als hij haar hobby mee gaat betalen hij geld gaat schenken en op een later moment dat geld niet kan gebruiken voor zijn eigen plezier. Zou mijn vriend een gat in zijn hand hebben voor een bepaalde hobby of sowieso dan ga IK dat niet betalen nee...... Als je verder in de relatie zit vind ik het anders maar men moet ook leren wat de consequentie is van het hebben van een dure auto en een duur paard. En het maar normaal vinden dat hij daaraan mee moet betalen vind ik nog kwalijker.

Mocht hij een keer haar vakantie betalen omdat ze krap zit....dat vind ik vallen onder je hebt wat voor elkaar over. Niet 'eisen' dat hij spaargeld gaat inleveren omdat jij anders niks kan sparen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:33

Kan jou autoverzekering niet goedkoper? Bijv. Op de schade vrije jaren van je vriend. Mijn autoverzekering is echt weinig. Omdat het de 2de auto in het gezin is.

Verder hebben wij de vaste lasten verdeeld. Ik boodschappen, internet etc. En mijn eigen dingen.
En uitjes etc doen wij om en om betalen.
Verder kijken wij per maand wat er binnenkomt. Ik werk onregelmatig.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:33

Neroo schreef:
@ Zonnetje; hij verdiend meer dan ik.
@Horsetopshop: Mijn vriend heeft ook voordeel van het samenwonen. Ik betaal de helft mee aan de vaste lasten. Voorheen moest hij dat alleen betalen.
@Alenthe05: Ik begrijp uiteraard dat ik met een pony zuiniger moet leven. En het op zijn zak teren is wel het laatste wat ik wil. Ben altijd zelfstandig geweest, inclusief eigen hypotheek en pony in pension. Dan koos ik ervoor om niet uit eten te gaan etc. Maar in een relatie wil je ook leuke dingen doen samen, en daarvoor moet ik in dit geval dan geld van mijn spaarrekening halen om bijvoorbeeld uit eten te gaan of dagje weg bijvoorbeeld. Want ik wil niet dat mijn vriend voor alle extra's betaald. Is het dan niet slimmer om de balans iets anders weg te zetten in vaste lasten, dat je beide geld overhoud om ook leuke dingen samen te doen?
@ Snuitje: Ik heb 5 jaar scooter gereden, maar door verandering van baan is een auto noodzakelijk. Wel bewust een hele zuinige gekocht ;). Vriend heeft een eigen auto.

Het verschil in onze vaste lasten is ruim 500 euro. En dat is niet 500 euro aan stalgeld :P


Als hij een stuk meer verdiend dan zou ik in de vaste lasten schuiven en niet in het hobby/spaargeld gedeelte.

Ik noem maar iets jij verdiend 1500 euro en hij 2000 euro.
Hij betaald 4/7 deel van de vaste lasten en jij 3/7 deel.
Of als hij dubbel verdiend bijv 1000 om 2000 dan 1/3 om 2/3

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:34

Zo is het soms in het leven. Ik vind dat je als vrouw gewoon je eigen boontjes moet doppen en in je relatie trekt het uiteindelijk wel recht. Ik verdien een stuk minder als mijn partner en ben met een flinke schuld vanuit een scheiding bij hem gekomen. Hij kon dus veel meer als ik en dat was prima want hij is niet verantwoordelijk voor mijn kosten. Toen ik nagenoeg schuldenvrij was zijn we samen gaan wonen. Het huis is van hem. Hij kan een hypotheek krijgen en ik niet dus dat is logisch. Ik betaal een klein deel van de hypotheek mee want ik woon hier immers. Verder betalen we samen de vaste woonlasten. Voor de rest zijn we beide verantwoordelijk voor onze eigen kosten. Hij rijd een dure nieuwe auto en ik een tweedehands goedkope. Hij heeft die auto letterlijk verdiend dus ik vind dat prima. Hij kan alles net iets makkelijker aanschaffen en sparen. Ik moet daar meer moeite voor doen. Maar vakanties ed betaald hij vaak meer aan. Dat is het geven en nemen want als hij dat op mijn budget moet doen dan wordt het kamperen in Nederland.
Mijn gedachte is dat ik met mijn inkomen het zonder hem zou moeten kunnen redden. Als hij weg zou vallen uit mijn leven om wat voor reden dan ook dan weet ik dat ik het gewoon zelf kan. Dit heb ik wel geleerd uit mijn vorige relatie waarbij al het geld op 1 rekening kwam en we afhankelijk van elkaar waren. Dat nooit weer.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 10:35

Dat hebben we wel overwogen, maar zou nu niet slim zijn. Heb al een ongelukje gehad, waardoor ik in de min sta met mijn jaren :\

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:35

Wij zijn momenteel aan het kijken om samen te wonen. Met name financieel, kijken op welke manier wij er aanvulling aan gaan geven. Ik verdien best wel wat minder per maand dan mijn vriend. Wij zijn er op gekomen dat wij beide een x% van ons salaris op een gezamelijke rekening storten. Dus zeg 3/4 van je salaris en die 1/4 is voor onszelf om te sparen. Zo zal hij meer inleggen maar verdiend hij ook meer. Wij vinden dit een reeele optie. Verder nog geen concrete plannen in de zin van oog op een huis maar wel alvast orienteren op wat we willen.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:37

Heel simpel... vaste lasten naar rato inleggen, plus de zorgverzekering ook uit de vaste lasten gaan betalen.
Houd er rekening mee dat als je je hobby gedeeltelijk laat financieren door je partner, dat hij er ook zeggenschap over krijgt.