Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:31

Allegra schreef:
Lestria schreef:
Ik ga er vanuit dat degenen die alles tot de komma uitrekenen daar weer heel blij mee zijn. Die vinden het misschien fijn ook binnen een relatie nog een individu te zijn.


Alsof je geen individu (binnen je relatie) meer bent als je alles op een hoop gooit :') Verder roerend met je eens overigens.


Als je het naar rato berekend bereken je het nog niet op de komma lijkt mij. Daarbij als mensen daar blij van worden om zo geen scheve gezichten te krijgen of het gevoel op andermans zak te teren is dat toch prima? Als degene met meer geld dan een etentje betaald en dat oke vindt is dat toch prima?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:33

MarlindeRooz schreef:
Die hond/paard/koe is geen eerste levensbehoefte.


Nou, toen ik even geen paard had en ook eigenlijk geen geld had voor dat paard heeft mijn man een paard voor mij gekocht...

...ik interpreteer dat altijd maar dat het toch wel een levensbehoefte is voor mij omdat ik aardiger ben en dus makkelijker om mee te leven MET paard :+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:36

Wij hebben in het begin eens uitgerekend wat we per maand kwijt waren aan gezamelijke vaste lasten als eten, huur, gas en elektra, verbruiksartikelen en inrichting. En van dat bedrag hebben we elke maand allebei de helft op een aparte rekening gezet. Nu was dat redelijk ruim gerekend, en sindsdien komt het regelmatig voor dat ik vrij krap zit en daardoor flink probeer te bezuinigen op die vaste lasten. Mijn vriend blijft gewoon zijn vaste bedrag betalen, en alles wat van mijn deel overblijft stop ik op het moment in mijn bedrijfje. Dat betekent af en toe flink bezuinigen van mijn kant, maar dat doe ik liever dan dat mijn vriend mijn hobby's zou moeten betalen.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:46

Als ik heel eerlijk ben, snap ik het probleem niet. Als jij je pony niet had, had jij toch wel geld om uit eten te gaan? Vaste lasten zijn naar mijn idee kosten die je samen hebt (boodschappen,gas,water,licht,hypotheek etc.) daar valt je pony toch niet onder?
Als je wilt besparen zou ik een goedkopere stalling zoeken, minder dekjes kopen (voorbeeld hé, voor iedereen erover heen gaat vallen).
Ik zou het naar mijn vriend niet netjes vinden dat hij meer gaat betalen omdat jij een pony hebt.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 13:23

Ben momenteel aan het werk. Lees straks bij en zal uitgebreid reageren.

En nogmaals. Ik verlang nergens dat hij mijn hobby betaald, erg jammer dat sommige die conclusie blijven trekken. Ik heb meer vaste lasten dan enkel m’n pony

En zelf een dure hobby hebben, maar wel verlangen dat hij de etentjes etc betaald is toch hetzelfde verhaal? Kost ook al snel 80 euro per keer. Die verhouding is dan net zo scheef toch?

Duhelo

Berichten: 28549
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:27

maar stort je nu beide hetzelfde bedrag?

ik kan me voorstellen als jij bv 1200 euro verdient, en je vriend 2000 euro, en je gaat beide 800 euro op de rekening storten, dat je dan inderdaad wel in de knoei komt.
als je elk een percentage van je loon stort, bv elk 50 %
dan zou jij 600 euro storten en je vriend 1000 euro = 1600 totaal
maar dan hou jij ook 600 over en je vriend 1000, dus hij heeft nog altijd meer over naar ratio van werken, maar voor jou geeft het ook op om te gaan werken omdat je nog een leuk bedrag overhoudt.

Dat lijkt me imo de meest eerlijke oplossing.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48403
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:35

Mijn vriend en ik wonen samen... hij heeft een koopwoning, ik woon bij hem in. Ik betaal Essent en het waterbedrijf, hij betaalt de hypotheek en gemeentelijke belastingen. We betalen om en om de boodschappen. Ik betaal het hondenvoer, vogelvoer en alle DA kosten voor honden... We betalen samen de kosten voor de katten, konijnen en de ratten. We hebben 3 paarden.. hij betaalt de kosten voor Cobus en ik voor Banjer en Knelis.

We hebben allebei onze eigen bankrekening. We zijn (nog :P ) geen fiscaal partners, dus zijn aangifte is van hem en mijn aangifte is van mij (de aanslagen dan he :P )

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:40

Duhelo schreef:
maar stort je nu beide hetzelfde bedrag?

ik kan me voorstellen als jij bv 1200 euro verdient, en je vriend 2000 euro, en je gaat beide 800 euro op de rekening storten, dat je dan inderdaad wel in de knoei komt.
als je elk een percentage van je loon stort, bv elk 50 %
dan zou jij 600 euro storten en je vriend 1000 euro = 1600 totaal
maar dan hou jij ook 600 over en je vriend 1000, dus hij heeft nog altijd meer over naar ratio van werken, maar voor jou geeft het ook op om te gaan werken omdat je nog een leuk bedrag overhoudt.

Dat lijkt me imo de meest eerlijke oplossing.


Daar sluit ik me bij aan :j

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:49


djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:09

Ik ben vrijwel direct bij mijn man ingetrokken (koophuis) toen ik hem leerde kennen. Na een aantal maanden alle inkomsten en uitgaven op 1 rekening gedaan. Ja, ik had een paard, ja, hij verdiende meer, maar ja, we deden alles samen van 1 rekening. Alles wat overbleef ging naar leuke dingen en sparen.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:19

Ik vind dat van die percentages eigenlijk wel heel handig.

Bij mij en mn ex hadden we allebei hetzelfde bedrag naar de gezamenlijke rekening. Ondanks hij wel meer verdiende.

Ik zou dan ook in een nieuwe relatie/samenwoon situatie er eerder voor kiezen zoals jullie hier opperen dat ieder bijv 40% van het maandsalaris naar een gezamenlijke rekening doet en daar alle vaste lasten van betalen en ook sparen voor gezamenlijke doeleinden. Zo houd je allebei evenveel over van je salaris om iets leuks vab de doen/voor jezelf.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:26

Hmm wel lastig hoor TS, wel goed dat je gericht op zoek bent naar een oplossing. Kunnen jullie misschien ook nog ergens op bezuinigen, zoals boodschappen of andere dingen? Dat kan ook best veel schelen voor jou namelijk. Ik woon nu sinds een maand samen met mijn vriend. Ik heb een schriftje waarin ik alles bijhoud van vaste laste tot eenmalige uitgaves. Maar daardoor heb ik wel inzichtelijk wat we allemaal uitgeven en waaraan. Zo zijn we per week ongeveer 40 euro kwijt aan boodschappen. En verder hebben we beide stagevergoeding en een deel zetten we dan ook de gezamenlijke rekening zodat we beide een beetje kunnen sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:37

Berekenen jullie die % van het bruto of netto salaris?
Heel stiekem vind ik dit best een goede regeling. Alleen denk ik dat ik me net een dief van m'n vriend z'n geld zou voelen. Ik verdien prima, maar heb 2 paarden waardoor ik een stuk minder overhoud dan m'n vriend.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:45

denice schreef:
Wij kijken er zo tegenaan:

Als je gaat samenwonen, dan doe je dat omdat je bij elkaar wilt zijn en ga je er vanuit dat je dit ook voor altijd wil. Als je zo voor elkaar kiest, dan wil je toch dat ieder het leuk heeft? Dingen als, het is jouw hobby, jouw probleem, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Je wilt toch samen een fijn leven? En als de een dan wat meehelpt aan de ander zijn geluk dan is dat toch zoals het moet?

Wij gooien hier vanaf moment 1 alles op een hoop. Vanaf de eerste dag samenwonen al. Nu zijn we getrouwd en hebben we een kind. Maar als 'mijn' geld op is begin ik gerust aan dat van hem en andersom precies hetzelfde. Er zit maar een nadeel aan: cadeautjes zijn moeilijk geheim te houden.

Precies wat hier ook gebeurd en ook precies onze gedachten hier :j

Duhelo

Berichten: 28549
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:56

Joman schreef:
Berekenen jullie die % van het bruto of netto salaris?
Heel stiekem vind ik dit best een goede regeling. Alleen denk ik dat ik me net een dief van m'n vriend z'n geld zou voelen. Ik verdien prima, maar heb 2 paarden waardoor ik een stuk minder overhoud dan m'n vriend.

Hier doen we het gewoon van het bedrag die gestort wordt.
Heel simpel de helft van dat bedrag naar de gezamenlijke, de andere helft blijft staan. Eindejaarspremies en vakantiegeld trouwens ook.
Die eindejaarspremie en vakantiegeld compenseert dan voor als er een van de twee eens een maand minder verdiend heeft.

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:04

Joman schreef:
Berekenen jullie die % van het bruto of netto salaris?
Heel stiekem vind ik dit best een goede regeling. Alleen denk ik dat ik me net een dief van m'n vriend z'n geld zou voelen. Ik verdien prima, maar heb 2 paarden waardoor ik een stuk minder overhoud dan m'n vriend.


Wij doen dit van het netto salaris, dus wat we gestort krijgen. Het bruto salaris is leuk op papier, maar puntje bij paaltje moet je het doen met je netto salaris.

Bonus en vakantiegeld is een extraatje voor ons zelf. Of we overleggen het of we x percentage ervan inleggen voor onze vakantie/extra aflossing oid.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:10

Neroo schreef:
@ Zonnetje; hij verdiend meer dan ik.
@Horsetopshop: Mijn vriend heeft ook voordeel van het samenwonen. Ik betaal de helft mee aan de vaste lasten. Voorheen moest hij dat alleen betalen.
@Alenthe05: Ik begrijp uiteraard dat ik met een pony zuiniger moet leven. En het op zijn zak teren is wel het laatste wat ik wil. Ben altijd zelfstandig geweest, inclusief eigen hypotheek en pony in pension. Dan koos ik ervoor om niet uit eten te gaan etc. Maar in een relatie wil je ook leuke dingen doen samen, en daarvoor moet ik in dit geval dan geld van mijn spaarrekening halen om bijvoorbeeld uit eten te gaan of dagje weg bijvoorbeeld. Want ik wil niet dat mijn vriend voor alle extra's betaald. Is het dan niet slimmer om de balans iets anders weg te zetten in vaste lasten, dat je beide geld overhoud om ook leuke dingen samen te doen?
@ Snuitje: Ik heb 5 jaar scooter gereden, maar door verandering van baan is een auto noodzakelijk. Wel bewust een hele zuinige gekocht ;). Vriend heeft een eigen auto.

Het verschil in onze vaste lasten is ruim 500 euro. En dat is niet 500 euro aan stalgeld :P


Ik stort ook weleens geld terug van mijn spaargeld om leuke dingen samen te doen. Ik snap als hij meer verdiend dat hij ook meer kan/moet inleggen op een gezamenlijke rekening. Maar ik lees dat jij meer onkosten hebt. Kan jij deze niet verminderen? bv een goedkoper telefoon abbo, andere ziektekosten verzekering, je auto op je ouders naam zetten qua verzekering, dure abbo stop zetten ik noem maar even wat. Want als alles naar ratio is denk ik dat je je vriend wel een hele dikke kus mag geven voor het feit dat hij gaat meebetalen in jou kosten. Eigenlijk komt het dan op hetzelfde neer, hij betaald mee aan je kosten of hij betaald soms een uitje meer. Tis wat jullie willen en fijn bij voelen.

Wij hebben een gezamenlijke rekening voor het huis ed, daar storten we allebei hetzelfde bedrag op. We hebben onze eigen betaal rekeningen en eigen spaarrekeningen. We willen binnenkort een gezamenlijke spaarrekening openen. De ene maand betaald mijn man iets meer en de andere maand ik. Hier voelen wij ons het prettigst bij, gezien we vervelende dingen hebben meegemaakt met onze ex partners.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:11

denice schreef:
Wij kijken er zo tegenaan:

Als je gaat samenwonen, dan doe je dat omdat je bij elkaar wilt zijn en ga je er vanuit dat je dit ook voor altijd wil. Als je zo voor elkaar kiest, dan wil je toch dat ieder het leuk heeft? Dingen als, het is jouw hobby, jouw probleem, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Je wilt toch samen een fijn leven? En als de een dan wat meehelpt aan de ander zijn geluk dan is dat toch zoals het moet?

Wij gooien hier vanaf moment 1 alles op een hoop. Vanaf de eerste dag samenwonen al. Nu zijn we getrouwd en hebben we een kind. Maar als 'mijn' geld op is begin ik gerust aan dat van hem en andersom precies hetzelfde. Er zit maar een nadeel aan: cadeautjes zijn moeilijk geheim te houden.


Maar voel jij je dan niet bezwaard als jij geld van hem uitgeeft? Ik vind het al vervelend als hij een etentje betaalt :') Nee ik zou dat niet kunnen hoor, zijn pas gebruiken omdat IK een nieuwe jas nodig heb

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:12

Jeetje, ik ben toch blij dat wij allebei niet moeilijk doen over geld.
Hij verdient meer. We betalen alle vastte lasten van zijn inkomen en de boodschappen gaan van mijn rekening.

We hebben geen gezamenlijke rekening, hij heeft een pas van mijn rekening en ik een pas van zijn rekening. Moet er wat betaald worden dan doen we dat meestal van de pas die in handbereik ligt :D

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:12

Ik hou het vooral liever gescheiden zodat er geen onenigheid kan ontstaan over de hobby's. Na mijn scheiding vertelde mijn ex namelijk dat mijn pony's veels te duur waren geweest en een te grote aanslag op onze gezamenlijke rekening. Het was voornamelijk mijn hobby maar wedstrijden reden wij samen en de aanschaf van materiaal daarvoor deden wij ook samen.
Dat wou ik sowieso niet meer. Mijn huidige partner heeft niks met paarden. Hij gaat soms wel eens mee helpen op wedstrijden maar meer ook niet. Ik kan gewoon aanschaffen wat ik zelf nodig heb en daar hoef ik geen overleg over te hebben (hoewel ik dat altijd wel even doe)
Hij heeft een verzameling flipperkasten en daar koopt hij er regelmatig eens 1 van bij. Van de prijs van 1 kast kan ik een paard of een leuke auto kopen. Hij kan dat dan ook gewoon want dat komt van zijn spaargeld. Als dat soort dingen van 1 hoop moeten komen zou ik daar minder blij mee zijn. Zo voorkomen we dus die discussie. Dat heeft niks met de kwaliteit van onze relatie te maken. We hebben nauwelijks ooit discussie over financieen en die had ik met mijn ex continu.

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:13

denice schreef:
Wij kijken er zo tegenaan:

Als je gaat samenwonen, dan doe je dat omdat je bij elkaar wilt zijn en ga je er vanuit dat je dit ook voor altijd wil. Als je zo voor elkaar kiest, dan wil je toch dat ieder het leuk heeft? Dingen als, het is jouw hobby, jouw probleem, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Je wilt toch samen een fijn leven? En als de een dan wat meehelpt aan de ander zijn geluk dan is dat toch zoals het moet?

Wij gooien hier vanaf moment 1 alles op een hoop. Vanaf de eerste dag samenwonen al. Nu zijn we getrouwd en hebben we een kind. Maar als 'mijn' geld op is begin ik gerust aan dat van hem en andersom precies hetzelfde. Er zit maar een nadeel aan: cadeautjes zijn moeilijk geheim te houden.


Eens! Met deze gedachten een gezamenlijke rekening genomen met mijn ex. Door omstandigheden (coke) was er nooit geld over. Mijn geld werd er doorheen gejaagd door mijn ex en ik hield nooit wat over voor mezelf. Lang verhaal kort, uiteindelijk met uit elkaar gaan heb je een groot probleem. en veel schulden ondanks een prima inkomen waarvan je makkelijk rond kan komen.

Precies om die reden doen wij nu alles gezamenlijk, maar mijn geld is van mij. Dat van mijn vriendin is van haar. Samen doen we een hoop leuke dingen van onze gezamenlijke rekening en we zullen elkaar écht wel bijstaan als het niet anders kan. Maar ik ben verantwoordelijk voor mijn geld en zij voor dat van haar.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:14

Wij gooien al ons loon op een hoop, sparen gezamelijk (niet apart). Ik heb een dure hobby, vriendlief niet zo maar vind het wel prima. Steunt mij in mn ding.
Hij mag ook alles kopen wat hij wilt en het werkt prima zo voor ons.

Wel hebben we een samenlevingscontract waar alles 50/50 verdeelt is.
Wij zijn beide niet zo heel moeilijk met geld. Sparen gezamelijk voor een paar doelen en zo doen we het al een tijdje.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:19

Wij doen het als volgt.
Onze inkomsten bij elkaar opgeteld-vaste uitgaven
Als voorbeeld hij 1800 ik 1200 maakt 3000-2000=1000
Dat deel je door 2 is 500
Dan betaal ik 1200-500=700 naar de gezamenlijke rekening
Hij:1800-500=1300

Dan hou je ook precies evenveel voor jezelf over.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:21

Mijn vriend en ik hebben alles apart. We hebben wel een gezamelijke rekening en daar laten we af en toe meevallertjes naartoe storten maar we doen allebei helemaal niks met die rekening.
Ik heb een eigen bedrijf en mijn inkomen varieert dus. Hij heeft een vast loon.
Ik verdien in de regel ongeveer 2 keer zoveel als hij.
Hij betaald de huurlasten (huur, water, licht, elektra, abo's) en ik betaal alle boodschappen, uitjes, en alles wat verder betaald moet worden.
Ieder is zelf verder verantwoordelijk voor eigen lasten (mijn paard, zijn hobby, kleding, zorgverzekering etc).
We hebben gewoon gekeken wat er bij hem maandelijks uitgaat, zorgen dat hij daar een paar honderd euro van opzij kan zetten maandelijks, en dan is het aan hem of hij iets wil kopen of wil sparen.
Hetzelfde geld voor mij. Ik moet natuurlijk een behoorlijke buffer hebben voor mn bedrijf, plus mijn lasten zijn ook veel hoger dan die van hem plus ik heb personeel dus een extra verantwoordelijkheid. Dit houdt in dat ik de ene maand genoeg op mijn rekening kan storten voor de boodschappen en mijn lasten en de andere maand kan ik 2000 doorzetten naar de spaar. Helaas lukt het sparen nog niet zo goed en nu willen we weer sparen voor een trailerauto.
Als hij niet uitkomt met geld, maak ik over of ik betaal en voor de rest helpen we elkaar waar nodig.

Maar ik wil geen gedeelde rekening.. in ieder geval niet alles op 1 hoop want dan voel ik me bezwaart om iets te kopen (voor mezelf) en heb ik het idee dat ik toestemming moet vragen en dat ga ik dus zeker niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:23

Hier gaat alles op 1 grote hoop. We doen alles samen. En er wordt niet gekeken naar wie meer of minder verdiend of meer of minder uitgeeft. We sparen samen, we geven samen uit. Op is op. Wat overblijft wordt gespaard.

Maar zo door dit topic heen gelezen, gaat het niet heel vaak zo op die manier.